Is dit een slimme aankoop?

Travinns

Geen avatar

Berichten: 13
Oktober 13, 2015, 16:06:48
edit2Rapporteer  
Hi allemaal!

Paar maanden geleden ben ik samen met een vriend super enthausiast geworden om te starten met kiteboarden. We hebben twee lessen powerkiten op het strand gevolgd en willen nu zelf een kite kopen om op het strand mee te oefenen tot we in februari 9 uur les gaan volgen om het water in te gaan. Ik heb veel onderzoek gedaan maar weten wat een goede koop is blijft lastig. We zitten op een budget (300 euro) voor de kite en verkopen hem waarschijnlijk in februari omdat we na de lessen pas echt de kiteboard gear gaan kopen.

Nu hebben we een zo goed als nieuwe Genetrix Origin 5.0m2 2010 inclusief bar, lijnen en tas aangeboden gekregen voor een mooie prijs, zou dit een goed idee zijn voor ons?

HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #1 Oktober 13, 2015, 16:13:09
edit2Rapporteer  
Als je je echt goed ingelezen hebt weet je dat het niet slim is om op het strand te gaan oefenen.
Zand komt nog altijd harder aan dan water.

Tuurlijk gaat het hier maar om een 5m² kite die relatief weinig kracht genereren, maar deze kites zijn ook zo snel dat een klein stuurfoutje snel gemaakt is. En bij die stuurfoutjes genereren juist de kleine maatjes een gigantische explosieve kracht, waardoor je er niet vreemd van hoeft op te kijken dat je er goed achteraan gaat (en dat kan zowel horizontaal als verticaal zijn).

Beste optie is om gewoon een powerkite te kopen, en hier mee te oefenen om het vliegeren volledig onder controle te krijgen. Dan hoef je met de les alleen maar op je board te letten.

PS. Succes met het vinden van een school die in Februari al kitesurflessen geeft (in Nederland)
Voor de meeste scholen start het seizoen in April.
PieterK

Berichten: 264
Logs: 0 | 241 uur
Antwoord #2 Oktober 13, 2015, 16:39:35
edit2Rapporteer  
Wat HaPe zegt.

Volgens mij kun je voor 300 euro een tweedehands landboard + powerkite scoren op marktplaats. Ik zag er een staan, maar dat was meteen met 10m2 kite. Dat zou ik niet doen. Begin met een powerkite van 3-4 m2 (drie of vierlijns), vul hem evt aan met een landboard (en helm + kniebeschermers). Met 4m2 (HQ, Peter Lynn of Ozone) kun je best springen (als je niet te zwaar bent) en op een landboard kun je met zo'n oppervlakte goed cruisen.

Die Genetrix is de eerste jaren te klein voor op het water, tenzij jullie echt vlieggewichten zijn. Op het land is een matrasvlieger prettiger om te crashen ;-)
Travinns

Geen avatar

Berichten: 13
Antwoord #3 Oktober 13, 2015, 16:50:05
edit2Rapporteer  
De leraar die ik had zij dat land oefenen nog kon als ik met maat tussen de 2 en 5 meter bleef, maar als jullie zeggen dat het niet slim is dan zal ik dat zeker niet doen. Landboard klinkt heel gaaf, wist niet eens dat dit een ding was! Kan dat echt met 300 euro?  En waar moet ik dan op letten? Moet wel zeggen dat ik nu al bijna twee maanden aan het kijken ben wat ik wil kopen en ongeduldig begin te worden
bushmaster

Berichten: 151
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #4 Oktober 13, 2015, 16:58:29
edit2Rapporteer  
Als je het vliegeren wil oefenen koop dan gewoon een trainerkite. Die kun je inderdaad prima tussen de 2m en 4m kopen. Peter Lynn/HQ/Ozone etc hebben prima matrasjes met bar waar je ook, als je eenmaal kite, best nog wel eens leuk op het strand mee kan spelen.
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #5 Oktober 13, 2015, 17:02:11
edit2Rapporteer  
Landboard + powerkite van max 4m2 is idd een goed idee om te oefenen tot je les gaat nemen. Kan in principe weinig gebeuren tenzij je met storm gaat oefenen.
Travinns

Geen avatar

Berichten: 13
Antwoord #6 Oktober 13, 2015, 17:10:42
edit2Rapporteer  
Na jullie advies is de vraag:

Deze:
http://www.marktplaats.nl/a/sport-en-fitness/vliegeren/m974734400-hq-beamer-v-5-0m2-matras-vlieger.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

Of deze:
http://www.marktplaats.nl/a/sport-en-fitness/vliegeren/m969949679-powerkite-eolo-radsails-pro-4-0.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #7 Oktober 13, 2015, 17:48:31
edit2Rapporteer  
Mijn advies: eerst je budget vergroten. Dus gewoon een paar maanden later beginnen, als je nu weinig budget hebt. Dit zijn powerkites met handles. Als oefenkite voor op het strand kun je beter voor een 3-lijns matrasvlieger met bar kiezen.

