Vraagje over North Whip

Lukic

Geen avatar

Berichten: 109
Januari 26, 2016, 12:55:16
edit2Rapporteer  
Ik wil een directional kopen om met name op onze Noordzee en Europese omstandigheden op zee te gebruiken.
Mijn gewicht is 70-72 kilo. Ik vaar hem met North Dice in de maten 10-8-6
Ik wil hem in eerste instantie met straps varen
Ik heb alleen ervaring op twintips en kan inmiddels redelijk varen: hoogtelopen, toeside, transitions, springen, etc.

Nu kan ik een North Whip kopen uit 2011 in de maat 5'5

Mijn vraag is:
- Is het formaat board voor mijn gewicht, ervaring en wat is ermee wil goed?
- Prijs zou 225 euro zijn. Is dit redelijk voor een board van 4 jaar oud?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #1 Januari 26, 2016, 14:14:53
edit2Rapporteer  
Lucik: geloof me, die straps heb je niet nodig.
Ik vaar zelfs mijn hydrofoil board strapless. Echt niet moeilijk dan strapped.

Ik woog zelf ook zo 70-72kg toen ik een 6'3" kreeg. En die is eigenlijk iets te groot, maar wel lekker voor de Nederlandse omstandigheden.

Een 5'5'" zoals jij hem omschrijft is een prima maat. Echter voor strapless leren is iets groter wel makkelijker. Zelf had ik ooit een 5'8" die ook lekker breed was.

http://www.kitehigh.nl/gear/Boards/North/Whip/2012

Ik zou eerder voor de 5'7"gaan in jou geval.

Het heeft meer met je stijl te maken hoe groot je hem wilt hebben. Dat is dan het klassieke waveboard. Inmiddels heb je ook boards waarvan de neus stomp is. Deze vaar je veel korter. Maar dat is de whip niet.

Of het een nette prijs is. Ligt aan de staat van het board. Maar heel veel ontwikkeling zit er niet in waveboards. Voor iets meer dan het dubbele bedrag heb je ook een nieuwe 2015 overjarig. Maar ik kan niet in je portemonnee kijken natuurlijk Wink

En er zijn veel meer merken dan North voor een passend boardje.
Binnenkort krijgen wij bijvoorbeeld een HB in de test hier bij kitehigh, om maar een ander merk te noemen. En op budget heb je tegenwoordig Gong.

Let bij tweedehands goed op of er geen scheuren in het board zitten. Als daar water in komt is het board snel afgeschreven. Dit is goed te zien door gewoon het oppervlak goed na te kijken.
Lukic

Geen avatar

Berichten: 109
Antwoord #2 Januari 26, 2016, 17:00:08
edit2Rapporteer  
Thanks voor de reactie. Het is niet zo dat ik bang ben dat ik niet zonder straps zou kunnen leren te varen, maar meer dat ik het leuk zou vinden om golfrijden te combineren met lekker een beetje jumpen en airtime.
Natuurlijk kan je ook zonder straps wel springen, maar dat lijkt me dan weer wel rete moeilijk, zeker om een beetje flink de hoogte in te gaan (ik ken de filmpjes van de pro's dus weet dat het ook zonder straps kan).

et1961

Berichten: 365
Antwoord #3 Januari 26, 2016, 17:59:12
edit2Rapporteer  
Staps hebben toch veel voordelen tov strapless, dus waarom zou je uberhaupt beginnen om strapless te leren varen op een directional. Begin gewoon met straps en haal ze ervan af als je strapless wilt varen.

De 5'5" zegt alleen iets van de lengte van het board. De North Whip is vrij breed (18") voor zijn lengte en daarom prima geschikt voor marginale omstandigheden icm jouw lichaamsgewicht.

225 euro voor een board van 2011 lijkt mij aan de hoge kant, maar misschien is de staat wel erg goed. Voor ca. het dubbele heb je een splinternieuw overjarig board uit 2015 en dan heb je ook nog een jaar garantie. Misschien toch een beter keus....
 
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #4 Januari 26, 2016, 18:02:27
edit2Rapporteer  
Natuurlijk kan je ook zonder straps wel springen, maar dat lijkt me dan weer wel rete moeilijk, zeker om een beetje flink de hoogte in te gaan (ik ken de filmpjes van de pro's dus weet dat het ook zonder straps kan).

Dat is gewoon rete moeilijk. Ik ben nog steeds beginneling op dat vlak. Soms lukt het....vaak niet Smiley

Staps hebben toch veel voordelen tov strapless, dus waarom zou je uberhaupt beginnen om strapless te leren varen op een directional. Begin gewoon met straps en haal ze ervan af als je strapless wilt varen.

Welke voordelen?
Ik zie alleen maar meer nadelen eerlijk gezegd, en ik doe het al jaren.

Verder varen m.i. de meeste boards die goed geschikt zijn voor strapless niet fijn met straps. Eigenlijk wil je een kleiner plankje hebben als je straps gaat varen.
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #5 Januari 26, 2016, 21:02:08
edit2Rapporteer  
Met of zonder straps is gewoon heel wat anders.
Met straps noem ik altijd twintippen met handicap, want het is niet heel veel anders als met je TT, alleen overstappen is FF lastig. Je vaart met veel power in de kite en je ragt er op los.

Zonder straps is heel wat anders. Je kan niet hetzelfde doen als wat je met je TT doet omdat je niet meer vastzit aan je board. Maar dat is nou juist de charme er van. Je gebruikt je kite om op de golf te komen om m te surfen.

5'5 is groot zat als je met straps wil varen, grootte doet er eigenlijk niet zo toe, groter is alleen maar lomper/logger want eigenlijk kon je beter je TT pakken Wink
5'5 is te klein als je lekker strapless wil surfen, net tikkeltje te instabiel en te weinig drijfvermogen.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #6 Januari 26, 2016, 23:04:28
edit2Rapporteer  
Met straps noem ik altijd twintippen met handicap.....

Haha, die ga ik onthouden Grin
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.