2 kiters overleden in Tarifa

stinos

Geen avatar

Berichten: 39
Mei 08, 2016, 23:39:15
edit2Rapporteer  
http://tarifaaldia.opennemas.com/articulo/actualidad/kite-muestra-cara-mas-siniestra/20160508212110005902.html

Vandaag zijn 2 kiters overleden en 1 gewond in Tarifa. Waarschijnlijk door combinatie van sterke wind, stroming en niet meer kunnen relaunchen na lijnen in elkaar.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #1 Mei 09, 2016, 02:25:39
edit2Rapporteer  
Van Kiteforum:

Tragic story, I got this message from our kite group, from a guy who was there: they were kiting in el charco, the lagoon of rio Jara. The wind had dropped completely, they landed their kites and were going back to the parking, passing the exit of rio Jara, carrying their kites, bar and lines in their hands. Due to the very high tide in the lagoon and rio Jara, caused by lots of rain, the current at the exit of rio Jara washing out to sea was super strong. Normally it's plenty strong, with the rain it was super strong. When they attempted to cross the exit they were swept into the sea, where there were 2m shore break. The kites and lines which they held in their hands got tangled around them. People shouted at them to let go of the kites and cut the lines, but they said no, they didn't want to let go of their kites not to lose them. They got tumbled in the shore break with their kites and lines tangled around them, and drowned.

Another message: kiting was forbidden in rio Jara already but not enforced; now the local police will enforce the ban of rio Jara and the lagoon. Keep clear.

Kite safe
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #2 Mei 09, 2016, 05:22:52
edit2Rapporteer  
 Cry
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #3 Mei 09, 2016, 06:56:43
edit2Rapporteer  
Bedankt voor plaatsen van de uitleg Faxie, dit is echt extreem triest te noemen. Sad Ik hoop dat iedereen die dit leest er zich van bewust is dan je je kite beter kan laten gaan in plaats van je leven! Zo'n vlieger kost maar €1500 - €2000 !!!
Liniminie

Berichten: 23
Logs: 0 | 160 uur
Antwoord #4 Mei 09, 2016, 11:12:34
edit2Rapporteer  
Correctie: Geen geval van kites niet willen weggooien, geval van niet meer kunnen. Hoewel begrijpelijke goedbedoelde waarschuwingen niet echt respectvol naar de mensen die hun kenden en hebben proberen te helpen. Het kiten bij rio jara is verboden vanwege het natuurgebied, niet vanwege de gevaarlijke omstandigheden. Door de regenval en het uitgaand tij, in combinatie met nalaten van de wind zijn er voor zover ik begrepen heb 3 mensen met de kites in elkaar geraakt. Mijns inziens een situatie vergelijkbaar met de monding bij de slufter of de zandmotor. Geen aflandige wind. Graag oordelen achterwege laten.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #5 Mei 09, 2016, 14:59:14
edit2Rapporteer  
Correctie: Geen geval van kites niet willen weggooien, geval van niet meer kunnen. Hoewel begrijpelijke goedbedoelde waarschuwingen niet echt respectvol naar de mensen die hun kenden en hebben proberen te helpen. Het kiten bij rio jara is verboden vanwege het natuurgebied, niet vanwege de gevaarlijke omstandigheden. Door de regenval en het uitgaand tij, in combinatie met nalaten van de wind zijn er voor zover ik begrepen heb 3 mensen met de kites in elkaar geraakt. Mijns inziens een situatie vergelijkbaar met de monding bij de slufter of de zandmotor. Geen aflandige wind. Graag oordelen achterwege laten.
Ik lees toch echt dat ze hun barren, lijnen en kites in hun handen hadden (3 verschillende bronnen). En door de stroming de zee in zijn gespoeld. Gevalletje... Voor een revier monding tijdens hevige buien kiten (of wandelen of zwemmen of andere activiteiten) is niet handig. Maargoed ik zie dit niet als kiteongeval. Hoe dan ook RIP
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #6 Mei 09, 2016, 15:08:07
edit2Rapporteer  
Vreselijk dat er twee levens zijn te betreuren Sad

