Dank aan alle helpers

daantjes

Geen avatar

Berichten: 306
Antwoord #25 Mei 04, 2016, 13:24:08
edit2Rapporteer  
shit man! Ik heb dinsdag mijn hand gebroken.. Zelfde reden: ondiep water
Vergeleken bij jou valt mijn breuk mee. Desalniettemin voel ik je pijn om voorlopig niet het water op te kunnen. Beterschap!!
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #26 Mei 04, 2016, 14:19:53
edit2Rapporteer  
Nogmaals dank je allen!

Eagle-Jan

Licht gestrekt Ik denk het wel! zat ook in een lichte rotatie. Ik wilde koste wat het kost mijn knieën en enkels besparen maar het ging  zo snel het was een keuze in een split van een second board had 1e prio voor mij.

Heb je een ander idee hoe te landen of?
Ik heb mijzelf altijd aangeleerd om mijn benen naar achter te schoppen voor dat ik contact maak met het water, ongeacht of dat ik wel of niet tijdig het board van heb weten af te trappen. Ik probeer ten allertijden niet direct m'n landing staand op te vangen... Vooral omdat je hier in NL water niet kan zien hoe diep het is.
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #27 Mei 04, 2016, 15:53:47
edit2Rapporteer  
Land je dan op je buik Eagle-Jan?
Benen eerst lijkt mij toch het beste om vitale delen, romp en hoofd, te beschermen. Zo heb ik het ooit ook met reddingszwemmen geleerd.

Spalken met boards en lijnen lijkt me ook een heel gedoe en pijnlijk. Dan maar even doorbijten en wachten op de ambulance.

(interessant topic dit  ThumpsUp)
BdB

Berichten: 479
Antwoord #28 Mei 04, 2016, 16:18:53
edit2Rapporteer  
om te stabiliseren van in de geval je been zou je evt. 2 twintips kunnen pakken en dan je been als "sandwich er tussen, boarden vastzetten met lijnen van een bar??????
geen idee of dit zou werken maar.........

een board is wel stabiel maar ook zeker zwaar en lomp, mogelijk een handoek/  stuk hout wat aangespoeld is gebruiken als spalk.

heftige beelden sterkte met de revalidatie
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #29 Mei 04, 2016, 17:11:48
edit2Rapporteer  
Land je dan op je buik Eagle-Jan?
Benen eerst lijkt mij toch het beste om vitale delen, romp en hoofd, te beschermen. Zo heb ik het ooit ook met reddingszwemmen geleerd.

Spalken met boards en lijnen lijkt me ook een heel gedoe en pijnlijk. Dan maar even doorbijten en wachten op de ambulance.

(interessant topic dit  ThumpsUp)
Ik probeer enigszins mezelf altijd een soort van voorover te laten vallen, waarbij mijn voeten wel als eerste de grond raken maar dan naar  achter  geslingerd zodat ik als het ware met mijn wreef als eerste kontakt maak met het water en niet met m'n voetzool... Met de wind mee gaand als het ware... Je hebt meestal altijd wel wat voorwaartse snelheid, je komt zelden helamaal als een baksteen naar beneden. Ga je daarintegenl met een beetje voorwaartse snelheid naar beneden en met je benen vooruit dan kan je je val nauwelijks afvangen, je lichaam wil maar een kant op en dat is als een Haring schuin de grond in. Doe je dit te hard dan zijn je benen de eerste die er aan gaan
ErikFanatic

Berichten: 459
Antwoord #30 Mei 04, 2016, 17:30:56
edit2Rapporteer  
Naar eigen ervaring kan ik je vertellen dat het neerkomen op je hak in ieder geval geen goed plan is. Ik heb er iig een maand mank door rondgelopen. Net op het randje van mijn hak op een zandbank tot stilstand gekomen in 60 cm diep water. Dat bleek best wel een hardnekkig en vervelend pijnplekje
sthijs

Geen avatar

Berichten: 105
Antwoord #31 Mei 05, 2016, 00:30:19
edit2Rapporteer  
@ Robert_V Ik stelde de vraag op Hanglos maar hier is de discussie wat meer gaande, daarom haak ik hier even in. Het was de eerste vraag die in me opkwam en volgens mij ook de strekking van het verhaal en de reden dat dit topic in het leven is geroepen. Hoe om te gaan met een situatie als deze?

