Uitslag & verslag OBK: Open Belgisch Kampioenschap kiterace

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
September 28, 2015, 13:50:25
edit2Rapporteer  
Gisteren is het open Belgisch kampioenschap kiterace gevaren bij Zeil en surfclub Anemos te Knokke-Heist. De condities waren perfect met de hele dag volle zon en 4-5bft sideshore wind en het is voor de foil en formula klasses dan ook gelukt alle 5 races te varen met een gemixte start.
De twintips hebben door het inzakken de de wind maar 3 races kunnen afronden.

In totaal verschenen er 17 kiters aan de start: 6 met twintip, 4 Formula en 8 hydrofoils waarvan de hydrofoil klasse was een Hollandse aangelegenheid was met 6 man tegen 2 belgen.


Startlijst Twintip
Nicloas Bossu (BE)
Mirke Deloof (BE)
Lau Duprez (BE)
Nico Paelink (BE)
Yaila Paelink (BE)
Marc Peeters (BE)
Martijn Schittekat (BE)

Startlijst Formula
Marek Rowinski (PL)
Sam Stal (BE) 
Michiel Schittekat (BE)
Peter Vanderlinden (BE)

Starlijst Hydrofoil
Wim van Beveren (BE)  Levitaz - Flysrufer Sonic
Robby Denoyette (BE)  Moses - Ozone Chrono
Bram Hogendijk (NL) WoodyCoockie - North Dyno
Sander de Kok (NL) Levitaz - Ozone Chrono/Edge
Evan Kruger (NL)  Levitaz - Ozone Chrono
Koen Schepers (NL) Levitaz -  Peter Lynn foilkite
Reinoud Stoel (NL) F-one - F-One Diablo/Ozone R1
Bauke Visser (NL)  DutchFoils/WoodyCoockie - Ozone Edge


Verslag races vanuit mijn perspectief (Evan)

Race 1 (11u)
9m Chrono - 15kn ONO, laag water

Flink dringen bij de start, mede omdat het iedereen nog onwennig was en er twintips dwars doorheen voeren tijdens de gemixte start. De zee was ook flink ruw waardoor ik nog niet voluit durfde te gaan en upwind naar de eerste boei een paar keer uitweek voor een formula die dichterbij kwam dan me lief was. Bij de bovenboei aangekomen zie ik Bram Hogendijk met Michiel Schittekat bij elkaar in de lijnen vliegen wat resulteerde in een DNF voor beide en kapot board en bar voor Michiel. Kon zelf het crashende tweetal upwind passeren en de boei ronden op naar de downwind boei. Een gemiste foilende gijp halverwege zorgde voor een zwempartij en op naar de downwind boei welke net als de upwind boei verplicht richting het strand gerond moest worden waardoor ik op zeker zou gaan crashen omdat ik met rechtsvoor alleen downwind een bocht naar toeside kan maken zonder foilend over te stappen en mijn board niet geschikt is om in de ruwe zee op snelheid te laten planeren om alsnog over te stappen.
Tweede rondje ging iets soepeler maar downwind begon ik toch te twijfelen hoe ik moest finishen, dus uiteindelijk een boei teveel meegepakt om er zeker van te zijn geen DSQ te krijgen. Zonder concurrentie voor de 3e plaats de laatste boei naar de finish rustig toeside gerond en door gevaren richting de finishlijn

Uitslag race 1
1. Koen Schepers
2. Wim van Beveren
3. Evan Kruger
4. Bauke Visser
5. Reinoud Stoel
6. Sander de Kok
7. Robby Denoyette
DNF Bram Hogendijk


Race 2 (12u)
9m Chrono - 16kn ONO, opkomende water

Bij de start nog steeds onzeker en achteraan begonnen om niet teveel in het gedrang te komen, ook is het zonder horloge lastig inschatten hoe laat het startschot exact valt. Na het ronden van de bovenboei downwind wat aan het prutsen geweest waardoor ik Bram aan het inhalen was richting de beneden boei, maar omdat ik zeker wist dat ik ging crashen bram voorgelaten. Toeside vlak achter hem aan varend de boei rondend komt de jongste twintip deelnemer bram tegemoet welke beide elkaar niet meer konden ontwijken. Ik was intussen exact downwind van het tweetal uitkomen om vervolgens voor en achter me een kite zien landen. Een aantal minuten later om tussen de lijnen uit te komen kan ik toch nog verder aan ronde 2 en de achtervolging inzetten op Bauke. Bij de laatste boei had ik hem te pakken, hij gijpte om de boei heen en ik koos er voor op toeside naar de finish te gaan omdat overstappen zeker een verlies van de 3e plaats zou opleveren. Een spannende sprint naar de eindstreep en fotofinish wist Bauke net te winnen.