Maar ik wil even benadrukken wat Faxie hierboven al aangeeft: kiten was er verboden vanwege deze gevaren...
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #7 Mei 09, 2016, 15:16:57
edit2Rapporteer  
Vreselijk dat er twee levens zijn te betreuren Sad

Maar ik wil even benadrukken wat Faxie hierboven al aangeeft: kiten was er verboden vanwege deze gevaren...

was verboden, toen weer niet... Volgens mij weten ze het daar zelf niet eens hoe het zit.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #8 Mei 09, 2016, 15:45:12
edit2Rapporteer  
Logisch, fantastische spot die bestaat vanwege de rivier die erop uit komt. En die verandert n.a.v. het actuele weer en jaargetij.

De kans dat hij nu nog open blijft is een heel stuk kleiner geworden, en helaas terecht.
Coringa

Berichten: 33
Antwoord #9 Mei 09, 2016, 17:26:41
edit2Rapporteer  
Tragisch dit. Ongeacht hoe of wat. Sterkte aan de families en RIP. Sad
tgroot

Berichten: 664
Antwoord #10 Mei 09, 2016, 19:39:30
edit2Rapporteer  
Logisch, fantastische spot die bestaat vanwege de rivier die erop uit komt. En die verandert n.a.v. het actuele weer en jaargetij.

De kans dat hij nu nog open blijft is een heel stuk kleiner geworden, en helaas terecht.

Spot zee blijft gewoon open. Lagoon staan al palen in en is officieel verboden. Vanwege natuur net als hier. Niet vanwege stromingsgevaar.
Het verhaal alles opgeruimd door de monding lopen en kite niet los willen laten is natuurlijk onzin. Ik weet niet hoe jullie je spullen opruimen maar daar verdrink je niet in.
Nogmaals ik weet niet hoe het is gegaan maar geval wind weg. Kite dood op water en dan in elkaar verstrikt raken, waardoor je verstrikt kan raken lijkt mij vele malen aannemelijker
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #11 Mei 09, 2016, 19:51:00
edit2Rapporteer  
Op he kiteforum staan de verhalen van locals, en die zeggen dat het verboden was, maar gedoogd...
Het is Spanje, en geen Nederland. Andere mentaliteit.

Het verhaal lijkt me duidelijk, zeker als je er zelf weleens geweest bent.
De branding kan heftig zijn daar.

Maar zoals bij de meeste ongevallen; altijd veel vragen.
Hopelijk horen we die binnenkort nog, maar nu treuren om de slachtoffers.

Het klinkt als zeer tragisch iig...

Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #12 Mei 09, 2016, 20:04:23
edit2Rapporteer  
Mijnsinziens waren ze aan het waden door de monding met kites in hun handen, door de buienactiviteiten die dag is mogelijk een "flashflood" ontstaan waardoor mensen in zee zijn gespoeld, daardoor dus verdronken in de stroming. De mensen waren voordien al gestopt met kiten door het wegvallen van de wind. Dit is wat ik concludeer uit de verschillende getuigen verhalen die ik online lees.
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #13 Mei 09, 2016, 20:34:21
edit2Rapporteer  
Kites waren dus opgepompt? Weet niet of ik ze had losgelaten in die situatie. Toch het enige drijvend object in zo'n situatie.
tgroot

Berichten: 664
Antwoord #14 Mei 09, 2016, 20:38:06
edit2Rapporteer  
in het geval van stroming en dus onderwater getrokken worden kan je je kite beter vasthouden dan loslaten lijkt me. Denk dat er het 1 en ander door elkaar gehaald word. Hopelijk snel het echte verhaal.
Ben er ook geweest en werd eraf gestuurd dus gedoogd is het in ieder geval niet lijkt me
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #15 Mei 09, 2016, 20:57:01
edit2Rapporteer  
Kites waren dus opgepompt? Weet niet of ik ze had losgelaten in die situatie. Toch het enige drijvend object in zo'n situatie.
"kites in hun handen" kan dus ook zijn opgerold. Ff het officiële verhaal afwachten.
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #16 Mei 10, 2016, 08:15:36
edit2Rapporteer  
Dit zag ik langs komen op fb:

https://www.facebook.com/KiteSista/?fref=ts

Yesterday died my soul mate, a friend, loved sister, daughter and a great person with a huge heart. Tereza Jelínková was taken by the ocean and drowned to death during fatal kitesurfing accident. Another person died. My thoughts go to families and friends of those innocent young people.
Although the nature has its own rules and sometimes we are helpless facing the elements, maybe more could have been done to save those two lives.

