problemen op Rockanje.

waterfun

Berichten: 36
Mei 09, 2016, 12:05:21
edit2Rapporteer  
Afgezien van de problemen met andere 2 kiters gisteren op Rockanje had ik er zelf ook 1 waarbij ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
het was gisteren inderdaad niet de beste omstandigheden met de schuin aflandige wind. Maar ik dacht doordat de kiteschool er ook bezig was was het geen probleem om een kleine maat kite uit te proberen met body draggen.
Nu gebeurde het volgende na het launchen van de kite begon deze gelijk te tollen naar links. bar los gelaten en rustig richting het water gelopen terwijl de kit bleef draaien.
Uiteindelijk mijn safty getrokken in het water waarbij uiteindelijk de kite stopte met draaien.
Ik heb hierna de lijnen wederom gecontroleerd maar kon daar niets aan vinden. ook de strap setting was hetzelfde.
Het is een nieuwe bandit 9M meet bar die uiteraard nog nooit het water was op geweest.
Hebben jullie enig idee wat we eventueel nu fout deden of het probleem kan zijn?

Alvast bedankt.
Stetman

Berichten: 133
Antwoord #1 Mei 09, 2016, 12:15:06
edit2Rapporteer  
Lijn om een tip
waterfun

Berichten: 36
Antwoord #2 Mei 09, 2016, 12:36:42
edit2Rapporteer  
Stretman,

Was me niet opgevallen met het checken van lijnen voor het oplaten, maar het zou wel een logische verklaring zijn bedankt.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #3 Mei 09, 2016, 12:53:26
edit2Rapporteer  
Het zal weer eens een Bandit zijn....

Maar je moet je kite niet te lang laten draaien tot je de safety trekt, want dan loop je kans dat de mini5th zovaak gedraaid zit dat hij klem gaat zitten.

En die school geeft het lekkere voorbeeld ja... zo zie je maar weer dat mensen toch vaak hun beslissingen daar van af laten hangen (moet kunnen want de school doet het ook toch? )...  ik vraag me nu trouwens wel af welke school dat is, want ik heb vaker gehoord van een school die daar met aflandige wind les geeft...
schijndel

Geen avatar

Berichten: 19
Antwoord #4 Mei 09, 2016, 13:40:11
edit2Rapporteer  
Als het een splinternieuwe kite is, dan zou ik even controleren of beide wingtip bridles helemaal afgerold zijn. Mijn 2015 Bandits werden geleverd met een opgerolde bridle met een slipknoop erom heen. Als dat bij jou ook zo was (aan één kant) verklaart dat het tollen. Je heb dan al gauw meer dan 40cm verschil in je stuurlijnen.

PS: Het is niet bijster verstandig om met aflandige wind te kiten, maar met een kleine maat gaan bodydraggen lijkt me helemaal een recipe for disaster. Dan kom je natuurlijk helemaal niet upwind.


waterfun

Berichten: 36
Antwoord #5 Mei 09, 2016, 13:57:38
edit2Rapporteer  
De bridle had ik netjes uit de slip-knoop gehaald. ik denk dat ik hoogst waarschijnlijk niet goed heb gekeken met het launchen of er een lijn om de tip heen zat.
ik weet het dat kite met aflandige wind het zoeken van problemen is maar doordat we de kiteschool ook bezig zagen en meerdere kites dachten we dat vanwege de beperkte diepte het body draggen geen kwaad kon. helaas zijn we zover helemaal niet gekomen.

BTW Faxie ik weet de naam van de kite school niet mer maar ze zijn er vaker met een grote gele bus op Oostvoorne
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #6 Mei 09, 2016, 14:25:56
edit2Rapporteer  
Heb je de stuurlijnen al een keer gechecked? Doe ze mbv een touwtje vast aan bv. lantaarnpaal en check of je bar precies horizontaal/haaks staat tov de lantaarnpaal. Is dit niet het geval (2 mogelijkheden)
- De stuurlijnen zijn ongelijk (spreken over een nieuwe bar)
- 1 van de leaderlijnen is ongelijk aan de bar vastgeknoopt (zie je onder de floater)

Check ook of
- de pigtails van de stuurlijnen aan het zelfde lusje van de kite zijn geknoopt
- de bridle wel goed vrijgelegd was (kan ook gebeuren dat je dat denkt, maar dat de bridle 1x door zichzelf getrokken was, maakt hem korter en hij werkt niet meer goed)

 ThumpsUp
waterfun

Berichten: 36
Antwoord #7 Mei 09, 2016, 14:30:41
edit2Rapporteer  
Dat is wat ik vanavond ook nog wilde checken. Je gaan ervan uit dat als het nieuw uit de zak komt ook goed is maar we zij allemaal mensen en maken weleens een fout.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #8 Mei 09, 2016, 14:32:40
edit2Rapporteer  
....maar we zij allemaal mensen en maken weleens een fout.
Daarom juist vooraf checken voordat je de 1e keer het water op gaat. Er zijn vaker zo onnodige ernstige ongelukken ontstaan

  Beter weten dan geloven
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #9 Mei 09, 2016, 14:33:30
edit2Rapporteer  
Schuin aflandige wind = gevaarlijk!
Nooit doen.

En helaas heb je al gemerkt dat bij kitescholen de commercie belangrijker is dan de boodschap.
Is geen indicatie dus.

Wel top dat je bij minder wind eerst gaat proberen.
Hulde, de juiste instelling! .

Kijk op kitehigh > spots om te checken welke spots veilig zijn bij welke windrichting.
waterfun

Berichten: 36
Antwoord #10 Mei 09, 2016, 14:50:55
edit2Rapporteer  
Bedankt allemaal.
ik ga deze week alles nogmaals controleren en zo te zien zijn de voorspelling voor aankomend weekend een stuk beter met de windrichting en gaan we wederom een poging doen.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.