AD: Verbod op kitesurfen dreigt voor Oostvoorne en de Slufter

Rebel1974

Berichten: 66
Antwoord #50 Februari 06, 2016, 09:21:14
edit2Rapporteer  
Citaat
Overigens zit er volgens mij veel meer achter, ik heb hier en daar wat in de wandelgangen gehoord.
Ik denk niet dat ik daar wat over mag loslaten, maar klinkt in ieder geval niet goed voor de spot daar.

Volgens mij zijn wandelgang zaken juist wel iets wat je mag zeggen  Wink Wink Wink

Tenzij het zaken zijn die jouw carriere kunnen schaden ....

Kom maar op met die rumours !

Verder @ Idefixe
Citaat
Het is dus niet zo dat de ene soort belangrijker wordt gevonden dan de andere. Zo is tijdens de voortoets gebleken dat de Zwarte Zee-eend zich voornamelijk aan de zuidzijde van de Brouwersdam  bevindt en er mbt tot het kitesurfen en de IHD's geen negatieve verwachtingen zijn. Er is op grond van de zwarte Zee-eend dan ook niet richting het kitesurfen "beperkend" opgetreden. Dit is overigens voor andere activiteiten WEL het geval, nogmaals: er wordt per activiteit / zoals omschreven in het bestaand gebruik beoordeeld of de IHD's al dan niet behaald kunnen worden.

Alle andere soorten vogels die ik heb bekeken ( en dat waren er veel) zijn stabiel of zelfs toegenomen dus wat is nu eigenlijk het issue van Rijkswaterstaat als jij zegt dat het niet om de zwarte zee-eend gaat ???
Je lijkt er meer van te weten dus vertel op !

Als de aantijging die wordt gedaan dat kitesurfen een negatief effect op de vogelstand heeft en die kan ik in een simpel avondje niet vinden dan is het een hoop gedoe om niks....

En ja er vallen hele gemeenteraden , fracties en colleges van B en W om over dit soort misleiding met slecht onderbouwde onderzoeken.

 
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #51 Februari 06, 2016, 11:06:35
edit2Rapporteer  
Pdfff daar kan ik nog wel even een paar kantjes A4 mee vullen......   Tongue  Maar goed ik doe een poging om het kort te houden.....

Vanuit de Europese Natura 2000 wetgeving heeft men afgesproken dat er meer inzet moet zijn om a. de verschillende natuurwaarden te bevorderen en b. deze natuurwaarden voor de toekomst te borgen. Hiervoor is er vanuit de EU een raamwerk opgesteld, waarbinnen de diverse lidstaten moeten handelen.

Uitgangspositie  hierin zijn de zogenaamde Instandhoudingsdoelstellingen ( in de wandelgangen IHD's genoemd) Voor elk Natura 2000 gebied is in het aanwijzingsbesluit bepaald welke natuurwaarden behouden moeten worden en eventueel zelfs versterkt! De IHD's  kunnen zeer verschillende doelgroepen beslaan. Zo kan het net zo goed over planten als over vogels gaan.

In Nederland is Rijkswaterstaat de bevoegde / aangewezen autoriteit om het Natura 2000 proces te implementeren.
* Ik heb de afgelopen jaren dit proces als vertegenwoordiger van de NKV / Kitesurfweeld van dichtbij mogen mee maken en ik moet toch echt zeggen dat RWS met deze hele materie zeer realistisch omgaat. Ik vind het dan ook zeer vervelend dat je op de diverse fora vaak moet lezen dat RWS als een soort van boeman / grote vijand van het kitesurfen wordt benoemd,  Dit is niet correct en helpt zeker niet mee......

In de gebieden die vanuit de Vogelrichtlijn zijn aangewezen gaat het om vogelsoorten. De instandhoudingsdoelstelling geeft dan per soort aan voor hoeveel vogels ( in aantallen)  het gebied een goed leefgebied moet zijn (behoudsdoel) of moet worden (ontwikkelingsdoel: vergroting van het oppervlak en/ of verbetering van de kwaliteit van het gebied).

