Kite lek, stroming te sterk

Ard301

Geen avatar

Berichten: 3
April 29, 2016, 21:36:06
edit2Rapporteer  
Dag allemaal,

Normaal ben ik niet zo van het posten op het forum, maar na vandaag wil ik toch wat kwijt.

Deze vrijdag was ik in de ochtend bij Slufter, lekkere sessie. Het springen ging goed en eigenlijk was er niks te klagen. Helaas viel ik na een sprong en klapte mijn kite op het water (F-one 9m). De kite bleek lek te zijn, echter was de stroming afgaand. Ik deed mn board uit (best moelijk met boots aan) En probeerde mijn kapotte kite als zeil te gebruiken. Tevergeefs, ik dreef steeds verder weg. Ondertussen was Hanko in de buurt. Hij bracht mn board naar de zandbank en even later heb ik de kite maar achtergelaten en heeft hij me naar de kant geholpen.

Zonder hem was ik nooit tegen de stroming in gekomen en had de KNRM mij eruit moeten vissen.

 

KNRM is ingelicht, ze beginnen geen zoekactie.

Nu maar hopen dat ze m'n kite nog terug vinden... Mocht iemand een rood/zwarte kite hebben gevonden bij Rockanje Smiley

Hanko bedankt!

[Edit] titel lowercase gemaakt
roelandp

Berichten: 422
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #1 April 29, 2016, 22:20:23
edit2Rapporteer  
Hectig verhaal ard. Gelukkig is het goed afgelopen. Klote van je kite, maar erg tof van Hanko dat ie je heeft geholpen. Hoe ver was je van de kust denk je?
Prokite1974

Geen avatar

Berichten: 2
Antwoord #2 April 29, 2016, 22:23:22
edit2Rapporteer  
Goedenavond,

Goed om te horen dat je weer veilig op kant bent gekomen.
Best wel tricky zo'n heftige stroming.
Zo zie je maar weer dat kitesurfen het meest veilig is als er
meerdere personen kitesurfen of in de buurt zijn.
Fijne avond.

Gr.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #3 April 29, 2016, 22:54:10
edit2Rapporteer  
Oef, dat is schrikken.  Geeft maar aan dat je de stroming daar zelfs met aanlandige wind niet mag onderschatten en je met afgaand tij niet meer zonder kite of hulp bij de kant kunt komen.
Erik@Spijk

Berichten: 861
Logs: 0 | 459 uur
Antwoord #4 April 29, 2016, 23:36:26
edit2Rapporteer  
lekker dagje op de slufter, volgens mij moest de knmr er toch nog komen.
http://www.mediatv.nl/nieuws/16970/Kitesurfer-gewond-Noordzeeboulevard-Maasvlakte-Rotterdam.html
HBX

Berichten: 201
Logs: 0 | 1250 uur
Antwoord #5 April 30, 2016, 02:10:58
edit2Rapporteer  
Graag gedaan Ard en ik ben blij dat je er heelhuids vanaf bent gekomen :-)

Ik was niet helemaal alleen in m'n reddingsactie want Jochem heeft me geholpen om als baken te dienen om Ard te vinden in de golven zodat ik naar m toe kon varen. Nadat ik z'n board op de dichtstbijzijnde zandbank had gedropt was Ard toch verder afgedreven dan ik in eerste instantie dacht en dan zie je maar dat de zee groot is als je op zoekt bent naar iemand op open water in de golven....
Hieruit wel geleerd dat je altijd visueel contact dient te houden als dit mogelijk is en materiaal moet laten voor wat het is in een dergelijke situatie.

Die andere jongen waarvoor de ambulance en brandweer is gekomen, had onder de kant (zeezijde) zijn rechter onderbeen gebroken. Dit kwam nadat hij na zijn sprong met een voet uit z'n voetband schoot en daarna z'n board uitschopte. Helaas voor hem was het daar erg ondiep en kwam hij ongelukkig neer met alle gevolgen van dien...

Op de foto kan je zien waar ik Ard uiteindelijk opgepikt heb.

