Dank aan alle helpers

Robert_V

Berichten: 12
Mei 01, 2016, 05:11:35
edit2Rapporteer  
Beste allen,

Op 29 Maart op de slufter heb ik bij een landing van een sprong waarbij 1 voet uit mijn board schoot en ik ook daarna mijn 2e voet eruit wurmde mijn been op 2 plaatsen gebroken. Het was landen met 1 voet in het board of uit kicken. Voordat eenmaal de Ambulance kwam werd ik geholpen door een aantal personen enkele namen weet ik nog oa Ninette en Aartjan.

Ik wil heel graag weten wie de helpers waren en ze enorm bedanken voor hun goede optreden daarnaast wil ik de KRNM en de ambulance diensten bedanken voor hun goede werk.

Ik ben geopereerd nu en heb een pin gekregen gevolgd door een revalidatie periode maar komt goed. Het hele ongeval staat op film omdat ik mijn gopro op had deze zal ik gebruiken voor het leermoment hoe hulp te verlenen bij een ongeval op zee.

Tot op het water!
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #1 Mei 01, 2016, 06:42:49
edit2Rapporteer  
Heftig verhaal!
Misschien ook vermelden waar het is gebeurd, welke spot?
Edit, slufter zie ik in ander topic

En heb je nu niet je board op tijd uit kunnen schoppen/wurmen?
Wat is er precies gebeurd?

Landen met snelheid met slechts één voet in een strap (of boot) is een ware kitemare.
Zelf ook een aantal malen gehad waardoor ik weken niet meer het water op kon...

Strekte iig
Robert_V

Berichten: 12
Antwoord #2 Mei 01, 2016, 07:15:36
edit2Rapporteer  
Hoi Michiel,

Dank je! Het was op de slufter ik schopte het board tijdig uit alleen ik lande vol op mijn linkerbeen in te ondiep water wist niet dat het zo ondiep was op zee. Als je iets met de film wilt dan kan ik je de link geven. Het was mooi om te zien hoe de helpers met het dilemma zaten wel uit het water / niet uit het water been zetten etc kan een goed leermoment zijn.

Groet Robert!
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #3 Mei 01, 2016, 09:06:41
edit2Rapporteer  
Hebben ze je uiteindelijk uit het water gehaald of juist niet. Been zetten? Ik begrijp dat er echt een "knik" in zat?

Ik denk dat veel Kitehighers het zullen waarderen als je een iets uitgebreider verslag schrijft. Als leermoment zoals je zelf al aangeeft.
roelandp

Berichten: 422
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #4 Mei 01, 2016, 10:02:33
edit2Rapporteer  
Hoi Robert, dat klinkt heftig. Tof dat je zo goed bent geholpen. Ik ben echt benieuwd hoever je op zee zat dat het ondiep was. Ik ben erg benieuwd naar de (ruwe) beelden, wellicht ff op youtube uploaden als je kans ziet?

Veel sterkte met de revalidatie iig.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #5 Mei 01, 2016, 11:12:04
edit2Rapporteer  
Oef Robert,  heftig en dat bij een relatief onbenullig foutje. Gelukkig goed geholpen en kun je over een paar maanden van de zomer genieten, beterschap!



http://youtube.com/watch?v=Ol_Qfzc8zhQ


Breek je je been nu bij het uitschoppen of het landen in ondiep water zonder board?
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #6 Mei 01, 2016, 13:46:39
edit2Rapporteer  
pffffffff heftig om te zien en te horen.
Heel veel sterkte met je herstel
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #7 Mei 02, 2016, 14:06:59
edit2Rapporteer  
Sterkte met je herstel Robert. Goed e moedig dat je je verhaal deelt. Volgens mij zijn er genoeg mensen die hun (bijna) ongelukken voor zich houden.

Volgens mij breekt hij zijn been bij het landen Evan... al heb ik ook wel eens iemand op krukken zien lopen waarbij in een rotatie één voet uit de voetband was geschoten met hetzelfde resultaat.

Wanneer het inderdaad breken bij landen is lijkt het me dat dit te voorkomen was geweest door betere kennis van de waterdiepte op de plek waar je springt. Dilemma waar we allemaal wel eens mee worstelen; is het hier diep genoeg om te crashen en kan ik hier dus veilig genoeg de hoogte ingaan?

Eigenlijk zouden we een mini dieptemetertje op het board moeten hebben die met ledjes aangeeft of het <0,5m <1,0m en <1,5m <2,0m >2,0 diep is.... dit zal wel lastig te maken zijn (of kostbaar worden).
In de praktijk stap ik regelmatig even af op spots die ik slecht ken om een beeld van de waterdieptes te krijgen. Dan is het daarna nog steeds de kunst om je goed te orienteren en te weten hoe diep je vaart. Zeker op spots met flinke getij verschillen.

