Nieuwe trend: boots in plaats van boardleash

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
April 18, 2016, 17:11:13
edit2Rapporteer  
Helaas geen foto kunnen schieten maar iedereen kent wel de typisch Duitse kiter: helm, impact vest, teveel neopreen,  Core/Cabrinha/North kite wn heel traag in poephouding varend met af en toe een hupje.

Zag vandaag een Duits stelletje met dezelfde kleur kites het water in gaan die precies aan bovenstaande beschrijving voldeden. Ze bleven alleen wel erg lang aan de rand van het water, met de kite op een oor dansend, zitten. Blijken ze dus bijpassende fel oranje boots aan te hebben bij hun fel gekleurde helmen.

Weet nog niet of we hier nu iets mee op schieten, nu is het wachten op de eerste verzopen Duitser omdat hij voorover gevallen is en door zijn boots zich niet meer kan omdraaien.
FlyingHigh

Berichten: 2707
Antwoord #1 April 18, 2016, 17:40:54
edit2Rapporteer  
Ziet die boots idd steeds vaker en helaas ook bij mensen die er nog niet aan toe zijn!!  Maar hun boadje raken ze iig niet meer kwijt.
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #2 April 18, 2016, 19:42:28
edit2Rapporteer  
Het voordeel is dat ze met zo'n anker niet zo snel vooruit komen, dus makkelijk te ontwijken Smiley
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #3 April 18, 2016, 19:43:17
edit2Rapporteer  
 schater
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #4 April 18, 2016, 20:16:32
edit2Rapporteer  
In de tijd dat ik met boots voer (200/,4) ben ik echt weleens uit de bindingen getrokken door een zwaar gepowerde C-kite. Kan echt wel en doet goed zeer Tongue
En op het water weer aantrekken is kansloos.

Zag zaterdag zelfs mensen de golven ingaan op boots.
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #5 April 18, 2016, 20:42:05
edit2Rapporteer  
Als ze zouden verdwijnen zou je ze nog missen ook  Wink
Gewoon Ron

Berichten: 645
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #6 April 18, 2016, 20:44:23
edit2Rapporteer  
ja valt me ook op, en bij alle types....vaak zien ze er van buiten zeer uitgedost uit waarbij ik meer last heb van alle kleuren dan van de zon die op dat moment schijnt.... Roll Eyes
En dan kanten ze aan....(voor zover je het aankanten kan noemen) maken een hupje van wel 75 cm (op vlak water!) en schreeuwen daarbij nog wat, zo van:

A; sieh mich gehen!
of
B: regardez-moi!
of
C: spojrzec mi odejsc !

om vervolgens met een grote plons neer te komen en dan in de problemen komen.
 Grin

Maar goed, wij kiters zijn democratisch gezind dus laat ze maar.  Tongue
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #7 April 18, 2016, 20:52:46
edit2Rapporteer  
Als ze zouden verdwijnen zou je ze nog missen ook  Wink
Op een rustige dag als vandaag is een beetje leedvermaak wel welkom, als het er 100 zijn word het wat anders.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #8 April 18, 2016, 21:17:35
edit2Rapporteer  
Het toppunt van de dag.... Boots met Go-joe. schater schater schater Joepie YeSS



Het moet niet gekker worden...
LennardK

Berichten: 116
Antwoord #9 April 18, 2016, 22:31:35
edit2Rapporteer  
Zo gek is dat niet hoor arend. Stel je voor dat je op de kop beland met je boots nog aan je bord vast. Keer je vanzelf weer terug. Goed over nagedacht dus.   ThumpsUp Grin
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #10 April 18, 2016, 22:43:28
edit2Rapporteer  
Arend is ook wel het type kiter voor boots. Wink
Xirix

Berichten: 30
Antwoord #11 April 18, 2016, 23:10:54
edit2Rapporteer  
Klinkt bekend Smiley ....was dat op de Bdam vandaag?
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #12 April 18, 2016, 23:20:05
edit2Rapporteer  
Gelukkig hebben we op de spots in Noord Holland niet zo veel last van Duitsers en ander gespuis Smiley. De Duitsers die af en toe langskomen kunnen het vaak wel.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #13 April 18, 2016, 23:38:05
edit2Rapporteer  
Klinkt bekend Smiley ....was dat op de Bdam vandaag?
Klopt, beide met oranje rebel.
roelandp

Berichten: 422
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #14 April 19, 2016, 01:18:34
edit2Rapporteer  
Wel ingeburgerd dat ze oranje boots aan hadden dan Smiley
Xirix

Berichten: 30
Antwoord #15 April 19, 2016, 06:28:17
edit2Rapporteer  
Klopt, beide met oranje rebel.
[/quote]