Ard, toevallig nog iets over je kite vernomen?
Kite Club Friesland

Berichten: 37
Antwoord #6 April 30, 2016, 07:49:25
edit2Rapporteer  
Gelukkig goed afgelopen.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #7 April 30, 2016, 09:49:45
edit2Rapporteer  
Top actie Hanko en Jochem!
Ard301

Geen avatar

Berichten: 3
Antwoord #8 April 30, 2016, 11:04:14
edit2Rapporteer  
Nog altijd geen nieuws over mijn kite.
Dus mocht er iemand een Bandit 9m2 in de verkoop hebben!

willemchillem

Geen avatar

Berichten: 6
Antwoord #9 April 30, 2016, 11:29:44
edit2Rapporteer  
mischien een tip, ik vaar met een fel groene zwembroek, die kan je in zo"n geval op je kop zetten of mee zwaaien zodat je veel meer opvalt tussen de golven en het water.
bikiniisuit

Geen avatar

Berichten: 223
Antwoord #10 April 30, 2016, 18:26:22
edit2Rapporteer  
Precies willem, das de enige plek waar een boardshort goed v is: je hoofd.

Goeie actie ard! Enig idee wat er zou gebeuren als je in t blauwe deel vd kaart afgedreven was? Stroming?

Hbx, eerst dat boardje redden is een klassieker, dat gebeurt je maar 1 keer. Teamwork deze redding (jochem), top gedaan.
Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #11 April 30, 2016, 19:47:41
edit2Rapporteer  
Wat was de windrichting?
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #12 April 30, 2016, 19:53:48
edit2Rapporteer  
Wat was de windrichting?

Zuidwest
Bartkitehigh

Geen avatar

Berichten: 13
Antwoord #13 Mei 01, 2016, 00:03:30
edit2Rapporteer  
 (up_kitesmiley)Redding om trots op te zijn
HDFrank

Berichten: 618
Antwoord #14 Mei 01, 2016, 02:45:06
edit2Rapporteer  
Heren,

Perfect dat er een redding plaats heeft gevonden........

Alleen krijg ik een onderbuik gevoel als er staat "stroming te sterk"'.
Een stroming is er of hij is er niet....

Als er een maximale uit gaande stroming is, (dit is "EB")
dan is de stroming naar het zuiden (richting Het Kanaal) en naar zee.
wat is het maximale aantal knopen van deze stroming? Huh

Misschien leuk om een bewustzijns proces te starten!!!!!.

Hoe snel moet je kunnen zwemmen om aan de kant te komen? schater

Een feit: als het boven de 1,5 m/s is " haal Ik het NIET" ThumpDown

Gtz Frank
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #15 Mei 01, 2016, 06:56:44
edit2Rapporteer  
Even een nuance: met zuidwest kan er prima gekite worden door de gevorderde kiter.
Die stroming is enorm sterk daar.
En dit is gevalletje materiaal pech, en weer het bewijs dat een self rescue bij ruime wind en halve wind gewoonweg vrijwel niet werkt, zeker niet met een lekke kite!

Kortom, dit had ons allemaal kunnen overkomen.
Of we moeten allemaal niet buiten de poel gaan varen wanneer er stroming staat?
Ard301

Geen avatar

Berichten: 3
Antwoord #16 Mei 01, 2016, 10:50:27
edit2Rapporteer  
Ik sluit me geheel aan bij Michiel.
Voor de gevorderde kiter was het een topdag!
Echter, voor de beginners op het forum wel een goede om mee rekening te houden (mocht je plannen hebben te gaan oefenen bij Slufter).

Dit had inderdaad iedereen kunnen overkomen, gelukkig ben je dan niet alleen op het water.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #17 Mei 01, 2016, 11:00:32
edit2Rapporteer  
Frank,  de stromingen rond de maasvlakte/slufter gedragen zich anders dan de Hollandse kust door de vele zandplaten en smalle stromingsgeulen daar tussen. Naast de noord-zuid getijdestroming die juist met volledige eb en vloed staat heb je in die stromingsgeulen juist met opkomend en afgaand tij plaatselijk zeer sterke stroming tot wel 5m/s die met afgaand tij recht de zee in staan.
Ard

Berichten: 40
Antwoord #18 Mei 01, 2016, 15:11:10
edit2Rapporteer  
De stroming is echt sterk tussen de zandbanken. Vorig jaar (met tegenvallende wind) op een mooie zomerdag hebben we met een groepje eens geprobeerd om dwars op de stroming richting zandbank te zwemmen bij net beginnend afgaand tij. Je moet voor je gevoel behoorlijk scheef zwemmen om recht vooruit te gaan. Na een minuut of 10 rechtsomkeerd gemaakt omdat het niet te doen is. Daar kom je alleen doorheen met behulp van wind- of motorkracht.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.