Kitesurfen Flevoland. De laatste ontwikkelingen

Idefixe

Berichten: 8241
Februari 13, 2016, 11:32:39
edit2Rapporteer  
Vanuit de NKV is er al gedurende vele jaren een flinke inzet geweest om ook in deze provincie ( met nota bene de meeste wateroevers van heel Nederland! ) kitesurflocaties te creëren.
Zoals je misschien hebt mee gekregen is er nu voor Lelystad een positieve ontwikkeling. Waarbij uitdrukkelijke dank voor de jongens van de stichting Hoekipadijk. ( geef ze ff een like op hun facebookpagina  Tongue )

Dat, buiten de kitesurfwereld,  niet iedereen meteen blij is met deze ontwikkeling moge duidelijk zijn.Het is dan ook van groot belang dat er vanuit een overkoepelende organisatie goed wordt waargenomen welke ontwikkelingen er op dit gebied zijn en dan ook progressief op te treden.  Dit zijn verantwoordelijkheden die je niet bij een plaatselijke vereniging / organisatie moet , mag neerleggen. Dit is materie die , zoals ik het dan maar benoem,  "spot-overstijgend"  is.

In een bezwaarschrift van de vogel en natuurwacht Flevoland kunnen we lezen dat er met betrekking tot de nieuwe locatie in lelystad flinke bezwaren en eisen worden gesteld. Tevens is er hierbij sprake dat op voorhand "1 locatie voor de hele provincie"  als maximaal haalbaar wordt geacht.  Vanuit mijn activiteiten als vertegenwoordiger van de NKV / de landelijke kitesurfbelangen behartiging heb ik altijd het volgende standpunt aangehouden:

Daar waar door kitesurf activiteiten de belangen op het gebied van veiligheid en/of natuurwaarden aantoonbaar / pragmatisch geschaad worden moeten we het water niet eens op willen. Daar waar dit echter zonder aantoonbare negatieve effecten mogelijk is moet het kitesurfen gewoon mogelijk zijn.

Ik heb dan ook ( op persoonlijke titel) met betrekking tot het bezwaarschrift van de Vogel en Natuurwacht Flevoland de volgende reactie verstuurd:

aan: XXXXXXX   ( voorzitter Vogel- en Natuurwacht Almere)
van: T. Rotmans

betreft: bezwaarschrift Kitesurfen provincie Flevoland

geachte heer, mevrouw,

Polarisatie:
uit Wikipedia: Polarisatie is het veroorzaken van een conflict of het versterken van tegenstellingen tussen partijen of bevolkingsgroepen.

Je hoeft maar heel even een blik in het verleden te werpen om te moeten concluderen dat polarisatie eigenlijk altijd leid tot grote ellende voor alle betrokkenen. Met polarisatie komen verschillende standpunten alleen maar verder uit elkaar te liggen. Vaak verliest men de oorspronkelijke doelstellingen uit het oog en richt men zich alleen nog maar op het nieuwe doel, regelmatig gekoppeld aan een persoonlijke positie of eigen toekomstperspectief.

Het afgelopen decennium heb ik mij mogen “bemoeien” met de diverse ontwikkelingen in de kitesurfsport. Deze jongste tak van de watersport is als een razende gegroeid en deze groei zal naar mijn verwachting, helemaal gezien de “Olympische potentie” , zich ook in de toekomst voortzetten.

Nederland is een landje wat beschikt over veel water. We zien op en rond dat water heel veel belanghebbenden, ieder met een eigen interesse c.q. doelstelling . Uiteenlopend van beroepsmatig , economisch gebruik tot recreatief gebruik als ook een enorme toegevoegde waarde als we het hebben over de natuurwaarden.

De enorme diversiteit in gebruik en belanghebbenden is, ondanks het gegeven dat wij over relatief veel water beschikken, al snel aanleiding tot diverse conflicten. Het moge duidelijk zijn dat het kitesurfen, de jongste tak van de watersport, als nieuwkomer met argusogen werd bekeken en vaak al snel in een negatieve sfeer werd beoordeeld. Deels door de indertijd toch vaak extreme en zelfs zeer gevaarlijke omstandigheden en deels door een stuk “onbekend maakt onbemind” werd het kitesurfen al snel aan banden gelegd en door diverse regelgeving zeer “beperkt in haar mogelijkheden” . ( opname in het Binnenvaart Politie Reglement met een algeheel verbod )

Naast de ontwikkeling op kwantitatief gebied zijn er gelukkig ook enorme ontwikkelingen op kwalitatief gebied geweest. Zo is er nu sprake van goede scholingsmogelijkheden, het materiaal heeft zich op het gebied van veiligheid enorm verbeterd en steeds meer kitesurfers zijn zich bewust van de invloed naar de omgeving door hun aanwezigheid op het water.

