Welke Cabrinha kite voor wave en klooien?

Calimero

Berichten: 244
Logs: 0 | 342 uur
September 14, 2016, 18:31:04
edit2Rapporteer  
Ik heb sinds kort het downwinderen met mijn surfboard (sorry, voorzien van straps) ontdekt. Wat fantastisch is dit... Nu blijf ik t klooien, beetje springen enzo, met mijn tt ook erg leuk vinden. Kortom ik wil graag "nieuwe" kites waarmee ik beiden kan doen. Mijn Cabrinha Vector (12m) en Converts (7 en 9m) varen nog prima, dus heb geen haast en hoef niet t nieuwste van het nieuwste..., maar als ik weet wat mij het beste past, kan ik evt overjarige aanbiedingen e.d. in de gaten houden.
Aangezien ik erg tevreden ben over Cabrinha wil ik ook graag bij dit merk blijven..
Graag jullie reactie.
markymarc

Berichten: 296
Logs: 0 | 488 uur
Antwoord #1 September 14, 2016, 19:15:02
edit2Rapporteer  
Daar is de Drifter voor ontwikkeld...Check de site.. Succes!
Calimero

Berichten: 244
Logs: 0 | 342 uur
Antwoord #2 September 14, 2016, 19:22:28
edit2Rapporteer  
De drifter voor het waven, check! Zover was ik ook, alleen dat springen enzo met de tt. Ik vraag me af of dat wel fijn is. Cabrinha zegt dat t te doen is, maar ben ik dan niet beter af met een switchblade of fx, of wellicht toch de Radar?
flatlander

Geen avatar

Berichten: 3
Antwoord #3 September 14, 2016, 20:08:20
edit2Rapporteer  
Even heel zwart/wit: de ideale eigenschappen voor een wavekite zijn ten dele precies tegenovergesteld van een fijne "jump" kite. Dit is heel overdreven gesteld natuurlijk.

Je kan je verder blind staren op meningen van anderen en de reviews.

Als het bij Cab moet blijven kom je mijn inziens niet verder dan de Drifter zoals gezegd.
Switchblade absoluut niet i.i.g. FX en Radar kan ik niets zinnigs over zeggen.

Maar goed, toch een lijstje die uiteraard verre van compleet is qua allround kites die ook prima in de golven mee kunnen en goed overjarig of gebruikt te koop zijn voor scherpe prijzen:
- SS Rally
- Ozone Catalyst
- North Neo
Menno de Vries

Berichten: 186
Antwoord #4 September 14, 2016, 20:23:37
edit2Rapporteer  
Ozone Enduro schijnt een goeie alroud kite te zijn die het met ware kiten ook erg goed zou doen hebben ze mij verteld. Maar of dit ook echt zo is weet ik niet. Iemand anders misschien ervaring mee??
Calimero

Berichten: 244
Logs: 0 | 342 uur
Antwoord #5 September 14, 2016, 20:42:57
edit2Rapporteer  
Thx guys, maar zoals gezegd wil ik graagbij cabrinha blijven... Dus wellicht heeft er iemand ervaring met springen met een drifter of surfen/springen met radar en fx.
Switchblade is toch redelijk allround? Waarom is dit dan een no go?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #6 September 14, 2016, 20:45:12
edit2Rapporteer  
Even heel zwart/wit: de ideale eigenschappen voor een wavekite zijn ten dele precies tegenovergesteld van een fijne "jump" kite. Dit is heel overdreven gesteld natuurlijk.

Dat is inderdaad heel overdreven en zwart/wit gesteld
Er zijn heus wel kites die beide goed kunnen. De Swell V1 & V2 bijvoorbeeld zijn ook leuk op de TT (en hydrofoil), Feddo.
Hoofdzakelijk bepaalt je waveride vaarstijl wat voor soort wavekite je het beste ligt.

Als het goed is krijg ik binnenkort een setje Drifters op visite.
Tot die tijd kan ik je er niks over zeggen.
flatlander

Geen avatar

Berichten: 3
Antwoord #7 September 14, 2016, 20:50:32
edit2Rapporteer  
Switchblade heeft een hoge AR, en is traag. Trekt als een tractor (power!) en dat wil je juist niet in de golven, kite moet goed driften en bij wijze van spreken volledige te depoweren zijn: bar van je af en je wordt niet van je board getrokken en de kite drift mooi mee. Ook hier stel ik het weer zwart/wit, maar je snapt het denk ik wel.

Veel bardruk ook.
Calimero

Berichten: 244
Logs: 0 | 342 uur
Antwoord #8 September 14, 2016, 21:14:57
edit2Rapporteer  
Switchblade heeft een hoge AR, en is traag. Trekt als een tractor (power!) en dat wil je juist niet in de golven, kite moet goed driften en bij wijze van spreken volledige te depoweren zijn: bar van je af en je wordt niet van je board getrokken en de kite drift mooi mee. Ook hier stel ik het weer zwart/wit, maar je snapt het denk ik wel.

