North Click Bar 2017

Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #25 Juli 27, 2016, 23:08:49
edit2Rapporteer  
Ben ik de enige die toch vooral eenvoud, degelijkheid en in de breedte verstelbaar zoek? 1 bar voor meerdere maten kite. De simpelste oplossing is soms de best, is dit niet te veel high tech en duur?
 
Ook al zou je de enige zijn, dan nog kun je gelijk hebben.

Ik ben namelijk de enige die al jaren baalt van North's bungelende depowerstrap. Die slaat om het depowerkoord, om een stuurlijn, om de bar zelfs. Elk jaar hoopte ik dat ze dat eens zouden verbeteren. Genoeg goede voorbeelden. Maar nu komen ze met iets eigens. Een drukknop. Een draaimechanisme. Nee, twee? In zand en zout...
Al zou ik 'm gratis krijgen...

The new way of depower: een knop indrukken. Maar wil je helemaal depoweren, dan moet je 8x drukken. Allebei de kanten tegelijk? Met mijn bestaande bar kan ik in 1x met 1 hand de kite helemaal depoweren. Lijkt me veel sneller.

Mijn eerste North bar uit 2005 had bekleding die losliet. Daar waar je de bar vasthoudt, kwam al gauw het metaal tevoorschijn. Mijn laatste North bar uit 2013 heeft bekleding die loslaat. Daar waar je de bar vasthoudt, komt alweer het metaal tevoorschijn.
Pfff...

Naish had ook zo'n advertentie van De Best Ever Verbetering Die Het Kitesurfen Helemaal Verandert:
de sigma shape. Ik zag er vandaag toevallig nog eentje varen. Gebeurt niet vaak.
En nu heeft North net zo'n lulverhaal.
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #26 Juli 28, 2016, 07:32:38
edit2Rapporteer  
Nogal een gebash op North in jouw reactie. Mijn 2009 bar is nog in perfecte staat. En die wordt toch regelmatig gebruikt, wel bijna elke keer netjes afgespoeld.
En waar haal je dat van die 8x drukken en aan beide kanten? Zoals ik het begrijp is het maar aan 1 kant en is het in 1x drukken de depower.

Ik hou er alvast een open mind over. Als alles zeer goed geseald is (wat ook mag voor die gigantisch hoge prijs) zie ik er nog niet direct problemen mee.
En ik vraag me ook wel af hoe handig/onhandig zoiets is aan 1 kant zitten draaien.
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #27 Juli 28, 2016, 09:30:25
edit2Rapporteer  
Ja ik was flink geïrriteerd, en met reden denk ik, maar ik laat het ook weer los. Het is de eerste keer in 12 jaar dat ik het zo van me af schrijf. Als die bar echt zo goed is, merk ik het wel over een jaar of 2. En ter compensatie: Vegas en Evo zijn/waren hele lekker kites.
ErikFanatic

Berichten: 459
Antwoord #28 Juli 28, 2016, 12:57:23
edit2Rapporteer  
Volgens mij zou mij dit systeem nog wel een heel goed kunnen bevallen. Vooral het minimalistische resultaat en ontbreken van slijtage op de power- en safety-lijn spreekt me aan. Als ze dit ook nog weten te combineren met een zandproof swivel op de powerlijnen BOVEN de bar die onder alle omstandigheden werkt lijkt dit de perfecte bar.

Uitgaande dat het binnenwerk niet vast loopt door het zout.

Zo vaak hoef je de kite namelijk niet te trimmen. Als je eenmalig de sweetspot van de kite hebt gevonden zit je bijna altijd de gehele sessie goed. Ik zet de sweetspot altijd net 3 cm boven de volledig aangetrokken bar stand. In de high-end vaak 1 cm er af trimmen om wat meer hangtime te krijgen. Ik ben benieuwd!
Ondabeach

Berichten: 1191
Antwoord #29 Juli 28, 2016, 13:41:10
edit2Rapporteer  
Voor wat betreft de bekleding van de north bar moet ik je gelijk geven Jelle. Vaar vanaf 2004 met North.. elke bar weer het zelfde probleem. Voor de rest niets op aan te merken. Het nieuwe systeem zal zich nog moeten bewijzen.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #30 Juli 28, 2016, 15:05:04
edit2Rapporteer  
...Zo vaak hoef je de kite namelijk niet te trimmen...

