Pansh kites

Rule

Berichten: 174
Juni 14, 2016, 16:41:39
edit2Rapporteer  
Ik hoorde via Peer een mooie deal voorbijkomen voor een cheape foil kite als aanvulling op mijn 11m Edge en voor de zomeravonden; de Pansh Aurora2 of A15. (www.panshkite.com)

Hoewel reviews over de laatste 2 gemixed zijn, lijkt iedereen uiteindelijk toch wel erg tevreden te zijn. Ben ik even benieuwd of er hier iemand is die toevallig al een van deze kites heeft geprobeerd.

Overigens, cheap = €370 kite only of €500 voor een vliegklare inc. bar ivm 50% korting.


geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #1 Juni 14, 2016, 19:30:16
edit2Rapporteer  
Op oase.com valt er wel wat te lezen over Pansh.
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #2 Juni 15, 2016, 00:08:42
edit2Rapporteer  
Ik kom net terug van kijkduin. Eerste sessie aan de A15 12m
Ik heb 0,0 ervaring met foil kites dus dit is geen review maar slechts mijn bevinding als totale beginner op dit vlak.

De kite ging zonder problemen de lucht in. Instructie filmpjes van flysurfer bedankt!

Kite was met 16 tot 22 knopen zeer gepowered!
Timing bij springen heb ik absoluut nog niet.  Kwam 2 meter hoog en 10 meter ver. ....
Kite was heel stabiel, mijn geklungel bij de 'sprongen' werd niet afgestraft.  Kite drift gewoon terug.
Kite stuurt zeer traag maar je kan er in vergelijking met LEI hard en hoog mee varen. Voor het draaien schijnt een tweak te zijn. Maar eens bestuderen in het Pansh A15 topic op kiteforum.com. Of langere bar pakken.
Op geen enkel moment 'oren' gezien bij sterk insturen.
De twee flysurfers (speed 4 en 5) die na mij op het water kwamen hadden dit wel af en toe. 
Die flysurfers draaiden trouwens wel een stuk sneller zo leek het. Ik ben na een klein uur op de TT overgestapt op waveboard. Daarvoor was ik te veel overpowered. Toen de Trip 10m maar nog ff gepakt. (Daaraan stond ik ook prima gepowerd op TT en wave.

Het oordeel van meer ervaren foilkiters:
http://www.kiteforum.com/viewtopic.php?t=2391108&p=933607
Rule

Berichten: 174
Antwoord #3 Juni 15, 2016, 13:35:13
edit2Rapporteer  
Ok top dus ik hoop met de 15 dan tussen de 10-15 knopen te varen.. Vooral grasmaaien waarschijnlijk, maar prima voor warme zomeravonden.

En ik zag idd een oplossing om een 2:1 bar te gebruiken om meer response te krijgen voor de 18m. Ik hoopte dat de 15m dit niet nodig zou hebben maar als de 12m dit probleem ook heeft..

Tenzij foils an sich minder snel draaien dan LEI's? (heb ook 0,0 ervaring met foils). Dan wordt het een kwestie van harder insturen?

Fora had ik ondertussen ontdekt maar daar lijken maar 3 mensen wat te posten en dat is vrij technisch..

Kite je wel eens bij Wijk/Schellinkhout/Andijk?
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #4 Juni 15, 2016, 14:31:37
edit2Rapporteer  
Ok top dus ik hoop met de 15 dan tussen de 10-15 knopen te varen.. Vooral grasmaaien waarschijnlijk, maar prima voor warme zomeravonden.


Zal van je gewicht en board afhangen uiteraard, maar dat klinkt haalbaar die 10 kts
Denk dat je best ook je oldskool moves kan gaan oefenen met die een 15 in 12 kts. Hoeft niet bij grasmaaien te blijven lijkt me.


En ik zag idd een oplossing om een 2:1 bar te gebruiken om meer response te krijgen voor de 18m. Ik hoopte dat de 15m dit niet nodig zou hebben maar als de 12m dit probleem ook heeft..

Tenzij foils an sich minder snel draaien dan LEI's? (heb ook 0,0 ervaring met foils). Dan wordt het een kwestie van harder insturen?


Ik lees net dat harder insturen inderdaad nodig is. Iets meer fishpole sturen, zal ook kwestie van wennen zijn.

Het effect van die 2:1 bar kan je ook in de toom realiseren. Is een ander topic over. Ik ga het eens uitzoeken en hoop je later meer te kunnen vertellen.

