Hoe zit dat nou: Hydrofoilen?

Versusshop

Berichten: 66
September 28, 2015, 10:29:16
edit2Rapporteer  
In Frankrijk is het al een paar jaar de gewoonste zaak van de wereld, maar in Nederland begint de foil gekte nu pas langzaam los te komen.

Ook Versus is sinds kort aan het foilen geslagen.
Wat heb je nodig?
Wanneer ga je oefenen?
Hoe blijf je op dat ding staan?
Eddy is net beginner af en deelt zijn ervaringen.

Hydrofoilen
^ Met een knoopje of 5 al lekker cruisen? Lees hoe je direct kunt beginnen met hydrofoilen.
Gewoon Ron

Berichten: 645
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #1 September 28, 2015, 15:11:52
edit2Rapporteer  
pfff.......gemiddeld 2000 euro voor zo'n ding? mij niet gezien.
Reodude

Berichten: 434
Antwoord #2 September 28, 2015, 16:05:56
edit2Rapporteer  
don't drop your kite @5knts Undecided Undecided Undecided
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #3 September 28, 2015, 19:48:38
edit2Rapporteer  
pfff.......gemiddeld 2000 euro voor zo'n ding? mij niet gezien.

't Schijnt allemaal zoveel te kosten om te maken...

Een carbon motorkap voor je auto kost  nog minder.

Geef het nog een jaartje of 2. Marktwerking en oplageverhoging zal de prijs wel flink drukken uiteindelijk.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #4 September 28, 2015, 19:50:47
edit2Rapporteer  
Ik weet wel dat het super cool is om te doen! Voor als je combo hydrofoil en (race)foilkite hebt. Grin
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #5 September 28, 2015, 19:51:33
edit2Rapporteer  
Goed artikel Eddy!

pfff.......gemiddeld 2000 euro voor zo'n ding? mij niet gezien.
als je mocht kiezen tussen een hydrofoil of een 18m kite, wat word het dan?

don't drop your kite @5knts Undecided Undecided Undecided
zie eerst je kite maar eens in de lucht te krijgen met 5kn, dat is voor mij ook wel de ondergrens hoor en dan moet je gewoon rekening houden met een zwempartij. Maar vanaf 7kn kan ik al ongestoord varen zonder bang te zijn dat de kite uit de lucht valt.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #6 September 28, 2015, 20:28:24
edit2Rapporteer  
Ik ben ook sinds dit weekend helemaal om! Joepie YeSS Joepie YeSS
Lang leve de hydrofoil! Nog nooit was heen en weer varen zo cool!

Helaas ook tegen de magische grens aangelopen waarin je tubekite nog in de lucht blijft. Al 1 zwempartij erop zitten. Probleem is dat je niet gefocussed bent op hoe weinig wind er staat. Want als je eenmaal gaat op je hydrofoil dan heb je maar heel weinig wind nodig.

Nu sparen voor een foilkite als vervanging van mijn geliefde 12m tubekite...
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #7 September 28, 2015, 20:46:59
edit2Rapporteer  
Wat olie op het vuur, als ik zou MOETEN kiezen (dus niet beide ): Een 18m (race)foilkite of een hydrofoil? Dan zou ik toch voor de foilkite gaan. Die 18m is veel breder inzetbaar. En als je iets neemt als een Chrono/Sonic kan je met een 18m ook al met 8 á 10 knopen dik gepowered varen met een twintip.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #8 September 29, 2015, 09:44:56
edit2Rapporteer  
 ThumpsUp Heel goed artikel!
Met name je eigen praktijkervaringen (30m doorschieten van een hydrofoil board na een fout  Shocked ) lees je in de media vrij weinig over.
Verder laat je een goed marktaanbod in je vergelijking naar voren komen. Beschrijf je goed de veiligheidsaspecten waar je rekening mee moet houden (als ook de omgeving...) en breng je mooi puntsgewijs de eerste stappen in kaart. Top!

Alhoewel de prijzen voor vele kiters de grootste drempel zullen blijven en ons kikkerlandje verwend wordt met zeer goede atmosferische storingen, denk ik zeker dat er hier een niche zal ontstaan. Nooit zo groot als in Duitsland, Zwitserland en Frankrijk, maar die moeten ook meer rondkomen van laffe windjes op hun meren.

Ook een tip:
http://www.progression.me/blog/what-to-expect-when-learning-to-kite-hydrofoil/
Zeeland135

Berichten: 155
Antwoord #9 September 29, 2015, 15:17:27
edit2Rapporteer  
In die filmpjes van Horue doen ze het altijd op een straples boards. Wat is nu makkelijker om te leren met of zonder straps?
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #10 September 29, 2015, 15:28:52
edit2Rapporteer  
In die filmpjes van Horue doen ze het altijd op een straples boards. Wat is nu makkelijker om te leren met of zonder straps?

Met straps is eenvoudiger om te leren maar zonder straps is veel beter voor je knieën en enkels. Ik zou kiezen als je begint voor als een strap aan de voorkant die aan een dik elastiek open kan klappen.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #11 September 29, 2015, 21:53:09
edit2Rapporteer  
In die filmpjes van Horue doen ze het altijd op een straples boards. Wat is nu makkelijker om te leren met of zonder straps?

