Wanneer naar een kleinere kite?

HuibN

Berichten: 304
Augustus 23, 2016, 10:53:50
edit2Rapporteer  
Wanneer wordt het tijd om een kleinere kite te pakken om hoger te springen?
Zelf vind ik lekker gepowered kiten best fijn. Je hebt altijd druk in je kite en bij het springen ga je heerlijk zacht naar beneden. Maar ik heb gemerkt dat ondanks dat ik de kite nog goed kon houden niet hoger ga met een groter kite en dat je voor hogere sprongen beter een kleinere kite kan pakken.
Is dat een kwestie van de spring techniek verder ontwikkelen want jongens zoals Ruben Lent moeten met hulp naar de waterkant gebracht worden om daar los gelaten te worden.
Eltimm

Berichten: 78
Antwoord #1 Augustus 23, 2016, 11:14:25
edit2Rapporteer  
Denk dat dit een subjectief ding is om persoonlijk in te vullen. Technisch kan je een kleine kite harder senden dus hoger springen, maar Toby (brauer) springt hoog zat op z'n Dyno 21 of rebel 18.

Als ik wil springen vaar ik m'n  Rebel 14 soms door tot circa 25 knopen. Krijg ook altijd rare blikken als mensen met 8 en 9 tjes het water opgaan (zoals vorige week zaterdag).

Wel als regel dat je toch wel goed gepowered moet zijn om echt hoog te komen. En dan is het techniek om je rail te houden en je pop te plaatsen...
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #2 Augustus 23, 2016, 11:20:54
edit2Rapporteer  
Is erg persoonlijk en ligt aan je spring techniek.  een middenmaat zoals 8-9m vind ik het lekkerst springen. en MEGA MEGA overpowered (12M in 25+ met vlagen van 30 met 72KG >.< of liever nog 9m in 40kts)

- Depoweren = no go Smiley  Hoe meer je depowered hoe minder je kite opent, dit is niet alleen minder power maar ook veel minder lift.
Belangrijk is dat je nog kan aankanten en meer dan voldoende druk kan houden op je board om goed af te zetten.  Voorwaardse snelheid moet omgezet worden in opwaardse.  

Type kite maakt hierbij ook nog mega veel uit!  een C kite is makkelijker te varen overpowered dan een SLE / delta shape.  Dit komt door de drukopbouw.

Snelheid van je kite maakt je pop korter en explosiever  is dus makkelijker als je zwaar overpowered bent omdat je immers niet al te lang je rail kan houden bij t overpowered varen.
Het samenspel blijft het leukst Grin



@eltimm
Toby springt helemaal niet hoog maar vooral heeeeeeeeel Lang
Jeffro

Berichten: 611
Logs: 0 | 724 uur
Antwoord #3 Augustus 23, 2016, 11:39:28
edit2Rapporteer  
Als ik overpowerd sta kan ik niet echt lekker meer poppen op vlak water & dus ook niet erg hoog springen.
Wat dan wel erg goed werkt is een goeie golf als schans gebruiken, poppen is dan niet nodig. Gewoon volle sjas die golf opbotsen & kite omhoog sturen.
Zolang je je rail maar houdt.
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #4 Augustus 23, 2016, 12:48:32
edit2Rapporteer  
Een van de eerste dingen die ik de vorige eeuw leerde met kiten was :
Kan je met je kite niet naar het water lopen (zonder hulp)  omdat het daarvoor te hard waait, een maatje kleiner nemen  ThumpsUp



Citaat
- Depoweren = no go
Wat is dat...... Depoweren ?  Grin
tgroot

Berichten: 664
Antwoord #5 Augustus 23, 2016, 12:59:44
edit2Rapporteer  
Als ik overpowerd sta kan ik niet echt lekker meer poppen op vlak water & dus ook niet erg hoog springen.
Wat dan wel erg goed werkt is een goeie golf als schans gebruiken, poppen is dan niet nodig. Gewoon volle sjas die golf opbotsen & kite omhoog sturen.
Zolang je je rail maar houdt.

@jeffro als je dan nog popt op de golf ga je pas echt hoog.

Huib en zijn ambitie om hoger te komen. Een 10 voor ambitie vriend. Eigenlijk is de regel om het hoogst te komen:
Pak de kite die je nog net houden kan en waarmee je nog goed kan poppen. Ja daar is ie weer de Pop! je allerbeste vriend als je hoog wil.
Zoals Gillion aangeeft met een 7 t/m 9 zal je het hoogst komen, dus ook met meer wind gaan varen. Omdat deze kites sneller kunnen stijgen t.o.v. een 11 of groter.

