even voorstellen

ricardoaalst

Geen avatar

Berichten: 13
Augustus 26, 2016, 08:41:44
edit2Rapporteer  
Hallo,
mijn naam is Ricardo, 21 jaar oud en woon in Aalst, Gelderland.
Ik ben sinds kort geïnteresseerd geraakt in het kitesurfen. Ik heb geen sportieve achtergrond en dat is ook de reden dat ik met mijn 1.85m en 125kg overgewicht heb, daar gaat eigenlijk mijn eerste vraag ook over. Kan je namelijk TE zwaar zijn om de sport te beoefenen? Niet dat ik op dit gewicht wil blijven maar zit te twijfelen of ik dit seizoen nog enkele lessen wil nemen om te kijken en of het iets voor mij is of niet of dat ik wacht tot volgend jaar ( misschien beter omdat ik dan nog tijd heb om aan mijn conditie e.d. te werken en er geen jaar tussen zit voor ik zelf daadwerkelijk begin?)

Verder wou ik graag weten welke scholen goed zijn, ik had al op de lijst met scholen gekeken maar weet niet wat jullie ervaringen zijn.

Ik ben niet totaal on ervaren, heb als kind en jonge tiener uren gespendeerd aan het vliegeren met matras vlieger, en heb mezelf ook eens een stukje door het water later slepen met een kite van mijn vader (geen contact meer mee) die vroege ook een poging heef gedaan de sport te leren maar zonder succes, was destijds een nieuwe kite van 18m2 maar Las dat de kites van tegenwoordig veiliger zijn en met een kleiner oppervlak dezelfde trekkracht hebben als vroeger die grote?

Hoop dat ik tot zover duidelijk Ben met wat ik wil bereiken, Ben op het moment bezig met werken dus Typ dit vanaf m'n telefoon.

Mvg. Ricardo van Leeuwen
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #1 Augustus 26, 2016, 09:03:28
edit2Rapporteer  
Kan prima Smiley  zeker doen!  de hardere wind komt vooral in de maanden oktober november.
aangezien je wat meer weegt dan de gemiddelde kiter zal je dus ook meer wind kunnen en moeten hebben.

Maar 1 ding is duidelijk you can do this Wink
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #2 Augustus 26, 2016, 09:41:10
edit2Rapporteer  
Zolang je de trapeze past zal 't wel goed komen (en die past heus wel, genoeg dikke duitsers al gezien hoor). Gewoon een lesje boeken, niet te veel inlezen en dingetjes uitzoeken. Ga het gewoon doen en ervaar het. Hartstikke leuk!
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #3 Augustus 26, 2016, 10:09:47
edit2Rapporteer  
Hou er wel rekening mee dat de meeste spullen gemaakt worden voor de gemiddelde rider van 75-80kg. Je zult dus niet met versleten lijnen moeten gaan kiten en je board zal wat stijver en groter moeten zijn dan gemiddeld. Een kite met 3 struts zou ik ook niet aanraden, eerder een 5 strutter. Verder gewoon idd les nemen en kijken of het wat voor je is. Denk dat als je een beetje fanatiek wordt de kg's er af vliegen.
ricardoaalst

Geen avatar

Berichten: 13
Antwoord #4 Augustus 26, 2016, 10:25:07
edit2Rapporteer  
Dank voor de reacties, zijn er scholen waarvan jullie zeggen dit is een aanrader of die school zou ik nie TV kiezen ivm veiligheid,locatie of iets dergelijks? En @frank82, wat bedoel je met 3 of 5 strutter? Zijn dat de "ribben" van de kite?
hangtime

Geen avatar

Berichten: 150
Antwoord #5 Augustus 26, 2016, 11:28:12
edit2Rapporteer  
Hoi Ricardo,

Heb je er ook al aan gedacht dat je zoiets ook op het land kan doen?
Ik woon ook in Gelderland, waar we heeeel veel mooie weilanden hebben voor kite landboarden Smiley
(Handig voor in de winter als het water echt te koud is, of als je even wat minder tijd hebt om te kitesurfen)
Het is wel zwaar verslavend, dus die kilo's vliegen er wel af.