Om te komen tot een optimale belangenbehartiging van de kitesurfsport is er steevast gezocht naar de dialoog. Vooral op het gebied van “onbekend maakt onbemind” zijn er goede resultaten behaald. Waar in eerste instantie het kitesurfen door veel andere “belanghebbenden” sceptisch en met weerstand werd bekeken is er steeds meer sprake van wederzijdse acceptatie en zelfs versterking van elkaars doelstellingen. Ik ben er van overtuigd dat er op het gebied van “versterking van elkaars doelstellingen” nog heel veel winst valt te behalen.

Op dit moment wordt er door de overheid in Flevoland gestreefd naar invulling van een behoefte van de bevolking, de realisatie van kitesurfmogelijkheden in de provincie. Er is sprake van een goede dialoog tussen alle betrokken organisaties en belanghebbenden.

Het baart mij dan ook zorgen om de inhoud van een bezwaarschrift van de Vogel- en Natuurwacht Flevoland te moeten lezen. Met een stellingname van

[citaat] “Aan het belang van de recreatie bij een Natura 2000 gebied kan ook zonder kitesurfen voldoende invulling worden gegeven” [/citaat] , is er geen sprake van een dialoog maar streeft men naar een duidelijke polarisatie.

Vanuit de kitesurfwereld wordt er in Flevoland in relatie tot “het aanwezige water” op een zeer klein gedeelte / oppervlakte aanspraak gemaakt. Met de realisatie van 1 of meerdere locaties voor de kitesurfsport wordt de doelgroep een mogelijkheid aangeboden om samen met andere gebruikers / doelgroepen gebruik te maken van de mogelijkheden die onze provincie ons allen bied. Door gezamenlijk op zoek te gaan naar de (on)mogelijkheden en dit in een dialoog te doen,ontstaat er een uitgangspositie waarin de belangen van ALLE gebruikers op een evenwichtige en maatschappelijk gedragen ondergrond kunnen worden benaderd.

Op meerdere plaatsen in Nederland is nu inmiddels in de praktijk bewezen dat de soms zeer uiteenlopende belangen zeer goed samen kunnen gaan, sterker nog, elkaar kunnen versterken. Tevens is gebleken dat met een goed pragmatisch onderbouwd natuurbeleid het maatschappelijk draagvlak en de intrinsieke motivatie van de diverse betrokkenen voor dit natuurbeleid duidelijk wordt versterkt!

Graag nodig ik u dan ook uit voor een nader contact. Dit teneinde te komen tot een goede dialoog om de diverse (on)mogelijkheden voor alle betrokkenen nader te beschouwen c.q. te bespreken.
In afwachting van uw antwoord,

met sportieve groet,

Tom Rotmans
DM2008

Berichten: 913
Antwoord #1 Februari 13, 2016, 12:28:10
edit2Rapporteer  
Super Tom!
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #2 Februari 13, 2016, 12:51:22
edit2Rapporteer  
Netjes geformuleerd Tom, had het zelf niet beter gekund  Grin
Nu maar hopen dat er wat positiefs uit komt, die vogeltjes zitten tenslotte overal.
Nieuwe lokaties zijn natuurlijk altijd welkom al is het alleen maar om de drukte van de spots te verdelen en de reisjes te verkorten wat weer een besparing is voor het milieu  Grin
roelandp

Berichten: 422
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #3 Februari 13, 2016, 13:05:41
edit2Rapporteer  
Goeie actie Tom, dank je wel.