Voor een freestyle bar klopt dit, maar voor wave, of nog specifieker race...
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #31 Juli 28, 2016, 16:44:27
edit2Rapporteer  
gewicht ! Er komt best veel meer gewicht in de bar uiteinden tov normale barren. Dus als je unspinned heeft die meer kracht wat meer pijn kan doen OF als je je bar tegen je wave board klopt is de put groter of dieper of lek wegens hoger gewicht.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #32 Juli 28, 2016, 17:39:57
edit2Rapporteer  
Nogal een gebash op North in jouw reactie. Mijn 2009 bar is nog in perfecte staat. En die wordt toch regelmatig gebruikt, wel bijna elke keer netjes afgespoeld.
En waar haal je dat van die 8x drukken en aan beide kanten? Zoals ik het begrijp is het maar aan 1 kant en is het in 1x drukken de depower.

Ik hou er alvast een open mind over. Als alles zeer goed geseald is (wat ook mag voor die gigantisch hoge prijs) zie ik er nog niet direct problemen mee.
En ik vraag me ook wel af hoe handig/onhandig zoiets is aan 1 kant zitten draaien.

Staat in de 2e foto: 'Pushing the depower button once is one depower step'

Dus als je overvallen wordt door een vlaag is het niet meer een kwestie van 1 keer aan de strap trekken, maar een aantal keer op de knop drukken.

De swivel zou een beetje moeten werken als de nieuwe Core bar, alleen ipv 2 lijnen, 1 platte/vierkante PU lijn. Ik kan dat in de foto's alleen niet duidelijk zien. Ik vind gewone PU lijnen al vervelend klemmen bij sheeten+sturen, zeker met 1 hand.

Ze kunnen de as van de draaiknop wel goed geseald hebben, maar de lijnen moeten toch fatsoenlijk door de floaters kunnen bewegen, dus hoe wil je dat sealen? Verder kan zand en zout gewoon lekker schuren op de contactoppervlakten bij de knop. Hoe gaat dat eruit zien na 200 zoutwater strandsessies?

Mocht je de leaderlijnen ooit moeten vervangen, hoe makkelijk/moeilijk gaat dat? (als ik naar de patenten kijk, heb ik wel een vermoeden)

En hoe goed gaat die drukknop werken in een wintersessie?

Is de bar nog wel stevig genoeg voor zware riders die graag overpowerd varen?

ErikFanatic

Berichten: 459
Antwoord #33 Juli 29, 2016, 06:55:31
edit2Rapporteer  
Vragen, vragen, vragen, geef mij er maar eentje voor een hufterproof test.
Tot nu toe heb ik n.l. alle onderdelen van mijn kitegear wel eens of meerdere keren stuk zien gaan.
et1961

Berichten: 365
Antwoord #34 Juli 29, 2016, 09:44:18
edit2Rapporteer  
Vragen, vragen, vragen, geef mij er maar eentje voor een hufterproof test.
Tot nu toe heb ik n.l. alle onderdelen van mijn kitegear wel eens of meerdere keren stuk zien gaan.

Dat ligt mogelijk dan aan jou;
- of je vaart met het verkeerde merk,
- of je bent niet zuinig op je spullen,
- of je spoelt je materiaal niet af met zoet water na een sessie,
- of je vaart zo lang door met je oude spullen omdat je denkt dat ze het eeuwige leven hebben...
ErikFanatic

Berichten: 459
Antwoord #35 Juli 29, 2016, 10:42:57
edit2Rapporteer  
Natuurlijk ligt dat (grotendeels) aan mij.

Een board breken in een goede landing, Vier (Flexifoil) chickenloops die afbreken tijdens poppen, kites die doorknikken bij sprongen in de high-end. En dan nog eens de twee boards waar ik in combinatie met boots de inserts uit heb getrokken. Heeft toch vooral te maken met mijn vaarstijl en relatief zware gewicht in liefst overpowerde condities. Op deze manier vraag ik nu eenmaal veel meer van het materiaal dan de gemiddelde kiter.
et1961

Berichten: 365
Antwoord #36 Juli 29, 2016, 16:39:43
edit2Rapporteer  
Kan me goed voorstellen Erik, dat wanneer je zelf zwaar bent icm agressieve vaarstijl, dat het materiaal veel meer te verduren krijgt.

In jouw geval, kwalitatief het beste materiaal kiezen, deze "high-tec" barren maar beter links laten liggen Wink
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #37 Juli 29, 2016, 19:42:45
edit2Rapporteer  




ErikFanatic

Berichten: 459
Antwoord #38 Augustus 23, 2016, 07:39:24
edit2Rapporteer  
Hierbij het beeldmateriaal van de release:

http://youtu.be/XqqnNYp7UYA
Eltimm

Berichten: 78
Antwoord #39 Augustus 23, 2016, 15:55:52
edit2Rapporteer  
Natuurlijk ligt dat (grotendeels) aan mij.

