Hydrofoil locaties Nederland

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
December 13, 2015, 13:18:54
edit2Rapporteer  
Het hydrofoil-virus slaat bij steeds meer Nederlanders toe en er komen ook steeds meer vragen over welke spots nu beste zijn om te foilen.

De beste spots zijn locaties waar je vrij snel diep genoeg water hebt om niet vast te lopen met je foil (1m en dieper), je geen golven of hoge/stijle chop hebt en er genoeg plaats is om foilkites te starten en landen.
Nu zijn de meeste binnenwater spots en zelfs de Noordzee bij weinig wind wel vlak genoeg om te foilen, maar zodra het harder gaat waaien kunnen de golven of chop in het diepere water al snel te hoog worden voor de beginnender foilers en soms zelfs een uitdaging vormen voor de cracks.

Aangezien je met een hydrofoil een relatief groot windebereik hebt maakt het voor de locatie minder uit of de wind heel stabiel is zodra je de beginfase voorbij bent, om te leren is stabiele wind wel makkelijker.

Op de Navionics webversie kun je zien of jou locatie diep genoeg is en waar de eventuele zandbanken liggen.

Bij spots waar het lang ondiep blijft kun je het beste met sideshore wind heen gaan, dan je kun je naar buiten bodydraggen of voor de ervaren foiler: ondersteboven op je board varen.


Hier een (voorlopige) lijst met de meest geschikte locaties:

Oostvoornse meer
Na de strekdammen gelijk diep, krap gras/blubber strandje en altijd vlagerig. Kunt alleen in de buurt van de starlocatie aan land, de rest is allemaal stenen wal zonder stadiep gebied er voor.

Rockanje
Snel diep, normaal zandstrand. Met wind uit W-NW icm hoog water meer golven/chop.

Grevelingendam
Noord/grevelingen: 200m heupdiep water voordat het diep genoeg word om te foilen, grasveldje om te starten is erg krap en met sideshore wind bijna onmogelijk met foilkites. Blijf met oefenen in de buurt van de opstapplaats, het is onmogelijk/verboden ergens anders aan land te komen.
Ondieptes bij de kant zijn aangegeven met groene boeitjes.
Zuidkant: vanaf 130cm boven NAP loopt het hele strand onder en heb je alleen nog de dijk en grasveldje over om te starten en landen, let met hoogwater ook op de stenen dammetjes en andere obstakels onder water op de ondergelopen zandplaat. Met hoog water ook ver lopen voordat het diep genoeg word. Vaar niet door het veld mossel-tonnetjes heen!

Brouwersdam
Met laag water altijd vlak, ook met hardere wind. let wel op de ondiepe zandbanken recht tegenover Natural High. Ten noorden en zuiden hiervan is het ook met laag water diep genoeg om te foilen. Met hoog water en vanaf 12kn al snel teveel chop.

Strand Slufter
Alleen met weinig en (schuin)aandlige wind en laag water in de geul tussen de zandplaat en het strand. Bij sideshore wind is de geul te krap en bij meer wind te druk met twintippers. Hoog water teveel chop en stroming.
Goed opletten op ondieptes bij de kant en zandbanken!

Edam

Medemblik

Stavoren

Blijburg
Snel diep, vlagerig en geen mogelijkheid ergens anders aan land te komen.

Marina Muiderzand / Sail-Today

Schellinkhout
Lang ondiep, buiten de baai overal diep genoeg



Dit is een voorlopige lijst, aanvullingen zijn welkom!

Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #1 December 13, 2015, 13:48:10
edit2Rapporteer  
Volgens mij kun je in Friesland hiervoor prima @ Stavoren terecht?
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #2 December 13, 2015, 13:53:19
edit2Rapporteer  
Staat er ook tussen toch Tom Wink
roelandp

Berichten: 422
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #3 December 13, 2015, 16:52:45
edit2Rapporteer  
Ik zag laatst bij Kornwerderzand ook een hydrofoiler, die jongen met die bril van de NKV. (het winterseizoen was net ingegaan). Hij ging (van het strandje bij het viaduct gezien) direct rechts (vluchthaven ofzo?) om het dammetje heen naar buiten en was flink aan het racen.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #4 December 13, 2015, 21:06:31
edit2Rapporteer  
Dan ben ik benieuwd wie dat dan is, want het NKV heeft nog maar twee surfers in het bestuur zitten!
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #5 December 13, 2015, 21:10:34
edit2Rapporteer  
Ik zag laatst bij Kornwerderzand ook een hydrofoiler, die jongen met die bril van de NKV. (het winterseizoen was net ingegaan). Hij ging (van het strandje bij het viaduct gezien) direct rechts (vluchthaven ofzo?) om het dammetje heen naar buiten en was flink aan het racen.