Toen ik aankwam zag ik ze inderdaad van verre al...die dame zat nog steeds aan de kant terwijl ik het water al opging. Gisteren flinke blessure opgelopen toen m'n linkevoet uit de strap kwam en mijn board aan m'n rechtvoet bleef zitten terwijl ik landde...ff lekker de knie verdraaien.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #16 April 19, 2016, 09:36:05
edit2Rapporteer  
Arend is ook wel het type kiter voor boots. Wink

neeuh... geen zin in rugblessures.
LennardK

Berichten: 116
Antwoord #17 April 19, 2016, 11:25:26
edit2Rapporteer  
Af en toe je ruggegraad oprekken kan best lekker zijn.
-jurjen-

Geen avatar

Berichten: 4
Logs: 0 | 5 uur
Antwoord #18 Mei 24, 2016, 23:47:52
edit2Rapporteer  
Af en toe je ruggegraad oprekken kan best lekker zijn.
Dat doe ik meestal op de plee...
ErikFanatic

Berichten: 459
Antwoord #19 Mei 25, 2016, 09:14:14
edit2Rapporteer  
Ik vaar nu ongeveer een half jaar met boots. Rede dat ik ben overgestapt is omdat ik in alle straps last kreeg van blaren op de wreef, ter hoogte van de spier die je grote teen richting je knie trekt. De Naish Apex waren de beste straps die ik heb gebruikt. Deze heb door de vele sessies versleten (stof versleten) waardoor het tijd was voor een nieuwe investering.

Ik had bedacht dat ik met boots van de problemen met blaren af zou zijn en dit is grotendeels waar gebleken. Een keer een nieuw wondje gemaakt, dit was door een scherp schelpje.

Ik zet uit persoonlijke ervaring de voor en nadelen even op een rij.

Voordelen:
- solide contact met het board
- perfecte grip met poppen voor sprong
- veel minder slijtage op de huid (geen blaren meer)
- landen van sprongen met extreem veel snelheid gaat makkelijker
- zeer goede demping
- niet worden afgestraft door verkeerd ingeschatte golven (geen board verlies)
- geen risico tot het verdraaien van enkels / knieën in vergelijking met uitschieten van één strap.
- geen risco tot breken van been door boardverlies in ondiep water.
- nooit bodydraggen
- mogelijk om harder aankanten / edgen
- grotere plank makkelijker hanteerbaar, > low-end, makkelijkere landingen.
- door boots is de grotere plank ook hanteerbaar in overpowerd condities > high-end
- in extreme condities kan het voorkomen dat zelfs dody-draggend niet meer bij de plank kan worden gekomen. Dit in combinatie met extreem veel schuim en stroming is je board kwijtraken geen uitzondering. Met boots niet meer van toepassing.

Nadelen:
- niet geschikt voor old-school style zoals board off's
- het aantrekken kost (veel) meer tijd, vooral in combinatie met overpowered condities kan dit een uitdaging zijn. Je gaat hierdoor ook niet snel meer het water af, wetende dat het weer veel tijd kost. Vooral binnenwater heeft dit als effect dat je eerder voor 1 lange sessie zal gaan dan 3 kortere (minder sociaal).
- Een korte pauze op het strand om even te chatten met ingehaakte kite kan wel, maar heeft vaak het gevolg dat je wetsuit op de billen wel enige slijtage vertoond (lees beschadigingen door schuren over zand).
- vraagt meer van het materiaal; bij voorover vallen met snelheid bestaat de mogelijkheid tot het anker effect. Vooral tijdens een ingehaakte situatie komt er veel kracht op alles tussen de weg van inserts tot de kite. Mijn eerste Xenon Infra hebben alle vier de insets het hierbij direct begeven. Uitgaande dat de insets wel sterk genoeg zijn komen deze krachten dus ook op de knieën en onderrug. Al heb ik nog geen crash gehard waarbij ik hier enig last heb ondervonden.
- een self reque in harde wind is al lastig genoeg, laat staan met een gefixeerde plank aan je voeten.

Algemeen:
varen met boots vraagt een solide vaardigheidsniveau van de kiter, zoals de in het topic beschreven Duitsers zijn vermoedelijk nog niet toe aan varen met boots. Enkele vaardigheden die onmisbaar zijn.
- goede kite en baord controle
- upwind kunnen komen in alle condities
- sprongen (zacht) kunnen landen
tari

Berichten: 45
Antwoord #20 Juli 03, 2017, 16:54:02
edit2Rapporteer  
Bedankt voor het delen Erik, nuttige info voor mij.