Een vraag; waarom trek je de safety op je leash niet terwijl je met gebroken been aan een niet geheel onschadelijke kite (want in suicide mode) hangt? Maakte de kite nou een loopje wanneer je camera onderwater verdwijnt?
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #8 Mei 02, 2016, 17:02:19
edit2Rapporteer  
@ Robert :
Afgezien van een inhoudelijke beoordeling en we maken allemaal fouten , doen soms dingen die achteraf gezien beter anders hadden gekund   Grin   is het supertof dat je je verhaal hier deelt.  Nu snel herstellen, beterschap!
Menno de Vries

Berichten: 186
Antwoord #9 Mei 02, 2016, 21:30:25
edit2Rapporteer  
Waar ik benieuwd naar ben is hoe ze je uit eindelijk overeind hebben geholpen en Nasr het strand hebben gebracht?
Robert_V

Berichten: 12
Antwoord #10 Mei 02, 2016, 22:41:18
edit2Rapporteer  
Dank je wel allen voor de mooie reacties. Ik wilde het niet voor me houden omdat het juist een mooi leermoment kan zijn voor een ander en misschien een ander het leed kan besparen daarnaast is de hulp EHBO de eerste actie en is het goed te zien hoe er gehandeld is door deze personen. Ze hebben het uitstekend gedaan en ben ze allen zeer dankbaar.

Ik heb inderdaad mijn been gebroken bij het landen Peer heeft het goed 1 voet schoot eruit en ik besloot om de 2e er ook uit te halen omdat mijn straps redelijk vast zitten kreeg ik hem er ook niet zo snel uit de focus lag al snel in de jump op het board uitkicken. Het klopt dat de onderschatting van de waterdiepte een feit is ik wist niet dat het zo ondiep was leek wel een zandbank dit verraste mij en maar ook anderen die mij hielpen die dachten ook dat het dieper was.

De safety trok ik niet omdat ik de kite had geparkeerd in het windvenster en alles onder controle hij leunde op het water zat geen kracht iemand kon hem zo pakken bij hardere wind of een andere situatie had ik hem zeker getrokken. De kite heeft geen loop gemaakt ik had pijn en dook even onder water om te hopen dat het een droom was helaas was dit geen droom.

De helpers hebben mij maar het strand gesleept op het droge wat natuurlijk niet uit te houden was van de pijn. De ambulance heeft de KRNM gebeld voor een 4X4 om mij van het strand te krijgen. Het ongeluk gebeurde om 13.00 en was om 15.30  in het ziekenhuis. Ik had een temp van 35 graden dus ook onderkoeld geraakt.

Gevolg rechterbeenbreuk op 2 plaatsen, operatie pin zetten en 4 dgn in het ziekenhuis. Lig er nog steeds in maar ben al bezig met de revalidatie voor mij is het verleden tijd en ligt de focus nu op de revalidatie hopelijk binnen 2 maanden weer op het water tot die tijd mag ik alleen genieten van jullie wat ik ook zeker kom doen.

De helpers heb ik allemaal gevonden Smiley Mochten er nog vragen zijn dan beantwoord ik ze graag.


wimbers

Berichten: 398
Logs: 0 | 24 uur
Antwoord #11 Mei 02, 2016, 23:02:23
edit2Rapporteer  
wat een pech!, Veel sterkte de komende maanden.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #12 Mei 03, 2016, 08:28:52
edit2Rapporteer  
Goed om je beeldmateriaal te delen!
De Slufter blijft een constant veranderende spot, waar zandbanken verschijnen, verdwijnen en verplaatsen. Door het vele sediment in het water is het zo troebel als wat. Alleen de vorm en grootte van golfjes verraden vaak de waterdiepte...

Zelf ook daar eens na een CL breuk in een kiteloop in 20cm water gecrashed.
Pijnlijk, maar niks gebroken, enorm geluk.

Het tweede wat je verhaal illustreert is hoe belangrijk het is nooit alleen te gaan kiten.

Hopelijk herstel je snel en komt het allemaal goed
Rule

Berichten: 174
Antwoord #13 Mei 03, 2016, 10:58:00
edit2Rapporteer  
Goed om je beeldmateriaal te delen!

Het tweede wat je verhaal illustreert is hoe belangrijk het is nooit alleen te gaan kiten.