Cheers
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #6 Augustus 23, 2016, 15:59:45
edit2Rapporteer  
Een van de eerste dingen die ik de vorige eeuw leerde met kiten was :
Kan je met je kite niet naar het water lopen (zonder hulp)  omdat het daarvoor te hard waait, een maatje kleiner nemen  ThumpsUp

Die regel slaat nergens op als je sideshore wind hebt en met je kite laag loopt ben je heuuuuuuul snel bij t water als je zwaar overpowered bent Wink 
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #7 Augustus 23, 2016, 16:45:33
edit2Rapporteer  
Het was ook de vorige eeuw he, Nature  Grin

Maar zonder gekheid, wat jij zeg kan wel maar een harde vlaag er tussen en je heb een probleem en als je heel zwaar overpoweded  ben wat is er dan mis om een kleinere  kite te pakken ? , ThumpsUp

 Safety first  ThumpsUp

En niet zoals Ruben Lenten met 2 man aan hem trekken en dan het water op

Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #8 Augustus 23, 2016, 16:57:24
edit2Rapporteer  
Voor mijzelf: 

Ik vaar het liefste een vlieger vol gepowered ( ietsie overpowered)
Moet ik de vlieger teveel depoweren dan is het de hoogste tijd voor een kleiner maatje.

Vliegers zijn ontwikkeld om volgas te varen en met het depoweren ( echt veel ) vernaggel je de vliegeigenschappen van de vlieger)  Een iets kleinere  vlieger volgas vliegt altijd beter dan een grotere vlieger gedepowered.

Hoog springen?  Dat begint bij techniek van de rider en wordt aangevuld  met de kennis en kunde van de rider. Veel mensen beheersen de techniek niet goed en gaan dan al voor "hoogte"  .......
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #9 Augustus 23, 2016, 17:14:56
edit2Rapporteer  
Voor mijzelf: 

Ik vaar het liefste een vlieger vol gepowered ( ietsie overpowered)
Moet ik de vlieger teveel depoweren dan is het de hoogste tijd voor een kleiner maatje.

Vliegers zijn ontwikkeld om volgas te varen en met het depoweren ( echt veel ) vernaggel je de vliegeigenschappen van de vlieger)  Een iets kleinere  vlieger volgas vliegt altijd beter dan een grotere vlieger gedepowered.

Hoog springen?  Dat begint bij techniek van de rider en wordt aangevuld  met de kennis en kunde van de rider. Veel mensen beheersen de techniek niet goed en gaan dan al voor "hoogte"  .......

Niks aan toe te voegen.

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #10 Augustus 23, 2016, 17:22:36
edit2Rapporteer  
Oefenen met een grote kite, 16m+

Die zijn zo traag dat je wel een perfecte afzet moet hebben om echt recht omhoog getrokken te worden en je hoeft je niet zo druk te maken over de landing Wink

De 10m heb je al gehaald Huib, dus nu is het zaak om de afzet perfect te krijgen, als dat lukt de grootste kite die je nog kunt houden zonder aan je trim te zitten. De perfecte afzet is er een die je niet meer kunt afbreken zonder keihard op je plaat te gaan omdat je simpelweg teveel power en snelheid hebt opgebouwd om nog af te remmen.
markymarc

Berichten: 296
Logs: 0 | 488 uur
Antwoord #11 Augustus 23, 2016, 19:15:04
edit2Rapporteer  
Interessant topic mannen...Thanks voor de info tot nu!  ThumpsUp

Je rail houden als je mega overpowered bent en bijna van het water stuitert, das mijn uitdaging...

Nog tips op dat gebied?
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #12 Augustus 23, 2016, 19:25:21
edit2Rapporteer  
Niet een te groot board varen, kite tegen het water aan en eventueel kont of een arm in water rammen als je te hard gaat. Maar vooral veel oefenen en zorgen dat je topfit bent, het is niet zozeer je gewicht waardoor je een grote kite kunt varen maar vooral spierkracht en ervaring.

In de golven op zee kun je ook meer kracht kwijt dan de mini-chop die in water achter dijkjes of zandbankjes ontstaat door de harde wind.
markymarc

Berichten: 296
Logs: 0 | 488 uur
Antwoord #13 Augustus 23, 2016, 19:34:19
edit2Rapporteer  
Thanks Evan,

dus beter een kleinere TT en een grotere vlieger dan een grote TT en een kleinere vlieger als je echt hoog wilt komen begrijp ik. Ik vaar afwisselend mijn 138 en mijn 135 Select en merk dat het grotere board en de kleinere vlieger in ongeveer 25 knopen relaxter vaart, maar je haalt er inderdaad niet de maximale hoogte mee..

In het kader van je rail houden, lijkt het me ook dat je vinnen voldoende scherp moeten blijven. Halen jullie er wel eens een schuurpapiertje of zo langs of is dat BS?