Voor geinteresseerden, de documenten zijn hier te vinden:

De bezwaarbrief van de Natuurwacht Flevoland:
http://stateninformatie.flevoland.nl/Documenten/ingekomen-stukken/DOCUVITP-1826603-v1-Vogel-en-Natuurwacht-betreft-kitesurfen-incl-rapport-Jansen.PDF

In deze brief wordt het (voor de Vogelbescherming Nederland uitgevoerde en deels door hen meegeschreven) "onderzoek"  / "literatuurstudie" genoemd "Verstoringsgevoeligheid van vogels - update 2008":
https://www.vogelbescherming.nl/index.cfm?act=files.download&ui=CA0C5B20-0175-478B-874B75B9F1C1E498

Wat mij stoort naast de door Tom genoemde polarisatie is het aanhalen van 'eigen onderzoeken' als zijnde feiten. Als ik kijk naar het genoemde '700 meter' verstoringsafstand, blijkt dit uit de update van het 'onderzoek' van de vogelbescherming te zijn aangepast van een eerder genoemde '300 meter' verstoringsafstand, in een 'errata' melding op basis van een 'mondelinge medeling'. Ook de eerder genoemde verstoringsafstand van 300 meter is gebaseerd op basis van een 'mondelinge medeling' van 1 en dezelfde persoon.

Het stoort mij dus dat de "als feiten gepresenteerde" mondelinge mededelingen in de bezwaarbrief worden aangehaald om kitesurfen in een kwaad daglicht te zetten.

Het stuk oorspronkelijke stuk over kitesurfen in het "onderzoek" van de Vogelbescherming Nederland, staat bol van aannames en verwachtingen en verder 'onmeetbare' en onjuiste feiten (vlieger hangt 'hoog' in de lucht, 'grote afstand zichtbaar' verplaatsen snel, geen vaste route maar onvoorspelbaar'):

"Naar de effecten van kitesurfen is tot dusver amper onderzoek gedaan. Op basis van het beperkte onderzoek en de kenmerken van kitesurfen is wel een inschatting te maken van de effecten. Immers, de vlieger hangt hoog in de lucht, waar hij tot grote afstand zichtbaar is. Ze verplaatsen zich snel. De bewegingen van kitesurfers volgen geen vaste route maar zijn onvoorspelbaar. Bovendien kunnen ze zich begeven in ondiepe wateren, waar normaliter geen verstoring optreedt. Door de combinatie van deze aspecten wordt verwacht dat kitesurfers grote aantallen vogels van veel verschillende soorten over een grote afstand kunnen verstoren. Losse waarnemingen in het veld bevestigen deze verwachting. Zo vlogen op het Eemmeer duizenden (kuif- en krak-) eenden en honderden grauwe ganzen rond terwijl twee kitesurfers actief waren. Op het Gooimeer vlogen duizenden eenden op een afstand van 500-1000 m op bij nadering van een kitesurfer (mond. med. R. van Beusekom). Ook op het Wolderwijd verlieten op dagen met veel kitesurfers (en andere recreatie) alle krooneenden het gebied en verplaatsten zich naar naburige voor mensen ontoegankelijke gebieden. Waargenomen opvliegafstand was c. 300 m (mond. med. M. Jansen)."
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #4 Februari 13, 2016, 14:18:53
edit2Rapporteer  
Er zijn heel veel argumenten , feitelijke aspecten die in deze materie een rol spelen. En als je heel eerlijk bent is het inderdaad op sommige plekken gewoon onverantwoord om te kitesurfen ( laat ik daar heel duidelijk over zijn ) Het belangrijkste is dat er een dialoog ontstaat waarbij wordt uitgegaan naar het wederzijds invullen en nastreven van alle doelstellingen.   We moeten er ook voor waken dat we op dit soort topics geen oorlog gaan voeren maar de dialoog op blijven zoeken.
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #5 Februari 13, 2016, 14:33:12
edit2Rapporteer  
Waar kan ik me aanmelden voor de TKV  ThumpsUp
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #6 Februari 13, 2016, 14:40:57
edit2Rapporteer  
Waar kan ik me aanmelden voor de TKV  ThumpsUp

Die gaat er niet komen. Als de leden NKV er behoefte aan hebben dan zet ik mijn werkzaamheden voor de NKV voort. Zo simpel is het. 
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #7 Februari 13, 2016, 20:37:33
edit2Rapporteer  
Waar kan ik me aanmelden voor de TKV  ThumpsUp

Die gaat er niet komen. Als de leden NKV er behoefte aan hebben dan zet ik mijn werkzaamheden voor de NKV voort. Zo simpel is het. 

