Liquid Force Elite - nieuwe high-aspect foilkite

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Januari 03, 2016, 13:22:36
edit2Rapporteer  
Van alle merken die met een nieuwe high-aspect foilkite konden komen stond Liquid Force niet bepaald bovenaan ons lijstje. We zijn dan ook aangenaam verrast met deze aankondiging want een goede foilkite ontwerpen is een flinke uitdaging.

Bron: https://issuu.com/lf-kite/docs/2016_liquidforce_elite_presentation?e=0

Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #1 Januari 03, 2016, 14:26:08
edit2Rapporteer  
Vet!
Daar zou ik graag eens aan de 12m hangen

Liquid Force komt dit jaar ook met high performance/race hydrofoils.
Het merk zet ook groots in op deze nieuwe vorm van kiten, een eigen foil kite kon dan eigenlijk ook niet uitblijven.  Ik zag hem alleen ook niet aankomen
Erik@Spijk

Berichten: 861
Logs: 0 | 459 uur
Antwoord #2 Januari 03, 2016, 16:35:12
edit2Rapporteer  
Altijd goed, meer concurrentie op de ram air kite markt! Als consument worden wij daar beter van. (ik blijf voorlopig bij mijn speed3  Tongue)

Ben wel benieuwd naar de "trailing edge cell communication", ik heb geen idee hoe andere merken dit doen en wat er het voordeel van ons.

Geschikt voor iedereen die minder dan twee keer per jaar terug zwemt?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #3 Januari 03, 2016, 16:45:42
edit2Rapporteer  
Marketing prietpraat ben ik bang. Maar desalniettemin het testen waard!
Volgens mij hebben al die foil kites gaten in de ribben zodat de luchtdruk verdeeld kan worden over alle cellen.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #4 Januari 03, 2016, 16:55:15
edit2Rapporteer  
Als ze geen gaten maar alleen gaas bij de trailing-edge gebruiken zijn de kites wel een stuk steviger dan de rest van de foilkites en ze hoeven geen afwater kanaal aan de trailing edge te maken wat het profiel scherper maakt daar. Of het nog snel te vullen valt tijdens het starten heb ik dan weer mijn twijfels over, zeker met het beperkt aantal ventielen bij de kleinere modellen. Juist in harde wind wil je je kite zo snel mogelijk vol hebben.

Opvallend is ook dat ze elke cel in het midden gebridled hebben, elk ander merk heeft het elke twee cellen of zelfs om de drie cellen bij de pure race modellen als R1 en Joker6
Erik@Spijk

Berichten: 861
Logs: 0 | 459 uur
Antwoord #5 Januari 03, 2016, 23:41:13
edit2Rapporteer  
De FS Speed3 lijkt openingen in het midden te hebben om de lucht in de kite te verdelen ipv aan de trailing edge. Ik neem aan dat eventueel water en zand dat de kite binnen komt via die gaten naar de windtips gaat en daar wordt gedraind.

http://www.flysurfer.com/en/home/entwicklung/#foobox-1/2/zwischenablage05.jpg

Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #6 Januari 03, 2016, 23:58:27
edit2Rapporteer  
De FS Speed3 lijkt openingen in het midden te hebben om de lucht in de kite te verdelen ipv aan de trailing edge. Ik neem aan dat eventueel water en zand dat de kite binnen komt via die gaten naar de windtips gaat en daar wordt gedraind.

http://www.flysurfer.com/en/home/entwicklung/#foobox-1/2/zwischenablage05.jpg




Bij Flysurfer is er over de gehele TE een klein stukje open, ik weet niet hoeveel cm dat is maar dat is voor water en zand naar de tips te brengen. De gaten in de ribben zijn om de lucht te verdelen.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #7 Januari 05, 2016, 22:49:55
edit2Rapporteer  
Opmerkelijk ....... toen ik zo'n tien jaar geleden begon met kitesurfen zag je regelmatig verschillende soorten Flysurfers en  Peter Lynn vliegers: bomba's, Psycho's, Speeds, Venoms, enz.

Er was een tweestrijd tussen foilkiters en tubekiters. Op de verschillende fora's werd vaak op het scherp van de snede gediscussieerd. De oppombare vlieger wint de strijd en de foiler wordt een rariteit  op het strand ....