Sommige vogelsoorten zijn in een bepaald gebied niet opgenomen en andere weer wel. Dit heeft natuurlijk ook te maken met de biotoop. Waar men overigens in andere EU landen bij de toewijzing van het Natura 2000 gebied al min of meer rekening hield met het maatschappelijke gebruik ( wat overigens in de EU richtlijnen Natura 2000 staat! )  kunnen we stellen dat bijna heel Nederland 1 groot Natura 2000 gebied is...... 

Het proces:
Na de aanwijzing van een Natura 2000 gebied ( Ik was er destijds helaas nog niet bij betrokken / het Watersportverbond behartigde toentertijd onze belangen ,anders hadden we daar ook wel wat mee gekund.....  )  worden de specifieke IHD's van dat gebied bepaald en komt er een inventarisatie van ALLE activiteiten die binnen dat gebied plaatsvinden. Het zogenaamde "bestaand gebruik"  .  * Alleen op dit stukje al waren er voor veel kitesurflocaties grote problemen maar daar schrijf ik een andere keer dan wel weer over  Grin

We hebben nu dus Natura 2000 gebieden met daarbij een inventarisatie van de IHD's en het bestaand gebruik binnnen dat gebied.

Vervolgens krijgen we per activiteit een beoordeling in het kader van de IHD's . Alhoewel een vogelsoort het volgens de cijfers van Solvon , het bijvoorbeeld goed doet, wil dat niet meteen zeggen dat daardoor aan de IHD's word voldaan!
Deze beoordeling wordt in de regel door Rijkswaterstaat uitbesteed aan grote onderzoeksbureaus zoals bureau Waardenburg. Na een eerste beoordeling heb je 3 mogelijkheden: geen schadelijke effecten te verwachten ( is opname in het beheerplan) , Duidelijk schadelijk ( geen opname in beheerplan en derhalve verboden ) of eventueel schadelijke effecten ( de activiteit / het gebruik wordt naderbeoordeeld ( Nadere Effecten Analyse de zg NEA )  Uit de NEA kan volgen , alsnog toestaan, toestaan met bepaalde aanpassingen ( mitigrerende maatreelen voor het kitesurfen meestal in zonering in plaats en/of tijd)

We hebben nu dus een Natura 2000 gebied met daarbij inzicht in de IHD's en een beoordeling van alle activiteiten met betrekking tot de IHD's. Deze gegevens worden verwerkt in het conceptbeheerplan. Na de presentatie van het conceptbeheerplan volgt er een periode waarin alle betrokkenen hun eigen zienswijze over dit geheel mogen geven. Hierna gaat men over tot een definitief beheerplan.

Het beheerplan heeft een "houdbaarheidsdatum"  van 6 jaar. Alle activiteiten NIET benoemd in een beheerplan zijn automatisch verboden!  Persoonlijk vind ik dit, mede door het gegeven dat zo'n beetje heel Nederland een Natura 2000 gebied is, beangstigend en niet passend binnen de Nederlandse maatschappij. Heel letterlijk genomen: Je kunt straks dus met je kinderen niet zomaar ergens aan de kant van een stuk Natura 2000 water gaan picknicken of zwemmen of een hengeltje uitgooien..... Ik vind dat ENG.  Overigens heeft bijna geen mens in Nederland door wat er op dit gebied echt gebeurd......

Maar goed: De cijfers van SOLVON zijn dus niet bepalend. Het zijn de IHD's die aangeven wat er met het Natura 2000 proces bereikt dient te worden.....

Rebel1974

Berichten: 66
Antwoord #52 Februari 06, 2016, 14:33:42
edit2Rapporteer  
duidelijk verhaal met mistige IHD's....

We zullen wakker moeten zijn als ze beweren dat er invloed vanuit onze sport is geweest.

Dus naar presentaties / besprekingen  gaan indien nodig...

Ik ben evt. beschikbaar.

Neem aan dat er al een afgezant is van Slufter / MV2 kiters en NKV...

Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #53 Februari 06, 2016, 15:14:32
edit2Rapporteer  
Tja, ik ben ook beschikbaar......   Ik heb alleen het idee dat binnen de NKV  de persoonlijke positie en belangen van een klein clubje / een paar individuen , nu voorgaan op die van de kitesurfsport. Maar da's weer een ander verhaal.
Maar ik ga er gewoon mee door hoor  ThumpsUp
gyttja

Berichten: 107
Antwoord #54 Februari 06, 2016, 17:29:19
edit2Rapporteer  
Volgens mij zijn wandelgang zaken juist wel iets wat je mag zeggen  Wink Wink Wink

Tenzij het zaken zijn die jouw carriere kunnen schaden ....

Kom maar op met die rumours !

Dat ligt aan de soort wandelgangen  Lips Sealed



Tja, ik ben ook beschikbaar......   Ik heb alleen het idee dat binnen de NKV  de persoonlijke positie en belangen van een klein clubje / een paar individuen , nu voorgaan op die van de kitesurfsport. Maar da's weer een ander verhaal.
Maar ik ga er gewoon mee door hoor  ThumpsUp
Binnen de NKV zijn ze juist op zoek naar spotvertegenwoordigers.
De NKV is hard op zoek naar meer actieve vrijwilligers, voor meer slagkracht.
Zonder actieve vrijwilligers die zich inzetten voor hun sport en spot kan de NKV ook niet veel van hun plannen waarmaken.
Zeker met zoveel spots die op het moment in de problemen zijn, dat is niet bij te houden voor een relatief klein clubje.

Er is bij de NKV (in mijn ogen) een frisse wind gaande, en er gaat komend jaar een hoop veranderen in de goede richting.
Een van de hoofdpunten is meer vrijwilligers vinden, omdat dit hard nodig is.
Maar om dat voor elkaar te krijgen moet er een en ander gebeuren, daar zijn ze nu mee bezig.
Onder andere moet het naar de buitenwereld duidelijk worden dat er vrijwilligers en vooral spot vertegenwoordigers nodig zijn. Mensen die zich zeer actief in willen zetten. De NKV kan deze personen vervolgens helpen en ondersteunen. Dat is de gedachte achter de (huidige) NKV. (voorheen is dit wellicht anders geweest, maar er is een hoop aan het veranderen).
Nu is dat echter nogal onduidelijk, en verwacht iedereen dat de NKV dit zelf op moet pakken.
De NKV verwacht juist dat mensen zich als vrijwilliger aanbieden.
Zo krijg je 2 partijeen die op elkaar zitten te wachten, en vervolgens gebeurd er niet veel.
De NKV heeft dit nu in de gaten, en wil daar wat aan gaan doen.
Maar je mag je dus gewoon alvast aanbieden als vrijwilliger bij de NKV om te helpen jou spot te verbeteren, openhouden of wat dan ook. De NKV wil je dan vooral helpen met de juiste werkwijze en richtlijnen en andere ondersteuning.
In ruil daarvoor verwachten ze wel serieuze inzet.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #55 Februari 06, 2016, 18:53:19
edit2Rapporteer  
Er is bij de NKV (in mijn ogen) een frisse wind gaande, en er gaat komend jaar een hoop veranderen in de goede richting.

Jij weet blijkbaar wat er gaat veranderen, waarom weet niet iedereen dat? Transparantie blijft een hekel en zeer moeilijk punt. Terwijl dit totaal niet moeilijk is.

Met betrekking tot vrijwilligers, ik kan zo meer dan een handje vol vrijwilligers opnoemen, maar die hebben niet wat met het huidige bestuur gok ik zo.

Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #56 Februari 06, 2016, 19:07:57
edit2Rapporteer  
@ Gyttja

Niet meteen de plek hier om over dit onderwerp te discussiëren maar je geeft niet echt een reëel beeld van de NKV. Het beeld wat je nu schetst is niet conform de waarheid. Er is de afgelopen jaren  wel degelijk heel veel gebeurd!  