Dus hoe pak je het het beste aan als iemand 'gestabiliseerd' vervoert moet worden is hier de vraag.
Ik denk dat instructeurs dit vaak ook niet weten en dit een waardevol topic kan worden voor iedereen.
Bij surfrescue wordt geleerd iemand op het surfboard te vervoeren, als deze aanwezig is kan dit maar dat is niet altijd het geval.

Vervoeren in een opgerolde kite of meerdere lege kitetassen in de breedte onder de persoon leggen (persoon eerst op de zijkant draaien) en aan de tassen optillen?

Schiet maar raak, ik ben benieuwd wat de beste oplossing zal zijn
LennardK

Berichten: 116
Antwoord #32 Mei 05, 2016, 01:16:40
edit2Rapporteer  
Zoals Arend beschrijft land ik ook meestal bij een mislukte sprong. Is meer een reflex dan dat ik er over nadenk, denk ik. Kan me voorstellen dat anderen juist uit reflex de benen naar voren steken. Ik ben wel van mening dat met de benen naar achter crashen veiliger is. Maar ja ik heb toch al 2 kinderen en dat vind ik genoeg.  Smiley

Wbt iemand vervoeren met een gebroken been? Mij lijkt dat je iemand asap uit het water haalt ivm onderkoeling en hem op het droge uit de wind neerlegt. Dat dit pijn doet is part of the game. Ongeoefend iemand provisorisch spalken doet denk ik nog veel meer pijn. Laat het verdere vervoer en stabilisatie aan de hulpverlenende instanties over. Die hebben hier tenslotte de juiste middelen voor.
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #33 Mei 09, 2016, 15:00:36
edit2Rapporteer  
Out of the box ideetje: Struts van kite dichtknijpen. Lijnen eraf. Leading edge leeg laten lopen. Van twee kanten oprollen en de benen van gewonde kiter midden op de kite leggen tussen de struts in zeg maar. Twee trapezes erom om de boel bij elkaar te houden en hollen maar. Beentjes bij elkaar en recht gehouden... Misschien nog niet ideaal, maar relatief snel te doen met de aanwezige materialen.
Flyingtrunkie

Berichten: 1804
Antwoord #34 Mei 09, 2016, 16:15:14
edit2Rapporteer  
Land je dan op je buik Eagle-Jan?
Benen eerst lijkt mij toch het beste om vitale delen, romp en hoofd, te beschermen. Zo heb ik het ooit ook met reddingszwemmen geleerd.

Spalken met boards en lijnen lijkt me ook een heel gedoe en pijnlijk. Dan maar even doorbijten en wachten op de ambulance.

(interessant topic dit  ThumpsUp)
Ik probeer enigszins mezelf altijd een soort van voorover te laten vallen, waarbij mijn voeten wel als eerste de grond raken maar dan naar  achter  geslingerd zodat ik als het ware met mijn wreef als eerste kontakt maak met het water en niet met m'n voetzool... Met de wind mee gaand als het ware... Je hebt meestal altijd wel wat voorwaartse snelheid, je komt zelden helamaal als een baksteen naar beneden. Ga je daarintegenl met een beetje voorwaartse snelheid naar beneden en met je benen vooruit dan kan je je val nauwelijks afvangen, je lichaam wil maar een kant op en dat is als een Haring schuin de grond in. Doe je dit te hard dan zijn je benen de eerste die er aan gaan
Land je dan op je buik Eagle-Jan?
Benen eerst lijkt mij toch het beste om vitale delen, romp en hoofd, te beschermen. Zo heb ik het ooit ook met reddingszwemmen geleerd.

