Hydrofoil board advies gevraagd

J0zoNe

Geen avatar

Berichten: 161
Augustus 15, 2016, 12:24:35
edit2Rapporteer  
Ik wil beginnen met foilen. De beste manier lijkt mij een board kopen en oefenen, oefenen en oefenen... De vraag is wat voor een foil kan ik het beste kopen. Op marktplaats staat een mooie te koop maar dat is een race foil, is het daar op te leren? of raak je dan zo ontmoedigt dat je nooit voorbij de beginners fase komt...
Ik surf ongeveer 8 jaar, laatste jaren veel wave riding. (strapless)
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #1 Augustus 15, 2016, 12:59:20
edit2Rapporteer  
Waar vaar je meestal? Er zijn meerdere resellers die hun foil beschikbaar stellen voor test, lijkt mij. Ik stuur je een pm.
J0zoNe

Geen avatar

Berichten: 161
Antwoord #2 Augustus 15, 2016, 13:24:28
edit2Rapporteer  
Ik vaar meestal langs de kust van Noord Holland, (ben gek op downwinders) maar ik woon vlak bij Schellinkhout / Medemblik en kan dus met alle richtingen op het binnenwater varen. Testen lijkt mij op dit moment nog niet echt zinvol, omdat ik nog niet kan varen... De vraag is eigenlijk kan ik het leren op een race foil, of is dat te hoog gegrepen en kan ik beter een beginners setje kopen.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #3 Augustus 15, 2016, 15:41:46
edit2Rapporteer  
Wat wil je ermee gaan doen op termijn?

Sommige alu-foils zijn een serieus alternatief geworden voor carbon race-foils. Een beginnersset met grote vleugels is niet nodig als je al genoeg directional ervaring hebt.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #4 Augustus 15, 2016, 15:58:21
edit2Rapporteer  
hangt helemaal van je doorzettingsvermogen, talent en gewicht af. Zware kiters zonder talent voor de sport moeten gewoon een trage foil met een grote vleugel die veel lift geeft hebben. Hoe zwaarder je bent des te hoger de snelheid moet zijn om de foil je uit het water te laten tillen.

Maar een racefoil is zeker niet onmogelijk om het mee te leren, ze hebben alleen wat meer snelheid nodig en stallen wat abrupter maar eenmaal op snelheid zijn ze stabieler dan de meeste beginnersfoils. Dat moet ook wel want anders valt er niet mee te racen.

Welke heb je op het oog?
J0zoNe

Geen avatar

Berichten: 161
Antwoord #5 Augustus 15, 2016, 16:41:29
edit2Rapporteer  
Ik ben wat zwaarder (88kg) dus in combinatie met een race foil zal wat het extra oefening kosten, dat vind ik geen probleem. Maar is het gevaarlijk, in de zin van blessures door hoge snelheid/onkunde?
Ik heb dit board op het oog.
http://www.marktplaats.nl/a/watersport-en-boten/surfen-kitesurfen/m1077507311-kitesurf-kite-foilboard-te-koop-zgan.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #6 Augustus 15, 2016, 18:10:26
edit2Rapporteer  
Ik zou deze set aanraden:

http://zeeko-kites.com/fr/foil-series/302-foil-alu-white-blue-edition-3760253111911.html
http://zeeko-kites.com/fr/foil-series/322-pocket-air-foil-surf-3760253112093.html

Vaart helemaal top en met de prijs is vaak nog wel iets mogelijk als je Zeeko mailt. Ik weeg 85 kg en vond het een super makkelijke foil.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #7 Augustus 15, 2016, 21:11:11
edit2Rapporteer  
Vergeet de Moses Fluente niet! Carbon voor een redelijke prijs!
Medium speed ook, dus geen trage foil.
gerrit

Berichten: 188
Antwoord #8 Augustus 15, 2016, 21:21:37
edit2Rapporteer  
Moses is idd een hele goede keuze zeker icm Arriba Arriba waveboard mijn favoriete keuze onder de 2000 euro dus 2 toys voor de prijs van 1 www.kiteoutlet.eu
J0zoNe

Geen avatar

Berichten: 161
Antwoord #9 Augustus 16, 2016, 06:32:30
edit2Rapporteer  
Mijn uiteindelijke doel zal zijn afstanden afleggen, lijkt mij leuk om bijvoorbeeld van Schellinkhout naar Amsterdam te varen. (en terug) Uit het feit dat jullie mij andere boards aanraden begrijp ik dat het niet slim is om te starten met zo'n race foil?
Hoe lang hebben jullie met de beginners set up gevaren, voordat je wilt upgraden naar iets snellers?
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #10 Augustus 16, 2016, 09:07:04
edit2Rapporteer  
De echte beginners foils raak je zo op uitgekeken als je van snelheid houd, maar een goede Freeride foil ben je wel even zoet mee of raak je nooit op uitgekeken als je niet gaat racen.