Mij is het gelukt te beginnen zonder, maar begrijp precies waarom 1 voetband zoals Marc beschrijft voor de meesten wel makkelijker is:

1. makkelijker je board kantelen voor de waterstart. Ik heb daarvoor mijn knieën en een vrije hand nodig. Met een strap voor niet!
2. Je weet precies de beste positie van je voorste voet (indien dat ook klopt met het type/merk foil natuurlijk)

Strapless heb je dat niet.
Zeeland135

Berichten: 155
Antwoord #12 September 30, 2015, 14:46:26
edit2Rapporteer  
Bedankt voor de tips.
Nu eerst maar eens goed leren tacken op mijn gewone board.
Gewoon Ron

Berichten: 645
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #13 September 30, 2015, 18:17:10
edit2Rapporteer  


als je mocht kiezen tussen een hydrofoil of een 18m kite, wat word het dan?

[/quote]

Daar heb jij dan weer gelijk in! tja. dan is de keuze snel gemaakt...
Slis

Berichten: 563
Antwoord #14 Oktober 01, 2015, 10:53:33
edit2Rapporteer  
vraagje:
Hoezo ben je snel uitgekeken op aluminium?
waar is dat op gebaseerd?
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #15 Oktober 01, 2015, 11:46:38
edit2Rapporteer  
Niet zozeer het gebruik van aluminium maar vooral het gebrek aan snelheid van de instap modellen maakt dat diegenen die het foilen snel oppakken er op uitgekeken raken.

Lees in de reacties over de Liquid force foil dat deze met pijn en moeite de 17kn max haalt terwijl de cruize-snelheid van mijn Levitaz rond de 17-20kn en ligt en ik al een max van 31kn gehaald heb.
Dat vertaald zich in de low-end ook in extra schijnbare wind die je kunt creeren en dus met nog minder wind al dik up en downwind kunt knallen, dat verschil was al merkbaar van de overstap van Zeeko naar Levitaz.

Nu heb ik zelf nog geen langzame foil gevaren om er een hard oordeel over te vellen maar dat is wel grofweg wat het verschil is.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #16 Oktober 01, 2015, 12:00:19
edit2Rapporteer  
vraagje:
Hoezo ben je snel uitgekeken op aluminium?
waar is dat op gebaseerd?


Aluminium masten zijn meestal constructiematig voorzien van een dikker profiel waardoor de weerstand sowieso hoger ligt.

Lees anders de volgende test:
http://www.iksurfmag.com/issue52/?page=143
Met de F-One Kitefoil, de Liquid Force Foil Fish en de Sroka Freeride Foil.

Ok, de test is een beetje appels met peren vergelijken, (prijs, kwaliteit), toch laat het zien dat als je door de eerste fase bent gekomen de instapmodellen vaak sneller hun grenzen laten zien, zoals Evan al heeft geschreven.
Aangezien de 1e groep uit de foilkiter niche toch snel snel sneller hun grenzen willen verleggen is de keuze voor een snellere kitefoil snel gemaakt (even los van je budget).
Waarschijnlijk zijn deze instapmodellen erg geschikt voor kitescholen en andere verhuurscenario's om mensen te laten proeven aan deze nieuwe vorm van kiten.

Maar goed de keuze staat iedereen vrij  Grin

Slis

Berichten: 563
Antwoord #17 Oktober 01, 2015, 14:37:10
edit2Rapporteer  
Het heeft overigens nog steeds weinig met de mast te maken,
maar voornamelijk met de High / Low aspect ratio vinnen welke snelheid bepalen.

op de FoilFish zitten grote Low Aspect Ratio vinnen,
deze zijn te vervangen door High Aspect vinnen, en dan zal de snelheid aanzienlijk hoger liggen.

En trouwens ik heb nog vrijwel niemand een upwind turn zien maken
of gewoon een goede downwind bocht.
Dus wat betreft uitgekeken... denk ik dat dit voornamelijk op de snelheid slaat
maar wat mij betreft is het niet alleen snelheid ;-)
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #18 Oktober 01, 2015, 17:24:33
edit2Rapporteer  
Chris, you've absolutely right... Het gaat niet alleen over masten, de vleugels spelen idd de viool
Alleen in beide gevallen is vaak om de constructie sterk te maken en de prijs lager, de aluminium profilering dikker, daardoor niet zo aquadynamisch en zoals je stelt is de AR lager bij de instapmodellen. dat maakt de lift eenvoudiger en bij highend/ topspeed de controle duidelijk zwaarder
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #19 Oktober 01, 2015, 20:46:13
edit2Rapporteer  
Dus wat betreft uitgekeken... denk ik dat dit voornamelijk op de snelheid slaat
maar wat mij betreft is het niet alleen snelheid ;-)

Precies, dat wordt mijn volgende focus.
Eerst foilend gijpen, dan overstag. Dan een 360...Wink
Zal nog wel ff duren, maar ik heb het prima naar mijn zin op mijn freeride foil (ok, wel de carbon versie, de alu versie is slechts 10% langzamer op topsnelheid. Valt nog te overzien voor 50% goedkoper in prijs Tongue)
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.