Veel bardruk ook.

Das duidelijke taal idd... Switchblade is iig no go.
Shore

Berichten: 138
Antwoord #9 September 14, 2016, 21:16:05
edit2Rapporteer  
veel bardruk = inherent Cabrinha . . .
als je wel wilt down-winderen maar niet wilt wave-riden
de Switchblade te traag is (?) maar toch hoog wilt springen
dan lijkt de de Apollo de Cabrinha voor jou ?
wie heeft hem al gevaren . . ?
BartdeL

Geen avatar

Berichten: 55
Antwoord #10 September 14, 2016, 22:14:13
edit2Rapporteer  
Ik heb beetje zelfde dilemma. Ik vaar met Drifters op golfboard (5.5/7/9m). Voor TT heb ik Switchblades 8/10m, De laatsten springen heerlijk en zijn ook lekkerder dan Drifter om wat ingehaakte trucs mee te doen omdat de drifter weinig pop heeft vind ik. De Drifter is een echte golfkite en  is gewoon heerlijk voor het golfsurfen, zo heerlijk dat als je dat eenmaal gewend bent je niet meer terug wil naar een niet echte golfkite. Je kan met de kleinere maten SB best wel golfboard varen, de SB drift ook heel behoorlijk. En ik zie wel eens een kerel golven rippen  met zijn SB waar ik niet aan kan tippen met mijn drifters ;-)  Maar ik heb het laatst eens gedaan met mijn 8m SB , golfrijden ging prima maar ik vond vooral het upwind koersen niet prettig. De SB staat dieper in het windwindow (als ik dat goed zeg) waardoor je meer downwind getrokken wordt. De drifter staat meer aan de rand van het windwindow en loopt daardoor beter hoogte, althans zo had ik het gevoel. En de 10m die draait zo traag daar begin ik niet eens aan.

Terug naar je vraag wat dan als je wilt combineren in 1 kite.

Wat volgens mij over blijft is de FX. Hoewel Cabrinha hem helemaal niet als golfkite profileert heb ik wel al 2x iemand horen zeggen dat ze daar wel heel geschikt voor zijn (naast sowieso het TT varen zeg maar).  Ze hebben volgens mij dezelfde stuursnelheid als een drifter en hetzelfde springvermogen als een SB. Ik ben alleen bang o.b.v. wat ik lees dat je ze niet zo volledig kan depoweren als een drifter en dat is jammer want dan wordt je van de golf af getrokken als je die juist wilt rijden.

Maar misschien zijn er hier mensen die ervaring hebben met de FX op een golfboard? Dan ben ik ook wel benieuwd naar jullie ervaring.



Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #11 September 14, 2016, 22:18:19
edit2Rapporteer  
Een maat van me is goed in golfrijden, en heeft de FX-en juist voor het golfrijden van de hand gedaan.

Indien je bij Cabrinha wilt blijven zul je voor een mixed quiver moeten gaan, of naar andere merken moeten gaan kijken.
Calimero

Berichten: 244
Logs: 0 | 342 uur
Antwoord #12 September 14, 2016, 22:19:38
edit2Rapporteer  
Thx Bartdel! Hier heb ik wat aan...
Springen is met een drifter dan ook echt een no go? Twee sets gaat ik financieel niet voor elkaar krijgen ;-)
BartdeL

Geen avatar

Berichten: 55
Antwoord #13 September 14, 2016, 23:09:27
edit2Rapporteer  
@calimero springen gaat  best hoor met drifter! Dus geen no-go vind ik. Alleen het doen van een back of frontroll bijv. vond ik met mijn drifter vaak minder omdat je weinig "pop" uit de kite krijgt.  Verder doe ik weinig freestyle tricks maar daar zal dat ook voor gelden.  Maar puur hoog springen kan best, alleen kom je weer wel wat sneller naar beneden... :-)

@evan Weet je ook waarom die FX niet bevielen?

@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #14 September 14, 2016, 23:44:51
edit2Rapporteer  
Een maat van me is goed in golfrijden, en heeft de FX-en juist voor het golfrijden van de hand gedaan.


Typisch, heb onlangs 2 serieuze golfrijders gesproken  die DIK tevreden zijn met de FX in de golvies Grin
Ik zou het nog maar even zere neus overwegen  Roll Eyes ,gewoon ff testen...
Met het springen en klooien zit het wel goed kan ik je zeggen Grin
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #15 September 15, 2016, 08:32:38
edit2Rapporteer  
Meningen lopen nogal uiteen als ik het zo lees. Waarom ga je niet testen?
Calimero

Berichten: 244
Logs: 0 | 342 uur
Antwoord #16 September 15, 2016, 08:43:28
edit2Rapporteer  
Klopt idd... Maar wellicht wel handig om ergens op te kunnen focussen. Drifter zou als ik bovenstaande lees de voorkeur hebben.
Niemand ervaring met de radar?
et1961

Berichten: 365
Antwoord #17 September 15, 2016, 08:46:58
edit2Rapporteer  
Cabrinha Switchblade is prima all-round kite. Dus als je slechts 1 quiver wilt en je wilt freeriden en golfsurfen dan is de Switchblade een prima keus!

