Pansh kites

Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #75 Juli 21, 2016, 20:20:41
edit2Rapporteer  
@ Hangtime...
Op kiteforum.com vergelijken ze de A15 qua vlieggedrag en gevoel met de speed 3.
De duurzaamheid wordt iets minder ingeschat. Stel je vragen over hangtime liever aan de andere foilkitefreaks op kiteforum.com. Ik heb te weinig ervaring met foils en sessies aan de 12m A15 om je een gefundeerde mening te geven.

@Kitefreaks
Ik ben benieuwd naar je 'onbevooroordeelde' mening mocht je ooit een Pansh vliegen.  Verkopers of teamriders van andere merken foilkites zijn vast dolenthousiast over deze Aldi/actionkite.
Rule

Berichten: 174
Antwoord #76 Juli 22, 2016, 13:13:48
edit2Rapporteer  
Gisteren even geprobeerd bij 6-8 knopen, maar dat is te weinig om te varen met een 18m en 90kg.

Al kan het ook aan mijn vliegstijl liggen, hij genereert zelfs bij dat aantal knopen flink wat kracht bij insturen, maar backstallt ook snel. Ik heb het maar even op te weinig wind geschoven.. Snel proberen vanaf 10 knopen!
hangtime

Geen avatar

Berichten: 150
Antwoord #77 Juli 22, 2016, 17:04:11
edit2Rapporteer  
Gisteren even geprobeerd bij 6-8 knopen, maar dat is te weinig om te varen met een 18m en 90kg.

Al kan het ook aan mijn vliegstijl liggen, hij genereert zelfs bij dat aantal knopen flink wat kracht bij insturen, maar backstallt ook snel. Ik heb het maar even op te weinig wind geschoven.. Snel proberen vanaf 10 knopen!

Je had wel een groot board?

Met m'n flysurfer speed 3 19m vaar ik met 6 knopen, maar ik weeg 75kg. (en een flydoor 160cm)
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #78 Juli 22, 2016, 22:01:34
edit2Rapporteer  
Gisteren even geprobeerd bij 6-8 knopen, maar dat is te weinig om te varen met een 18m en 90kg.

Al kan het ook aan mijn vliegstijl liggen, hij genereert zelfs bij dat aantal knopen flink wat kracht bij insturen, maar backstallt ook snel. Ik heb het maar even op te weinig wind geschoven.. Snel proberen vanaf 10 knopen!

Backstall is altijd verkeerd.
Probeer de kite zo te trimmen dat hij dit niet doet.
Wellicht dat je bar niet goed getrimd is, dat je stuurlijnen iets te kort zijn.
Dit kun je testen door juist iets depower erin te trekken via de strap.

Vooral de wat oudere type foilkites moet je in het low-end op gang laten komen, juist door iets te depoweren. De speed 5 die ik laatst heb mogen proberen had dit totaal niet bijvoorbeeld.

En lijn extensies zorgen ervoor dat je kite langer door de powerzone kan vliegen, wat net dat beetje meer kracht kan leveren waardoor je gaat planeren.
Rule

Berichten: 174
Antwoord #79 Juli 25, 2016, 09:59:33
edit2Rapporteer  
Backstall is altijd verkeerd.
Probeer de kite zo te trimmen dat hij dit niet doet.
Wellicht dat je bar niet goed getrimd is, dat je stuurlijnen iets te kort zijn.
Dit kun je testen door juist iets depower erin te trekken via de strap.

Vooral de wat oudere type foilkites moet je in het low-end op gang laten komen, juist door iets te depoweren. De speed 5 die ik laatst heb mogen proberen had dit totaal niet bijvoorbeeld.

Top thanks voor de tip, hij is ready-to-fly afgeleverd maar ik hoorde al van meerdere mensen dat ie nog wel wat trim kan gebruiken. Er zit een depower koord van een halve meter bij, ik zal er eens even mee spelen, maar ga eerst even 10+ knopen afwachten.