Spalken met boards en lijnen lijkt me ook een heel gedoe en pijnlijk. Dan maar even doorbijten en wachten op de ambulance.

(interessant topic dit  ThumpsUp)
Ik probeer enigszins mezelf altijd een soort van voorover te laten vallen, waarbij mijn voeten wel als eerste de grond raken maar dan naar  achter  geslingerd zodat ik als het ware met mijn wreef als eerste kontakt maak met het water en niet met m'n voetzool... Met de wind mee gaand als het ware... Je hebt meestal altijd wel wat voorwaartse snelheid, je komt zelden helamaal als een baksteen naar beneden. Ga je daarintegenl met een beetje voorwaartse snelheid naar beneden en met je benen vooruit dan kan je je val nauwelijks afvangen, je lichaam wil maar een kant op en dat is als een Haring schuin de grond in. Doe je dit te hard dan zijn je benen de eerste die er aan gaan
die gedachte had ik ook in Egypte, afgelopen oktober, ik scheendiep water. Het resultaat was dat mijn voet wat meer strekte dan wat hij aankon.... zeker 3 maanden maanden herstel nodig gehad...
THAmarx

Geen avatar

Berichten: 17
Antwoord #35 Mei 10, 2016, 10:57:16
edit2Rapporteer  
Ik zie hier behoorlijk wat mensen vertellen wat ze doen als ze landen.
Benen naar voren benen naar achter e.d.

Ik ben dan nog geen geweldige kitesurfer en de meeste sprongen die ik heb gemaakt waren onvrijwillig
Maar ik ben wel vaker met een stuk zeil uit een vliegtuig gesprongen om met 200 kilometer per uur naar beneden te denderen en dat stuk stof te gebruiken om veilig op de grond neer te komen.

Bij het parachute springen leer je hoe je moet landen. Ik dacht laat ik deze info maar even delen Smiley

Benen bij elkaar. knieen licht gebogen. Tenen in een kleine hoek t.o.v. je torso ( 30 graden).
Het doel bij landing is een rol maken om de klap zoveel mogelijk te verdelen over je lichaam.
Je land op je voeten rolt door op de zijkant van je lichaam.
meer info google : https://www.quora.com/Why-do-paratroopers-roll-on-landing

Dit zal vast niet altijd toepasbaar zijn wanneer een sprong misgaat.
Maar voor de situaties waarbij het wel toepasbaar is breek je iig geen been meer maar ben je wat blauwe plekken rijker.
 
Jan33

Geen avatar

Berichten: 23
Antwoord #36 Mei 10, 2016, 15:00:39
edit2Rapporteer  
hoe doe je dan de rol zonder in je lijnen te rollen?
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #37 Mei 10, 2016, 15:35:07
edit2Rapporteer  
Op dezelfde manier als dat je een frontroll doet zonder dat je met de lijnen in de knoop komt, je kunt om best veel assen draaien zonder je lijnen te raken.
THAmarx

Geen avatar

Berichten: 17
Antwoord #38 Mei 11, 2016, 10:01:53
edit2Rapporteer  
@Jan33

Evan is correct.
Ik dacht ik zoek op youtube een filmpje voor je zodat je het kunt zien.
Helaas staan er enorm veel fails op en geen echt goede pararol (PLF in het engels Parachute landing fall).

Wel een fimpje gevonden van iemand die het op de grond oefent:

http://www.youtube.com/watch?v=KQwX8NtEn7w


Zoals je ziet draait hij ongeveer om dezelfde as als de lijnen.


edit:
filmpje gevonden van de club waar ik gesprongen heb. Helaas zijn het hier leerlingen en is de techniek lastig te zien.
Zit iig wel een goede rol bij.

http://www.youtube.com/watch?v=z-I6ZicTnFw
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.