Beginners cursus of privé les?

Youril0w

Geen avatar

Berichten: 10
Augustus 30, 2016, 12:18:18
edit2Rapporteer  
Hallo beste kiters!

Dit is mijn eerste topic/post na weken meegekeken te hebben op dit leuke forum. Daarom zal ik me eerst even voorstellen:
Ik ben Youri, 21 jaar en kom uit Arnhem. Ik heb nog nooit gekitesurfd maar zou heel graag dit weekend beginnen. Ik heb wel al ervaring met powerkiten (8jes, loopings en sprongetjes).

Ik heb me zitten oriënteren naar de mogelijkheden om te beginnen met kitesurfen en ik had al heel snel door dat ik eerst lessen zou moeten nemen voor ik zelfstandig het water op kan.

Dankzij mijn enthousiasme voor de sport heb ik (met mijn studentenportomonnee) genoeg geld opzij gezet voor een paar kitesurflessen. Ik heb meerdere kitesurfscholen gebeld en hetgeen wat mij aangeraden wordt loopt enorm uiteen. De ene zegt dat ik een basis cursus moet doen, de ander zegt dat ik een "privé basiscursus" moet doen en weer een ander zegt dat ik 2 privé-lessen moet nemen. Nou is het zo dat deze scholen belang hebben bij mijn keuze, ze willen zoveel mogelijk geld verdienen.

Ik wil voor het geld dat ik heb zoveel mogelijk leren. Meerdere kitesurfers hebben mij verteld dat als ik de kite al kan beheersen dat een basiscursus niet veel voor me op zou schieten (naast alle theorie en veiligheidsinstructies). Dezelfde kiters zeiden dat ik beter een handboek aan kan schaffen voor de theorie en dan een privé les nemen zodat ik de maximale progress zou boeken met mijn kite ervaring (basiscursus is hoofdzakelijk kite controle).

Nou wil ik dus jullie, de experts zonder belangen, vragen wat wijsheid is. Is het verstandiger om een basiscursus te doen of zelfstudie met een privé les?

Ik hoor graag van jullie!

Fare well,
Youri

P.s.: sorry voor de lange lap tekst
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #1 Augustus 30, 2016, 12:25:57
edit2Rapporteer  
Een basis cursus zou voldoende moeten zijn, maar wat houdt die dan in?
Ook dat verschil nl. tussen de verschillende scholen.

Meestal is het 3 tot 4 uur les. Dat is geen basiscursus IMHO, maar meer een introductie.
Met voldoende powerkite ervaring moet je het snel onder de knie kunnen krijgen overigens.
Youril0w

Geen avatar

Berichten: 10
Antwoord #2 Augustus 30, 2016, 12:31:24
edit2Rapporteer  
Hallo,

Allereerst dank voor de snelle reactie. Wat ik heb begrepen dat een basiscursus is: 3 dagen á 3 uur per dag met 2 medecursisten en 1 kite in de lucht. Dag 1: theorie, launchen en opzetten van kite. Dag 2: bodydraggen, relaunchen en water start. Dag 3: waterstart, selfrescue, upwind bodydraggen en eerste metertjes varen.

Nou is het ook nog eens zo dat ik een snelle leerling ben en sporten snel onder de knie krijg. Ook heb ik al heel veel instructiefilmpjes gekeken op YouTube dus verwacht ik dat ik snel op het bord zal kunnen staan.

Fare well,
Youri
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #3 Augustus 30, 2016, 12:37:29
edit2Rapporteer  
Groepen van twee met hetzelfde niveau en leercurve is het beste.  Privé is meer om wat bij te spijkeren in een uur, voor een complete cursus is het te intensief om aan een stuk door te oefenen.  Met twee man kun je even bijkomen en afkijken wat de ander fout doet, wordt het groepje groter dan sta je weer te lang niks te doen.
Youril0w

Geen avatar

Berichten: 10
Antwoord #4 Augustus 30, 2016, 12:42:40
edit2Rapporteer  
Hallo Evan,

Dat is één van mijn struikelblokken. Ik heb een mooie deal kunnen maken met een IKO instructeur lvl2 senior dat ik 5 uur privé les kan krijgen (2 dagen, 1x 3 en 1x 2 uur) voor de prijs van een basiscursus. Daarbij komt dat ik helemaal uit het oosten moet komen met openbaar vervoer en daar heb ik meestal alleen in het weekend tijd voor (drukste perioden bij kitescholen). Dit betekend dat bijna alle kitescholen hun lessen zo vol mogelijk proppen en dat ik weinig progressie zou maken en een beetje bezig ben met de kite heen en weer sturen door het windvenster, terwijl ik bij privé les waarschijnlijk een paar stappen heel snel doorneem om zo meer tijd in het water te hebben en te leren wat ik nog moet leren ipv iets wat ik al kan.