@hangtime, ik heb het niet eens geprobeerd vanwege de backstall, dan lig je meer te dobberen dan je vaart; ik had ook alleen een TT 139x42 mee.
Erik@Spijk

Berichten: 861
Logs: 0 | 459 uur
Antwoord #80 Juli 25, 2016, 22:46:04
edit2Rapporteer  
Een groot board doet wonderen, kijk maar naar al die foilers. Zelf ben ik een keer met mijn kleine board terug gelopen omdat de kite steeds uit de lucht viel. Met een geleende door voer ik later tot mijn verbazing weg.

Bij de speed3 helpt het om bij het insturen te depoweren, na het insturen de bar weer aantrekken
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #81 Juli 26, 2016, 09:24:53
edit2Rapporteer  
Schijnbare wind zorgt ervoor dat je in minder wind (luwtes) door kunt varen, waar je kite normaal uit de lucht zou vallen.
Dat is ook het gevaar bij met name hydrofoilen. 4kn wind is mogelijk om in door te varen. Je hebt dan wel een "vlaag" nodig van ten minste 6kn om op gang te komen, en de kite boven je te krijgen.
Echter één fout waarbij je van je plank valt -> weg voorwaartse snelheid, en dus weg schijnbare wind = zwemmen met een hele natte, en bij sommige merken een snel met water vol lopende kite (Ozone Chrono's bijvoorbeeld)

Dat is de huidige prijs voor ultiem low-end kiten.

Daarom denk ik dat de komende jaren speciale ultralichte foils op de markt zullen verschijnen voor freeride low-end hydrofoilen. Die Concept pulse is de eerste wellicht.
En de A15 in licht doek is ook te bestellen, interessant
hangtime

Geen avatar

Berichten: 150
Antwoord #82 Juli 26, 2016, 09:43:24
edit2Rapporteer  
Schijnbare wind zorgt ervoor dat je in minder wind (luwtes) door kunt varen, waar je kite normaal uit de lucht zou vallen.
Dat is ook het gevaar bij met name hydrofoilen. 4kn wind is mogelijk om in door te varen. Je hebt dan wel een "vlaag" nodig van ten minste 6kn om op gang te komen, en de kite boven je te krijgen.
Echter één fout waarbij je van je plank valt -> weg voorwaartse snelheid, en dus weg schijnbare wind = zwemmen met een hele natte, en bij sommige merken een snel met water vol lopende kite (Ozone Chrono's bijvoorbeeld)


Je omschrijft precies de reden waarom ik afgelopen zaterdag mijn Flydoor board op Oostvoorne ben kwijt geraakt Smiley
Mijn kite crashte bij een transitie sprong, board kwijt en kite op de kop.
Helaas niet genoeg wind meer om te herstarten, dus kon niet meer bij mijn board.
Ben uiteindelijk wel naar land geblazen. Mijn Speed 3 21m2 wou gelukkig maar niet zinken, zat nogal ver op zee
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #83 Juli 26, 2016, 10:05:38
edit2Rapporteer  
Herstarten is überhaupt onder de 7/8kn uit den boze, ook bij de grote Flysurfers.
Einde oefening, maar balen van je Flyboard.

Maar hoe ben je die kwijtgeraakt dan? Immers er staat geen stroming daar.

Ik zie veel Ozone Chrono's (V1 en V2) om mij heen, en die lopen significant sneller vol met water dan de Sonic en Speed 5.
Ook als ze op het strand liggen met alle valves dicht, dan blijven de Flysurfers veel langer vol met lucht.
Daardoor kun je de Chrono's wel makkelijker inpakken  Grin
hangtime

Geen avatar

Berichten: 150
Antwoord #84 Juli 26, 2016, 10:21:52
edit2Rapporteer  
Herstarten is überhaupt onder de 7/8kn uit den boze, ook bij de grote Flysurfers.
Einde oefening, maar balen van je Flyboard.

Maar hoe ben je die kwijtgeraakt dan? Immers er staat geen stroming daar.