Van een vrijwel onzichtbare organisatie was de NKV overal duidelijk aanwezig.
De NKV heeft zich aangesloten bij het platform waterrecreatie.
De NKV heeft de aanzet gegeven om samen met de directies van zowel de KNRM, de Reddingsbrigade als de Kustwacht aan tafel te gaan zitten teneinde tot verbetering van de veiligheid te komen.
Er ligt ( of lag? ) een complete gedragscode voor kitesurfscholen klaar, dit teneinde de kwalitatief goede scholen te ondersteunen en te komen tot verbetering van de scholing.
De NKV wist de weg naar lokale en landelijke media steeds beter te vinden.
De NKV wist van een kleine organisatie van 800 leden naar dik 3500 leden te groeien.
De NKV organiseerde kleinschalige low budget kitesurfkampen.
Waar de binnenwaterspots van Noord Holland in eerste instantie door het ontbreken van een BPR ontheffing niet eens werden meegenomen in het Natura 2000 proces zijn deze nu merendeels in deze materie opgenomen
Locaties als Mirns die onder grote Natura 2000 druk stonden staan nu verankerd in het Natura 2000 beheerplan.
De NKV ondersteunde met haar aanwezigheid diverse evenementen.
De NKV was nauw betrokken in alle Natura 2000 processen en haar adviezen werden vaak overgenomen.
Steeds vaker wisten autoriteiten de weg naar de NKV te vinden teneinde advies in te winnen voor regulering.
enz enz



Het is jammer en diep droevig wat er het laatste jaar binnen de NKV zelf is gebeurd: er is in strijd gehandeld met de wetgeving, er is valsheid in geschrifte gepleegd, er is in strijd met de statuten gehandeld, de leden zijn en worden ook nu niet correct geïnformeerd. Dit zijn  helaas gewoon keiharde feiten en die kun je, als je voor de toekomst naar de leden en andere organisaties een integere en betrouwbare vertegenwoordiger van de kitesurfsport wilt zijn niet naast je neer leggen.

Ik krijg het idee dat men nu in plaats van bundeling van... hard op weg is naar decentralisatie. Verdeel en heers?  En dat is in mijn ogen zeer slecht voor de sport.  Mijn motivatie ligt in belangenbehartiging van de sport in al haar facetten. Ik durf te stellen dat ik dat de afgelopen 8 jaar keihard heb bewezen. En daar ga ik met of zonder NKV keihard mee door.  

tot later op/aan het water.  ThumpsUp
gyttja

Berichten: 107
Antwoord #57 Februari 06, 2016, 20:50:44
edit2Rapporteer  
Ik ben 100% voor transpirantie, maar ik weet het fijne er niet van, dat is aan de NKV zelf.
Alles wat ik weet is mijn mening, gebaseerd op dingen die ik hier en daar heb gehoord.
Daarom zei ik er ook bij 'in mijn ogen'.

Dat er het vorig jaar raar is gelopen is bekend, hoe en wat precies weten we eigenlijk niet (althans ik in ieder geval niet). Maar ik geloof wel dat ze weer op het goede pad zitten, maar ook daar weet ik ook zeker niet alles van. Het is een gevoel op basis van wat ik weet.

Wat je zegt, met of zonder NKV vecht je voor je spot, dat is super.
Dat  zou  meer mogen gebeuren denk ik.
Hier in NL zijn de meeste mensen lui geworden en iedereen verwacht dat iemand anders het wel oppakt, dat zie je overal (niet alleen bij kitesurfen).
Gelukkig zijn er nog mensen die er wel voor gaan.
Ik hoop gewoon dat al die mooie spots open blijven, en we allemaal kunnen blijven genieten op het water.
 
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #58 Februari 06, 2016, 21:30:46
edit2Rapporteer  
Ik ben 100% voor transpirantie, maar ik weet het fijne er niet van, dat is aan de NKV zelf.
Alles wat ik weet is mijn mening, gebaseerd op dingen die ik hier en daar heb gehoord.
Daarom zei ik er ook bij 'in mijn ogen'.

Dat er het vorig jaar raar is gelopen is bekend, hoe en wat precies weten we eigenlijk niet (althans ik in ieder geval niet). Maar ik geloof wel dat ze weer op het goede pad zitten, maar ook daar weet ik ook zeker niet alles van. Het is een gevoel op basis van wat ik weet.