Fare well,
Youri
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #5 Augustus 30, 2016, 12:46:47
edit2Rapporteer  
Het nadeel van de standaard cursus is dat je die in groeps verband doet, meestal met 2 anderen. En die  anderen hebben niet de kennis die jij al hebt. Dus dat is dan zonde van je tijd/geld.

Ik zou voor de prive les gaan als ik jou was. Dat is uiteraard duurder (als in euros per uur), maar dat is dan wel helemaal toegespitst op jouw kennis en kunde. Eventueel zou je zelf alvast wat theorie kunnen doornemen om 't nog wat meer te bespoedigen. Volgens mij staat er ook genoeg op youtube, daar heb je geen boek voor nodig.

Het belangrijkste van de cursus is dat je leert hoe je zelfstandig op een veilige manier kunt oefenen.

Overigens is wat Evan zegt ook wel interessant, van andermans fouten leer je ook een boel Smiley
Youril0w

Geen avatar

Berichten: 10
Antwoord #6 Augustus 30, 2016, 12:57:19
edit2Rapporteer  
Hallo Karel,

Dank voor je reactie. Zelf dacht ik ook dat een privé les beter zou zijn voor mij maar ik wilde het toch hier op het forum navragen aan de experts. Ik heb mijzelf al redelijk ingelezen in de sport, ook bijna alle youtube filmpjes gezien. Ik vraag me alleen af in hoeverre alle veiligheidsonderdelen aan bod komen. Darom denk ik dat het handig is om een boekje aan te schaffen waar alles instaat ipv elk onderdeel apart op te zoeken.

Tja, van andermans fouten kan je inderdaad heel goed leren. Dit hoef ik niet te missen bij privé les, ik kan aan de leraar vragen of hij de veelgemaakte fouten kan voor doen of iets dergelijks.

Fare well,
Youri
Rule

Berichten: 174
Antwoord #7 Augustus 30, 2016, 13:23:35
edit2Rapporteer  
Hallo Karel,

Dank voor je reactie. Zelf dacht ik ook dat een privé les beter zpu zijn voor mij maar ik wilde het toch hier op het forum navragen aan de experts. Ik heb mijzelf al redelijk ingelezen in de sport, ook bijna alle youtube filmpjes gezien. Ik vraag me alleen af in hoeverre alle veiligheidsonderdelen aan bod komen. Darom denk ik dat het handig is om een boekje aan te schaffen waar alles instaat ipv elk onderdeel apart op te zoeken.

Tja, van andermans fouten kan je inderdaad heel goed leren
 Dit hoef ik niet te missen bij privé les, ik kan aan de leraar vragen of hij de veelgemaakte fouten kan voor doen of iets dergelijks.

Fare well,
Youri

Zo te zien maak je je al druk genoeg om veiligheid. 95% van de ongevallen zijn te voorkomen met gezond verstand en tijdens het varen is het moeilijk om iets catastrofaal verkeerd te doen (behalve aan één kant van je bar blijven trekken). Als iets fout gaat heb je een situatie vaak van tevoren al verkeerd ingeschat. Noem een te grote kite voor de windkracht, bij aflandige wind varen, boardleash gebruiken, gaan oefenen te dicht bij andere beginners of te dicht bij obstakels, wachten tot die donkere wolkenpartij te dichtbij is om nog veilig te kunnen landen, .. Een instructeur dekt dit risico al af.

Als jij zorgt dat je:
- weet hoe je veilig een kite de lucht in krijgt en in welke positie je deze houdt (in theorie, de praktijk oefen je dan wel)
- weet hoe je blind je 2 safeties moet gebruiken en wat er gebeurt als je ze trekt
- weet dat als jouw kite met een andere kite in de knoop komt je direct de safety bij je chickenloop trekt

dan komt het wel goed tijdens de cursus. Zeker met je kite ervaring! Focus je lekker op proberen je eerste meters te maken en te genieten  ThumpsUp



Youril0w

Geen avatar

Berichten: 10
Antwoord #8 Augustus 30, 2016, 13:41:44
edit2Rapporteer  
Hallo Rule,

Bedankt voor je reactie. Dat ik mij zorgen maak over de veiligheid komt meer door de nadruk die er op wordt gelegd in de topics over kitesurflessen (in elk topic wordt er op gehamerd).

