Welke RRD Global bar?

Mr. Rob

Geen avatar

Berichten: 23
September 13, 2016, 13:52:10
edit2Rapporteer  
Hallo,

Kan er iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen de RRD Global Bar V5, V6 en een V7? Der zit nog al wat prijsverschil tussen de verschillende versies, zijn ze dat prijsverschil ook waard? Probeer me in te lezen, maar het enige wat ik eigenlijk vind is dat er elke oplopende versie meer "unecessary items" af zijn gehaald...

Gr.
damsko

Geen avatar

Berichten: 60
Antwoord #1 September 13, 2016, 14:09:29
edit2Rapporteer  
V5: Safety op twee voorlijnen en swivel buiten bereik. Basic bar
V6: Rotor on de chickenloop aangepast en (als ik mij niet vergis) geen swivel meer. Met de hand (en dat gaat niet echt lekker onder spanning) untwisten na loops en rolls.
V7: Nieuwe chicken loop. Donkey dick (enorme verbetering) en dunnere bar. Nog steeds met de hand untwisten (nog steeds niet ideaal). Safety op twee lijnen met meer dan 5 meter lengteverschil. Effectief dus single line safety. Werkt goed met al mijn kites (van 5 tot 15 meter). Maarrrrr: geen mogelijkheid om de lijnen af te stellen. Je hebt een setje lange pigtails nodig als dit vanuit de fabriek niet goed is gegaan.

Al met als zou ik voor de V7 gaan. Al is het maar vanwege de safety. Je kunt als je RRD kites hebt met een willekeurige andere bar varen. Als geld een issue is dan zou ik ook even bij de andere merken kijken. Lijnlengtes zijn gelijk en alle RRD kites werken op single en double frontline safety.
Mr. Rob

Geen avatar

Berichten: 23
Antwoord #2 September 13, 2016, 16:58:08
edit2Rapporteer  
Thks! De V7 is inderdaad vrij prijzig. Wat zou een vergelijkbare alternatieve bar zijn, compatible met de RRD's, maar dan misschien eentje waar wel lijnen mee af te stellen zijn en niet met de hand ge-untwist moet worden?
damsko

Geen avatar

Berichten: 60
Antwoord #3 September 13, 2016, 18:29:16
edit2Rapporteer  
Dat van die lijnlengtes was wel een onaangename verassing ja. Temeer omdat de stuurlijnen iets van 10cm te kort waren. Je kunt een willekeurige andere bar gebruiken mits die gelijke lijnlengtes heeft. Als je het vlieggedrag niet merkbaar wil beinvloeden moet je ook een bar met een redelijk lage splitsing hebben. Ik schat op een meter of 3,5. Iets hoger dus dan bv een Naish universal bar maar die werkt eigenlijk ook prima. Een North quad bar zou misschien minder goed werken maar ik heb het niet getest.

Over dat untwisten: automatisch untwisten met een swivel werkt soms in het gunstigste geval. Een below the bar swivel is de meest betrouwbare en de makkelijkste optie. Alleen heeft RRD een mini knopje in de chickenloop of te optie om de tubing vast te pakken... alleen dat werkt niet als er druk op de lijnen staat. Goede reminder soms eens met je zwakke kant te loopen.
Erik@Spijk

Berichten: 861
Logs: 0 | 459 uur
Antwoord #4 September 16, 2016, 23:23:49
edit2Rapporteer  
Ben het niet helemaal met je eens damsko.

Ik heb een RRD v4 gehad en heb een RRD v5 bar

Beide hebben dezelfde safety, dezelfde chickeloop. De swivel is op een rubber ringetje na hetzelfde. De lijnen en bar zijn identiek. 

Tot en met 2012 (V4 bar) zat bij RRD de pigtail om de lengte te verstellen op de power lijnen, aan de kant van de bar. Sinds 2013 (V5) is dit verplaatst naar, net als andere merken, de stuur lijnen van de kite. Als je een V5, v6 of v7 bar op een pre 2013 kite doet mis je idd de pigtails.

Van v4 naar v5 hebben ze tevens de oh shit handle weg gelaten. Bij V6 hebben ze de swiffel aangepast.

De v7 is tot tegenstelling tot eerdere modellen alleen in 1 maat te gebruiken en niet in breedte te verstellen. Tevens hebben ze een soort van stopper gebruikt.

V5 en v6 zouden mijn voorkeur hebben omdat deze in de breedte instelbaar zijn terwijl v7 eigenlijk geen voordelen bied.

Voor mij heeft de RRD bar het voordeel dat ze super clean zijn en ik ben ook wel te spreken over de Rigid Thread lijnen welke minder gevoelig voor slijtage lijken.

Alle RRD barren flaggen op 2 lijnen waardoor de barren niet geschikt zijn voor kites die ontworpen zijn met een vaste bridle en enkel lijns flaggen zoals Ozone. RRD kites kan je daar en tegen wel met alle andere barren gebruiken.
damsko

Geen avatar

Berichten: 60
Antwoord #5 September 17, 2016, 09:29:42
edit2Rapporteer  
ik heb de v4, v5 en v7 zelf in huis. De eerste twee zijn echter aangepast ivm de tweelijns safety. Dus allicht herinner ik mij niet goed hoe de originele setup was. Bedankt voor de aanvulling.

Dat van die pigtailsheeft echter niets met oude of nieuwe kites te maken. Mijn bar kwam uit de winkel met ongelijke lijnlengtes. Dat is niet meer de bedoeling ergo die pigtails. Als het goed is is dat een foutje en daarnaast heeft de v7 geen enkele manier om de lijnlegtes aan te passen.

Vanwege de bardikte, safety, zachtere uiteinden enz zie ik de v7 als een flinke stap in de juiste richting. Verder vaar ik al mijn kites (zie profiel) met deze bar zonder enig probleem. Ik pas nooit de breedte van de bar aan. De v7 kun je wél op Naish, Ozone en alle andere merken die voor single frontline release zijn ontworpen gebruiken. De oudere barren inderdaad niet.

Dus geen voordelen? Misschien moet je de v7 eens testen.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.