beetje jammer dat hij zich dan niet houdt aan de regels. Korn is vanaf 1-10 gesloten!
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #6 December 13, 2015, 21:27:01
edit2Rapporteer  
Tja wel wat typisch is dat dan, dat kunnen maar twee mensen zijn vanuit de NKV. Mag ik die twee namen noemen misschien?
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #7 December 13, 2015, 21:33:36
edit2Rapporteer  
Tja wel wat typisch is dat dan, dat kunnen maar twee mensen zijn vanuit de NKV. Mag ik die twee namen noemen misschien?

zou ik niet doen, je hebt er geen bewijs van.
et1961

Berichten: 365
Antwoord #8 December 13, 2015, 22:04:33
edit2Rapporteer  
Bij Borssele (Kaloot) werd 2 weken geleden ook gefoiled, weliswaar door een Belg, maar toch Wink

Verder zijn er in Zeeland diverse spots waar het diep genoeg is om te foilen.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #9 December 13, 2015, 22:10:10
edit2Rapporteer  
Gaat er ook om of het vlak genoeg is. Bergen op zoom, binnenschelde diep genoeg?
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #10 December 13, 2015, 22:26:04
edit2Rapporteer  
Gaat er ook om of het vlak genoeg is. Bergen op zoom, binnenschelde diep genoeg?

Ik denk dat een overgroot deel van de Binnenschelde net aan de ondiepe kant is. Tot zeker 100-150 meter van de kant aan de boulevardzijde is het heupdiep. Daar voorbij (ter hoogte van de flat) is een deel (oude vaargeul dacht ik) waar het tot 4 meter diep kan worden.

Aan de noordwestzijde (zgn pro-beach) is het volgens mij wel rond de 1,5 meter of misschien zelfs iets meer (niet zo vaak op dat stuk geweest)

Dus foilen zou beter op het westelijke deel kunnen.
Redmar

Berichten: 11
Antwoord #11 December 13, 2015, 23:01:43
edit2Rapporteer  
Goed topic! misschien aan de 'spots' tap toevoegen met een soort zoekfunctie vinkje "geschikt voor kitefoilen" ?

Foil vriendelijke spots zijn zowieso wel een puntje. Is hier bv. bij het NKV al aandacht voor met het oog op de ontwikkeling van nieuwe kitespots? tot nu toe zijn kitespots vaak ontstaan op plekken waar het juist ondiep is. Misschien iets voor de toekomst. ( kitefoilen olympisch in 2020?!)

Voor het lijstje:

Edam: goede plek alleen in de zomermaanden en in het vroege najaar niet. Er is daar dan veel wier dus dan geen geschikte plek.

Medemblik: goed foilen alleen ook daar moet je een redelijk stukje bodydraggen/lopen voor het diep genoeg is, het is echter niet zo ver lopen als Schellinkhout.

IJmuiden: Met golven uit NW richting zit je daar mooi 'beschut' achter de pier op vlak water. spot is helaas alleen toegankelijk buiten het zomerseizoen (http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=49146.0)

Wijk aan zee: Met golven (en wind) uit ZW zit je daar mooi beschut met vlak water achter de pier. Ook hier zijn er regels ivm golfsurf vak en zwemmers, houd hier altijd rekening mee. Ik ga hier dus ook niet niet varen als er gesurft of gezwommen kan worden.

Weijdenes: geen officiele spot, wel ideale foil plek zie ook andere posts hierboven.

Oranje buiten: ook geen officiele spot  maar wel prive terrein van projectontwikkelaar dacht ik.wordt in principe gedoogd....wel echt voor gevorderden idd stenen rondom en direct diep... Bij het paviljoen staan ook veel bomen, er is daar dus veel vuile wind.

Muiderberg is geen optie by the way,te ondiep!.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #12 December 13, 2015, 23:13:18
edit2Rapporteer  
Kijk, daar kunnen we wat mee Redmar!

Word er in Friesland en Groningen ook al gefoild en waar?
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #13 December 13, 2015, 23:47:07
edit2Rapporteer  
@Redmar
Hoe is jouw ervaring met Andijk? Zelfde inschaling als M´Blik?

Wijk aan Zee; direkt naast de pier is niet voor kiters maar is zwemzone en voor golfsurfers
Dit geldt ook voor IJmuiden pier in de zomermaanden/zwemperiode
Zie ook: http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=49146.0
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #14 December 14, 2015, 00:24:08
edit2Rapporteer  
Owja, even een toevoeging voor Binnenschelde.... daar is ook erg veel wier op de bodem. Windsurfers hebben daar regelmatig last van.
martinus

Berichten: 35
Antwoord #15 December 14, 2015, 08:42:49
edit2Rapporteer  
binnenschelbe in bergen op zoom is geen optie teveel wier in pro beach heeft een zeer krappe launch spot. zelfs met harde wind een uitdaging om langs de hoge bomen te komen.
windsurfen zonder wiervinnen niet mogenlijk laat staan met een meter lange mast.
Redmar

Berichten: 11
Antwoord #16 December 14, 2015, 12:43:09
edit2Rapporteer  
@ /-||_( )|-|/-|, Andijk ken ik nog niet om te foilen zal eens gaan kijken!

