Kite bij neerlaten door aanpakker te vroeg los gelaten: deathloop

Jansz

Geen avatar

Berichten: 9
Juni 02, 2016, 18:00:16
edit2Rapporteer  
Heerlijke sessie in het Zeeuwse. Noord-noord oost. 7tjes werk met mijn 88 kg. Top. Ook blij dat er weinig toeristen rond dobberen. Maar nu komt het. Bij een pauze laat een Maatje van mij zijn kite zakken. Wordt aangepakt door medekiter die hem bij het neerleggen te vroeg los laat. Maatje is zijn bar aan het los maken en kijkt even niet naar zijn kite. Kite omhoog en duikt in een deathloop. Maatje over het strand getrokken. Lost alles en uiteindelijk valt de schade mee. Kite op de dam en blijft hangen. Pak kapot. Thanks voor de twee gasten die ook direct naar de kant kwamen. Maar ja...... Mag je dan slaan of niet?

Edit: Geen stompzinnige opmerkingen in de topic titel!
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #1 Juni 02, 2016, 19:33:15
edit2Rapporteer  
Nee.
Zodra iemand je kite aanpakt DIRECT uithaken  (leash vasst laten zitten totdat je kite zeker secured is en keep your eye on your kite want je weet nooit wat de ander doet.
+ slaan is nooit de oplossing.



martho

Geen avatar

Berichten: 12
Antwoord #2 Juni 02, 2016, 19:36:55
edit2Rapporteer  
Beste Jansz.

Wat een stompzinnige vraag.

Maatje is zelf grotendeels debet aan dit ongeluk. Immers hij verliest het zicht op de kite tijdens het landen en begint alvast zijn bar los te maken. (ik vraag mij af of hij dit ook niet lopend in de richting van de kite doet, maar dit ter zijde echter niet onbelangrijk). Neemt niet weg dat diegene die de kite aanneemt ook een fout heeft gemaakt als ik jouw beschrijving volg. Gezien het feit dat het een mede kiter betreft lijkt me dit echter minder waarschijnlijk en spelen andere factoren een rol. Gelukkig is het goed afgelopen behoudens de materiele schade. Ben benieuwd hoe andere forumleden hier tegen aan kijken.
KiteShallow

Berichten: 173
Antwoord #3 Juni 02, 2016, 19:40:52
edit2Rapporteer  
Na het neerleggen, zand of je board erop, toch
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #4 Juni 02, 2016, 19:48:59
edit2Rapporteer  
Slaan is eigenrichting illegaal en primitief, dat mag dus niet.
Aansprakelijk stellen kun je doen al lijkt me dat niet redelijk aangezien de kiter in kwestie verschillende dingen beter had kunnen doen.  Zie andere reacties.

Ik gebruik een naish trip. Die blijft niet uit zichzelf liggen, wanneer een onbekende mijn kite land neem ik vooraf de tijd om dit uit te leggen. Je weet nooit hoe ervaren de lander is.
maarten.v.a

Geen avatar

Berichten: 172
Antwoord #5 Juni 02, 2016, 19:56:36
edit2Rapporteer  
Als ik een kite aanpak van een ander houd ik de kite vast tot de eigenaar de kite heeft overgepakt. Kost 15 seconden extra, maar de eigenaar kan zelf bepalen waar en hoe hij zijn kite neerlegt...
Darkslider

Geen avatar

Berichten: 10
Antwoord #6 Juni 02, 2016, 20:42:33
edit2Rapporteer  
In het kader van veiligheid en leermomentjes. Ik was het maatje wat aan de kite vast zat. Degene die de kite aanpakte was ook een maatje van ons. Varen al jaren samen dus weten wat we aan elkaar hebben. Na het aanpakken van de kite heb ik inderdaad de bar direct losgemaakt en zat nog vast aan de leash. Terwijl ik dit deed hoorde ik een gil van mn maatje die de kite netjes op het zand had gelegd en zag dat mijn kite nu al rollend/loopend downwind over het zand schoof. Maatje rent er nog achteraan en verdwijnt net als kite uit het zicht tussen de eerste klein zandduintjes. Ik lig inmiddels plat op mn buik in het zand, met mn hand op de release van mn leash, hopende dat maatje de kite nog zou kunnen pakken. Toen dit niet gebeurde en de kite deathloopend weer de lucht in ging was de keuze makkelijk en heb ik de kite zn vrijheid moeten geven. Gelukkig bleef de kite boven aan het duin liggen en heeft maatje de kite op kunnen pakken. Uiteindelijk geen schade aan de kite, alleen een scheur in mn pak, die toch al aan vervanging toe was. Kwartiertje later weer lekker verder gevaren. Leermoment is dus dat een ongelukje altijd kan gebeuren, hoe goed je ook al ingespeeld bent op elkaar. Hier glipte de kite net weg voordat hij er zand op kon gooien. En om antwoord op maatje Jansz te geven, maatjes mag je altijd meppen, maar biertjes zijn gezelliger!!!!
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #7 Juni 02, 2016, 21:13:55
edit2Rapporteer  
Ik snap je frustratie en boosheid maar slaan en kitesurfen passen niet echt bij elkaar  ThumpDown
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #8 Juni 02, 2016, 21:18:22
edit2Rapporteer  
Je zat alleen vast aan de leash, maar de kite ging toch loopen?
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #9 Juni 02, 2016, 21:21:54
edit2Rapporteer  
persoonlijk vind ik dat maatjes elkaar best mogen slaan .........  Roll Eyes toch?
wazzaah

