Kite keuze directional waveboard

LennardK

Berichten: 116
Juni 26, 2016, 01:11:38
edit2Rapporteer  
Goedemorgen iedereen,

Na wat jaren tt te hebben gevaren hoop ik een dezer dagen mijn eerste meters op een directional waveboard te gaan maken. Mijn ervaring is 0,0. Hiermee dus ook welke maat kite keuze. Ik heb mij dmv lezen en filmpjes kijken natuurlijk al wat verdiept in de strapless waveboard materie en begrijp dag je meestal wel een maat kleiner kan varen dan met een tt. Maar op dit vlak heb ik toch wat onzekerheid. Dus graag wat input van de ervarings deskundigen.

Mijn data: 79kg, board is een 6'0 naish custom global 2011, kite 8 of 10 switch nitro 2014 of evt nog een 7, 9 of 11 Gaastra hatch.

Het plan; Maandagochtend is de voorspelling rond een knoopje of 15 a 17. Dit is op de tt mijn lowend met de 10 nitro. (Als kite heeft de nitro mijn voorkeur omdat deze sneller is dan de hatch.). Ik wil meteen strapless beginnen omdat dat ook mijn einddoel is. De spot wordt oostvoorne of brouwersdam. Ik wil om te beginnen eerst is proberen om op het bord te komen en te blijven staan en hoogte te lopen. Logisch natuurlijk  Smiley Als kite de 8 of toch de 10 bij deze windsnelheid en mijn ervaring? Nog andere  goede tips?

Ik hoor het wel.
Gr Lennard
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #1 Juni 26, 2016, 01:43:11
edit2Rapporteer  
Maandag ga je het wel redden met die N8 gok ik. Denk wel dat als je eenmaal de golven in gaat de Hatch wellicht wat fijner is omdat die minder agressief is wanneer je 'm rondsmijt, hoewel de Nitro directer is. Maar je moet tegen die tijd zelf maar kjiken wat je het fijnste vindt en wat past bij je eigen stijl. Driften doet de Nitro overigens prima.

Aangezien je wellicht naar Oostvoorne gaat... hou er rekening mee dat je ver genoeg van de kant bent vanwege je vinnen. Het wil daar nog weleens tientallen meters 10cm water zijn.
LennardK

Berichten: 116
Antwoord #2 Juni 26, 2016, 02:06:22
edit2Rapporteer  
De vinnen is idd ook wel een aandacht puntje ja. Smiley Nu nog wel is de neiging om even over dat o zo mooi vlakke stukje maar o zo ondiepe water te knallen.  Shocked
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #3 Juni 26, 2016, 09:48:08
edit2Rapporteer  
De vinnen is idd ook wel een aandacht puntje ja. Smiley Nu nog wel is de neiging om even over dat o zo mooi vlakke stukje maar o zo ondiepe water te knallen.  Shocked

yep, knalde op Mirns op een dikke steen, weg vin Sad
Gelukkig via Aliexpress voor 20 dollar setje nieuwe besteld
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #4 Juni 26, 2016, 10:05:05
edit2Rapporteer  
Haha, steeds weer die ene steen die daar ligt vinden Wink

Niet alleen je vin is het probleem, je hele vinbox kan beschadigen, wat een flinke reparatie aan je board betekend
LennardK

Berichten: 116
Antwoord #5 Juni 26, 2016, 11:05:11
edit2Rapporteer  
Haha, steeds weer die ene steen die daar ligt vinden Wink

Wet van de aantrekking denk ik. Net als dat ene paaltje in de straat wat een enorme aantrekkingskracht heeft op fietsende kindertjes en in de weekend nachten ook op sommige volwassenen.  Smiley

Maar goed back on topic, in principe dus gewoon altijd een maatje kleiner pakken dan ik met de tt zou doen. De lowend kan je met een waveboard dan ook een paar knoopjes naar beneden bijstellen? (Mits je kite een beetje in de lucht blijft natuurlijk.) Ik heb namelijk gelezen dat dit niet op gaat, maar ergens anders las ik weer juist wel.  Huh
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #6 Juni 26, 2016, 15:38:08
edit2Rapporteer  
Ik denk dat je de lowend 2 knoopjes naar beneden kan bijstellen. Let wel, de highend wordt een stuk minder (hoewel de Nitro bakken depower heeft, weet niet hoe de Hatch dat doet) omdat je met een directional niet kan hakken zoals bij een TT
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #7 Juni 26, 2016, 19:21:38
edit2Rapporteer  
Dat kan prima, maar idd. niet op dezelfde manier als bij een TT.
Je kunt met oefening veel druk kwijt op de vinnen.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #8 Juni 26, 2016, 20:28:23
edit2Rapporteer  
Dat kan prima, maar idd. niet op dezelfde manier als bij een TT.
Je kunt met oefening veel druk kwijt op de vinnen.

Ja oke, je kan wegdrukken, maar nooit zo overpowerd als bij een TT. En van een golf afrijden is dan ook niet echt comfortabel meer.

Met de TT kan ik over de 50 knopen gaan met de 7, maar juist voor het waveriden heb ik er maar een 5 bijgehaald zodat ik bij 40 knopen nog comfortabel kan varen Smiley
LennardK

Berichten: 116
Antwoord #9 Juni 26, 2016, 22:20:42
edit2Rapporteer  
Ik denk dat je de lowend 2 knoopjes naar beneden kan bijstellen

Check. Altijd handig om te weten ivm de planning. De highend was ik nog niet van plan op te zoeken. Smiley
Oli4k

Berichten: 161
Antwoord #10 Juni 27, 2016, 20:24:36
edit2Rapporteer  
Bij 15 ~ 17 knopen pak je op een surfboard beter een 10. Ik ben iets lichter en vaar pas vanaf 18 knopen met een 8 icm 5'11 board. Rond de 26 knopen kies ik meestal al voor een 6. Voor lekker golfrijden wil je niet te groot zodat de kite snel draait (omdat je altijd eerst je kite stuurt en dan je board, snellere kite = sneller sturen dus makkelijker timen om golven kunnen pakken) en zodat je niet van de golf af wordt getrokken als je daarop probeert te surfen. Op stijle golven is het erg lastig aankanten.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #11 Juni 27, 2016, 21:27:34
edit2Rapporteer  
Ik weeg 85 en vaar op m'n 6.1 (29l) vanaf 16 knopen met de 9 op 23m lijnen, maar dan moet de stroming niet tegenwerken. Nitro is een behoorlijk krachtige kite, vandaar 8. Ach 10 kan ook, het is niet dat je daar zo overpowerd mee bent opeens.

En na een paar keer varen heb je toch wel een persoonlijke voorkeur ontwikkeld.
LennardK

Berichten: 116
Antwoord #12 Juni 27, 2016, 22:06:58
edit2Rapporteer  
En na een paar keer varen heb je toch wel een persoonlijke voorkeur ontwikkeld.

Daarom. Voorlopig moet ik m'n eerste meters nog steeds maken. Maar omdat ik totaal geen ervaring hierin heb is het iig handig om een eerste houvast te hebben kwa windraam en kite maat keuze. Denk dat ik de eerste keer maar naar B'dam ga. Dan is het niet zo ver lopen om evt een andere vlieger te pakken. Smiley

Iig alvast bedankt voor de tips voorlopig. 
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.