Tom for president.
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #8 Februari 14, 2016, 09:40:34
edit2Rapporteer  
I know, ik bedoel het als compliment  Wink
Slis

Berichten: 563
Antwoord #9 Februari 15, 2016, 11:47:14
edit2Rapporteer  
Goed stuk Ton!
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #10 Februari 15, 2016, 12:59:10
edit2Rapporteer  
Goed stuk Ton!

Het tekent je wel 'voorzitter NKV'... Iedereen weet het beestje bij de naam te noemen, alleen jij als voorzitter niet.  ThumpDown

Kortom check eerst wat je schrijft voordat je het plaatst en wees niet zo huichelachtig met je uitspraken. Jij en alleen jij hebt bij de laatste ALV gepleit voor een terugkomen van Tom in de organisatie en dat er geregeld zou worden wat het vorige collectief weggestuurde bestuur allemaal al verprutst heeft.

Tot dato is er weinig noemenswaardigs gebeurd dawel naar buiten gecommuniceerd.

Wat wel blijkt is dat het NKV er een eigen agenda op na houdt en nog steeds niets geleerd heeft van algemene communicatie naar buiten. Wat Tom hier plaatst zou op zijn minst het NKV zelf kunnen doen. Klaarblijkelijk zijn jullie of te lui of jullie hebben de expertise niet in huis om überhaupt iets te (willen) communiceren.

Maar het zijn de leden waar jullie het voor moeten doen, niet voor jezelf en je eigen agenda. Daar hebben jullie nog steeds niets opgestoken van het debacle van het vorige bestuur.

Kortom tracht eerst zelf eens een vergelijkbaar verhaal te communiceren ipv verwijzingen naar Facebook waar verder niks is te lezen of links naar oude stories (2011).

Jullie hebben nog alle kansen, grijp ze eens aan en doe er wat mee.
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #11 Februari 15, 2016, 18:31:53
edit2Rapporteer  
april is de ALV toch?
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #12 Februari 15, 2016, 20:22:23
edit2Rapporteer  
Laten we maar even bij de materie zelf blijven dan.  ThumpsUp

Natura 2000.
Positieve geluiden uit het buitenland: Het ziet er naar uit dat het kitesurfen in Denemarken en naar verwachting binnenkort ook in Duitsland gewoon als kleine watersport ( gelijk aan kleine zeilbootjes, kano en roei activiteit) wordt gezien. We gaan het maar eens goed in de gaten houden wat daar de ontwikkelingen zijn.
Ik houd je op de hoogte. Tot later op/aan het water....



De jongens in Duitsland zijn goed bezig! http://loveitlikealocal.org/?p=406

/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #13 Februari 15, 2016, 20:26:55
edit2Rapporteer  
Dit is pas informatie  ThumpsUp
Giertje

Berichten: 1230
Antwoord #14 Februari 15, 2016, 20:53:23
edit2Rapporteer  
Top informatie! Bedankt Tom hier hebben we wat aan. ListenToMe
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #15 Februari 15, 2016, 23:46:21
edit2Rapporteer  
Voor diegene die wat moeite hebben met de Duitse tekst in het eerder door mij gelinkte artikel:

We zien hier ( in Duitsland)  dat er , met betrekking tot de relatie kitesurfen / Natuurbehoud een andere weg dan die nu in Nederland wordt gehanteerd, wordt ingeslagen: Geen generaal overall kitesurfverbod maar inzet op specifieke natuurgebieden. Belangrijk hierin is het gegeven dat niet al het gebied als verboden voor kitesurfers wordt gezien. Met andere woorden "het kitesurfen is overal toegestaan tenzij.....  "   En dat is naar mijn mening al een veel realistischer benadering.
De laatste woorden zijn daar nog lang niet over gesproken maar ik vind het goede ontwikkeling.

( ps graag geen opmerkingen en/of  toevoegingen meer richting NKV of mijn persoontje, laten we het gewoon over inhoudelijk "kitesurfbelangen" hebben ....   ThumpsUp  )
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #16 Februari 18, 2016, 18:59:31
edit2Rapporteer  
Naar aanleiding van mijn reactie op het bezwaarschrift van de Vogel en Natuurwacht zojuist een telefonische reactie gehad. Erg fijn om te vernemen dat er nu sprake is van een ( fragiele) dialoog. I like!