Maar het lijkt op een revival van de matrasvlieger als kitesurfvlieger ........ en vaak op initiatief van kiters die de grootste voorstanders waren van de tubies ....

het kan verkeren ....... Grin

Jer76

Berichten: 252
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #8 Januari 05, 2016, 23:30:15
edit2Rapporteer  
haha  ja zo is het wel  limbo je slaat de spijker op zijn kop..
Slis

Berichten: 563
Antwoord #9 Januari 12, 2016, 13:11:13
edit2Rapporteer  
Het is niet zozeer de tweestrijd tussen tube of foil,
voor het "hydrofoilen" komt de foil beter tot zijn recht dan een tube
al is een tube in sommige condities weer wel beter.

Daarom zie je vaak de "foils" pas in grote maten komen
en de kleine maten zijn niet bedoeld voor "veel" wind, maar normale wind.

Een foil & tube varen totaal anders, en varen ook heel anders aan de wind.
Niet alleen komt die door de shape (vlak)
maar ook door het gewicht, en dus in hoeverre ze in de hoek gaan en met schijnbare wind omgaan.

Tot voorheen gebruikte ik de "Solo" vanwege dat deze vrij vlak is, licht (vanwege 1 strut)
en dus lekker de hoek ingaat, en weinig wind nodig heeft.

Ik ga zelf denk ik voor een 12, welke voor mij de behoefte afdekt
en zal dan ook te test zijn.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #10 Januari 12, 2016, 16:27:16
edit2Rapporteer  
Opvallend is ook dat ze elke cel in het midden gebridled hebben, elk ander merk heeft het elke twee cellen of zelfs om de drie cellen bij de pure race modellen als R1 en Joker6
Deze cellen lijken breder, minder cellen t.o.v. R1/Diablo/....

De gele is iig qua kleurencombi helemaal gelukt.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #11 Januari 12, 2016, 18:42:44
edit2Rapporteer  
Opmerkelijk ....... toen ik zo'n tien jaar geleden begon met kitesurfen zag je regelmatig verschillende soorten Flysurfers en  Peter Lynn vliegers: bomba's, Psycho's, Speeds, Venoms, enz.

Er was een tweestrijd tussen foilkiters en tubekiters. Op de verschillende fora's werd vaak op het scherp van de snede gediscussieerd. De oppombare vlieger wint de strijd en de foiler wordt een rariteit  op het strand ....

Maar het lijkt op een revival van de matrasvlieger als kitesurfvlieger ........ en vaak op initiatief van kiters die de grootste voorstanders waren van de tubies ....

het kan verkeren ....... Grin

Daar heb je een punt.  ThumpsUp
ga je kijken naar het marktaandeel dan hadden de tube's voor de doorsnee gebruiker / het grote publiek natuurlijk een paar wezenlijke voordelen.  Vaak niet eens gebaseerd op de harde feiten maar eerder "meningen" .   Aanschafprijs speelt dan ook een rol . Die ligt voor Foils over het algemeen toch echt een stuk hoger dan die van de tubevliegers? ( overigens geen idee wat de prijzen  nu bij LF gaan doen? )  Daarnaast , denk ik, is de doorsnee tube technisch makkelijker te vliegen dan de Foil en WAT wil je er mee gaan doen.

Dat kitesurfen Olympisch gaat worden staat voor mij eigenlijk wel vast. Het zal dan in eerste instantie gaan om het course racen. Als ik mij niet vergis , is er op dat gebied ook het een en ander te doen betreffende Foils. Ik heb daar wel eens wat over gelezen ( iets met veiligheid / herstarten / weet ik veel )  Het zou de Foils wel eens een flinke boost kunnen geven....
Technisch gezien ( zowel de vlieger zelf als vaar/vliegtechniek ) heb ik het idee dat in geval van Foils dan wel over een ander niveau spreekt dan de tube's . We gaan het zien  ThumpsUp

Mijn ding is het niet  en da's puur persoonlijk, ik word al zenuwachtig van al die lijntjes.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #12 Januari 12, 2016, 19:08:20
edit2Rapporteer  
De adviesprijs voor tubes is veel dichter tegen de adviesprijs van foils aangegaan de laatste paar jaar...
Het maakt op een set niet meer duizend+ euro's uit vaak (nog steeds wel veel geld hoor!).
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.