Uitslag race 2
1. Koen Schepers
2. Wim van Beveren
3. Bauke Visser
4. Evan Kruger
5. Bram Hogendijk
6. Sander de Kok
7. Reinoud Stoel
8. Robby Denoyette


Race 3 (13u)
9m Chrono - 16kn ONO, hoog water

Deze keer nog net een knoopje meer en na weer een ingetogen start aan de upwind kant van het veld iedereen inhalend iets te enthousiast geraakt en tijdens de tack naar de bovenboei de kite iets te heftig ingestuurd waardoor een helft van de kite totaal drukloos werd en in een mooi strikje draaide. Herstarten is dan onmogelijk met een foil kite dus was deze race al snel voorbij. Dankzij de snellen en goede hulp veilig en zonder schade aan de kant geraakt om de spaghetti nog voor Race 4 weer uit elkaar te halen.

Uitslag race 3
1. Koen Schepers
2. Wim van Beveren
3. Bram Hogendijk
4. Sander de Kok
5. Robby Denoyette
6. Reinoud Stoel
7. Bauke Visser
DNF Evan Kruger


Race 4 (14u)
12m Chrono - 11kn NO, Afgaand water

Alles op tijd uit de knoop gekregen maar de 9m nog niet droog genoeg om al het vastgeplakt stuifzand er af te vliegen. Als bij een wonder zakte wind met de kentering van het getij helemaal in vlak voor de start en kon ik snel mijn 12m vastknopen en met een paar minuten te gaan was ik bij de startlijn. Sander die onze 12m's was gaan halen besloot toch om met zijn 9m Edge te starten, maar de wind zakte heel even zo ver in dat hij zijn kite niet meer in de lucht kon houden en al voor de start met de boot opgehaald moest worden.
Voor mezelf deze keer een degelijk Race, alleen dat toeside ronden van de downwind boeien en sporadisch crashen tijdens het tacken kostte teveel tijd om in de buurt van Koen en Wim te komen.

Uitslag race 4
1. Koen Schepers
2. Wim van Beveren
3. Evan Kruger
4. Bram Hogendijk
5. Bauke Visser
6. Robby Denoyette
7. Reinoud Stoel
DNS Sander de Kok


Race 5 (15u)
12m Chrono - 12kn NO, Afgaand water

De laatste race van de dag, nu de stroming eruit was en de wind een stuk minder was het water weer mooi vlak. Na een degelijke start kwam Sander met zijn 12m Chrono en wereldstart me zelfs na een slechte tack nog voorlangs gekruist waarna ik ook aan de tack begon in de verachting dat hij ook bleef varen maar uit de tack komend bleek hij gecrashed te zijn en kon nog maar net mijn kite uit zijn lijnen houden. Samen bij de bovenboei aangekomen bleven we met elkaar stuntelen zodat de rest voorbij wam zetten. Eenmaal uit de drukte bij de boei werd het tijd om de schade te beperken. De laatste leg naar 2e downwind boei was het strijd met Bram om de 3e plaats. Na het ronden van de laatste boei lag bram 100m voor door een solide gijp en juist een korte zwempartij van mijn kant. Kon hem uiteindelijk nog zo hard inhalen dat het wederom een fotofinish werd welke ik alweer net verloor.

Uitslag race 4
1. Koen Schepers
2. Wim van Beveren
3. Bram Hogendijk
4. Evan Kruger
5. Bauke Visser
6. Sander de Kok
7. Reinoud Stoel
8. Robby Denoyette



Einduitslag Hydrofoil Klassement

1. Koen Schepers
2. Wim van Beveren (BE)
3. Evan Kruger
4. Bram Hogendijk
5. Bauke Visser
6. Sander de Kok
7. Reinoud Stoel
8. Robby Denoyette (BE)



Was een geweldige ervaring en de hele dag een prima sfeer en het is duidelijk dat je met consistent varen zonder te vallen hoger kan eindigen dan diegene met het beste materiaal. Als ik het zo kon schatten was ik up en downwind een van snelste van het veld, maar het slechte gijpen en tacken kostte zoveel tijd dat de langzamere foilers die niet vielen weer voorbij konden komen.