Was benieuwd wanneer mensen de overstap maken naar boots. Het lijkt mij persoonlijk veel prettiger (ook ivm veel snowboard ervaring) en het directe contact met je board.
Vind zelf dat ik er nog (lang) niet aan toe ben dus blijf voorlopig nog verder verder oefenen met straps.
mbetz

Berichten: 576
Antwoord #21 Juli 11, 2017, 15:05:58
edit2Rapporteer  
Wat een gezijk:
Varen onze buren met ORANJE Boots, dan kunnen wij in ieder geval dankbaar zijn dat ze de kleur aanpassen aan de omgeving......

Als je kijkt naar de kiters dan zijn er ook genoeg medelanders die de regels niet kennen en vrijwel zonder controle over het water schieten... Dus niet alleen naar de buren kijken..

PS. Ik woon bij Munchen, hier wordt momenteel gezeken op de gele kentekens die met caravan 80 op de linker baan naar het zuiden rijden, dus de liefde is wederzijds.

Hang Loose, dat is voor iedereen beter
jantjuuh

Berichten: 570
Logs: 0 | 586 uur
Antwoord #22 Juli 12, 2017, 07:42:32
edit2Rapporteer  
Ik vaar nu ongeveer een half jaar met boots. Rede dat ik ben overgestapt is omdat ik in alle straps last kreeg van blaren op de wreef, ter hoogte van de spier die je grote teen richting je knie trekt. De Naish Apex waren de beste straps die ik heb gebruikt. Deze heb door de vele sessies versleten (stof versleten) waardoor het tijd was voor een nieuwe investering.

Ik had bedacht dat ik met boots van de problemen met blaren af zou zijn en dit is grotendeels waar gebleken. Een keer een nieuw wondje gemaakt, dit was door een scherp schelpje.

Ik zet uit persoonlijke ervaring de voor en nadelen even op een rij.

Voordelen:
- solide contact met het board
- perfecte grip met poppen voor sprong
- veel minder slijtage op de huid (geen blaren meer)
- landen van sprongen met extreem veel snelheid gaat makkelijker
- zeer goede demping
- niet worden afgestraft door verkeerd ingeschatte golven (geen board verlies)
- geen risico tot het verdraaien van enkels / knieën in vergelijking met uitschieten van één strap.
- geen risco tot breken van been door boardverlies in ondiep water.
- nooit bodydraggen
- mogelijk om harder aankanten / edgen
- grotere plank makkelijker hanteerbaar, > low-end, makkelijkere landingen.
- door boots is de grotere plank ook hanteerbaar in overpowerd condities > high-end
- in extreme condities kan het voorkomen dat zelfs dody-draggend niet meer bij de plank kan worden gekomen. Dit in combinatie met extreem veel schuim en stroming is je board kwijtraken geen uitzondering. Met boots niet meer van toepassing.

Nadelen:
- niet geschikt voor old-school style zoals board off's
- het aantrekken kost (veel) meer tijd, vooral in combinatie met overpowered condities kan dit een uitdaging zijn. Je gaat hierdoor ook niet snel meer het water af, wetende dat het weer veel tijd kost. Vooral binnenwater heeft dit als effect dat je eerder voor 1 lange sessie zal gaan dan 3 kortere (minder sociaal).
- Een korte pauze op het strand om even te chatten met ingehaakte kite kan wel, maar heeft vaak het gevolg dat je wetsuit op de billen wel enige slijtage vertoond (lees beschadigingen door schuren over zand).
- vraagt meer van het materiaal; bij voorover vallen met snelheid bestaat de mogelijkheid tot het anker effect. Vooral tijdens een ingehaakte situatie komt er veel kracht op alles tussen de weg van inserts tot de kite. Mijn eerste Xenon Infra hebben alle vier de insets het hierbij direct begeven. Uitgaande dat de insets wel sterk genoeg zijn komen deze krachten dus ook op de knieën en onderrug. Al heb ik nog geen crash gehard waarbij ik hier enig last heb ondervonden.
- een self reque in harde wind is al lastig genoeg, laat staan met een gefixeerde plank aan je voeten.

Algemeen:
varen met boots vraagt een solide vaardigheidsniveau van de kiter, zoals de in het topic beschreven Duitsers zijn vermoedelijk nog niet toe aan varen met boots. Enkele vaardigheden die onmisbaar zijn.
- goede kite en baord controle
- upwind kunnen komen in alle condities
- sprongen (zacht) kunnen landen

Je vergeet de 2 belangrijkste nadelen:
- Bij kiten op zee met 'hoge' golven grotere kans om lange tijd onder water te zitten na spoelbeurt;
- Aanzienlijk grotere kans op hersenschudding door 'happen' van het board.

Denk dus goed na voordat je boots op je board zet Wink
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.