Tarifa is a kitesurfing mekka, welcoming every year thousands of kitesurfers on all different levels. They bring the life, excitement and money to the town and to the whole region. Yet very little is done to ensure the safety of the ocean users.

The public beach designated to swimmers has loads of assigned lifeguards in the summer, yet not one trained life saviour is employed to look over the kitesurfers in the designated kitesurfing zone (Chiringuito Agua) during the summer, yet ayuntamiento is investing in hiring a team of 2 or 3 parking officers at the car park by chirinqito Agua. Not one lifeguard is patrolling the whole famous 7km of the playa de Los lances beach out of the season, yet the money have been put into installing the cameras to protect the wellbeing of the birds in the lagoon.

There is no AED machine by the kitesurfing zone (chirinqito agua). There is not one ambulance near that zone on a standby even though the traffic in the summer can hold the cars for up to 1h, so should the assistance be needed it would be probably too late. There is no nautical standby rescue service based in the kiting zone apart from private Sea Angels, who operate only in the high season in levante days. There is no vehicle access to the beach that could make rescues quicker. The only wooden path leading to the beach by Rio jara was dismantled last year because of environmental concerns. Yet ayuntamiento charges all the kite schools in Tarifa every year for 'being registered'. Where does this money go if safety is not a priority?
It's a painful shame that life's had to be lost in such a beautiful place and we will never know if this tragedy could have been avoided.

It is our responsibility to stand up for our rights and to fight for safety of our friends, families and our own. Kitesurfing industry brings millions into the economy. Safety is not much to ask for in return.
I'm sure that the people who fought for Tereza's life done the most they could and I want to thank them personally for that heroic gesture.

This is not an unreasonable request but a demand to provide the safety rights to the kitesurfers in Tarifa. Safety at least equal to that ensured for the beach users who have lifeguards, watch booths, accessible beach and buoyancy aids in Verizon's points by on the coast.
I want to boycott the Auyntamiento de Tarifa to take immediate action and provide the savers systems that should have been in place ages ago.

With the upcoming season, bringing even more kitesurfers to this beautiful place we should make sure that the responsible bodies do what they should do to protect lives.

This is my form of grieving. You can ignore it or, if you share my opinion, help me to translate it, share it so the Tarifa government takes responsibility to prevent such tragedies in the future
Before the season starts there should be:

-lifeguards dedicated to kite zones
-access paths enabling ambulances to get to the beach
-AED machine by the kite zone
-costal information for the beach users by the entrance to the beach
-stretchers available to use to carry people off the kitesurfing beach
z0ow

Berichten: 16
Antwoord #17 Mei 10, 2016, 10:00:57
edit2Rapporteer  
in het geval van stroming en dus onderwater getrokken worden kan je je kite beter vasthouden dan loslaten lijkt me. Denk dat er het 1 en ander door elkaar gehaald word. Hopelijk snel het echte verhaal.
Ben er ook geweest en werd eraf gestuurd dus gedoogd is het in ieder geval niet lijkt me

Zeer triest verhaal.. Mijn gedachte gaan uit naar de familie en vrienden.

Als ik het goed begrijp zijn ze met opgepompte kites onder hun arm die rivier monding overgestoken en door t diepe water/stroming in de (heavy)shorebreak uitgekomen.. Als de shorebreak en stroming met je kite aan de haal gaat en jij hier tussen zit je in een nare situatie. Inderdaad even afwachten wat het exacte verhaal is.

Hopelijk komt het goed met de derde persoon!
Jan33

Geen avatar

Berichten: 23
Antwoord #18 Mei 10, 2016, 11:45:01
edit2Rapporteer  
bijzonder triest verhaal inderdaad, wel goed om even hierbij stil te staan dat stroming en golven dus voor onverwachte situaties kunnen zorgen. Ook al heb je je bar opgerold en je kite in je handen kan dit dus voor problemen zorgen als je gaat lopen.