Wat betreft Ijmuiden en Wijk, goed om dit even onder de aandacht te brengen! ik heb mijn post ook even aangepast!

Met een kitefoil leg je snel grote afstanden af en kun je ook veel makkelijker upwind varen. Daarbij vaar je normaal gesproken ook wat verder op zee dan andere kiters. Hierdoor kun je gemakkelijk vanaf een andere start/landingsplaats ergens heen varen.

En kom je ook niet op de plekken waar golfsurfers of zwemmers zijn. (als foiler vaar je daar toch ruim achter) Daarbij ga ik alleen daar foilen als er relatief vlak water is (daar gaat het immers om op die spots loser) en kom je in de regel geen/sporadisch een golfsurfer tegen.

Uiteraard weet ik dat er iets fout kan gaan en dat dan toch in hun gebied komt, maar goed,  zolang er een handje vol foilers zijn en anderen net zo respectvol met de regels omgaan als ik. komt dit vast goed  Wink
Ben van origine ook een golfsurfer en surf ook nog steeds graag, dus ik ken deze problematiek.
roelandp

Berichten: 422
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #17 December 14, 2015, 15:29:41
edit2Rapporteer  
Hey Marco B. en Marc_87

beetje jammer dat hij zich dan niet houdt aan de regels. Korn is vanaf 1-10 gesloten!

Tja wel wat typisch is dat dan, dat kunnen maar twee mensen zijn vanuit de NKV. Mag ik die twee namen noemen misschien?

Excuses ik heb een fout  en aanname gemaakt in mijn post:

1. Het was natuurlijk inderdaad voor het sluiten van Korn, ik haal Makkum en Korn juist altijd door de war maar was natuurlijk precies voor de sluiting. 2/3 weken ervoor ofzo. Er waren wel meer mensen aan het kiten, en ook lessen.

2. Ik nam aan dat het iemand van NKV was, namelijk: vest van NKV had ie aan en ik had hem gezien als begeleiding bij de SafetyClinic op woensdag 13 mei bij Aloha in Wijk Aan Zee. (man met bril).

Anyhow, het ging erover dat het mij dus een geschikte locatie lijkt voor kitefoilen, omdat deze persoon dat daar deed.

Bijgevoegd een dieptemeting. Nagenoeg overal > 3 meter diep. Behalve op de zandbankjes / randen bij de dijk.

En oplaten bij het starten van strandje! Staan ook bordjes voor de onderwater-strekdam van 1 meter. Op 6-8 meter uit de kust!

Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #18 December 14, 2015, 21:50:46
edit2Rapporteer  
Dit topic gaat lekker, en weer een foiler meldt zich Wink
gerrit

Berichten: 188
Antwoord #19 Augustus 23, 2016, 15:37:29
edit2Rapporteer  
Kornwerdezand mooie plek koste mij helaas wel een Hydrofoil voorvleugel IK had niet begrepen hoe dat obstakel lag...   
Eltimm

Berichten: 78
Antwoord #20 Augustus 23, 2016, 15:47:43
edit2Rapporteer  
Kornwerdezand mooie plek koste mij helaas wel een Hydrofoil voorvleugel IK had niet begrepen hoe dat obstakel lag...  

Ik ken nog wel een dude met een winkel die goeie verkoopt ....Wink
Gerwinnaar

Geen avatar

Berichten: 55
Antwoord #21 Oktober 12, 2016, 08:39:32
edit2Rapporteer  
Weet iemand of er nu gehydrofoild kan worden bij Edam, las hierboven over iets over wier. Ik denk eraan om donderdag  te gaan, dus hoop dat het dan kan, of andere tips met oosten windrichting zijn ook welkom.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #22 Oktober 12, 2016, 13:44:54
edit2Rapporteer  
Wat heeft Redmar geschreven...
Edam: goede plek alleen in de zomermaanden en in het vroege najaar niet. Er is daar dan veel wier dus dan geen geschikte plek.
in welk jaargetijde valt de maand oktober  Huh
Gerwinnaar

Geen avatar

Berichten: 55
Antwoord #23 Oktober 12, 2016, 14:39:32
edit2Rapporteer  
Als ik jouw redenatie volg kan het tm 31 oktober niet en 1 november wel.... zo werkt wier niet...
Lekker behulpzaam als moderator....
Goed, zijn er mensen met echte ervaring in verschillende hydrofoil spots met oosten wind?
Waterragger

Geen avatar

Berichten: 189
Antwoord #24 Oktober 12, 2016, 14:44:51
edit2Rapporteer  
Het is heel simpel, zolang het water niet T*&fus koud is is het wier nog niet dood... Dus moet je je wing goed slijpen om het wier door te snijden...
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.