In general is een hogere aspect ratio natuurlijk het recept voor trager sturen.



Kite je wel eens bij Wijk/Schellinkhout/Andijk?

Ja wijk en schellinkhout ben ik soms te vinden. (woon in Amsterdam)
Rule

Berichten: 174
Antwoord #5 Juni 15, 2016, 15:36:48
edit2Rapporteer  
Ok top, ik woon ook in Amsterdam. Ik ga er maar eens eentje bestellen, ben benieuwd. Kunnen we een Pansh community in Amsterdam beginnen Wink Wel handig als je zelf nog aan de bridles/bar moet gaan klussen..

En wordt met mn twintip, geen plannen om te gaan hydrofoilen. Wil inderdaad vanaf 10-12 knopen kunnen varen en wat oldskool oefenen. Qua gewicht zit ik op eind 80kg.

Wat bestellen betreft, je kan zelf aangeven wat voor bar je wilt? Kan het niet aangeven in het begin. En hoe lang duurt het voor ie in huis is?

Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #6 Juni 15, 2016, 17:02:31
edit2Rapporteer  
Bij mij duurde de betaling via paypal lang aangezien ik paypal had gemachtigd geld van mijn rekening af te schrijven. Dat duurde 10 werkdagen.... Pansh was toen het geld binnen was vrij snel. Een dag of 5 a 6 staat mij bij.

Ik heb eerder mijn eiegen franken-bars gemaakt en naaimachine en splits gereedschap en skills bij de hand. Een bar ombouwen naar 2-1 is makkelijk. Ik help je graag. Je kan ook alleen lijnset bestellen en daarmee een oude bar updaten. Die lijnensets van Pansh schijnen ok te zijn, de bars wat minder..
stijlie

Geen avatar

Berichten: 5
Antwoord #7 Juni 17, 2016, 12:07:14
edit2Rapporteer  
Dit klinkt verleidelijk met de wind van de afgelopen tijd... De eerste ervaringen vallen dus niet tegen? Iemand nog een 19m2 overwogen? Het lijkt mij heerlijk om op een dag als vandaag nog even een uurtje te kunnen varen. Misschien dat de 15m2 een mooie aanvulling is op een best TS 12m2.

Any thoughts? Goedkoop duurkoop...? Aurora2 of a15?

Remco
thijs77

Berichten: 165
Antwoord #8 Juni 17, 2016, 12:54:15
edit2Rapporteer  
Ik heb de gok gewaagd en een 12m Aurora 2 KO besteld voor 332 euro. Deze heeft een net wat hogere AR dan die A15. Is als het goed is een stuk beter dan de eerste Aurora. Als de kite bevalt komt er ook een grotere Smiley Zal laten weten wat mijn bevindingen van de 12 zijn!
stijlie

Geen avatar

Berichten: 5
Antwoord #9 Juni 17, 2016, 13:30:04
edit2Rapporteer  
Wat is de reden dat je een 12m hebt besteld? Ik weet dat dit type kite er ook kleiner is, maar mij lijkt het juist interessant in licht weer. Ben ook erg benieuwd naar de windrange. Waarschijnlijk is de Aurora2 15 m2 de beste optie. Ik heb mijzelf al bijna overtuigd om voor 500 euro de gok te nemen Smiley
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #10 Juni 17, 2016, 14:04:06
edit2Rapporteer  
Neem hem zonder de bar en gebruik gewoon een andere (oude) 4 of 5 lijns bar.. eventueel met een nieuw lijnensetje (die schijnen wel oke te zijn). Dan heb je het over 350 euro + 35 euro. Die bar schijn niet zo fijn te zijn. Wanneer je geen ervaring hebt met foilkites dan kan je wellicht trouwens beter voor de A15 gaan. Die is veel foilkitebeginnersvriendelijker. (grunt, drift en stuurgedrag).

thijs77

Berichten: 165
Antwoord #11 Juni 17, 2016, 14:31:38
edit2Rapporteer  
Heb al een 15m speed3, wilde heel graag nog een 12m foil er bij.. Als hij bevalt komt er misschien nog een 19m.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #12 Juni 17, 2016, 17:18:46
edit2Rapporteer  
Infexion bar erbij Wink
Rule

Berichten: 174
Antwoord #13 Juni 27, 2016, 13:41:55
edit2Rapporteer  
Hmm ik probeer er al een tijdje een te bestellen, maar de barren zijn op kennelijk. Ik krijg ook maar geen reactie van ze of ze nog een 65 cm hebben liggen. En de 500kg lijnen staan niet in de webshop, alleen 4x 270kg. Is dat voldoende?