Ik zie veel Ozone Chrono's (V1 en V2) om mij heen, en die lopen significant sneller vol met water dan de Sonic en Speed 5.
Ook als ze op het strand liggen met alle valves dicht, dan blijven de Flysurfers veel langer vol met lucht.
Daardoor kun je de Chrono's wel makkelijker inpakken  Grin

Ik werd nog wel naar land getrokken door mijn kite, maar mijn board dreef de andere kant op.
Ik probeerde er nog tegenin te zwemmen, maar dat was te vermoeiend, dus moest mij focussen op mijn eigen veiligheid. Ben dus eerst aan land gegaan. (wat wel een goede 20mins duurde doordat ik nogal ver op zee was)
Daarna heeft mijn vrouw de kust afgelopen en naar het board gezocht en heb ik nog mijn andere flydoor gepakt en gaan zoeken, maar helaas niets gevonden.

Met opruimen moet ik altijd flink over mijn Speed 3's heen rollen, er blijft flink lucht inzitten. Ze zijn nogal oud en sommige nog geplakt ook =)
Blijven nog steeds top vliegers.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #85 Juli 26, 2016, 12:40:50
edit2Rapporteer  
Dan was je ws. heel ver uit, want pas bij de Slufter en de ingang naar het Haringvliet stroomt het enigzins (afhankelijk van de getijden).

Het gebeurt niet vaak dat met aanlandige wind daar boards verloren gaan.
Zonde!

Ja, de Flysurfers zijn koning in het lucht vasthouden!
et1961

Berichten: 365
Antwoord #86 Juli 26, 2016, 13:45:53
edit2Rapporteer  
Voor dergelijke light wind sessies is het misschien toch verstandig een boardleash te gebruiken...
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #87 Juli 26, 2016, 15:16:25
edit2Rapporteer  
Voor dergelijke light wind sessies is het misschien toch verstandig een boardleash te gebruiken...

Kan ook weer lastig zijn. Bij een herstart poging (!) wil je het board ver van je vandaan hebben. Niet tussen de lijnen!
hangtime

Geen avatar

Berichten: 150
Antwoord #88 Juli 26, 2016, 17:35:51
edit2Rapporteer  
Voor dergelijke light wind sessies is het misschien toch verstandig een boardleash te gebruiken...

Kan ook weer lastig zijn. Bij een herstart poging (!) wil je het board ver van je vandaan hebben. Niet tussen de lijnen!

Onder mijn voeten het liefst, extra weerstand heb ik nodig.

Als ik herstart zonder board onder mijn voeten met de kite op de kop=
Kite sleurt mij naar voren, slack op de lijnen, dus niet meer kunnen draaien en hij valt weer terug op het water.
et1961

Berichten: 365
Antwoord #89 Juli 27, 2016, 21:08:19
edit2Rapporteer  
Mijn Pansh A15 (15m) is binnen. Besteld 16/7, weer probleemloos door de douane  ThumpsUp Op de custom declaration; kite samples, value 20 USD en een duty free number  schater

Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #90 Juli 29, 2016, 15:26:31
edit2Rapporteer  
Ik heb inmiddels uitvlaggen op een powerlijn uitgeprobeerd met de 12m A15 in ongeveer 8 knopen wind. Kite was gelijk zonder power maar klapte uiteraard in en kwam een beetje rommelig naar beneden  (heel langzaam draaiend).
Ik vraag me af of dit in overpowerde condities altijd voldoende depower oplevert.
Rule

Berichten: 174
Antwoord #91 Juli 29, 2016, 15:48:57
edit2Rapporteer  
Ik heb inmiddels uitvlaggen op een powerlijn uitgeprobeerd met de 12m A15 in ongeveer 8 knopen wind. Kite was gelijk zonder power maar klapte uiteraard in en kwam een beetje rommelig naar beneden  (heel langzaam draaiend).
Ik vraag me af of dit in overpowerde condities altijd voldoende depower oplevert.

