"Nieuw" kitemerk Aeros met foil & tubekites

Shore

Berichten: 138
Antwoord #25 September 28, 2016, 16:38:56
edit2Rapporteer  
over die theorie met die buizen . . .
de wind gaat er toch in de lengterichting over heen en niet er haaks op ?
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #26 September 28, 2016, 18:22:31
edit2Rapporteer  
over die theorie met die buizen . . .
de wind gaat er toch in de lengterichting over heen en niet er haaks op ?

Je hebt vanaf de LE al kleine verschillen in profieldikte, waardoor je over de gehele breedte gezien meer variaties gaat krijgen in de luchtstroom dan bij een glad oppervlak, en dus iets minder efficient. Bij sturen valt de wind onder een hoek.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #27 September 28, 2016, 21:50:40
edit2Rapporteer  
De kamers van die foils zijn rechthoekig en hebben ribben. Je hebt dus zowel van links naar rechts als van voren naar achteren naden waar het niet bolt en de ruimtes ertussen gaan door een lichte overdruk bollen en dus uitzetten
Om het dan simpeler te vertalen verander je in mijn voorbeeld ipv buizen het verhaal in kogels
dus je neemt een veld van 1m bij 1m en vult die met 400 kogels/knikkers van 50mm  en een veld van 100 kogels van 100mm.
Als je dan deze velden naast elkaar legt zul je zien dat de kleinere kogels een 'gladdere' overgang hebben dan bij de grote kogels.

Helpt dit beter Huh

Nogmaals, dit is alleen het technische verhaal van hoe je luchtstroming kan beïnvloeden. Kost wel meer stof en dus gewicht!
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #28 September 28, 2016, 23:16:24
edit2Rapporteer  
Een ander probleem van het ballon effect tussen de ribben is dat je daar een ander, minder ideaal,  vleugel profiel krijgt dan op de plek van de ribben welke het basis profiel bepaald. Soms deukt de neus zelfs in, zoals bij de Speed 3 bijvoorbeeld.

Met meer cellen wordt het ballon effect steeds kleiner en deukt de neus minder in waardoor de kite dichter bij het perfecte vleugel profiel ontworpen kan worden voor meer performance. Het gaat inderdaad wel ten kostte van het gewicht.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #29 September 29, 2016, 17:32:10
edit2Rapporteer  
Ik had het ook over het absolute low-end.
Iedere zeiler en windsurfer weet ook dat in het absolute low-end je de zeilen minder strak moet zetten, om meer bolling te krijgen.
Waarom?

Omdat bij lage stroomsnelheden lucht zich anders gedraagt dan bij hoge stroomsnelheden.
Kortom, een kite die in weinig wind het beste presteert hoeft niet per se een zware racekite te zijn.
Die vliegen gewoon lastig bij weinig wind.

In die hoek is nog heel wat ontwikkeling nodig.

De racekites krijgen steeds meer ribben en tussenribben in de TE voor minder drag, wat meters meer stof, stiknaad en tape/lijm kost. Dat zie je ook terug in de explosieve toename van de aanschafprijs.

De meeste race wedstrijden hebben een minimale windsterkte in hun  reglement van 8kn, dus die zwaardere kites zijn niet echt in het nadeel.
Dat gezegd, op dit moment is de Ozone R1V2 de best kid on the race block, welke "toevallig" ook de lichtste racekite is met afstand!


Evan: Dat deuken van de LE bij de Speed3 komt door de degradatie van de stof onder invloed van UV straling en slijtage. Na een aantal jaar laat de stof teveel lucht door (porositeit), waardoor de interne druk niet voldoende meer is. Nieuw deden ze dat niet.
Shore

Berichten: 138
Antwoord #30 September 29, 2016, 20:22:46
edit2Rapporteer  
over die theorie met die kogels . . .
Als ik naar een foilkite kijk zie ik allemaal aan elkaar geplakte sigaren (of torpedo zoals Michiel. omschreef) en geen oppervlak dat lijkt op een veld van kogeltjes ('rollade')
De luchtstroom gaat in de lengte richting over de sigaar en deels schuin er op als er gestuurd wordt; schuin er op geeft meer weerstand en dat is waarschijnlijk ook de reden een foilkite trager stuurt dan een tube ?

2x zoveel naden = 2x zoveel kreukjes = meer zogweerstand;  de 'ballon' van Versus het liefst die in de langerekte druppelvorm lijkt de vorm met de minste weerstand te zijn. Met deze beredenatie zou juist de 'ballon-shape' tussen de ribben de efficientie bepalen/maken en niet de ribben
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.