Toevoeging:

Mooi aanbod Rdeheld! je mag niet dubbel,posten dus deze maar even aangepast. als je in de buurt van katwijk of de zm (winter) bent houd ik me aanbevolen.. ben overigens verder nog verliefd op de selectjes.. super licht, easy carving en super in hoogte lopen...bij vol overpower is t alleen wel ns lastig voor mij om de rail te houden...ik ga op onderzoek uit!
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #14 Augustus 23, 2016, 19:50:00
edit2Rapporteer  
Vinnen helpen niks met wegtrappen van je rail, ze zijn enkel om je board in een spoor te houden als je hem (te) vlak vaart.

Met boots kun je zelfs vinloos knallen en tegelijkertijd een groter board pakken met veel rocker zodat je met harde snelle landingen net wat meer controle hebt en je niet perfect in de vaarrichting hoeft te landen zoals met een vlak, recht boardje met grote vinnen.
HuibN

Berichten: 304
Antwoord #15 Augustus 23, 2016, 21:12:01
edit2Rapporteer  
Gisteren intrigeerde mij dit onderwerp behoorlijk in die zin dat ik Jaco die zeker 20kg zwaarder is dan ik (sorry Jaco Wink), met Edge 9 hoger sprong in de poel dan ik met mijn Edge 11 buiten de poel. Nu is zijn techniek wel vele malen beter dan die van mij.
Maar hij stapte na verloop van tijd ook over naar de Edge11 en sprong daar minder hoog mee dan met zijn Edge 9.
Maar zoals Evan al zei, met een grote kite en die heb ik (Edge 17), is het heel moeilijk om een goede afzet te krijgen die je recht omhoog trekt.
Zou een conclusie kunnen zijn Hoe kleiner de kite, des te makkelijker de timing is!
rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #16 Augustus 23, 2016, 21:16:05
edit2Rapporteer  
Thanks Evan,

dus beter een kleinere TT en een grotere vlieger dan een grote TT en een kleinere vlieger als je echt hoog wilt komen begrijp ik. Ik vaar afwisselend mijn 138 en mijn 135 Select en merk dat het grotere board en de kleinere vlieger in ongeveer 25 knopen relaxter vaart, maar je haalt er inderdaad niet de maximale hoogte mee..

In het kader van je rail houden, lijkt het me ook dat je vinnen voldoende scherp moeten blijven. Halen jullie er wel eens een schuurpapiertje of zo langs of is dat BS?

Hi Ik heb ook een paar jaar met de select gevaren , en idd de vinnen slijten best hard en regelmatig met schuurpapier weer een beetje vlak maken. helpt wel.
Select  is idd een fijn board en lekker licht. maar sinds ik ben overgestapt naar een naish monarch  spring ik wel ff een stukkie hoger en ook met  met harde wind rail houden is geen probleem zelfs met een maat groter board als de select.
Waar ik met de select nog stuiterend over het water werd getrokken vaar ik met de monarch nog fijn een rak. Ik zou eens een board met channels en kleinere vinnen proberen zoals de monarch.  
Ik heb er verder geen belang bij maar je mag hem wel eens proberen.
Eltimm

Berichten: 78
Antwoord #17 Augustus 23, 2016, 21:38:32
edit2Rapporteer  

@eltimm
Toby springt helemaal niet hoog maar vooral heeeeeeeeel Lang

Misschien geen 20+,  Gilion maar 15 haalt ie toch wel... en HEEEL lang inderdaad Smiley
Denk wel dat je gelijk hebt, om echt hoog te gaan 8-9 goed maatje is (in storm 35-50 knopen)...

Eens over depower, ik HAAT het om mn kites meer als een klein beetje te deponeren, completly fucks em.

Denk ook dat het helpt als je golven hebt om te schansen, denk dat 12-15 meter wel een soort 'hard barrier' is op vlak water....

Beste is natuurlijk vaart maken in vlak water (beschut gebied of mooie lange 'rug' van een golf, zoals Evan zegt) en dan knetterhard afschansen. Wel zorgen dat je geen Lewis Cratherntje doet...(recent onderzoek toont aan dat de meeste kwetsuren gebeuren in landen bij sprongen op zee... )

@Richard: daarom ook geen edge 13? Vaar zelf t meeste op de rebel 14...
Zkatez

Berichten: 16
Antwoord #18 Augustus 23, 2016, 22:32:31
edit2Rapporteer  
Gisteren intrigeerde mij dit onderwerp behoorlijk in die zin dat ik Jaco die zeker 20kg zwaarder is dan ik (sorry Jaco Wink), met Edge 9 hoger sprong in de poel dan ik met mijn Edge 11 buiten de poel. Nu is zijn techniek wel vele malen beter dan die van mij.
Maar hij stapte na verloop van tijd ook over naar de Edge11 en sprong daar minder hoog mee dan met zijn Edge 9.
Maar zoals Evan al zei, met een grote kite en die heb ik (Edge 17), is het heel moeilijk om een goede afzet te krijgen die je recht omhoog trekt.
Zou een conclusie kunnen zijn Hoe kleiner de kite, des te makkelijker de timing is!