Een board breken in een goede landing, Vier (Flexifoil) chickenloops die afbreken tijdens poppen, kites die doorknikken bij sprongen in de high-end. En dan nog eens de twee boards waar ik in combinatie met boots de inserts uit heb getrokken. Heeft toch vooral te maken met mijn vaarstijl en relatief zware gewicht in liefst overpowerde condities. Op deze manier vraag ik nu eenmaal veel meer van het materiaal dan de gemiddelde kiter.

Eens, ik weeg 105 kg, ben redelijk sterk. Als ik spring en ik load & pop komt er best wel veel kracht op de lijnen (ze moeten immers 105+ kg omhoog tillen). Elke beweging word dus veel zwaarder belast (ook sturen, landen, loopen, etc...)

Dat zorgt dat je een kwadratisch veel grotere slijtage hebt tegenover een man van 75 of een vrouw van 60 of zo. En een kite jellyfisht bij mij ook veel eerder dan bij anderen...

Mijn vriendin dr bar na 3 jaar: nageltjenieuw (kite ook niet heel veel)
Mijn bar: 3e reeds, en begint ook al weer te rafelen. Allen north 5th elements, die begonnen te rafelen. Denk dat ik volgende keer een bar door Evan laat bouwen met extrasterkte infexion heavy duty bombproof lijntjes...

Ik ga dit systeem van north eens aankijken, vaar veel op zee. Zien wie de eerste is wiens bar blokkeert.
Vond dat systeem van cabrinha interessanter, ook al vaar ik directional met dynabar (swivelmount)...
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #40 Augustus 23, 2016, 16:00:38
edit2Rapporteer  
Is er geen risico dat een stuurlijn na een rotatie achter de Y-splitter vast komt te zitten als de stuurlijnen precies rond dat punt kruisen... ?
Eltimm

Berichten: 78
Antwoord #41 Augustus 23, 2016, 16:06:26
edit2Rapporteer  
Denk het niet, zal wel op getest zijn. Je kan het ook nog aanpassen (zie video) en dit zijn maar vier lijnen. Zal met vijfde-lijnskit misschien wel erger zijn...

Als we nou eens een CLICKERBALL maken? Alle nieuwigheid in 1 bar, zien waar ie eerst kapot gaat! ListenToMe Lips Sealed
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #42 Augustus 23, 2016, 17:10:03
edit2Rapporteer  
Denk het niet, zal wel op getest zijn. Je kan het ook nog aanpassen (zie video) en dit zijn maar vier lijnen. Zal met vijfde-lijnskit misschien wel erger zijn...

Als we nou eens een CLICKERBALL maken? Alle nieuwigheid in 1 bar, zien waar ie eerst kapot gaat! ListenToMe Lips Sealed

Ik vraag het me ook af juist vanwege het aanpassen. De splitter heeft een opening waar je de lijn doorheen haalt... het is niet ondenkbaar dat daar een stuurlijn achter blijft hangen.

Kleine kans, en als het gebeurt zal je kite en niet spontaan van gaan loopen oid, maar dan maken ze een cleane bar zodat een strap niet in de weg kan gaan zitten en bv rond de lijnen kan wikkelen, en maken ze er vervolgens zo'n splitter aan. Dat had vast anders gekund, meer zoals hun stopper op de oude bar.

En het echte testen gebeurt in de praktijk bij de consument. F-One vindt hun Bandits ook superveilig.

Wat een ander zich ook afvroeg: Is er te depoweren als er geen spanning op de stuurlijnen staat?

Is er ook iets bekend over een smallere variant voor kleine kites of uithaken?
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #43 Augustus 23, 2016, 17:31:32
edit2Rapporteer  
North heeft een hele berg how-to's geupload over het vervangen van onderdelen aan deze bar.

Hier zie je goed hoe het binnenwerk in elkaar steekt:


http://www.youtube.com/watch?v=55wyNR2z__4
MarkBoardguru

Berichten: 15
Antwoord #44 Augustus 23, 2016, 17:36:37
edit2Rapporteer  
Om te depoweren moet er altijd een beetje spanning op de backlines staan. Dit is niet anders dan bij een clamcleat op frontlijnen. Die depowered ook niet als er geen spanning op staat

De lijnbreedte op de Clickbar is 49cm wat voor heel veel kitematen prima volstaat. Een smallere versie ligt momenteel nog niet in de planning.