Voor mij is het belangrijk dat ik met mijn (redelijk kleine) budget opgeleid wordt tot een zelfstandig beginnend kitesurfer. Is dit te realiseren in 5 uur keihard knallen, rekening houdend met mijn ervaring met een (matras?) 4 lijns foil kite?

Fare well,
Youri



tammie

Geen avatar

Berichten: 22
Antwoord #9 Augustus 30, 2016, 13:54:28
edit2Rapporteer  
Hi Youri,
Werk op een kiteschool waar we alleen prive of semi-prive les geven. Kan dan ook bevestigen wat Evan zegt, je leert het meest van lessen met zijn tweeen.
Zou kiezen voor een vlakwater spot.
Veiligheid is belangrijk maar er wordt op het forum ook wel overdreven hoor.....
Les nemen bij een goede school en je verstand gebruiken is voldoende voor de meeste!
succes!
et1961

Berichten: 365
Antwoord #10 Augustus 30, 2016, 13:55:35
edit2Rapporteer  

- weet dat als jouw kite met een andere kite in de knoop komt je direct de safety bij je chickenloop trekt



Dat is nou net niet altijd even verstandig!! Is helemaal afhankelijk van de situatie, vaak kan je heel eenvoudig weer de kites uit elkaar sturen, zelfs als 1 of beide kites gecrasht zijn!
Youril0w

Geen avatar

Berichten: 10
Antwoord #11 Augustus 30, 2016, 14:07:27
edit2Rapporteer  

- weet dat als jouw kite met een andere kite in de knoop komt je direct de safety bij je chickenloop trekt



Dat is nou net niet altijd even verstandig!! Is helemaal afhankelijk van de situatie, vaak kan je heel eenvoudig weer de kites uit elkaar sturen, zelfs als 1 of beide kites gecrasht zijn!
Dan moet natuurlijk wel één van de twee hebben gezien hoe ze gedraaid zijn. En als ze te ver in elkaar gedraaid zitten kunnen de lijnen beschadigd raken van het trekken aan de bar. Beste (en veiligste) oplossing lijkt mij om de kites te landen.

Tammie, wat leuk dat je bij een kiteschool werkt! Ik zie mezelf dit later ook doen, waarschijnlijk in een Palmbomenland. Waar zit jouw school en hoeveel doet een (semi) privé les bij jullie?

Fare well,
Youri
Rule

Berichten: 174
Antwoord #12 Augustus 30, 2016, 14:31:52
edit2Rapporteer  
@ etienne
Klopt als een bus, maar ik ga er vanuit dat een beginner nog niet direct ziet hoe hij/zij dit moet doen. Als de beginner meteen released is de power er af, kan de meer ervaren kiter zijn kite er uit sturen. Maar ik mag hopen dat 2 verstrikte kites 2x een beginner is, aangezien je als ervaren kiter gewoon de lesser de ruimte geeft. Daarbij les je vlak bij de kust omdat je nog niet upwind kan varen en wil je niet achter 2 loopende kites aan over de basaltblokken/strand.

@Youri
5 uur lessen is niet veel. Op zich kan je daarna prima zelfstandig verder, maar zorg er voor dat je de eerste 10x o.i.d. met iemand anders gaat kitesurfen die ervaring heeft. Of spreek wat mensen aan op de spot die ook gaan kitesurfen, geef aan dat je beginner bent en vraag hen om advies over de wind, grootte van de kite, oplaten etc.. Er zijn genoeg app groepjes waar je bij kan afhankelijk van naar welke spot je wilt (zie 'Trefpunt'). Als je dat doet kan er eigenlijk weinig mis gaan.

En wat tammie zegt klopt ook als een bus, op vlak water is het veel makkelijker leren. Mocht je voor het Ijsselmeer kiezen mis je alleen vaak een (breed) strand om je kite op te laten, schroom niet om eerst het water in te lopen en daar je kite te launchen.
Youril0w

Geen avatar

Berichten: 10
Antwoord #13 Augustus 30, 2016, 17:23:29
edit2Rapporteer  
Iedereen bedankt voor de reacties! Ik ga komende zondag mijn eerste les nemen. Naar aanleiding van de reacties heb ik besloten om privé les te nemen, zodat ik niet opgehouden wordt door anderen zonder powerkite ervaring.