Die Genetrix 5m is te technisch voor een beginner btw.
rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #8 Oktober 13, 2015, 21:02:50
edit2Rapporteer  
My 2 cents

-Februari is het water nog veel kouder  dan nu

-Land of grond  is veel harder dan water, daarom staat mn landboard dan ook te koop op marktplaats.

- Met Zo'n power kite met van die handles leer je niet echt de goede reflexen
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #9 Oktober 13, 2015, 21:19:53
edit2Rapporteer  
Ga je in februari die 9u les in het buitenland volgen? Zo niet beter wachten tot april/mei en zelfs dat kan nog erg koud zijn in ons kikkerlandje.

Oefenen met matras kan maar dan wel met bar en liever 2-3m dan gelijk 5m, dan stuiter je vanaf 5bft niet gelijk het hele strand over....
Travinns

Geen avatar

Berichten: 13
Antwoord #10 Oktober 13, 2015, 23:27:27
edit2Rapporteer  
3m matrasvlieger met bar dus, got it. Probleem is dat ik als ik op 'matrasvlieger bar' zoek ik nul resultaten krijg..
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #11 Oktober 13, 2015, 23:41:39
edit2Rapporteer  
3m matrasvlieger met bar dus, got it. Probleem is dat ik als ik op 'matrasvlieger bar' zoek ik nul resultaten krijg..


Ik zou naar zoiets kijken:

http://www.powerkiteshop.com/peter-lynn-impulse-kite.htm
Coringa

Berichten: 33
Antwoord #12 Oktober 14, 2015, 11:19:19
edit2Rapporteer  
Mijn advies: wacht nou maar gewoon even en zodra het seizoen begint volgend jaar lessen nemen. Daar heb je langer plezier van en kan je ook nog even doorsparen voor een goede kiteset en je laten informeren over goeie equipment. Natuurlijk begrijp ik je enthousiasme en dat je wilt spelen met een powerkite op het strand. Maar een beetje powerkiten op het strand is echt anders dan met een kitesurf kite op het water varen. Smiley
RTF

Geen avatar

Berichten: 26
Antwoord #13 Oktober 14, 2015, 11:29:57
edit2Rapporteer  
Kun je eigenlijk een quadbar van een kite omzetten naar een powerkite 4-lijns?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #14 Oktober 14, 2015, 11:48:34
edit2Rapporteer  
Powerkiten is een ontzettend goede basis om sneller het surfen te leren.
Je krijgt beter inzicht hoe kites vliegen en reageren.

Wat je niet leert is hoe een kite reageert als jijzelf ook beweegt zoals bij buggy-en en flyboarden ook het geval is.
En daarnaast is het varen op een board ook iets wat je zo niet leert natuurlijk.


Maar het helpt zeker wel straks als je aan het werkelijke surfen begint!

PieterK

Berichten: 264
Logs: 0 | 241 uur
Antwoord #15 Oktober 14, 2015, 12:12:37
edit2Rapporteer  
3m matrasvlieger met bar dus, got it. Probleem is dat ik als ik op 'matrasvlieger bar' zoek ik nul resultaten krijg..


Ik zou naar zoiets kijken:

http://www.powerkiteshop.com/peter-lynn-impulse-kite.htm

Ja, dat is idd een goede kite. Scoor er voor 130 euro nog een flyboard bij en je bent klaar.

Btw het hangt natuurlijk wel van je budget af; wil je die 300 euro volgend voorjaar weer terug, dan is het wellicht verstandiger om die nu in de pocket te houden. Wil en kun je deze winter regelmatig op het strand powerkiten, dan is dit een mooie investering, waar je ook na die tijd nog plezier van zult hebben.
Travinns

Geen avatar

Berichten: 13
Antwoord #16 Oktober 14, 2015, 13:54:05
edit2Rapporteer  
3m matrasvlieger met bar dus, got it. Probleem is dat ik als ik op 'matrasvlieger bar' zoek ik nul resultaten krijg..


Ik zou naar zoiets kijken:

http://www.powerkiteshop.com/peter-lynn-impulse-kite.htm


Kijk, daar heb ik wat aan! Thanks!