Hopelijk herstel je snel en komt het allemaal goed

Ik ben te lui om te typen maar sluit me bij bovenstaand aan
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #14 Mei 03, 2016, 12:17:01
edit2Rapporteer  
Dank je wel allen voor de mooie reacties. Ik wilde het niet voor me houden omdat het juist een mooi leermoment kan zijn voor een ander en misschien een ander het leed kan besparen daarnaast is de hulp EHBO de eerste actie en is het goed te zien hoe er gehandeld is door deze personen. Ze hebben het uitstekend gedaan en ben ze allen zeer dankbaar.

Ik heb inderdaad mijn been gebroken bij het landen Peer heeft het goed 1 voet schoot eruit en ik besloot om de 2e er ook uit te halen omdat mijn straps redelijk vast zitten kreeg ik hem er ook niet zo snel uit de focus lag al snel in de jump op het board uitkicken. Het klopt dat de onderschatting van de waterdiepte een feit is ik wist niet dat het zo ondiep was leek wel een zandbank dit verraste mij en maar ook anderen die mij hielpen die dachten ook dat het dieper was.

De safety trok ik niet omdat ik de kite had geparkeerd in het windvenster en alles onder controle hij leunde op het water zat geen kracht iemand kon hem zo pakken bij hardere wind of een andere situatie had ik hem zeker getrokken. De kite heeft geen loop gemaakt ik had pijn en dook even onder water om te hopen dat het een droom was helaas was dit geen droom.

De helpers hebben mij maar het strand gesleept op het droge wat natuurlijk niet uit te houden was van de pijn. De ambulance heeft de KRNM gebeld voor een 4X4 om mij van het strand te krijgen. Het ongeluk gebeurde om 13.00 en was om 15.30  in het ziekenhuis. Ik had een temp van 35 graden dus ook onderkoeld geraakt.

Gevolg rechterbeenbreuk op 2 plaatsen, operatie pin zetten en 4 dgn in het ziekenhuis. Lig er nog steeds in maar ben al bezig met de revalidatie voor mij is het verleden tijd en ligt de focus nu op de revalidatie hopelijk binnen 2 maanden weer op het water tot die tijd mag ik alleen genieten van jullie wat ik ook zeker kom doen.

De helpers heb ik allemaal gevonden Smiley Mochten er nog vragen zijn dan beantwoord ik ze graag.



Thanks voor de antwoorden. Het zou zomaar kunnen dat je door je openheid iemand anders hetzelfde bespaart.  ThumpsUp

Duidelijk verhaal t.a.v. full release.

Je hebt wel moeten afzien zeg.... 2,5 uur voordat je in het ziekenhuis bent aanbeland. Ik denk dat ik mijn been dan toch maar liever breek thuis op het keukentrapje...

Spoedig herstel!

bredo

Berichten: 593
Antwoord #15 Mei 03, 2016, 17:46:43
edit2Rapporteer  
Jeetje, wat heb jij een fucking pijn geleden door dit accident. Wie doet dat niet, met vlak  ( lees ondiep) water lekker knallen en hoog springen en je trucjes uitproberen?!Ook al weet je dat het ondiep is  neem je wel eens zo een risico sprong.  Gewoon dikke pech gehad. En idd vaar nooit alleen!! En wat ik zelf altijd doe voordat ik het water opga (al 15 jaar kiten) check je safety en weet aan welke kant je safety release zit.

Gezien het filmpje deed je het prima. als je het gevoel hebt controle te hebben over je Kite gewoon bij je houden.....kan nml ook je leven redden.!

heel veel sterkte bij het revalideren en hoop dat je weer snel het water op kan gaan.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #16 Mei 03, 2016, 19:44:35
edit2Rapporteer  
Robert, ik heb het vermoeden dat jij je been gestrekt had toen je landde... klopt dit ook?

Beterschap!
Robert_V

Berichten: 12
Antwoord #17 Mei 03, 2016, 20:20:22
edit2Rapporteer  
Nogmaals dank je allen!

Eagle-Jan

Licht gestrekt Ik denk het wel! zat ook in een lichte rotatie. Ik wilde koste wat het kost mijn knieën en enkels besparen maar het ging  zo snel het was een keuze in een split van een second board had 1e prio voor mij.

Heb je een ander idee hoe te landen of?
DM2008

Berichten: 913
Antwoord #18 Mei 03, 2016, 20:57:09
edit2Rapporteer  
Damn wat naar, veel sterkte met herstel!

Dit gaat mis omdat je veel beweging plus gewicht oo 1 been laat uitkomen met een kleine impactoppervlakte. Het enige wat je volgens mij kan proberen bij een crash in ondiep water is jezelf 'plat' maken: zodat zoveel mogelijk lichaamsoppervlakte de klap opvangt. Wel lastig uit te voeren als je in een rotatie zit. Het heeft mij ook wel eens gered in ondiep water
Robert_V

Berichten: 12
Antwoord #19 Mei 03, 2016, 21:16:36
edit2Rapporteer  
Nu weer aan het revalideren


http://youtu.be/9nmlfy8mOo4
Flyingtrunkie

Berichten: 1804
Antwoord #20 Mei 04, 2016, 00:27:21
edit2Rapporteer  
Nu weer aan het revalideren

http://youtu.be/9nmlfy8mOo4
Damn wat naar, veel sterkte met herstel!

