Hydrofoil met korte mast

Joshua

Berichten: 55
Augustus 15, 2016, 23:29:29
edit2Rapporteer  
Het kitesurfen met een hydrofoil lijkt mij een leuke nieuwe uitdaging, maar helaas woon ik in het binnenland en kitesurf vaak op plekken als Horst en Mirns. Hier is het water vaak zo ondiep dat kitesurfen met een "standaard" hydrofoil met een mast van > 80 cm geen optie is.

Ik zie op internet dat een aantal merken ook hydrofoils verkopen met een mast van rond de 40 of 60 cm. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?
Deze foils worden beschreven als beginners-foils, maar ik ben bang dat de mast hiervan (met name de 40 cm variant) niet lang genoeg is, waardoor je continu weer naar beneden zakt en amper het foil effect krijgt.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #1 Augustus 16, 2016, 00:42:52
edit2Rapporteer  
Er is wellicht nog een keuze Joshua: andere spots opzoeken Smiley.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #2 Augustus 16, 2016, 08:58:01
edit2Rapporteer  
Het wordt wel gedaan in het buitenland op spots die net te ondiep zijn voir de volle lengte. Maar het moet wel erg vlak water zijn om niet constant je foil te ventileren. Onder de 60cm wordt echt foilen, bochten draaien etc wel erg lastig aangezien je dan bij de kleinste hoek van je board de wingtips het wateroppervlak raken en hij ventileert wat meestal resulteert in een crash.

Voor de diepere spots is 80cm al aan de korte kant als er wat kleine golfjes of chop staat dus dan moet je echt meerdere masten aanschaffen.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #3 Augustus 16, 2016, 09:21:39
edit2Rapporteer  
Korte mast is voor hydrofoil scholen interessant, voor particulieren onzin.
Je kunt er nauwelijks mee aan de wind varen, want zoals Evan zegt moet de mast dan, net als een TT gekanteld worden.

Ondiepe spots = no go voor hydrofoils!

Alhoewel niet zo'n goed low-end als de minste hydrofoil: een skimboard is dan wellicht een betere en goedkopere optie.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #4 Augustus 16, 2016, 10:19:28
edit2Rapporteer  
Bij Mirns rijd je gewoon nog even 10 minuten door en dan ben je bij Stavoren: een hele mooie foil locatie en een stuk rustiger dan Mirns.
Ook gratis parkeren en horeca aanwezig en in het verleden stond er zelfs een douche. Weet niet of die er nu nog is
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #5 Augustus 16, 2016, 10:51:33
edit2Rapporteer  
Met F-One Fish 5'6 kun je met 8m kite bij 12 knopen surfen en hoogte lopen.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #6 Augustus 16, 2016, 12:33:41
edit2Rapporteer  
Inderdaad zijn er genoeg mooie Ijsselmeer foilspots zoals Idefixe al aangeeft.

Met F-One Fish 5'6 kun je met 8m kite bij 12 knopen surfen en hoogte lopen.

Zonder je vedergewicht er niet bij te vermelden nutteloze info Tongue
Technisch mogelijk met het juiste materiaal, maar of dat leuk is?

Met 12kn is met een 8m LEI foilen heel erg fijn op een freeride vleugel!
Joshua

Berichten: 55
Antwoord #7 Augustus 16, 2016, 13:06:26
edit2Rapporteer  
Bedankt voor de reacties. Gewoon een andere spot als Stavoren is natuurlijk een goede optie en een stuk beter dan een "halve" foil. Dan maar iets verder rijden Wink
Zelf heb ik al een Shinnster, wat een erg leuk board is op de dagen dat het weinig waait. Binnenkort maar eens kijken of ik ergens een foil kan proberen om te zien of het bevalt.
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #8 Augustus 17, 2016, 00:54:18
edit2Rapporteer  
Dat gaat niet.  Je hebt meerdere sessies nodig om het te leren. Even proberen of het bevalt is er niet bij. Je moet all in.
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #9 Augustus 17, 2016, 10:09:53
edit2Rapporteer  
Bij Mirns rijd je gewoon nog even 10 minuten door en dan ben je bij Stavoren: een hele mooie foil locatie en een stuk rustiger dan Mirns.
Ook gratis parkeren en horeca aanwezig en in het verleden stond er zelfs een douche. Weet niet of die er nu nog is

Ook bij Stavoren ligt een zandbank. Je best nog wel een eind uitzwemmen om genoeg diepte te hebben
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #10 Augustus 17, 2016, 21:54:45
edit2Rapporteer  
Een telescopische foilmast schijnt in ontwikkeling te zijn...
Ik zou er alleen niet op gaan zitten wachten Wink
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.