Berichten: 876
Antwoord #10 Juni 02, 2016, 21:33:34
edit2Rapporteer  
Kansloos
Erik@Spijk

Berichten: 861
Logs: 0 | 459 uur
Antwoord #11 Juni 02, 2016, 23:39:53
edit2Rapporteer  
Nee.
Zodra iemand je kite aanpakt DIRECT uithaken  (leash vasst laten zitten totdat je kite zeker secured is en keep your eye on your kite want je weet nooit wat de ander doet.
+ slaan is nooit de oplossing.


Niks aan toe te voegen, hooguit dat een kite die aan de leash loopt blijkbaar in de knoop zit en je dus maar moet laten gaan. Zeker op strand. Zand erover?
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #12 Juni 03, 2016, 07:29:30
edit2Rapporteer  
Wat voor kite was dat? Of had je je leash suicide bevestigd?
Walt0r

Berichten: 542
Antwoord #13 Juni 03, 2016, 07:48:13
edit2Rapporteer  
ik vind wel dat je hem in z'n ballen mag schoppen, en daarna een biertje drinken
THAmarx

Geen avatar

Berichten: 17
Antwoord #14 Juni 03, 2016, 11:01:56
edit2Rapporteer  
als de kite in suicide mode zat. Waarom wissel je dat niet voordat je, jouw kite gaat landen?
Op land gebeurd het meeste ellende.  Daar zou ik hem niet op suicide willen hebben staan.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #15 Juni 03, 2016, 14:56:58
edit2Rapporteer  
Of in plaats van uithaken de QR trekken. Kan je gelijk je muscle memory oefenen.
bikiniisuit

Geen avatar

Berichten: 223
Antwoord #16 Juni 04, 2016, 09:09:38
edit2Rapporteer  
Precies. Na neerlaten altijd eerst automatische handbeweging naar de QR. Jamt hij door zand of rotzooi. De 1e check is natuurlijk voor t oplaten. Ze worden stroever door de jaren heen
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #17 Juni 04, 2016, 13:16:15
edit2Rapporteer  
Nou het heeft even geduurd eer ik snapte wat je bedoelde met slaan. Ik dacht een kite slaan of een of andere rare techniek.

Maar het gaat dus om iemand slaan, meppen... dat je dit zou bedoelen kwam totaal niet in mij op. Waarom vraag je dat zelfs? Natuurlijk mag je niet slaan!
Gewoon Ron

Berichten: 645
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #18 Juni 04, 2016, 14:04:14
edit2Rapporteer  
Totaal onnodige discussie.

Diegene die de kite aanpakt heeft net zoveel verantwoordelijkheid als de kiter in kwestie.
Zeker in wind van afgelopen donderdag, in de loop van de middag ging het naar 7 bft, Ik was zelf op de Dam.
Als je dan een kite aanpakt, neerlegt en direct wegloopt ben je echt een dombo  ThumpsUp en heb je geen idee wat je kan veroorzaken.

Het zou een standaard moeten worden (net als duim omhoog voor oplaten bijv.) dat diegene die de kite aanpakt, deze neerlegt en te allen tijde vast houdt/op het zand houdt, totdat de kiter bij de kite aankomt en kan overnemen.
Deze kan dan zelf beslissen er zand op te gooien of wat dan ook.


Hoe simpel kan het zijn? Roll Eyes  zo krijg je nooit ongelukken.

 

Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #19 Juni 04, 2016, 20:31:54
edit2Rapporteer  
Mee eens, Ron
Zeker bij dit soort wind doe ik nooit anders, of ik de kiter nu ken, of niet!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.