Ikzelf heb 1,5 jaar op de zeeko makaira gevaren voordat ik echt uitgekeken was op vooral de korte mast van 80cm en het feit dat ik enorm verzuurde op lange afstanden. Maar dat laatste hebben vrijwel alle nieuwe foils niet meer.

Die Aguera is best een goede foil volgens mij, als je genoeg doorzettingsvermogen hebt en de juiste condities uit zoekt om te oefenen moet het daar ook mee lukken.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #11 Augustus 16, 2016, 09:29:40
edit2Rapporteer  
Het heeft met risico's te maken, en learning curve.
Hoe hoger je snelheid, hoe harder de klappen.

Ik heb Evan's Makaira overgenomen, en na 25 vaaruren is het mij pas 1x echt gelukt om stabiel de foil zo hard te laten varen dat je voelt dat hij niet harder meer kan (in 10kn!!! wind).

Ik draag meestal ook een helm, daar in het leerproces de foil gewoon vol uit het water kan springen bij een balansfout waarbij je eraf valt. Opeens is je lichaamsgewicht van de foil af, dus die lift zet zich gelijk door in letterlijk het water uit schieten.

Ik heb al 1 helm kapot gehad door de harde klappers, earprotectors finaal afgebroken.
En mijn wetsuit met frontzip uitgescheurd doordat er zoveel water binnenkomt door stevige faceplants.

Na 25 vaaruren zijn die extreme dingen wel zo goed als verdwenen vanwege toegenomen controle.
Maar het blijft voor mij - samen met kiteloops op hoogte - een vaarvorm waarbij je erg hard kunt vallen!

Persoonlijk (dat wordt mijn volgende stap door voortschrijdend inzicht) zou ik een foilsysteem kopen waarbij je een freeride en racefoil op kunt monteren. O.a. ZEEKO, LEVITAZ, KETOS hebben dat.
Dan kun je er ook geen buil aan vallen.
Voor de Makaira was die er al, evenals langere en dunnere masten.
Helaas voor mij uitverkocht.
DM2008

Berichten: 913
Antwoord #12 Augustus 16, 2016, 20:06:41
edit2Rapporteer  
Lekker filmpje van Nobile:
http://vimeo.com/177989397?ref=fb-share&1


Zo'n landtong mogen ze wat mij betreft ook aanleggen bij bv Schellinkhout!
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #13 Augustus 17, 2016, 00:58:53
edit2Rapporteer  
Gong  een optie?
Goede prijs.
Frank Rrd

Geen avatar

Berichten: 19
Antwoord #14 Augustus 17, 2016, 08:18:32
edit2Rapporteer  
Ik heb van het voorjaar ook lang getwijfeld welke ik moest nemen. Testen werkt niet als je het nog niet kan, je moet kopen en proberen. Carbon vond ik te duur, bij alu twijfelde ik of het wel goed genoeg was. Na het lezen van veel reviews kwam de Zeeko Black & White er bij mij als beste uit, die gekocht met Zeeko Pocket board.
Na 3 keer een uurtje proberen kon ik enkele tientallen meters achter elkaar foilen, nu na een keer of 10 kan ik stukken switchstance varen en wat bochtjes maken. Zo extreem moeilijk zoals sommigen het doen voorkomen is het ook weer niet.
Ik ben niet geïnteresseerd in racen en kan me ook niet voorstellen dat ik op den duur vanwege snelheid of iets anders uitgekeken raak op deze foil. Er blijft voorlopig uitdaging genoeg voordat je goed kan gijpen, overstag, 360, enz. kan.
Pocket board vind ik erg prettig, neus loopt behoorlijk omhoog, waardoor de neus niet snel hapt als je in het begin continu op en neer gaat. In het begin 3 voetbanden er op, gevaarlijk voor je knieën, maar je staat lekker stevig. Nu nog 1 wijde voetband aan de voorzijde. Vanaf 12-13 knopen met een 9m2 LEI kite.
Ik heb hem besteld bij Famous Frank in Duitsland.
Mocht je vragen over deze combinatie hebben, mail me gerust.
J0zoNe