Vanwege de hoge Nederlandse opkomst en het ontbreken van een wedstrijd op Nederlandse bodem dit jaar is dit de uitslag van het officieuze NK Hydrofoil:

1. Koen Schepers
2. Evan Kruger
3. Bram Hogendijk
4. Bauke Visser
5. Sander de Kok
6. Reinoud Stoel


Zeil en surfclub Anemos te Knokke-Heist enorm bedankt voor de organistie! http://www.vvwheist.be/
KappuhH

Berichten: 3273
Antwoord #1 September 28, 2015, 15:57:51
edit2Rapporteer  
Gefeliciteerd Evan!
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #2 September 28, 2015, 17:10:57
edit2Rapporteer  
Mooi verslag en een goede uitslag Evan! Nog wat plaatjes van de race?
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #3 September 28, 2015, 19:35:52
edit2Rapporteer  
Voorlopig nog geen foto's kunnen vinden, maar ze zijn wel gemaakt dus dat komt nog.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #4 September 28, 2015, 20:34:43
edit2Rapporteer  
Volgend jaar ten minste twee deelnemers erbij, maar dan moeten Marc en ik ook investeren in een racefoil...dilemma's...Wink

Leuk verslag!

Hopelijk snel ook beelden van
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #5 September 28, 2015, 20:43:58
edit2Rapporteer  
Volgend jaar ten minste twee deelnemers erbij, maar dan moeten Marc en ik ook investeren in een racefoil...dilemma's...Wink

Leuk verslag!

Hopelijk snel ook beelden van

Hoezo? Zolang Evan blijft vallen met gijpen en tacken kunnen wij ook in de top drie komen. Wink Als wij dat goed doen kunnen we misschien de andere voor blijven.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #6 September 28, 2015, 21:49:38
edit2Rapporteer  
Haha,  dan mag je wel wat vaker gaan foilen dan een keer per maand.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #7 September 28, 2015, 21:52:50
edit2Rapporteer  
Haha,  dan mag je wel wat vaker gaan foilen dan een keer per maand.

Tenzij wij natuurtalenten zijn!  Cool
Zandvoortkiter

Geen avatar

Berichten: 7
Antwoord #8 September 29, 2015, 12:10:46
edit2Rapporteer  





http://www.peterlynn.com/open-belgian-kite-racing-championships/

Nederlander Koen Schepers deed het ook erg goed met zijn proto type depower foil kite, won alle 4 de races! :

Being so focussed, I didn’t not know if anyone was close behind me. In the practice round I timed that after about two minutes from the start I had to prepare the first tack. Shortly before I looked behind me and saw that I was way ahead of the other participants and was also a bit further upwind! Wow, would this be my day ?! I had plenty of time to rolltack and headed full speed on the upwind buoy, leaving the others even further behind. This kite really loves the upwind tracks. The sloshing water caused me to be careful on the downwind course and I did not dare to go full speed, risking a crash. Sam, Belgian champion Formula race, took advantage on me on this course. Every race became a close call till the finish line.

For the first four races I used a concept kite, a 9m Peter Lynn Aero depowerfoil, for the 5th race the 12m Aero. Michel (our foilkites designer) and I were very tense for the first performance of this depowerfoil. It exceeded all expectations; Fast, super upwind, reliable and stable. Because they are concept kites there are still things to be adjusted, but HEY: even without it being production ready it’s already a kite to win races ! Thanks to these kites I can call myself Belgium-Dutch Champion Hydrofoil Kite Race 2015. I’m proud to be a Peter Lynn teammember and had the opportunity to prove the kiteracingworld we are about to unleash stunning new kite.

maumau

Geen avatar

Berichten: 5
Antwoord #9 September 29, 2015, 12:22:04
edit2Rapporteer  
Gefeliciteerd Koen! Peter Lynn heerst!
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #10 September 29, 2015, 14:23:57
edit2Rapporteer  
In het hydrofoil klassement won koen alle 5 races gewonnen, overall was Sam op de formula net iets sterker maar die vaart dan ook met de wereldtop mee.
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #11 September 29, 2015, 18:27:25
edit2Rapporteer  
Nog meer foto's
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1003569592997734.1073741861.150394364981932&type=3
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #12 September 29, 2015, 21:50:09
edit2Rapporteer  

Hele vette pica's van onder andere onze Admin Evan!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.