46-jarige overleeft 300m vlucht over 5-verdiepingen hoog gebouw in Spanje

bikiniisuit

Geen avatar

Berichten: 223
Februari 16, 2016, 18:21:09
edit2Rapporteer  
(Zo hoor je maanden niks, en in 1 week hup krijg ik weeer n berichtje via fb)

gisteren, 14 februari
 

Net boven Allicante (in het plaatsje Denia, Spanje)heeft een kitesurfer (46, alweer een 40-er) echt vliegles genomen en is meer dan 300 meter! landinwaarts over een landgoed van 5 verdiepingen heen gevlogen om ergens landinwaarts te landen van het ene dak en dan weer gesleurd naar het andere dak. Hij was niet alleen op het strand maar met vrienden. Getuigen zagen hem door de lucht vliegen en landen van het ene dak op het andere. Alleen de brandweer kon hem uiteindelijk bereiken.
Die middag is de brandweer veel uitgerukt, t stormde, omgevallen bomen, ze zijn wel 100 keer uitgerukt lees ik hier. (Eigen mening: ....sin palabras, meteo meteo es todo. Hoe krijgt hij t voor mekaar).



 Bronnen:
http://www.lasprovincias.es/sucesos/201602/15/viento-arrastra-metros-kitesurfista-20160214235143-v.html

 http://www.diarioinformacion.com/marina-alta/2016/02/14/rescatan-tejado-kitesurfista-arrastrado-viento/1727835.html
kiteruitschell

Geen avatar

Berichten: 1719
Antwoord #1 Februari 16, 2016, 18:38:05
edit2Rapporteer  
Nieuw woo record of niet
bikiniisuit

Geen avatar

Berichten: 223
Antwoord #2 Februari 16, 2016, 18:39:21
edit2Rapporteer  
Hier t filmpje. Ik lees ergens dat t ook gefilmd is....


http://www.20minutos.es/noticia/2674149/0/kitesurfista-herido/viento-tejado/denia/
P e t e r

Berichten: 458
Logs: 0 | 145 uur
Antwoord #3 Februari 16, 2016, 19:25:14
edit2Rapporteer  
Echte spring hangtime kite die TS
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #4 Februari 16, 2016, 20:07:27
edit2Rapporteer  
hoezo veertiger ....... dit riekt naar leeftijdsdiscriminatie ....... Wink
Giertje

Berichten: 1230
Antwoord #5 Februari 16, 2016, 20:24:44
edit2Rapporteer  
Natuurlijk weer een oude man die geen controle over zijn kite heeft. Joepie
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #6 Februari 16, 2016, 20:41:42
edit2Rapporteer  
Heftig dit, hij had echt enorm veel geluk dat hij dit na kan vertellen en niet in de minste plaats door zijn eigen kunde om rustig te blijven en een relatief zachte landingsplaats uit te zoeken.

Samenvatting van een interview (bron: http://www.kiteforum.com/viewtopic.php?f=1&t=2391701&start=10)
- They were kiting with a bunch of friends, including kids
- Onshore conditions
- He saw the gust coming over the water, and being an experienced windsurfer and kiter, he understood a strong gust was about to hit
- he had enough time to return to shore and drop his board, which he did
- he had the hand on the QR, but when the gust finally hit, things happened too fast to QR
- The gust hit and he was lofted 10m high; decided not to QR at this point
- He actively steered the kite during his flight, avoiding obstacles
- he sheeted in to get over the first 5 story building with ease, being up at 18m; the second 5 story building was more difficult and he touched the roof lightly
- then the gust lost force, and he looked for a landing place
- lots of swimming pools without water, so he chose a tiled roof to dampen his crash landing
- he crashed and stayed conscious, broke his leg, and cut his head
- he climbed down on his own, holding onto an antenna, from the inclined roof where he crashed, to a lower horizontal roof
- a passing firefighter saw the incident, saw him flying up there, followed him with his car, and alerted the rescue services when he knew where the guy had come down
- he's in hospital and says, this was a normal accident which could happen in any sport, and not to consider kite surfing an extreme sport.

Hele verslag (in het spaans): http://www.levante-emv.com/marina/2016/02/16/pense-hija-tenia-salir/1379768.html
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #7 Februari 16, 2016, 21:09:28
edit2Rapporteer  
ik kan maar moeilijk geloven dat een windvlaag je 10m de lucht in trekt vanuit stilstand terwijl je er ook nog op voorbereid bent. Tenzij misschien deze meneer al zwaar overpowered was voor de windvlaag, maar dan nog... Ik vind 't maar een vreemd verhaal.