( wordt vervolgd)
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #17 Februari 18, 2016, 19:34:23
edit2Rapporteer  
like
naja

Berichten: 355
Antwoord #18 Februari 19, 2016, 01:22:10
edit2Rapporteer  
Goed stuk Ton!

Het tekent je wel 'voorzitter NKV'... Iedereen weet het beestje bij de naam te noemen, alleen jij als voorzitter niet.  ThumpDown

Kortom check eerst wat je schrijft voordat je het plaatst en wees niet zo huichelachtig met je uitspraken. Jij en alleen jij hebt bij de laatste ALV gepleit voor een terugkomen van Tom in de organisatie en dat er geregeld zou worden wat het vorige collectief weggestuurde bestuur allemaal al verprutst heeft.

Tot dato is er weinig noemenswaardigs gebeurd dawel naar buiten gecommuniceerd.

Wat wel blijkt is dat het NKV er een eigen agenda op na houdt en nog steeds niets geleerd heeft van algemene communicatie naar buiten. Wat Tom hier plaatst zou op zijn minst het NKV zelf kunnen doen. Klaarblijkelijk zijn jullie of te lui of jullie hebben de expertise niet in huis om überhaupt iets te (willen) communiceren.

Maar het zijn de leden waar jullie het voor moeten doen, niet voor jezelf en je eigen agenda. Daar hebben jullie nog steeds niets opgestoken van het debacle van het vorige bestuur.

Kortom tracht eerst zelf eens een vergelijkbaar verhaal te communiceren ipv verwijzingen naar Facebook waar verder niks is te lezen of links naar oude stories (2011).

Jullie hebben nog alle kansen, grijp ze eens aan en doe er wat mee.
Goed samen gevat moderator
isomis

Berichten: 205
Antwoord #19 Februari 19, 2016, 11:49:15
edit2Rapporteer  
Goed stuk Ton!


Het tekent je wel 'voorzitter NKV'... Iedereen weet het beestje bij de naam te noemen, alleen jij als voorzitter niet.  ThumpDown

Kortom check eerst wat je schrijft voordat je het plaatst en wees niet zo huichelachtig met je uitspraken. Jij en alleen jij hebt bij de laatste ALV gepleit voor een terugkomen van Tom in de organisatie en dat er geregeld zou worden wat het vorige collectief weggestuurde bestuur allemaal al verprutst heeft.

Tot dato is er weinig noemenswaardigs gebeurd dawel naar buiten gecommuniceerd.

Wat wel blijkt is dat het NKV er een eigen agenda op na houdt en nog steeds niets geleerd heeft van algemene communicatie naar buiten. Wat Tom hier plaatst zou op zijn minst het NKV zelf kunnen doen. Klaarblijkelijk zijn jullie of te lui of jullie hebben de expertise niet in huis om überhaupt iets te (willen) communiceren.

Maar het zijn de leden waar jullie het voor moeten doen, niet voor jezelf en je eigen agenda. Daar hebben jullie nog steeds niets opgestoken van het debacle van het vorige bestuur.

Kortom tracht eerst zelf eens een vergelijkbaar verhaal te communiceren ipv verwijzingen naar Facebook waar verder niks is te lezen of links naar oude stories (2011).

Jullie hebben nog alle kansen, grijp ze eens aan en doe er wat mee.


Hij heeft er niet alleen voor gepleit. Er is zelfs een voorstel gemaakt waar hij achter stond en die gedeeltelijk is uitgevoerd. Dit huichelachtige gedrag was voor mij één van de redenen om op te stappen. Zie ook mijn topic "advies naar de NKV": http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=51495.0.

Het is nu al 19 februari en we gaan pas in April een ALV made by Slis houden.

Er zal wel weer een correct politiek antwoord zijn op alles, maar ondertussen komen er allemaal spots in gevaar en worden er nieuwe financiële beslissingen genomen zonder dit aan je leden voor te leggen.


Gelukkig borrelen we er lekker op los met het oude bestuur:


Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #20 Februari 19, 2016, 12:10:36
edit2Rapporteer  
Nogmaals het verzoek om dit topic graag ontopic te houden: Kitesurfen Flevoland / Natura 2000 , natuurbeheer enz zijn dan zaken die hier goed passen. thnx..... 
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.