Aangezien je al matras vlieger ervaring hebt, al naar FlySurfer gekeken?

Greetz
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #6 Augustus 26, 2016, 13:10:55
edit2Rapporteer  
Een kite met 3 struts zou ik ook niet aanraden, eerder een 5 strutter.

Dat kan ik niet volgen Frank. Kun je uitleggen waarom je denkt dat dit belangrijk is voor een beginner? Ik zou namelijk eerder een kite met weinig struts aanraden aan een beginner vanwege betere drift (minder kans op overvliegen) en lager gewicht en dus gemiddeld betere relaunch met weinig wind. 
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #7 Augustus 26, 2016, 13:15:03
edit2Rapporteer  
Kites met weinig struts verliezen in de regel sneller hun vorm bij hoge belasting en kunnen door dat gedrag ongeschikt zijn voor zwaardere kiters. Maar dat is iets wat per model kan verschillen uiteraard en is geen garantie dat alle vijfstrutters niet in kunnen klappen.
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #8 Augustus 26, 2016, 14:53:16
edit2Rapporteer  
Inklappen door zwaardere belasting lijkt mij meer kwestie van dikte van de leading edge en het aantal aangrijpingspunten van de toom op de LE. Ik vermoed dat 3 strutters (meestal gemaakt voor wave, en dus met focus op gewicht ivm. drift eigenschappen) gemiddeld relatief dunnere LE hebben en wellicht een simpelere toom. Als zodanig heeft het inklappen dus niets te maken met het aantal struts, maar alles met het ontwerp van de kite. Allround 3 strutters van tegenwoordig zijn wat dat betreft wellicht helemaal niet extra gevoelig voor inklappen.

en.... Hard genoeg oppompen die kite! (sommige kite die ik mag oplaten zijn zo zacht als een kinderzwembandje of luchtbed...)

Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #9 Augustus 26, 2016, 15:23:08
edit2Rapporteer  
Zoals Evan al aangeeft zijn de kites met 3 struts vaak meer gevoelig voor inklappen dan de kites met 5 struts (ribben idd). Of dat door het kite model komt of wat anders weet ik niet maar ik vind in de regel de kites met 5 struts een stuk stabieler dan kites met 3 struts.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #10 Augustus 26, 2016, 15:55:02
edit2Rapporteer  
Veel te algemene regel!
Het verschilt echt per model/type/en zelfs bouwjaar!

Helaas zul je moeten testen, en/of andere zwaardere riders vragen naar hun voorkeuren.

Maar zoals Frank82 al aangeeft worden de meeste kites ontwikkeld voor riders van 75-85kg.
En buiten dat je per 15-20kg een kitemaat (niet  1m2 meer of minder, maar een hele quiver stap) meer of minder moet pakken in de voorgeschreven windrange heb je inderdaad met neven effecten te maken zoals onvoldoende ondersteuning van de LE en zelfs TE welke het vliegbeeld negatief beïnvloeden.

Dat maakt het wel een stuk lastiger om een goede kite te kiezen helaas.
ricardoaalst

Geen avatar

Berichten: 13
Antwoord #11 Augustus 26, 2016, 18:59:21
edit2Rapporteer  
Dankjewel voor de reacties, zal eens verder informeren bij een school, en had bij versusshop gelezen dat je de kites ook kan testen. En zal daar vast advies krijgen. Dat kite landboarden heb ik ook voorbij zien komen inderdaad en ziet er uit als een goed alternatief voor koudere dagen.
Zal laten weten als ik m'n eerste les heb gehad, verder is advies altijd welkom.