Geen avatar

Berichten: 161
Antwoord #15 Augustus 17, 2016, 08:41:23
edit2Rapporteer  
Bedankt voor jullie reacties mannen! Erg handig voor mijn beeldvorming.
Ik heb inmiddels 2 avonden kunnen stuntelen en vond het erg leuk, ik wil graag iets kopen waar ik voor een lange termijn wat aan heb. Daarom heb ik besloten voor een nieuwe foil te gaan, de ontwikkelingen gaan erg snel, en het zou fijn zijn als ik een setup heb die ik kan aanpassen aan deze veranderingen.
De keuze die ik nu moet maken is tussen een alu/carbon (sroka) of full carbon (moses)...het prijsverschil bedraagt ongeveer 500 euro. Is dat het waard?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #16 Augustus 17, 2016, 09:14:32
edit2Rapporteer  
Carbon geeft je in de regel (!) een lichter board.
En dat is altijd prettig.

Kwa snelheid voor freeride maakt het materiaal (carbon vs. G10/ALU)weinig meer uit, zoals de foils van Zeeko al hebben bewezen.

Er komen nu steeds meer foils op de markt, maar de ontwikkelingen gaan helemaal niet zo snel als je denkt. Het zijn kleine stapjes. Verwacht niet dat je nu een foil koopt dat die over twee jaar niet meer mee kan.
Een modulair systeem waarbij je kunt upgraden is dan echt een aanrader.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #17 Augustus 17, 2016, 09:24:17
edit2Rapporteer  
Carbon is onderhoudsvriendelijker, zeker als je in zout water vaart. Aluminium gaat op den duur roesten op de RVS bouten als je het niet regelmatig uit elkaar haalt en de bouten voorziet van de vaak meegeleverde Tefgel.

Aluminium icm carbon corrodeert nog sneller als deze twee in contact met elkaar komen, sommige merken hebben carbon vleugels op een aluminium romp met plastic spacers er tussen welke je dus absoluut niet moet vergeten.
Frank Rrd

Geen avatar

Berichten: 19
Antwoord #18 Augustus 17, 2016, 10:07:45
edit2Rapporteer  
Ik haal mijn Zeeko Black & White elke keer uit elkaar, zijn redelijk wat bouten die je in- en uit moet schroeven iedere keer. Hoewel het al met al misschien ook maar 5 minuten werk is (de kleine achtervleugel laat ik wel gemonteerd). Daarnaast vind ik het een onhandig ding om te vervoeren en thuis op te slaan als deze nog volledig gemonteerd is. Dat is voor mij de grootste reden om iedere keer uit elkaar te halen.
J0zoNe

Geen avatar

Berichten: 161
Antwoord #19 Augustus 21, 2016, 06:54:21
edit2Rapporteer  
Nogmaals thnx voor alle input. Ik heb besloten een full carbon te kopen vanwege het gewicht, minder onderhoud en looks Smiley. Het is de Moses Silente geworden, erg mooi apparaat. Afgelopen donderdag al flink kunnen oefenen, heen en weer varen op het water en starten gaat prima, volgende stap is op de foil komen... Erg leuk tot zover, zie jullie wel voorbij vliegen!!
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #20 Augustus 21, 2016, 09:41:53
edit2Rapporteer  
Mooie en lichte productie foil!
Ik ben benieuwd, wil deze binnenkort ook eens testen!
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #21 Augustus 21, 2016, 09:52:38
edit2Rapporteer  
Denk dat jij beter de Fluente kunt testen Michiel.  Of de Silente met 2016 vleugels.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #22 Augustus 21, 2016, 11:22:48
edit2Rapporteer  
Denk dat jij beter de Fluente kunt testen Michiel.  Of de Silente met 2016 vleugels.

De Fluente, ik vergiste mij idd.
Alleen de mastlengte lijkt mij ietwat kort voor voor mijn huidige niveau en het water waar ik meestal op vaar (open zee).
Maar nu kapen we dit topic Tongue
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #23 Augustus 21, 2016, 11:49:03
edit2Rapporteer  
15cm extra scheelt veel hoor. Levitaz is standaard ook maar 96cm.
J0zoNe

Geen avatar

Berichten: 161
Antwoord #24 Augustus 21, 2016, 12:04:03
edit2Rapporteer  
Toch wel even nieuwsgierig Michiel, welke mast hoogte vaar jij dan? Overigens heb ik voor de Silente gekozen, omdat de Fluente toch nog gedeeltelijk van aluminium is. (fuselage) Jammer dat ze dat onderdeel niet in carbon kunnen leveren.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.