Jer76

Berichten: 252
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #8 Februari 16, 2016, 21:21:04
edit2Rapporteer  
er zijn wel gekkere dingen gebeurd  kijk hier zo uit het niets 

 
http://www.youtube.com/watch?v=dd8vT1KR4RE



Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #9 Februari 16, 2016, 21:21:49
edit2Rapporteer  
Deze man heeft heel veel geluk gehad! Zijn kite controle heeft hem gelukkig gered, toch heeft hij een domme fout gemaakt.

Hij had nooit van het water moeten gaan toen hij die vlaag aan zag komen, op het water kan je de vlaag veel eenvoudiger houden en is het niet erg als je net een halve seconde later de QR trekt dan gewenst.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #10 Februari 16, 2016, 21:45:04
edit2Rapporteer  
Ik heb daar ook ooit gekite! Echt ontzettend geluk gehad.
Daar is het dicht gebouwd. Pfff, heftig dit.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #11 Februari 16, 2016, 21:47:26
edit2Rapporteer  
Precies ja, in het water heb je meer kansen.

Maar schijnbaar hield hij z'n kite op 12 uur voordat de vlaag kwam...
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #12 Februari 16, 2016, 22:27:24
edit2Rapporteer  
Op kiteforum hebben ze het over een vlaag van 70-80kn en dat hij met een 9m bezig was. Als je net je kite op 12u hebt staan als zo'n vlaag aan komt is niemand snel genoeg met zijn safety trekken. Sta er van te kijken dat er niks gebroken is tijdens de eerste ruk omhoog.
bikiniisuit

Geen avatar

Berichten: 223
Antwoord #13 Februari 17, 2016, 00:02:15
edit2Rapporteer  
Update via de website van spainkiters.com,
naar de FB pagina van de locale kiteclub Denia:
Bron: https://www.facebook.com/CDkitesurfdenia/?fref=photo



Voor jullie een vrije vertaling uit t Spaans van bovengenoemde bronnen:
Fernando M.D. (46 jaar, 7 jaren windsurf en kite-ervaring) heeft zijn linker hiel verbrijzeld, een snee in zijn hoofd, meer dan 70 hechtingen. Hij kijkt beteuterd als we bij hem komen, zijn zus, vrouw, moeder zitten bij zijn bed. Ze weten dat hij had kunnen sterven als hij die 2 gebouwen van 5 verdiepingen niet had weten te ontwijken.

Het incident vond om 4 uur zondagmiddag plaats. Twee kiters sprongen uit het water, Fernando werd gegrepen. Hij vertelt dat hij in een paar seconden werd gegrepen door de wind en meteen 10 meter hoog was. Hij dacht, als ik los laat ben ik dood. Hij herinnert zich dat hij probeerde het gebouw te ontwijken. Op dat moment dacht ik alleen aan mijn vrouw en dochter, en het beheersen van de kite. Toen ik voor de 2e keer een 5 verdiepingen tellend gebouw kon ontwijken, nam de wind af en maakte ik een noodlanding op het dak van een bungalow.

Het vliegen over het strand, de gebouwen duurde in totaal 45 seconden. Bij de daling is mijn linkervoet gehavend en mijn rechter elleboog. Ik heb een operatie gehad om mijn linker hiel te reconstrueren. Ik heb een aantal fracturen die typisch zijn voor parachutisten. Zijn vrouw knikt en zegt dat het veel erger had kunnen zijn.

Na de landing braken een aantal tegels, die mijn hoofdwond veroorzaakten, t voelde aan als t snijden van leer (?). Ik kroop langs het dak en schreeuwde om hulp maar men hoorde mij niet. De eerste die mij te hulp kwam was een brandweerman uit Valencia, hij had op dat monent geen dienst. Hij kwam naar mij toe en probeerde mij te calmeren. Fernando vertelde dat de brandweerman hem in de lucht zag vliegen  en hem met zijn auto gevolgd is. Ik weet niet hoe hij heet maar ik wil hem graag bedanken, ben hem dankbaar.

Fernando beoefent deze sport al 7 jaren en zegt dat het nu tijd is om te stoppen.
De werkloze ingenieur en oud medewerker van Channel 9 heeft veel telefoontjes ontvangen de afgelopen uren.

P e t e r

Berichten: 458
Logs: 0 | 145 uur
Antwoord #14 Februari 17, 2016, 01:51:36
edit2Rapporteer  
Hoe moet ik die windvlaag interpreteren? Was het een rolwolk? Snap wel dat bij een dergelijk harde vlaag je aan het water verder op kan zien dat er iets jou kant op komt maar dan heb je toch niet zo heel veel tijd lijkt mij.Zoiets heb ik zelf dan ook nog nooit gezien.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.