Volgens mij heb je wel een flinke bar nodig aangezien de Duitser op extremekites.com een 2:1 erop heeft gezet..
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #14 Juni 27, 2016, 17:12:46
edit2Rapporteer  
Lange bar is denk ik aan te raden, mijn 12m stuurt traag, maar ik moet zeggen dat ik slechts LEI gewend ben. Mijn 10m is dan ook nog eens de strutless Naish Trip (draait snel).
Maar waarom bestel je niet zonder bar en zoek je in nederland/europa een wat langer barretje?
http://kiteattitudefr.votreboutiquepro.fr/universal-race-bar-60/product_info.php/products_id/156
Zou geschikt moeten zijn (heel veel depower mogelijk) en is van horen zeggen van behoorlijke kwaliteit. Nu voor 300 euro..
(Take advantage of the introductory offer with the 50 euros coupon: RACE2016 !)
Rule

Berichten: 174
Antwoord #15 Juni 27, 2016, 17:46:08
edit2Rapporteer  
Omdat dat nog steeds het dubbele is van de bar bij Pansh en de Pansh bar nog net iets langer is (en daardoor sneller zou moeten reageren). Maar die barren zijn al maanden niet verkrijgbaar en ze reageren niet op vragen..

Het gekke is dat je wel kite incl. bar kan bestellen, maar nergens aan kan geven welke bar je wil. Geeft allemaal niet veel vertrouwen.. ThumpDown Huh
thijs77

Berichten: 165
Antwoord #16 Juni 27, 2016, 22:40:37
edit2Rapporteer  
12m aurora 2 is in goede staat gearriveerd Smiley afgelopen zondag getest op de mv bij P3 en doet het prima! Vloog meteen goed rechstreeks uit de tas. Reageert goed en draait snel. Zit veel kracht in. Enige minpunt is dat je hem goed in de gaten moet houden omdat hij de neiging heeft om te frontstallen.. Helaas is er geen instellingsmogelijkheid in de mixer om bv de c rij iets meer naar je toe te halen (bij een flysurfer verbetert dit de stabiliteit) Aan de andere kant is de kite wel 'levendig' zo wat ik wel prettig vind. Kwaliteit is redelijk, doek en stiksel op de kite is ok alleen de toomlijnen zien er wat minder net uit in vergelijking met de speed 3. Maar daar zeur ik niet over met de 350 euro in het achterhoofd Smiley Siliconen gecoate doek voelt steviger aan dan het lotus spul (of begeef ik me nu op glad ijs Wink)
et1961

Berichten: 365
Antwoord #17 Juni 28, 2016, 11:28:57
edit2Rapporteer  
Om onder de 10 knp te kunnen varen heb ik wel intresse in een Pansh foil kite.

Welk type zou ik het beste kunnen aanschaffen een A15 of de Aurora 2?

Mijn grootste maat LEI kite is 14m, kan ik dan het beste voor een 18 of 19 m gaan of zou ik met een 15m ook al bij 10 knp kunnen varen? Ik weeg ca. 80 kg en heb naast TT ook lichtweer directional boards.
Rule

Berichten: 174
Antwoord #18 Juni 29, 2016, 10:06:40
edit2Rapporteer  
12m aurora 2 is in goede staat gearriveerd Smiley afgelopen zondag getest op de mv bij P3 en doet het prima! Vloog meteen goed rechstreeks uit de tas. Reageert goed en draait snel. Zit veel kracht in. Enige minpunt is dat je hem goed in de gaten moet houden omdat hij de neiging heeft om te frontstallen.. Helaas is er geen instellingsmogelijkheid in de mixer om bv de c rij iets meer naar je toe te halen (bij een flysurfer verbetert dit de stabiliteit) Aan de andere kant is de kite wel 'levendig' zo wat ik wel prettig vind. Kwaliteit is redelijk, doek en stiksel op de kite is ok alleen de toomlijnen zien er wat minder net uit in vergelijking met de speed 3. Maar daar zeur ik niet over met de 350 euro in het achterhoofd Smiley Siliconen gecoate doek voelt steviger aan dan het lotus spul (of begeef ik me nu op glad ijs Wink)

Had je er een bar bij besteld? Ik ben nog steeds benieuwd of ze die kunnen leveren..