Waarom zou dit niet voldoende depower opleveren? Effectief is het een stuk doek aan een lijn toch?
et1961

Berichten: 365
Antwoord #92 Juli 29, 2016, 16:46:29
edit2Rapporteer  
Ik heb de 5e lijn van mijn 15 en 18m A15's verwijderd. Zal van het weekend als de omstandigheden goed zijn ook eens kijken wat de safety (uitvlaggen op één frontlijn) doet.
CouchKiter

Geen avatar

Berichten: 223
Antwoord #93 Juli 29, 2016, 18:12:03
edit2Rapporteer  
Kan een pansh eigenaar mij vertellen wat een realistisch windrange is van de 15m en 18m A15? Uitgaand van 75kg en een twintip. Heb tot nu toe hier nog niets over gevonden, maar vind ze wel interessante kites. Alvast bedankt!
et1961

Berichten: 365
Antwoord #94 Juli 29, 2016, 22:24:35
edit2Rapporteer  
Ik kan je alleen iets over de 18m zeggen. Met de 15m heb ik nog niet gevaren. De enige keer dat ik met de 18 gevaren heb was het 8-9 knp en kon ik met mijn 78 kg op een normale TT (136x40) goed varen. (check het filmpje wat ik gepost heb).
Later die middag, nam de wind toe, naar ca. 14-15 knopen en vond ik teveel. Je kunt in zo'n situatie de kite wat meer naar 12 hr sturen, maar dan genereert de kite veel lift en is het lastig om je board voldoende te belasten/kanten.
Kon ook niet verder depoweren met de Cabrinha XL bar. De 18m schijnt een depower stroke van ca 80-90 cm te hebben, een stuk meer dan de Cabrinha bar met depowerstrap. Een bar met een depower syteem met clam cleat is vermoedelijk beter, om zo de depower stroke te vergroten.
Als de B-lijnen van de bridle (toming) slap vallen, zou de kite maximaal gedepowerd zijn. Ik heb daar tijdens de eerste sessie niet op gelet, maar zal dat de volgende keer zeker doen.

Uit mijn eerste ervaring met de Pansh verwacht ik een range voor de 18 m, van 8-14 knp, voor iemand van 75-80 kg. En dan kan je varen op een TT. Bij 6-7 knopen denk ik dat je ook op een lichtweer board ermee kunt varen.

Voor de 15m verwacht ik een windrange van 10-16 knp.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #95 Juli 29, 2016, 23:31:59
edit2Rapporteer  
6kn mag je voor komen doen op de Brouwersdam,  mijn ervaring is dat onder de 8kn er niemand meer met een planerend board upwind weet te komen.  Zelfs niet met 21m speeds en XXXXXL deur.
et1961

Berichten: 365
Antwoord #96 Juli 30, 2016, 09:50:55
edit2Rapporteer  
Toch meen ik dat dit met mijn Knee Sweacker moet lukken...






In het filmpje wat ik poste (vanaf (4:08), kan je zien dat mijn zoon (75 kg) met dit board icm een Cabrinha Vector 14m gewoon kan varen (incl hoogte lopen). En dit was bij minder dan 10 knp wind! Dan lijkt het mij heel reëel dat je met een 18m Pansh met een paar knopen minder gewoon kunt varen... 

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #97 Juli 30, 2016, 10:24:30
edit2Rapporteer  
Daarom zeg ik ook Brouwersdam, dan weet je zeker dat je geen positieve stroming hebt zoals die middag met afgaand/laag tij en westenwind op Vrouwenpolder waardoor je met minder wind (upwind) kunt varen dan bij stilstaand water.
et1961

Berichten: 365
Antwoord #98 Juli 30, 2016, 10:44:56
edit2Rapporteer  
Daar heb je wel een punt Evan, het was idd afgaand water icm met WNW wind. Dan heb je idd het voordeel van de stroming.

De windranges die ik noem zijn gebaseerd op eigen ervaringen, waarnemingen en aannames.

Of ik daadwerkelijk met minder dan 8 knp op een lichtweer board kan varen moet nog blijken... Ik ga het iig wel proberen Wink
manofglass

Berichten: 151
Antwoord #99 Juli 30, 2016, 10:58:36
edit2Rapporteer  
jammer dat ik wat laat dit item ben gaan lezen, anders had ik er ook nog ff een paar besteld voor m'n vakantie.
Als ik terug ben zal ik ff kijken of er nog kites te verkrijgen zijn.
Zit zelf nog te twijfelen over een 15 of 18 en nog een ca. 8 voor de kids
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.