Dit gaat mis omdat je veel beweging plus gewicht oo 1 been laat uitkomen met een kleine impactoppervlakte. Het enige wat je volgens mij kan proberen bij een crash in ondiep water is jezelf 'plat' maken: zodat zoveel mogelijk lichaamsoppervlakte de klap opvangt. Wel lastig uit te voeren als je in een rotatie zit. Het heeft mij ook wel eens gered in ondiep water
als ik mijn boardje verlies, of aan 1 voet hangt probeer ik altijd op moment van landen mijn benen de lucht in de gooien, zaodat die geen klap van de impact krijgen...
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #21 Mei 04, 2016, 07:45:07
edit2Rapporteer  
...en het risico vergroten dat je op je stuit land, met ernstig rug letsel tot gevolg?
Altijd benen eerst, en ligt gebogen...als je het ziet aankomen natuurlijk.
De topic starter zat in een rotatie, mogelijke desoriëntatie...

Het is heel logisch dat je als kiter zoekt naar de oorzaak van dit ongeluk, en hoe dit voor jezelf te voorkomen.
Maar sommige dingen zijn meer pech dan logica.
Ik denk dat dit ongeluk tot deze categorie behoort.

Dit had ons allemaal kunnen overkomen!
Robert_V

Berichten: 12
Antwoord #22 Mei 04, 2016, 10:00:40
edit2Rapporteer  
 Vraag van SThjs op hanglose mooi stukje om te delen.
 STHIJS
04 May / 2016 / 00:30
Wow, jij hebt veel pijn gehad! Wat is de beste oplossing om iemand te vervoeren in deze situatie? Bij surf rescue dan leggen ze je op een surfboard, misschien kan je hier op je boardje gaan zitten en dat die dan opgetild wordt. Wel meer mensen nodig.

Sterkte en succes met je herstel!


 ROB5121
04 May / 2016 / 05:41
Dank je! Ja even genoeg pijn gehad! Het beste is om iemand lekker te laten liggen ik lag ook heerlijk in het water daar deed het ook de minste pijn omdat ze bang waren dat ik onderkoeld zou raken wilden ze mij verplaatsen wat ze ook deden dit was de goede beslissing want leed al aan onderkoeling mijn temp was 35 graden in de zieken auto dus gaat ook echt hard.

met die dilemma zaten ze ook op het strand ik had pijn en het was wel of niet verplaatsen en hoe? Uiteindelijk zei de engels sprekende persoon het gaat enorm pijn doen maar we gaan je nu verplaatsen daar kon ik geen tijd bij rekken hij was zeer aquraat. Ik voelde me een soldaat die neergeschoten was maar die even uit het strijdveld getrokken moest worden koste wat het koste Sad alleen die krijgen vaak snel een spuitje. Dat verplaatsen was zo intens pijnlijk omdat het been niet gestabiliseerd was. Duurt de piekpijn te lang dan kan je in een shock raken van de pijn. Als het aan mij lag dan had ik me niet verplaatst de kou en het water verzachte de pijn en ik lag daar heerlijk in de zon kijkend.

Ik denk:

1. Het been stabiliseren zodra het kan remt de pijn enorm af.

Het zelfde maakte ik nog een keer in het ziekenhuis mee omdat mijn wetsuit en boots uit moesten ging je nog een keer door een hel. Iedere mm schiet je door het dak.

2. Op een surfboard mits hij lang genoeg is is geen slecht idee. Lengte patiënt 188,5 dus daar past hij niet makkelijk op.

Zitten gaat echt niet dan bungelt je been los dan is de pijn ondraagbaar.

maar goed om na te denken wat wel Smiley

breuk 1 van de 2

 


Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #23 Mei 04, 2016, 11:45:00
edit2Rapporteer  
Hoe zou dat stabiliseren dan in zijn werk moeten gaan? Heb je toch iets nodig om de boel in één positie houden.
ica84

Geen avatar

Berichten: 300
Antwoord #24 Mei 04, 2016, 12:17:35
edit2Rapporteer  
om te stabiliseren van in de geval je been zou je evt. 2 twintips kunnen pakken en dan je been als "sandwich er tussen, boarden vastzetten met lijnen van een bar??????
geen idee of dit zou werken maar.........
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.