EDIT: Ik heb reactie!!! Bar wordt er bij geleverd zoals beloofd. 65 cm bij n A15 15m.. Top.

En goede vraag wat windrange betreft, ik zit op 90kg en wil met een doorTT cruisen vanaf 10 knopen. Lukt dat met een 15m of is een 18m dan beter? Wat ik tot nu toe heb begrepen is dat een 18m niet veel toevoegt aan windrange, maar wel veel lomper is en vooral voor de zwaardere riders is? 90kg is niet zwaar toch?  Grin
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #19 Juni 29, 2016, 14:34:42
edit2Rapporteer  
Om onder de 10 knp te kunnen varen heb ik wel intresse in een Pansh foil kite.

Welk type zou ik het beste kunnen aanschaffen een A15 of de Aurora 2?

Mijn grootste maat LEI kite is 14m, kan ik dan het beste voor een 18 of 19 m gaan of zou ik met een 15m ook al bij 10 knp kunnen varen? Ik weeg ca. 80 kg en heb naast TT ook lichtweer directional boards.

Heb je foilkite ervaring? Zo nee dan schijnt de A15 een stabielere kite en dus betere keuze te zijn. De Aurora II heeft hogere aspect ratio en is daardoor lastiger te vliegen. Ik zou boven je 14 LEI een 19 nemen.

@Thijs, klinkt goed! heb je een bar erbij van Pansh?
et1961

Berichten: 365
Antwoord #20 Juni 29, 2016, 19:24:38
edit2Rapporteer  
Dank je Peer, ik heb een A15 besteld in de maat 18m.

Afgerekend met Paypal in GPB, 280,25 GBP omgerekend 353,13 euro.

Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #21 Juni 29, 2016, 20:06:05
edit2Rapporteer  
Belachelijke bedragen!
Daar koop je niet eens een fatsoenlijke powerkite mat voor Wink

Ik ben bekend met de kwaliteit die de A15 lijkt te bieden.
Ben ook reuze benieuwd er eens één in het echt te zien en te proberen!
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #22 Juni 30, 2016, 10:25:18
edit2Rapporteer  
@et1961 Ga je denk ik geen spijt van krijgen. Zal wel even wennen zijn wanneer je alleen LEI gewend bent. Welke spot(s) ga je varen? Wanneer je het niets vind PM me even dan neem ik hem van je over voor 85% van de nieuwwaarde ;-) .

@Michiel de 12m ligt in de auto PM me even (of via FB) en je mag hem best ff komen lenen om te proberen. Ik moet helaas werken vandaag. Het slopen is kopen risico is beperkt tot een paar honder euri ;-)

 
et1961

Berichten: 365
Antwoord #23 Juni 30, 2016, 11:30:09
edit2Rapporteer  
Hi Peer, ik vaar voornamelijk op de spots in Zeeland, Rithem, Borssele, Vrouwenpolder, Neeltje jans.

Ik wil de kite met mijn XL overdrive bar van Cabrina gaan varen. Deze bar is 65 cm en 4 lijns.
Vraag me alleen nog af wat ik met de 5e lijn van de kite moet. Kan ik deze vastmaken aan de safetyline of ook gewoon niet monteren?

zie pagina 10, 

http://pr.cabrinhakites.com/manuals/pdf/2014/overdrive_2014_en.pdf
Rule

Berichten: 174
Antwoord #24 Juni 30, 2016, 11:50:23
edit2Rapporteer  
Ik ben toch nog even benieuwd naar jullie advies over of ik een 15 of 18m moet nemen:
- 90kg
- kan vanaf 15 knopen varen met 11m edge op regular TT op binnenwater
- zoek een kite om het gat van 9/10 - 16 knopen te overbruggen op binnenwater

Daarbij ben ik me er van bewust dat er een light wind board moet gaan komen..

Is dan een 15m foil (A15) of of 18m aan te raden? Ik neig naar een 15 omdat het gat met de 11m LEI wel groot wordt. Anderzijds wil ik niet het risico lopen om met de 15m vanaf 12/13 knopen te kunnen varen terwijl ik met een paar knopen erbij al met de 11m LEI aan de slag kan.

Iemand hier ideeën over?

Edit: http://www.kiteforum.com/viewtopic.php?t=2368218&start=10

Ik zie hier over de speed3 de conclusie dat een 19m prima is tot 17-18knts, zelf als je 70 kg weegt..? Even om er nog een mening er in te gooien  Grin
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.