Btw, gewoon uit benieuwdheid, want ik ga deze kopen, waarschijnlijk samen met een flyboard. Maar soms zie ik gasten oefenen op het strand (En bij mijn tweede powerkite les heb ik het zelf ook gedaan) met 5m(+) kites en hook waarbij je regelmatig door het zand wordt getrokken. Toch raad iedereen het af om dat te gaan doen. Hoezo? Zolang je op een leeg stuk strand staat en je weet hoe je safety release werkt kan dat toch gewoon? Het door het strand worden gesleept is dan juist het leuke onderdeel..
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #17 Oktober 14, 2015, 14:02:13
edit2Rapporteer  
Door het zand getrokken worden door de kracht kan prima, als gevorderde vliegeraar/kiter

Dat is meestal ook het probleem waardoor er ongelukken gebeuren.
Ze zien iemand door het zand getrokken worden, en denken dat zij dat ook kunnen. Alleen word er dan niet bij bedacht dat die persoon misschien wel heel ervaren is, en degene die dat dan ziet misschien totaal niet ervaren is.
Zelfde verhaal met kitesurfen. Beginners zien iemand met harde wind een relatief grote maat opgooien, en denken dan dat zij dat ook wel kunnen. Dat die persoon die die relatief grote maat opgooit ervaren is zien ze dan niet, met alle mogelijke gevolgen van dien.

Beetje het als Jantje in de sloot springt verhaal. Ken je eigen grenzen.
Travinns

Geen avatar

Berichten: 13
Antwoord #18 Oktober 14, 2015, 15:04:24
edit2Rapporteer  
Goed, dus wat dachten jullie van dit:

4m2 matras kite (4lijns):
http://www.marktplaats.nl/a/sport-en-fitness/vliegeren/m969949679-powerkite-eolo-radsails-pro-4-0.html?c=3c1f5dcc18d02a99040ca8de656940d2&previousPage=lr

Dan de handles er af halen en deze bar er op zetten:
http://www.kitestuff.nl/peter-lynn-4-line-powerkite-bar

Misschien nog een flyboardje er bij voor 100 euro.

Goed de techniek leren en dan in april de IKO cursus in noordwijk.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #19 Oktober 14, 2015, 15:31:12
edit2Rapporteer  
Op internet staan veel kites en barren. Je mist nog wat productkennis, gezien je nieuwe suggesties. Misschien even inlezen op de vliegerfora en websites van de bekende matrasvliegermerken (Peter Lynn, Ozone, ..). Er is bijvoorbeeld een verschil tussen depowerbaar en niet depowerbaar.
Travinns

Geen avatar

Berichten: 13
Antwoord #20 Oktober 14, 2015, 15:57:09
edit2Rapporteer  
Op internet staan veel kites en barren. Je mist nog wat productkennis, gezien je nieuwe suggesties. Misschien even inlezen op de vliegerfora en websites van de bekende matrasvliegermerken (Peter Lynn, Ozone, ..). Er is bijvoorbeeld een verschil tussen depowerbaar en niet depowerbaar.

Dus die bar er op zetten kan niet? Ik snap dat er veel specs zijn waar ik geen rekening mee houd, maar het is maar voor een half jaartje en wil gewoon een beetje kunnen kloten met een laag budget dus het hoeft zeer zeker niet perfect te zijn.
audi

Berichten: 752
Antwoord #21 Oktober 14, 2015, 16:36:04
edit2Rapporteer  
Dit zou een hele goede optie kunnen zijn
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #22 Oktober 14, 2015, 16:38:07
edit2Rapporteer  
Niet perfect of niet werkend is een groot verschil.
PieterK

Berichten: 264
Logs: 0 | 241 uur
Antwoord #23 Oktober 14, 2015, 16:42:32
edit2Rapporteer  
We lijken wel een verkoopadviescommunity ;-)

Ik dacht aan deze ]http://www.marktplaats.nl/a/sport-en-fitness/vliegeren/m966892572-peter-lynn-uniq-quad-3-5m-matrasvlieger.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr]
Goeie kite, krijg je niet kapot. De Uniq is er in drie en vierlijns en ik denk, dat als je er een PL bar op zet , het prima werkt.

Maar die Uno is wellicht ook een optie. Is goedkoper, maar op het strand wat kwetsbaarder en je moet dan een harnas kopen. Voordeel van de PL is dat je nog geen harnas nodig hebt, dus dat geld houd je dan weer in de pocket.
Travinns

Geen avatar

Berichten: 13
Antwoord #24 Oktober 14, 2015, 16:54:50
edit2Rapporteer  
Goed, de keuze is gemaakt. Ik zal braaf luisteren en geen 5m2 kite op het strand gaan gebruiken omdat ik toch liever niet op het dak van de hotels in de buurt eindig.

Ik koop deze:
 http://www.marktplaats.nl/a/sport-en-fitness/vliegeren/m966892572-peter-lynn-uniq-quad-3-5m-matrasvlieger.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr
Samen met een flyboardje. Moet nog even uitzoeken welke bar ik nodig heb om er op te zetten maar dat komt vast goed.

In april ga ik de iko cursus volgenen hoop jullie daarna in het water te ontmoeten!
Ontzettend bedankt voor alle input, ik weet hoe irritant het kan zijn om een eigenwijze nieuweling advies te geven.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.