Wat je zegt, met of zonder NKV vecht je voor je spot, dat is super.
Dat  zou  meer mogen gebeuren denk ik.
Hier in NL zijn de meeste mensen lui geworden en iedereen verwacht dat iemand anders het wel oppakt, dat zie je overal (niet alleen bij kitesurfen).
Gelukkig zijn er nog mensen die er wel voor gaan.
Ik hoop gewoon dat al die mooie spots open blijven, en we allemaal kunnen blijven genieten op het water.
 

Ik raad je aan naar de aankomende ALV te komen, dan gaan vanzelf je ogen open hoe het echt zit. Wink
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #59 Februari 06, 2016, 21:47:34
edit2Rapporteer  
potjandoppie, het ging zo goed! kunnen we de discussie over het NKV in een ander topic houden / voortzetten?
tgroot

Berichten: 664
Antwoord #60 Februari 06, 2016, 21:55:39
edit2Rapporteer  
gyttja heeft een fantastische profielfoto
gyttja

Berichten: 107
Antwoord #61 Februari 06, 2016, 22:17:03
edit2Rapporteer  
potjandoppie, het ging zo goed! kunnen we de discussie over het NKV in een ander topic houden / voortzetten?
Goed plan.

gyttja heeft een fantastische profielfoto
Is dat zo?
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #62 Februari 06, 2016, 22:19:51
edit2Rapporteer  
potjandoppie, het ging zo goed! kunnen we de discussie over het NKV in een ander topic houden / voortzetten?
helemaal mee eens, sorry ( ik begon er niet over hoor  Tongue hhmm of toch wel  ( boefje)  )
Natura 2000 waar waren we gebleven......
gyttja

Berichten: 107
Antwoord #63 Februari 06, 2016, 22:21:30
edit2Rapporteer  
potjandoppie, het ging zo goed! kunnen we de discussie over het NKV in een ander topic houden / voortzetten?
helemaal mee eens, sorry ( ik begon er niet over hoor  Tongue )
Natura 2000 waar waren we gebleven......

Iets met vogelzaad
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #64 Februari 06, 2016, 22:48:20
edit2Rapporteer  
Nu eerst maar eens afwachten hoe de monitoring wordt opgezet, door wie is dan ook interessant.
Binnen de kitesurfwereld zoveel als mogelijk mensen informeren, Dat is nu buiten het seizoen al aan de orde maar ik denk dat je daar straks ( in het seizoen)  nog veel meer werk aan gaat krijgen.
Voor Oostvoorne, daar zijn  veel scholen actief ,ligt  dus ook voor de scholen een schone taak.  Het is immers hun eigen "winkel" die met sluiting wordt bedreigd.

@gyttja , over Natura 2000 Lelystad: daar is het ook nog niet rond hoor. De eerste bezwaarschriften  ( tegen dus)  zijn inmiddels bij de provincie ingeleverd....  Ik heb er wel vertrouwen in dat dat goed komt maar we zijn er nog lang niet.....

Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #65 Februari 06, 2016, 23:22:42
edit2Rapporteer  
potjandoppie, het ging zo goed! kunnen we de discussie over het NKV in een ander topic houden / voortzetten?

In dit geval is het inherent hieraan, dus in dit geval is dat zolang het op deze discussie strookt geen enkel probleem. Gaat het diep dan zullen we een ander topic openen.
gyttja

Berichten: 107
Antwoord #66 Februari 07, 2016, 02:13:18
edit2Rapporteer  
Nu eerst maar eens afwachten hoe de monitoring wordt opgezet, door wie is dan ook interessant.
Binnen de kitesurfwereld zoveel als mogelijk mensen informeren, Dat is nu buiten het seizoen al aan de orde maar ik denk dat je daar straks ( in het seizoen)  nog veel meer werk aan gaat krijgen.
Voor Oostvoorne, daar zijn  veel scholen actief ,ligt  dus ook voor de scholen een schone taak.  Het is immers hun eigen "winkel" die met sluiting wordt bedreigd.

@gyttja , over Natura 2000 Lelystad: daar is het ook nog niet rond hoor. De eerste bezwaarschriften  ( tegen dus)  zijn inmiddels bij de provincie ingeleverd....  Ik heb er wel vertrouwen in dat dat goed komt maar we zijn er nog lang niet.....


