Zelfbouw boardje.

timmmh

Geen avatar

Berichten: 1
Mei 18, 2016, 22:54:43
edit2Rapporteer  
Goedendag iedereen,

Even kort iets over mijzelf, ik heb op mijn 11e een kiteles gehad en was gelijk hooked. Helaas zonder vervoer etc. het toen niet kunnen doorpakken. Op mijn 15e nog een poging gedaan en ook begonnen met het bouwen van een boardje. Helaas toen weer afgehaakt omdat ik geen vervoer had.

Nu 21 , eigen auto en elke dag dat er wind staat aan het kiten Joepie .
Dus is het weer tijd om een board te gaan bouwen, niet omdat het nodig is maar omdat de kick van het gebruiken van zelfgemaakte spullen natuurlijk super tof is.

De laatste tijd bezig geweest met het bouwen van een rocker/vacuum tafel en het verzamelen van alle producten.



Ik wil het deze keer wel goed gaan aanpakken , wat een beetje tegenstrijdig klinkt aangezien ik het eerste board ga maken uit populieren triplex (4mm 2 lagen). Dit word echter meer een soort test voor de vacuum tafel etc.
Ik heb ook gelijk glasvezel epoxy etc. besteld voor het volgende pauwlonia board.

Nu kwam ik op het boardbuilders forum een post tegen waarbij iemand een (chinese) krant mee lamineerd www.boardbuilders-forum.1077691.n5.nabble.com/New-tweak-td529.html#a614 .

Nu vroeg ik mij af of dit mee lamineren van een krant ten koste gaat van de sterkte van het laminaat en hoe dit verwerkt word.

Naar mijn idee gaat dit (bijvoorbeeld) zo:

160Gr Keper weefsel
Krant
220Gr UD glasvezel
Kern
220Gr UD glasvezel
Krant
160Gr Keper weefsel

En dan gewoon het hele zaakje vacuum trekken, of zou je dit anders moeten doen?

Mvg,
Tim Hop
Peterkitehigh

Geen avatar

Berichten: 9
Antwoord #1 Mei 20, 2016, 01:22:29
edit2Rapporteer  
ey tim,

een krant mee lamineren kan goed gaan, maar de inkt kan ook reageren met de epoxy.
er blijft dan weinig over van je print.
het kan ook zijn dat de krant op den duur zorgt voor delaminatie van je weefsel, omdat de hechting niet 100% is.

ik zou in de eerste plaats je board helemaal vacumeren zonder print, evt oneffenheden strak schuren en daarna je print lamineren onder een TPU topsheet, je board is dan gelijk uv bestendig afgewerkt, je print heeft geen invloed op de sterkte van je board en je hoeft niet te rommelen met dure en moeilijk te verwerken lak.

houd bij het vacumeren rekening met springback, je board zal hoogst waarschijnlijk iets minder rocker hebben dan je ingestelde tafel ivm de stijfheid van het hout.

en knikker die triplex core weg of hang hem aan je muur ter decoratie.
koop bij versus een paulownia core, kost 30 piek en je flexpatroon is veel beter.
daar hebben ze ook TPU sheets.

http://www.versusshop.nl/kiteboards/board-reparatie-en-zelfbouw

heel veel succes met bouwen!
PeterGriffin

Geen avatar

Berichten: 1
Antwoord #2 Juni 06, 2016, 12:55:43
edit2Rapporteer  
Ligt de nerf van je kern niet 90 graden gedraaid? Dus dat de nerf in de lengterichting van het board ligt?

Wat betreft een krant meelamineren. Ik veracht niet dat het een negatieve invloed heeft op de epoxy, wel denk ik dat de inkt gaat uitlopen. Maar je kan dit het beste testen door een aantal proefstukjes te maken. Maak bijvoorbeeld 2 setjes van 30x10cm (1 met krant en 1 zonder) die je vervolgens test. Daar kun je eventueel nog stukken uitzagen die je verder kan test.

Delaminatie kun je bijvoorbeeld het beste met een vierpunts buigproef testen. Die kun je het beste even op het internet verder uitzoeken hoe dat precies werkt. Of stijfheid kun je testen door een proefstuk in te klemmen en gewichten aan het uiteinde te hangen. Daar hoef je verder geen fancy apparatuur voor te hebben. :-)

Met wat hout kun je al een testopstelling maken waar je gewichten op kan zetten/aan kan hangen. Dan kun je in ieder geval een inschatting maken of je nieuwe productie methode beter/slechter is dan je referentie.

En laat vooral weten hoe het resultaat geworden is!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.