Groeten Ricardo
KiteShallow

Berichten: 173
Antwoord #12 Augustus 26, 2016, 21:34:04
edit2Rapporteer  
hoi ricardo,
goed van je om met kiten te beginnen, ter info https://www.gezondvgz.nl/%7B316e3129-e3ba-464a-9b28-c45130748488%7D?tp=%7B05bb3f8b-e69a-441f-8c68-a0024adc8509%7D

het teruglopen met je kite en board (walk of shame) zolang je geen upwind kan varen, zal veel inspanning vergen. het lenigheid aspect zou je aandacht moeten geven, vooral als op het board wil staan.

vast veel plezier en tot in het water.
Erik-g60

Geen avatar

Berichten: 35
Antwoord #13 Augustus 27, 2016, 13:39:05
edit2Rapporteer  
Hè Ricardo,

Ik heb ook jaren in Aalst gewoond.
Mocht je een keer mee willen of advies geef maar een gil.
Of stuur je nummer in pb.

Gr Erik
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #14 Augustus 27, 2016, 13:46:21
edit2Rapporteer  
Ik denk dat de beste jongen op dit moment meer heeft aan de ervaringen van zwaargewichten.
Welke kite voldoet, en welke niet?

Al gehad dat ik met mijn sub 70kg gewicht een kite prima vond, en iemand van over de 90kg dezelfde kite letter krom trok.
Het gevolg daarvan was dat de kite niet meer goed vloog.

Ik meen dat Carved (Core avant la lettre) destijds kites in verschillende gewichtsklassen verkocht. De 12m bijvoorbeeld had meer grunt voor de zwaardere riders.
Blijkbaar is het nooit aangeslagen, maar het idee is niet verkeerd mijn inziens.
ricardoaalst

Geen avatar

Berichten: 13
Antwoord #15 Augustus 27, 2016, 16:09:30
edit2Rapporteer  
Ja die ervaringen zijn altijd welkom.
Kiteshallow, dankje voor de link, handig om te weten wat je globaal kan verwachten kwa fysieke inspanning. Weet waar ik aan moet gaan werken nu haha.

Erik, dankje voor het aanbod ik stuur je een pb met mijn nummer.

Mvg Ricardo
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #16 Augustus 27, 2016, 16:25:03
edit2Rapporteer  
Ja die ervaringen zijn altijd welkom.
Kiteshallow, dankje voor de link, handig om te weten wat je globaal kan verwachten kwa fysieke inspanning. Weet waar ik aan moet gaan werken nu haha.

Erik, dankje voor het aanbod ik stuur je een pb met mijn nummer.

Mvg Ricardo

Qua school zou ik naar Antix of Kitefeel gaan als ik de verhalen zo mag horen. Wink
-Martijn-

Geen avatar

Berichten: 139
Antwoord #17 Augustus 27, 2016, 20:40:39
edit2Rapporteer  
Toen ik begon was ik ~115 kg Smiley Alleen met mijn 2.05m en jarenlange gesport toen ik jong was kan ik je over het fysieke gedeelte weinig vertellen aangezien ik nog redelijk fit was toen ik begon.

Ik heb een jaar weggegooid omdat ik met te kleine spullen ben begonnen. En ook al zal men in de winkel bij hoog en laag volhouden dat 138x40 een prima maat is voor een board en een 10m of 12m kite groot zat is, dat is het gewoon echt niet als je 115 of zelfs 125 kg bent en niet bij 25+ knopen wilt gaan oefenen. Net als oefenen bij 15 knopen geen geweldig idee gaat zijn.

Pas toen ik een deur kocht (van 160 x 40 cm) begon ik progressie te boeken en inmiddels kan ik ook op een "normale" TT varen. Ik vrees dat jij er dus er ook niet aan onderuit gaat komen om met een groot board te beginnen.

Nog iets is dat je materiaal echt gigantisch hard slijt als je niet al te voorzichtig bent. Fysiek gezien kan ik mijn 12m inmiddels tot een knoopje of 30 zonder al te grote problemen houden (dat ga jij ook kunnen na 1 of 2 jaar ervaring, maar dat is echt veel te hard als je begint). De afranseling die je je spullen geeft is veel minder leuk. Ik ken verhalen van mede zwaargewichten waarbij de lucht gewoon dwars door de keerklep in het ventiel wordt geperst. Dat je de wingtips ondanks dat je de kite kneiterhard oppompt gewoon naar elkaar toe vouwen als je een beetje tegendruk geeft. En dat er van alles gewoon breekt onder je gewicht.