Dat komt daar zeker wel goed, daar twijfel ik niet over.
Is gewoon officiele afhandeling, dat soort bezwaren horen er (helaas) gewoon bij.
Kost eigenlijk alleen maar tijd en geld, maar ja zo werkt onze staat.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #67 Februari 07, 2016, 09:43:34
edit2Rapporteer  


@gyttja , over Natura 2000 Lelystad: daar is het ook nog niet rond hoor. De eerste bezwaarschriften  ( tegen dus)  zijn inmiddels bij de provincie ingeleverd....  Ik heb er wel vertrouwen in dat dat goed komt maar we zijn er nog lang niet.....


Dat komt daar zeker wel goed, daar twijfel ik niet over.
Is gewoon officiele afhandeling, dat soort bezwaren horen er (helaas) gewoon bij.
Kost eigenlijk alleen maar tijd en geld, maar ja zo werkt onze staat.
[/quote]

Voor Lelystad zelf zal het wel goed komen. Het gaat echter voor andere locaties in de provincie WEL gevolgen hebben. ( Daarom is het belangrijk dat je zaken niet lokaal gaat opsplitsen)
HuibN

Berichten: 304
Antwoord #68 November 19, 2016, 15:53:42
edit2Rapporteer  
 We zijn nu een hele tijd verder en ik merk dat er nog steeds kiters het vogelgebied in gaan. Er zijn nog maar heel weinig kiters die het niet weten.
Desondanks gaan ze toch lekker kiten achter de zandbank. Anderen zien het ook en gaan vervolgens ook achter de bank kiten.  Cry Angry
robbepop

Berichten: 944
Logs: 0 | 996 uur
Antwoord #69 November 19, 2016, 18:52:40
edit2Rapporteer  
Zit de tent nou al een keer op slot daar.....
Gewoon Ron

Berichten: 645
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #70 November 19, 2016, 19:32:01
edit2Rapporteer  
We zijn nu een hele tijd verder en ik merk dat er nog steeds kiters het vogelgebied in gaan. Er zijn nog maar heel weinig kiters die het niet weten.
Desondanks gaan ze toch lekker kiten achter de zandbank. Anderen zien het ook en gaan vervolgens ook achter de bank kiten.  Cry Angry

En jij ziet het ook en ga je er dan ook heen om er iets van te zeggen? Dat zouden veel meer mensen moeten doen.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #71 November 19, 2016, 21:37:28
edit2Rapporteer  
We zijn nu een hele tijd verder en ik merk dat er nog steeds kiters het vogelgebied in gaan. Er zijn nog maar heel weinig kiters die het niet weten.
Desondanks gaan ze toch lekker kiten achter de zandbank. Anderen zien het ook en gaan vervolgens ook achter de bank kiten.  Cry Angry

En jij ziet het ook en ga je er dan ook heen om er iets van te zeggen? Dat zouden veel meer mensen moeten doen.

Ik weet uit ervaring dat Huib genoeg mensen aanspreekt... Het is gewoon zo dat heel veel kiters het allemaal geen zak interesseert.
FransD

Berichten: 19
Antwoord #72 November 20, 2016, 09:26:08
edit2Rapporteer  
Zelfs als de spot gesloten wordt, zijn er nog genoeg andere spots om te verkloten. Helaas maar waar.
brian

Berichten: 440
Logs: 0 | 8 uur
Antwoord #73 November 20, 2016, 14:13:11
edit2Rapporteer  
Zelfs als de spot gesloten wordt, zijn er nog genoeg andere spots om te verkloten. Helaas maar waar.

Als Oostvoorne en Slufter gesloten worden ben je al een heel eind met de omliggende spots te verkloten, dan wordt t weer zo druk dat ´r geen zak aan is.
HuibN

Berichten: 304
Antwoord #74 Mei 15, 2017, 10:19:22
edit2Rapporteer  
Een tijdje geleden in het AD gelezen dat het beter gaat met de vogelstand.
Gisteren zijn er trouwens een aantal hardleerse kiters  bekeurd omdat ze voorbij de gele boeien kwamen! Dus iedereen is gewaarschuwd!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.