De Switchblades springen super, hebben goede hangtime, zijn super stabiel (park & ride), driften redelijk (niet zo goed als de Drifter, je zult de SB meer moeten laten vliegen), lopen prima hoogte (beter dan de Vector, FX en de Drifter) en in de kleinere maten draaien ze vlot genoeg om te waven en te downwinden.

Barduk is gemiddeld en de depower is meer dan voldoende om tijdens het golfrijden de druk uit je kite te lozen.
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #18 September 15, 2016, 09:29:36
edit2Rapporteer  
Voor golfrijden hangt het af wat je wil doen, wil je full power carven tegen de golf op of wil je golf afrijden zonder druk in je kite.

Bij de eerste optie is een FX een prima kite, wil je echt 'golf rijden' dan zou ik een kite kiezen die minder druk op bouwt in de turns en beter drift.
BartdeL

Geen avatar

Berichten: 55
Antwoord #19 September 15, 2016, 13:29:43
edit2Rapporteer  
@ frank82 Ik wil allebei! :-)

et1961

Berichten: 365
Antwoord #20 September 15, 2016, 13:48:15
edit2Rapporteer  

Niemand ervaring met de radar?


Ik heb zelf geen ervaring met de Radar, zie ze wel veel voor kitelessen gebruikt.

Volgens dit artikel; http://www.kiteworldmag.com/gear/cabrinha-radar-9m-2015/ is de Radar een prima alleskunner, die ook goed drift, lichte bardruk en goed reageerd op stuurimpulsen.


The Radar won’t get you as close to the moon as the Switchblade, but it’s lighter at the bar with excellent feedback. The boost and hang-time are certainly respectable and there’s enough butchness through the loop to put a grin on your face, but where the Radar pleases in terms of its performance attributes for twin-tip riders, it steps on yet another gear for the surfers. The deep canopy, stability and balance in handling provides impeccable down-the-line drift performance while the lighter bar feeling and kite response time make it a super fun kite to throw around. Driving forward intuitively and holding its position when you need it to, also add in the phenomenal relaunch, the Radar is going to look after you from the moment you unwrap it.

Misschien dat ik zelf ook de Radars eens moet proberen...
BartdeL

Geen avatar

Berichten: 55
Antwoord #21 September 15, 2016, 14:04:32
edit2Rapporteer  
Ja interessant die Radar, ben ik wel benieuwd wat je daar van gaat vinden.

Lastige is altijd dat als iets als beginnerskite wordt gelabeled het dan al snel wordt afserveerd, want niemand wil als beginner door het leven blijven gaan, daar heb ik zelf tenminste wel last van ;-) Maar misschien is dit juist wel de beste oplossing... Cabrinha says so..
CvdM

Berichten: 58
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #22 September 15, 2016, 14:59:20
edit2Rapporteer  
Ik heb zowel de Switchblade als de Radar gevaren, inmiddels de Switchblade de deur uit gedaan
Switchblade vond ik niet fijn in de golven, te traag en veel bardruk
Op vlak water wel heel lekker, maar een behoorlijk racemonster (niets voor mij)

Ik heb een Radar 7 meter en die vind ik echt fantastisch
Lichte bardruk, perfect in de golven en stuurt fijn, heel comfortabel en ook op vlak water nog steeds relaxed

Springen is iets wat ik nu aan het leren ben dus ik ga nog niet zo hoog, daar kan ik weinig zinnigs over zeggen

En ik weet eerlijk gezegd niet precies waarom het als beginnerskite wordt weggezet, misschien vanwege de easy relaunch, maar ik heb vriendinnen er ook mee laten kiten (beginners) en die vonden juist niet prettig dat de kite een lichte bardruk heeft, minder directe feedback


Misschien kun je ze ergens testen


Edit: Wat trouwens ook erg bijdraagt aan mijn enthousiasme is het enorme windbereik wat ik met deze kite heb, ik kan hem al vanaf 18 knopen varen (68 kg) en ook gedepowerd blijft hij goed varen, ik heb er een Switch bar op
Marcel~

Berichten: 2657
Logs: 0 | 281 uur
Antwoord #23 September 22, 2016, 22:33:21
edit2Rapporteer  
FX heeft veelsteveel power, daarom heb ik het ding weg gedaan. Maar je kunt wel snel een kleiner maatje varen...
et1961

Berichten: 365
Antwoord #24 September 23, 2016, 10:01:28
edit2Rapporteer  
FX heeft veelsteveel power, daarom heb ik het ding weg gedaan. Maar je kunt wel snel een kleiner maatje varen...

Low end van de Switchblade is beter dan die van de FX hoor! Dus als je snel een maat kleiner wilt varen moet je toch echt de Switchblade hebben!



« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.