Infexion Lab: hoe snel breken gebruikte lijnen? - North 2014

Erik@Spijk

Berichten: 861
Logs: 0 | 459 uur
Antwoord #25 Augustus 22, 2016, 23:20:00
edit2Rapporteer  
Deze tabel gaat  over nieuwe lijnen terwijl de mate van slijtage een zwak punt lijkt te zijn.

 De tabel is als eigenaar van een RRD bar wel interessant omdat het het enige merk is welke werkt met een kern en een mantel. Mijn ervaring is dat de lijnen een stuk minder gevoelig zijn (lijken....) voor slijtage van buiten af. Maar wat er onder de mantel gebeurd zie ik niet.

North lijkt al enige Teufelberg te gebruiken. Data van Zeeko zou wel een indicatie kunnen wezen of lijnen van andere merken ook hard achter uit gaan.

Slis

Berichten: 563
Antwoord #26 Augustus 22, 2016, 23:23:06
edit2Rapporteer  
Zijn meer merken met Teufelberg hoor, LF gebruikt ze ook.
Leuk stukje onderzoek in elk geval  ThumpsUp
tgroot

Berichten: 664
Antwoord #27 Augustus 23, 2016, 07:48:36
edit2Rapporteer  
Ik heb nog minimaal 1 setje naish lijnen die wel gedoneerd kunnen worden. Roep maar als je echt een keer gaat testen. Maar met 2de hands lijnen is vergelijk van kwaliteit uiteraard onmogelijk.

Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #28 Augustus 23, 2016, 09:13:22
edit2Rapporteer  
2e hands is juist interessant, dat een nieuwe lijn goed is geloof ik wel. Hoe doet een lijn het echter na een jaar?
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #29 Augustus 23, 2016, 09:35:38
edit2Rapporteer  
2e hands is juist interessant, dat een nieuwe lijn goed is geloof ik wel. Hoe doet een lijn het echter na een jaar?
Ja maar dan moet je de lijnen van KL, Len10, Hadlow of... Evan weten te bemachtigen... Daar weet je zeker van dat die over een periode van een jaar veelvuldig gebruikt worden.

Die van Jaco mogen ook... In de klasse zwaardere kiter met redelijke hangtime.  InLove
tgroot

Berichten: 664
Antwoord #30 Augustus 23, 2016, 09:51:39
edit2Rapporteer  
je kan niet vergelijken omdat de belasting niet gelijk is. Niet meer valt te controleren. Mijn lijnen zijn goed gebruikt! maar geen idee meer hoe lang .... ivm andere
kite2fly

Berichten: 234
Antwoord #31 Augustus 23, 2016, 09:58:00
edit2Rapporteer  
Dan kun je ze niet vergelijken is het punt wat Tim terrecht maakt. Elke lijn heeft zijn eigen geschiedenis en dus kun je dan geen eerlijk vergelijk maken tussen de lijnen.

Daarnaast kunnen die resultaten ook nog locatie afhankelijk zijn, de condities in NL zijn nu eenmaal anders dan die in Australie.
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #32 Augustus 23, 2016, 10:38:46
edit2Rapporteer  
Laat ik het zo zeggen, ik vind de lijnen met een gladde afwerking zoals cabrinha, best en zeeko er na een jaar er een stuk beter uit zien dan de north lijnen, die zien er veel meer gerafeld uit.
Shore

Berichten: 138
Antwoord #33 Augustus 23, 2016, 12:11:21
edit2Rapporteer  
Hoe ze er uit zien zegt nog ziet zoveel over hoe goed ze nog zijn

Voor mij, de interesantere vraag:
Wanneer zijn mijn lijnen versleten?"

Zit er bv houdbaarheid op of een max aantal sessies ?
Motor olie vervang je ook elk jaar of elke 10.000km
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #34 Augustus 23, 2016, 12:14:08
edit2Rapporteer  
Het pluizen lijkt inderdaad de boosdoener. Dat is een duidelijk teken dat er meerdere vezels doorgesleten zijn waar de lijn flink zwakker van wordt.

Hetzelfde zie je bij het depowerkoord. Onderstaand dubbel uitgevoerd kaal 5mm koord brak nog eerder dan de lijnen uit de vorige test.








Als vergelijking ook eens mijn oude koord van de racebar in de trekbank gehangen en die kon beduidend meer kracht hebben na meer dan een jaar gebruikt te zijn en maar enkel uitgevoerd is met een 4mm koord voorzien van PU mantel. En dan nog brak hij op de knoop die er in lag voor de stopperbal, niet op het gedeelte waar de bar constant langs glijd.







Rule

Berichten: 174
Antwoord #35 Augustus 30, 2016, 10:47:01
edit2Rapporteer  
Ik heb nog wel paar stukken zeeko 2016 lijnen 300kg breeksterkte die ik hiervoor wil doneren.
Zowel nieuw als gebruikt.


Als dit andere lijnen zijn (met gladde afwerking) dan ben ik wel benieuwd wat de breeksterkte is bij verschillende mates van 'rafeling' of andere zichtbare vorm van slijtage.

Dan kun je op basis van visuele inspectie enigszins inschatten of de lijnen nog goed zijn/vervangen moeten worden.
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #36 Augustus 30, 2016, 12:57:10
edit2Rapporteer  
Het zijn lijnen waar door middel van EVA de kern aan elkaar is gelijmd. Hierdoor kan er geen vuil intreden, maar voor mijn gevoel slijten ze ook veel minder snel.
Je kan ze natuurlijk makkelijk verouderen met een beetje schuurpapier, hoewel dat niet hetzelfde is als regelmatig knikken achter b.v. de sleeves.
Rule

Berichten: 174
Antwoord #37 Augustus 30, 2016, 13:33:55
edit2Rapporteer  
Dat idee heb ik ook, ik vaar al 2,5 jaar met 1 bar (Ozone lijnen) en de lijnen zien er echt nog top uit. Zelfs achter de sheeted sleeves zie ik geen verkleuring, laat staan rafeling. De pigtails op de kites gaan er steeds meer uitzien als het depowerkoord van Evan hierboven, terwijl de lijnen 2 x meer gebruikt zijn dan betreffende pigtails (vaar die bar met 2 kites).

Vandaar dat ik wel benieuwd ben of schijn bedriegt, danwel dat ik gewoon veilig door kan blijven varen met die bar.
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #38 Augustus 30, 2016, 15:49:09
edit2Rapporteer  
Ik heb 3,5 jaar circa 30 sessies per jaar met mijn ozone bar gevaren. Lijnen zien er gebruikt uit maar nooit gebroken. Depower wel 2x vervangen. 1x omdat hij brak en de 2e keer uit voorzorg. Daarna heb ik een een nieuwe bar gekocht omdat ik toch mijn twijfels begon te krijgen over de lijnen en ook graag een below the bar swivel wilde.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.