Ik zal zondag laten weten wat ik ervan vond, behandeld heb en hoeveel vooruitgang ik heb gemaakt in deze 3 uur. Na deze les zal duidelijk zijn hoeveel tijd ik ongeveer nog nodig heb om zelfstandig aan de slag te gaan.

@Rule
Ik was zowiezo nog niet van plan om helemaal alleen te gaan.

Allemaal nogmaals enorm bedankt voor de snelle reacties.

Fare well,
Youri
et1961

Berichten: 365
Antwoord #14 Augustus 30, 2016, 17:45:42
edit2Rapporteer  
Windvoorspelling voor as. zondag ziet er iig veel belovend uit! Dik 20 knp!
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #15 Augustus 30, 2016, 17:47:46
edit2Rapporteer  
Voorlopig lijkt het geen ideaal lesweer te worden, maar er kan nog veel veranderen natuurlijk. Veel plezier als het weer goed is en pas op als het voor de meeste instructeurs een no go dag is!
KiteShallow

Berichten: 173
Antwoord #16 September 02, 2016, 12:27:52
edit2Rapporteer  
Video opname, waar jij fouten terug kan zien is reuze handig. Ook communicatie apparatuur, tussen leerling en instructeur als je op het water ben en bezig ben met waterstart en rid.
Trouwens Fare well...... is meestal zie je niet meer terug ;-)
Youril0w

Geen avatar

Berichten: 10
Antwoord #17 September 02, 2016, 13:40:58
edit2Rapporteer  
Oke, dat is een goede tip! Ik zal opperen aan instructeur om filmpjes te maken met mijn waterdichte telefoon.
Denk maar niet dat jullie mij niet meer terugzien, ik ben al verslaafd aan kitesurfen nog voor mijn eerste les schater
Youril0w

Geen avatar

Berichten: 10
Antwoord #18 September 04, 2016, 19:44:06
edit2Rapporteer  
Wauw wat een ervaring! Vandaag dus mijn eerste les gehad op Schellinkhout. Begonnen met de kite optuigen en safety systemen doornemen, daarna meteen het water in. Zoals verwacht had ik de kite goed onder controle, zelfs met 1 hand (al was dit iets lastiger). Na nog even korte uitleg over hoe je de kite door het windvenster heen stuurt zijn we meteen begonnen met bodydraggen. Werd een meter de lucht ingetrokken en kwam een meter of 5 verder op mijn smoel terecht.schater dit nog een paar keer herhaald.

Ongeveer een uur na aanvang van de les gingen we upwind bodydraggen. Dit is nog wel erg lastig moet ik eerlijk toegeven, veel water happen. Daarna hebben we de kite opzettelijk laten stallen (wat gebeurd als kite overpowered is) en een keer de kite laten crashen (1 keer gecrasht, opzettelijk en gecontroleerd) en zijn we daarna de self rescue uit gaan voeren.

In totaal 2 uur bezig geweest, als de pijp niet leeg was hadden we het bord erbij gepakt om nog een uurtje te oefenen met waterstart en misschien al de eerste meters. Dit bewaren we voor de volgende les.

Heb regelmatig mijn instructeur verbaasd naar me zien kijken omdat ik de kite zo snel onder controle had. Heb in die 2 uur meer geleerd dan het vorige groepje dames die 2 lessen van 3 uur nodig hadden niveau te bereiken aldus mijn instructeur.

Kortom: het was een super ervaring en het smaakt naar meer! Privé les was een hele goede keus want ik heb het gevoel dat ik enorm veel meer geleerd heb dan dat ik had gedaan bij een beginnerscursus. Dus mocht iemand twijfelen of hij/zij privé wil gaan (met nodige powerkite ervaring) dan zal ik zeker aanraden om dit te doen!

Groetjes
Mitchel_12000

Berichten: 1183
Antwoord #19 September 07, 2016, 12:55:13
edit2Rapporteer  
Hoi Youri,

Pittig dagje uitgekozen voor je eerste kitesurf ervaring. In wijk aan zee de hele middag met 7m gevaren :-D. Toen ik 15 jaar geleden les had op Schellinkhout (destijds nog met een 2-lijner naish AR3.5  Roll Eyes) was het ook een windkracht 5a6 en werd ik meteen letterlijk en figuurlijk met mijn neus op de feiten gedrukt wat betreft de power van een kite  Smiley
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.