Wat mij opvalt aan de techniek van Jaco is dat hij zijn kite heel dynamisch vaart tijdens de sprong. Wellicht dat hij daarmee meer voordeel haalt uit de 9.

Een grote kite met veel wind varen zorgt voor veel power die over een langere periode verdeelt is tijdens het terugsturen. Dat betekent je afzet uitstellen. Het is maar fractie, maar je bent geneigd juist eerder te gaan. Zoals Evan zegt, een goede training. Je kan ook je stopperbal wat naar je toe trekken om te oefenen met de afzet.
markymarc

Berichten: 296
Logs: 0 | 488 uur
Antwoord #19 Augustus 23, 2016, 22:38:39
edit2Rapporteer  
Thanks Evan,

dus beter een kleinere TT en een grotere vlieger dan een grote TT en een kleinere vlieger als je echt hoog wilt komen begrijp ik. Ik vaar afwisselend mijn 138 en mijn 135 Select en merk dat het grotere board en de kleinere vlieger in ongeveer 25 knopen relaxter vaart, maar je haalt er inderdaad niet de maximale hoogte mee..

In het kader van je rail houden, lijkt het me ook dat je vinnen voldoende scherp moeten blijven. Halen jullie er wel eens een schuurpapiertje of zo langs of is dat BS?

Hi Ik heb ook een paar jaar met de select gevaren , en idd de vinnen slijten best hard en regelmatig met schuurpapier weer een beetje vlak maken. helpt wel.
Select  is idd een fijn board en lekker licht. maar sinds ik ben overgestapt naar een naish monarch  spring ik wel ff een stukkie hoger en ook met  met harde wind rail houden is geen probleem zelfs met een maat groter board als de select.
Waar ik met de select nog stuiterend over het water werd getrokken vaar ik met de monarch nog fijn een rak. Ik zou eens een board met channels en kleinere vinnen proberen zoals de monarch.  
Ik heb er verder geen belang bij maar je mag hem wel eens proberen.

das nog eens een mooi gebaar! eerlijk is eerlijk nooit gedacht dat t evt. aan mn board lag.. ik ben verder nog steeds verliefd op de Selectjes. inderdaad licht, super in hoogte lopen  en carven ook heel goed. Maar ik ga die monarch eens nader onderzoeken en als je een keer in de buurt van katwijk of de zm bent houd ik me zeker aanbevolen!!
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #20 Augustus 24, 2016, 07:47:37
edit2Rapporteer  
Citaat
Gisteren intrigeerde mij dit onderwerp behoorlijk in die zin dat ik Jaco die zeker 20kg zwaarder is dan ik (sorry Jaco Wink), met Edge 9 hoger sprong in de poel dan ik met mijn Edge 11 buiten de poel. Nu is zijn techniek wel vele malen beter dan die van mij.
Maar hij stapte na verloop van tijd ook over naar de Edge11 en sprong daar minder hoog mee dan met zijn Edge 9
.

Dit klopt precies, heb ik ook  ThumpsUp.

En met mijn 7 meter edge in 40 a 50 knopen ga ik nog hoger dan mijn 9 meter en heb soms het gevoel van Jezusss wat hoog, ga nou maar weer eens naar beneden  Grin
Heerlijk gevoel trouwens en daar krijg ik eigenlijk de grootste adreline kik van  ThumpsUp




Citaat
Richard: daarom ook geen edge 13? Vaar zelf t meeste op de rebel 14..
Ik heb me 13 meter ingeruild voor een 11 meter Edge en heb daar geen dag spijt van gehad. Het  bereik zou misschien een paar knoopjes minder zijn maar het vaart zo veel lekkerder.
De 11 meter is mijn grootste kite en bij minder wind pak ik een groter board en vaar er prima mee bij minimale omstandigheden.
Als ik met mijn 9 meter edge vaar met mijn 100 kilo schoon aan de haak, varen er om me heen mensen met een 12 of 13 meter



Hoog springen :
Goed poppen, lijnen strak, niet te ver doorsturen (dus niet naar kwart over drie) en het allerbelangrijkste veel oefenen  ThumpsUp




HuibN

Berichten: 304
Antwoord #21 September 12, 2016, 20:37:18
edit2Rapporteer  
Om met de discussie verder te gaan.
Met een kleiner board kan je een grotere kite houden.
Maar met een groter board kan je een kleinere kite pakken, welke sneller is waardoor je hoger springt maar dan wel met minder hangtime. Toch?
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.