Ik heb inmiddels een aantal barren in de test dus bij deze staat iedereen vrij om tijdens een Northkiteboarding testdag de bar zelf te testen. Testdagen staan vermeld (soms last minute) op de facebookpagina van northkiteboardingbenelux
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #45 Augustus 23, 2016, 19:33:20
edit2Rapporteer  
Om te depoweren moet er altijd een beetje spanning op de backlines staan. Dit is niet anders dan bij een clamcleat op frontlijnen. Die depowered ook niet als er geen spanning op staat

De lijnbreedte op de Clickbar is 49cm wat voor heel veel kitematen prima volstaat. Een smallere versie ligt momenteel nog niet in de planning.

Ik heb inmiddels een aantal barren in de test dus bij deze staat iedereen vrij om tijdens een Northkiteboarding testdag de bar zelf te testen. Testdagen staan vermeld (soms last minute) op de facebookpagina van northkiteboardingbenelux

in geen 679 jaar of wat dat ding ook maar mag kosten, voor dat geld bestel ik wel een custom infexion bar (of 2)
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #46 Augustus 23, 2016, 20:03:35
edit2Rapporteer  
Ziet er goed uit zeg, veel simpeler dan de schets uit het patent.
Ik vind t er wel een beetje klein (en dus fragiel) uitzien.. Zijn er gegevens bekend over hoeveel kracht het mechanisme aankan?
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #47 Augustus 23, 2016, 20:17:48
edit2Rapporteer  
Om te depoweren moet er altijd een beetje spanning op de backlines staan. Dit is niet anders dan bij een clamcleat op frontlijnen. Die depowered ook niet als er geen spanning op staat
 


Tuurlijk wel. Die trek je gewoon naar beneden, en weer terug zodat hij klemt, voila.

Net filmpje gezien... dat depoweren lijkt wel mee te vallen gelukkig.

Ik ga 'm zeker een keer testen. Dan begraaf ik 'm overigens ook eerst even in het zand als je 't niet erg vindt Grin


De lijnbreedte op de Clickbar is 49cm wat voor heel veel kitematen prima volstaat. Een smallere versie ligt momenteel nog niet in de planning.



De verstelbare floaters waren toch zo'n revolutie? Ik zie eigenlijk geen enkele reden waarom je dat bij deze bar niet zou kunnen doen... 

Ik vaar zelf m'n 18m nog op 55cm, en de 7 meestal ook, maar de 5 gaat toch echt op 45.

North heeft een hele berg how-to's geupload over het vervangen van onderdelen aan deze bar.

Hier zie je goed hoe het binnenwerk in elkaar steekt:

https://www.youtube.com/watch?v=55wyNR2z__4


Ziet er toch behoorlijk gevoelig uit voor zand en zout, en slijtage op de leaders...

Wat moeten reserve onderdelen kosten eigenlijk? 
ctddekke

Geen avatar

Berichten: 27
Logs: 5 | 767 uur
Antwoord #48 Augustus 23, 2016, 20:29:32
edit2Rapporteer  
Als je wil depoweren omdat je te veel wind hebt staat er volgens mij altijd druk op de stuurlijnen. Als je wil depoweren voor het opstarten moet je even aan de stuurlijnen trekken.

Als ik het filmpje zo bekijk ziet het eruit als een makkelijk te gebruiken bar.

Het mechanisme ziet er wat iel uit, maar je moet niet vergeten dat de kracht op de stuurlijnen ook vele malen lager is dan op de powerlijnen waar normaal het trimmechanisme op zit.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #49 Augustus 23, 2016, 20:41:36
edit2Rapporteer  
Als je wil depoweren omdat je te veel wind hebt staat er volgens mij altijd druk op de stuurlijnen. Als je wil depoweren voor het opstarten moet je even aan de stuurlijnen trekken.

Als ik het filmpje zo bekijk ziet het eruit als een makkelijk te gebruiken bar.

Het mechanisme ziet er wat iel uit, maar je moet niet vergeten dat de kracht op de stuurlijnen ook vele malen lager is dan op de powerlijnen waar normaal het trimmechanisme op zit.

Logisch dat je dan druk hebt. Maar ik had het over depoweren voor het oplaten van de kite. Maar gezien het filmpje lijkt dat niet zo heel omslachtig te zijn.

Eigenlijk zou Evan die bar even op z'n trekbank moeten zetten
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.