We hebben in Nederland dan niet een rivier(tje) die op dezelfde manier op het strand, maar verglijkbare situaties zouden kunnen ontstaan bij bijvoorbeeld de moter en of slufter, (en ook op het wad?).

Dus de vraag, hoe zouden jullie terug lopen met kite, bar, board. Stel ik heb n lijn gebroken op de moter en moet toch terug door de geul. Hoe draag je dan alles. Ik zou mn bar bijna helemaal oprollen en bij mn leading edge vasthouden samen met mn leading edge. Mn board zou ik in mn andere hand houden.

Of kan je beter je bar beter van je kite halen, helemaal oprollen en aan je trapeze bungelent meenemen?


isomis

Berichten: 205
Antwoord #19 Mei 10, 2016, 13:09:48
edit2Rapporteer  
Ik heb zo vaak lopen chillen in die monding met mijn kite op 12 uur. Wat een rot ongeluk....
Coringa

Berichten: 33
Antwoord #20 Mei 10, 2016, 14:38:47
edit2Rapporteer  

Dus de vraag, hoe zouden jullie terug lopen met kite, bar, board. Stel ik heb n lijn gebroken op de moter en moet toch terug door de geul. Hoe draag je dan alles. Ik zou mn bar bijna helemaal oprollen en bij mn leading edge vasthouden samen met mn leading edge. Mn board zou ik in mn andere hand houden.

Of kan je beter je bar beter van je kite halen, helemaal oprollen en aan je trapeze bungelent meenemen?


Geen idee eigenlijk. Wel goed om erover na te denken. Ik denk kite opgepompt laten, bar oprollen en loskoppelen zodat de wingtips vrij blijven, de bar in een footstrap van mijn board duwen en de kite aan de leading edge meennemen. Eventueel ook de kite aan het lusje waar je je pomp aan bevestigd koppelen aan je safety leash zodat je een hand vrij hebt of beide als het nodig is (boardje laat je ook los, die blijft wel drijven). Op deze manier heb je nog altijd de kite bij je en kan je het alsnog loskoppelen mocht het een gevaar vormen. Ik ben natuurlijk geen expert maar zo stel ik het me voor..
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #21 Mei 10, 2016, 15:31:36
edit2Rapporteer  
Zeer triest ongeval. Las ook dat ze weigerden hun materiaal vaarwel te zeggen om er vervolgens mee in de knoop te raken in de shorebreak.
Liniminie

Berichten: 23
Logs: 0 | 160 uur
Antwoord #22 Mei 10, 2016, 20:03:29
edit2Rapporteer  
Helaas lijkt het er langzaam toch op dat ze materiaal niet weg wilden gooien. Is niet officieel bevestigd, maar als het waar is hebben we nog een hoop werk te verrichten que bewustwording. In ieder geval dieptriest, geen idee ook hoe snel alles gegaan is. Wij denken hier na over het verbeteren van iedereens veiligheid en bewustwording. In Nederland zijn we over het algemeen vrij direct met kites van mensen laten leeglopen en mensen aanspreken. Je merkt dat door de grote doorloop hier mensen afgestompt raken met agent spelen op t strand.... Verschrikkelijk. Er zijn vast mensen die het nu geen ongeluk meer noemen, en denken eigen schuld, maar een inschattingsfout blijft snel gemaakt, en dit keer met wel heel nare gevolgen.
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #23 Mei 10, 2016, 20:27:55
edit2Rapporteer  
Heel triest inderdaad.

Ik ben zelf 2x 2 weken in Tarifa geweest en naast kite hoofdstad van Europa is het ook kook hoofdstad van Europa, wat een lading idioten daar zeg....
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #24 Mei 10, 2016, 21:43:25
edit2Rapporteer  
Heel triest inderdaad.

Ik ben zelf 2x 2 weken in Tarifa geweest en naast kite hoofdstad van Europa is het ook kook hoofdstad van Europa, wat een lading idioten daar zeg....
Ik wist niet dat het zo'n culinair dorp is?
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.