beginnende kiter materiaal

jmatla

Geen avatar

Berichten: 6
Augustus 16, 2016, 13:45:59
edit2Rapporteer  
Hey allen,

Net kite-cursus afgerond en wil graag eigen materiaal kopen. Ik heb eigenlijk geen idee waar ik moet beginnen.  een 10 of een 12? hoe groot moet mn board zijn? wat voor size bar heb ik nodig? Ik heb rondgezocht hier op het forum maar heb niet direct een handleiding gevonden om een beslissing mee te maken.

Mijn details:

lengte : 185cm
gewicht : 72-75 kg

In het begin zal ik vooral dichtbij huis (Zuid holland regio). Lessen gevolgd aan de zandmotor maar wil eigenlijk zsm leren kiten op zee.
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #1 Augustus 16, 2016, 13:58:23
edit2Rapporteer  
Gewicht + lengte is belangrijk en waar je gaat varen Smiley
jmatla

Geen avatar

Berichten: 6
Antwoord #2 Augustus 16, 2016, 14:30:34
edit2Rapporteer  
Gewicht + lengte is belangrijk en waar je gaat varen Smiley


Nature, ik heb het aangepast in mijn beginpost
PieterK

Berichten: 264
Logs: 0 | 241 uur
Antwoord #3 Augustus 16, 2016, 15:05:33
edit2Rapporteer  
Ze zeggen, dat als je op de Noordzee kunt varen, je overal kunt varen. Tegelijkertijd vond ik het soms wel frustrerend - stroming, golven, getij en windrichting. Vlak water zorgt voor veel mensen voor een wat steilere leercurve. Kun je hoogte houden en bodydraggen, dan is de overstap naar zee wat makkelijker. In Z-H vind je vlak water op de Brouwersdam, Oostvoorne en Zandmotor. Mijn voorkeur is voor de eerste twee spots vanwege de faciliteiten en de ruimte.

Je budget is ook belangrijk om te melden; wil je nieuw, overjarig of gebruikt. Wil je naast je 10 (lijkt me een goede maat om mee te beginnen) ook nog een kleinere danwel grotere kite binnen afzienbare tijd?

Hier vind je ook wat info: http://www.kitehigh.nl/gear. Je kunt daar kiezen voor beginnersmateriaal.

Ik vaar met veel plezier Ocean Rodeo, en importeur Barry (stormchaser) kan je goed adviseren. Maar  (sommige) andere shophouders kunnen dat natuurlijk ook.
Svendc

Berichten: 20
Antwoord #4 Augustus 16, 2016, 15:48:27
edit2Rapporteer  
hoi, zou gaan als maat voor je eerst kite een 10m en met er tijd nog een 8 en een 13 erbij, kan je alle richtingen uit kwa wind.

kwa model om te beginnen zou ik kijken voor het type freeride kite. dan denk ik aan:

Naish ride/pivot
slingshot rally/rpm
ozone catalist
north evo
cabrina switchblade
F-one blade....

veel hangt af van je plaatselijke shop en of repairshop.

Bar komt meestal bij de kite indien niet bij een 10m past een 50cm bar, kan je ook voor een wat grotere kite gebruiken en een wat kleinere. Maar raad je aan als eerste kite steeds kiten en passende bar tesamen als een set te kopen, want juiste materiaal kite/ bar is erg belangrijk.


Bordje, persoolijk vind ik dit eerst jaar net iets minder belangrijk, gewoon goed instapborje is al goed genoeg, om te leren varen, in begin heb je toch iets meer kans je het es zou kunnen kwijtspelen als je je op wat ruwer water gaat wagen.

lengte 138 a 140 op 41cm lijkt me groot genoeg voor je gewicht.

gtz
jmatla

Geen avatar

Berichten: 6
Antwoord #5 Augustus 16, 2016, 16:04:36
edit2Rapporteer  
Thnx voor de info. voor mijn eerste spullen zal mijn budget ergens aan de 2000 zitten. Ik denk dat ik voor het begin wil starten met 1 kite.

Ik zal eens wat shops in de buurt bekijken en daarna een keuze maken.
michaB

Geen avatar

Berichten: 2
Antwoord #6 Augustus 16, 2016, 17:01:34
edit2Rapporteer  
Ik ben ook 72 kg en ben begonnen met een 9 en een 12 en een boardje van 135cm. Toevallig staat dat ook te koop bij de 2e hands spullen  loser

In ieder geval zou ik een combinatie kiezen van 8+11 of 9+12.

Succes!
Veerletwee

Geen avatar

Berichten: 4
Antwoord #7 Augustus 20, 2016, 14:17:00
edit2Rapporteer  
Ik ben ook een beginnende kiter op zoek naar eigen materiaal. Heb momenteel 5 (hopelijk als ik terug kom 6 of 7) lessen gevolgd op rhodos. Ik begin nu langzaamaan wat meer upwind te kunnen varen en af en toe zonder het water te raken van richting te kunnen veranderen. De kites die ik hier gebruikt heb verschillen van maat maar volgens mij had ik meestal een 9.

Ik ben 1,66 m en momenteel rond de 60kg (hopelijk gaat dit weer wat omlaag na de vakantie Tongue)

Zoals mijn leraar het gier verwoorde ben ik verliefd geworden op kiten en dus zou ik graag in Nederland verder gaan. Ik woon in Eindhoven dus reizen Is een must. (tips voor sports zijn welkom!)

Wat voor materiaal zouden jullie mij aan raden en wat zijn de belangrijkste punten om op te Letten bij het aanschaffen?
Als student ben ik helaas niet al te rijk en dus hou ik de aanschaf van het materiaal het liefst zo goedkoop mogelijk. Natuurlijk wel met de ondergrens dat het veilig moet zijn en geen zooi. Ik zat te denken aan een maximum van 1000 euro all Incl.

Ik heb al een 4.3 wetsuit, tot wanneer zou ik daar mee vooruit kunnen in Nederland?

Sorry voor alle vragen! Ik ga de rest van het forum snel doorlezen opzoek naar antwoorden Smiley
et1961

Berichten: 365
Antwoord #8 Augustus 20, 2016, 15:54:38
edit2Rapporteer  
Een allround kite rond de 10m van 2012 of jonger is prima om mee te starten. (North Evo of Cabrinha Switchblade/Radar of Vector is een prima keuze)
Daarnaast een freeride/freestyle board van 39-40 cm breed en 132-135 cm lang is prima voor jouw gewicht en lengte.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #9 Augustus 20, 2016, 21:53:09
edit2Rapporteer  
@Veerletwee: we hebben een Brabantse appgroep (KGB, Kitegroep Brabant) met beginners en gevorderden, mooiweerkiters en storm chasers. Als je toegevoegd wil worden, laat maar weten. Daarnaast geeft een deel van de leden advies over aanschaf, waarbij rekening wordt gehouden met iemands budget. Je hebt een realistisch budget voor je eerste set.
Veerletwee

Geen avatar

Berichten: 4
Antwoord #10 Augustus 24, 2016, 07:42:01
edit2Rapporteer  
Oew, dat klinkt goed! Ik wordt graag aan de appgroep toegevoegd. Zal ik je mijn nummer sturen in een privébericht?
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #11 Augustus 24, 2016, 09:23:22
edit2Rapporteer  
Ja, dan voeg ik je gelijk toe. We hebben nu circa 50 leden.
Veerletwee

Geen avatar

Berichten: 4
Antwoord #12 Augustus 25, 2016, 17:37:27
edit2Rapporteer  
Als het goed Is heb im hem gestuurd
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.