Fuerteventura

Bbtw

Berichten: 232
Logs: 0 | 118 uur
Juni 12, 2016, 16:37:36
edit2Rapporteer  
Aanstaande herfstvakantie, 23 oktober, gaan we met de familie een week naar Fuerteventura waar we verblijven in Calete de Fuste en uiteraard gaat m'n kitegear mee. Dit wordt de eerste keer dat ik mijn spullen mee het vliegtuig in ga nemen.

Nu zou ik graag willen weten welke kitespots ik het beste zou kunnen bezoeken en wat ik kan verwachten qua windsterkte en dergelijke? Mijn voorkeur gaat uit naar vlakker water, en las al dat Sotavento een superspot moet zijn waar zo goed als iedere dag harde aflandige (thermische) wind is.

Zijn er mensen die mij kunnen vertellen met wat ik kan verwachten en ik eventueel rekening mee moet houden.

bij voorbaat dank. ThumpsUp
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #1 Juni 12, 2016, 18:04:47
edit2Rapporteer  
... en las al dat Sotavento een superspot moet zijn waar zo goed als iedere dag harde aflandige (thermische) wind is.

Klopt vwb harde schuin aflandige wind, maar dat geldt voor juni, juli en augustus  ThumpsUp
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #2 Juni 12, 2016, 18:13:39
edit2Rapporteer  
Ik vond sotavento maar een niks spot, super gusty, het is wel mooi qua water en natuur.
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #3 Juni 13, 2016, 09:26:19
edit2Rapporteer  
Hier heb je denk ik een hele hoop aan wij zitten met Nederland-kitetravel ook altijd in t midden van t eiland.  Perfecte uitvalsbasis voor alle spots.

http://www.nederland-kitetravel.nl/kitespots-fuerteventura.php


vali83

Geen avatar

Berichten: 4
Antwoord #4 Juni 13, 2016, 13:13:15
edit2Rapporteer  
Ik zou het meenemen van je spullen in de herfstvakantie toch een keer heroverwegen.

Ik ben vaak op Fuerte geweest. Meestal ga ik in mei, juli of augustus. De wind is dan over het algemeen goed.

Maar ik ben ook in de herfstvakantie geweest, de wind was toen ronduit dramatisch. Geen dag normaal kunnen varen.

Voor de kans op wind kun je inderdaad het beste naar sotavento gaan. Wind is daar inderdaad wel alleen altijd aflandig en zeer vlagerig en tenzij je echt ver op de lagoon gaat is er op zee ook een goede rescue service. Mocht er wind zijn en nogmaals die kans is niet groot, kun je hier tegen redelijke prijzen goed materiaal huren bij Rene Egli.

Materiaal kun je ook op flagbeach huren. Dit is helemaal in het noorden van het eiland, bij corralejo. Dit is alleen geen vlakke spot.

Vlak water kun je nog wel in El Cottilo vinden, (bij de vuurtoren) alleen hier is weer geen verhuur.

kiteruitschell

Geen avatar

Berichten: 1719
Antwoord #5 Juni 13, 2016, 19:49:43
edit2Rapporteer  
El cotillo vlak ? In oktober niet .Dit is een golfsurfspot dus meestal alleen voor waveriders geschikt.Met de wind moet je geluk hebben in oktober , maar ja dat is overal zo dus gewoon je kitesetje meenemen
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #6 Juni 14, 2016, 01:28:38
edit2Rapporteer  
3 x toe in oktober/november geweest. Op enkele dagen na prima kunnen varen. M'n grootste kite is een 10m 90kg. Je moet alleen weten waar je met welke windrichting het meeste kans op wind heb. Iig als het in noorden niet waait heb je met hoog water aan het einde van de middag op Sota altijd prijs.
Gewoon Ron

Berichten: 645
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #7 Juni 14, 2016, 11:49:42
edit2Rapporteer  
... en las al dat Sotavento een superspot moet zijn waar zo goed als iedere dag harde aflandige (thermische) wind is.

Klopt vwb harde schuin aflandige wind, maar dat geldt voor juni, juli en augustus  ThumpsUp

Klopt niet helemaal, ik ben er in februari geweest en veelal op Sotavento en ben van de aardbol afgeblazen. elke dag 20-30 knoop. ik heb 9 dagen op Fuerte gezeten waarvan 6 of 7 op Sotavento met alleen maar topsessies. je moet geluk hebben...

Maar wel mits de richting NNO is en weinig bewolking. dan heb je veel kans op goede wind.
En op passen bij El Cotillo! er kunnen hier golven staan van 5-7 mtr die over de gehele breedte van 300-400 mtr  in 1 keer breken dus weinig foutmarge. alleen voor vergevorderden.
Bbtw

Berichten: 232
Logs: 0 | 118 uur
Antwoord #8 Juni 14, 2016, 20:56:20
edit2Rapporteer  
Bedankt voor de info.

Ik heb de timetable mbt de lagoon op Sota al gedownload, nu hopen op lekkere wind. Qua kites neem ik een 12/9/7 mee.

Corallejo ben ik twee jaar geleden in februari al eens geweest, maar toen stond er amper wind. Had toen een setje gehuurd op flagbeach.Deze spot vind ik best link met die rotsen die met eb boven water komen.

Wat betreft golven van 5-7  meter, die te pas en te onpas breken, hebben we vorig jaar in Biarritz al gehad en is niet echt mijn ding????
perro

Berichten: 100
Antwoord #9 Juni 20, 2016, 15:55:47
edit2Rapporteer  
Inderdaad, Juni,July,Augustus goede wind normaal gesproken. Vorig jaar op Feurte in July was het echter bal. Het ene moment was het aflandig, het andere moment was het aanlandig en van 14 naar 3 knopen. En dat gebeurde allemaal binnen 1 minuut!!!!! En zo enkele keren achter elkaar. Slagveld op het water met de kiters elke keer. Vele gingen steeds tegen beter weten in weer het water op en moesten opgehaald worden. Aantal dagen ook geen wind en een aantal dagen knetterharde wind. Als je gaat zo ver in het jaar dan hoop ik dat er nog wind is...Wel een stuk rustiger Smiley
Het is heel anders dan een 10/20jaar geleden. Toen stond er elke dag knetterharde wind en kon je met je 4 meter windsurfzeil snelle tijden neerzetten in de speedtrails en was het water super vlak. Nu is het water ook niet meer vlak. Een mooie stek op het eiland is Corralejo en Majanicho om te kiten. Corralejo om over de lange golven te springen en Majanicho is vlakker in het begin stuk. Vlak is het in het binnenmeer bij Rene Egli (Costa Calma/Jandia). Tip: kijk op de site van hun wanneer het binnenmeer volloopt. Heeft met maanstanden te maken.

Nou veel plezier en geniet er van! : )

 Joepie
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.