Ik heb zelf Ozone Catalysts (het oude model, die van 2016 is een compleet nieuw ontwerp en moet je weg van blijven). Dat is een 3 strut kite. Opzich vind ik hem heerlijk varen, maar eigenlijk is hij te licht gebouwd. Inmiddels zit ik een beetje naar andere modellen te kijken, maar zo makkelijk is het niet om materiaal te vinden als je zwaar bent en aan reviews heb je echt niks Smiley Zo'n ding gedraagt zich behoorlijk anders als er 30 of 40kg meer aan hangt dan waar hij voor ontworpen is.

Maar 1 ding is zeker, zoiets als te zwaar om te kunnen kiten is er niet Smiley Hooguit dat je materiaal niet geschikt is voor iemand met een bepaald gewicht.
ricardoaalst

Geen avatar

Berichten: 13
Antwoord #18 Augustus 28, 2016, 16:32:47
edit2Rapporteer  
Dankje Marc,
ik zal eens informeren bij de scholen, Misschien voor komend weekend of het weekend er op als het weer gunstig is. Wil dat een beetje lukken zal ik een gaan kijken naar materiaal.
Gr. Ricardo
ricardoaalst

Geen avatar

Berichten: 13
Antwoord #19 September 01, 2016, 09:15:25
edit2Rapporteer  
Hallo, mijn eerste les is gepland, zaterdag de 10e is het zo ver als het weer mee zit. Heb een groepsles geboekt bij kitefeel. Ze waren erg schappelijk want mochten ze geen geschikte partner vinden om de les Samen mee te doen was dat hun risico. Al is dat niet iets waar ik op hoop want van de fouten van anderen leer je natuurlijk ook. Een ding is zeker, ik heb er zin in!
Jullie horen wel hoe het is gegaan.

Gr. Ricardo
Zeger

Geen avatar

Berichten: 11
Antwoord #20 September 02, 2016, 11:00:25
edit2Rapporteer  
Goed bezig!!

Je hebt wel een school die ver uit de buurt ligt of niet?
ricardoaalst

Geen avatar

Berichten: 13
Antwoord #21 September 02, 2016, 17:22:33
edit2Rapporteer  
Ja klopt, het is zo'n 130km rijden maar deze werd in eerdere berichten aanbevolen en de revieuws op hun site waren ook wel goed dus heb het er voor over. Het is niks in verhouding met mijn vorige "hobby" dat was namelijk autorijden.... Grin
KiteShallow

Berichten: 173
Antwoord #22 September 02, 2016, 18:02:18
edit2Rapporteer  
Ik was een weekendje met Kitefeel mee geweest. Bij de eerste kitespot vroeg ik waar ik moet opletten, Sven zei niet zo veel totdat ik te ver ging richting de dam/pier. Als ik door de stroming verder om het hoekje ging dan is het ver lopen terug zei hij achteraf. Toen Sven t zag gebeuren, heeft hij Kees Groenland (erg aardige man) gestuurd om mij te redden. En toen liep mij kite leeg, het bleek dat de afsluit ventiel spontaan open sprong, gelukkig geen schade.
Wel gezellig club, weekendje weg en flink bier drinken. Veel plezier met het lessen.
kaaskop83

Berichten: 20
Antwoord #23 September 03, 2016, 14:12:27
edit2Rapporteer  
Zoals martijn al aangeeft een groter board doet wonderen.
Ik weeg 110 kilo heb een spleene59 (deur) en een flyradical xl
Ik kan kiteen vanaf 14 knopen met een 12 meter. Vanaf 17 knopen pak ik de flyradical xl
-Martijn-

Geen avatar

Berichten: 139
Antwoord #24 September 03, 2016, 16:33:11
edit2Rapporteer  
Dan ben ik heel benieuwd welke kites jij hebt Smiley Mij lukt dat niet... Maar dat kan ook door een gebrek aan lw techniek komen, overpowered zijn is leuker.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.