Experts gezocht voor (NEN) normcommissie Kitesurfen

MartinvdH

Geen avatar

Berichten: 7
September 29, 2016, 10:02:23
edit2Rapporteer  
In de NEN nieuwsbrief kwam ik onderstaand artikel tegen, dus wie zich geroepen voelt:

Experts gezocht voor normcommissie Kitesurfen
22-09-2016 Weet u alles van kites, bars, trapezes, boards en lijnen? Dan kunt u bijdragen aan de ontwikkeling van internationale normen voor veilig kitesurfen.

Kitesurfen wordt in rap tempo populair. Steeds meer mensen gebruiken vliegers, boards en andere materialen. Net als de sport, ontwikkelen deze materialen zich in een snel tempo. Zo worden er bijvoorbeeld veiligheden ingebouwd om ongelukken te voorkomen. Om te waarborgen dat deze toepassingen ook echt veilig zijn, worden internationale normen (ISO) ontwikkeld.

Veilig kitesurfen
Op dit moment zijn er verscheidene producten te koop zonder veiligheidssystemen waarmee de gebruiker zich in geval van nood veilig los kan koppelen van de kite. Een veiligheidssysteem is essentieel voor veilig kitesurfen, omdat zich onverwachte situaties voor kunnen doen op het water. Als een gebruiker de controle over de kite verliest, geeft het veiligheidssysteem de gebruiker de mogelijkheid zich volledig los te koppelen van de kite.

Norm voor kitesurfen

De voorgestelde internationale norm betreft richtlijnen voor de veiligheidseisen en testmethodes voor ontkoppeling van de zogenoemde bar. Het ontkoppelingssysteem (safety release system) vermindert de trekkracht in de kite en ontkoppelt de gebruiker. Deze internationale norm is alleen bedoeld voor de ontkoppeling die actief door de gebruiker ingezet kan worden voor zijn of haar veiligheid.

Behalve aan veiligheid kan een internationale norm ook bijdragen aan innovatieve producten. Toekomstige technologieën binnen de sport kunnen sneller ontwikkeld worden.
Daarnaast kan een internationale norm bijdragen aan de naamsbekendheid van kitesurfen, waardoor nog meer mensen zullen starten met sporten.

Lid worden?
De Nederlandse inbreng in deze internationale norm zal bepaald worden door een normcommissie voor kitesurfen. Als actief lid van deze commissie kunnen belanghebbenden invloed uitoefenen, mee beslissen en zo een bijdrage leveren aan de veiligheid van kitesurfen.

Aanmelden en meer informatie
Meer informatie over de werkzaamheden van de commissie en lidmaatschap: Gillian Herpers, Consultant NEN Agrofood en Consument, telefoon (015) 2 690 444 of e-mail gillian.herpers@nen.nl.


Link naar artikel:
https://www.nen.nl/NEN-Shop/Nieuwsberichten-Consumentenzaken/Experts-gezocht-voor-normcommissie-Kitesurfen.htm?utm_medium=email&utm_campaign=Consumentenzakenmail+03+-+2016&utm_content=Consumentenzakenmail+03+-2016&utm_term=Kitesurfen&utm_source=Emailnieuwsbrieven
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #1 September 29, 2016, 17:10:30
edit2Rapporteer  
Derde alinea kan je al schrappen volgens mij, althans de eerste zin. Alle kites en barren hebben safety tegenwoordig, zelfs sommige harnassen.
kite2fly

Berichten: 234
Antwoord #2 September 29, 2016, 20:57:00
edit2Rapporteer  
In hoeverre wordt er rekening gehouden met belangen verstrengeling in deze commissie? Als ik het zo lees lijkt het er nogal op dat er een lobby club wordt gevormd. Daarnaast zal iemand moeten betalen voor de certificering....NEN is nl geen vrijwilligers organisatie die gratis dingen certificeerd.
brain

Berichten: 25
Antwoord #3 September 30, 2016, 00:03:04
edit2Rapporteer  
Lijkt me niet positief voor de prijs van een kite als ik het even mag vergelijken met de paraglider wereld.
Jeroen Schoots

Geen avatar

Berichten: 62
Antwoord #4 September 30, 2016, 08:09:32
edit2Rapporteer  
Heel fout dit!
Ik lees veel loze woorden,maar de strekking is ,dat dit alleen maar over geld en belangen gaat !
Walt0r

Berichten: 542
Antwoord #5 September 30, 2016, 08:53:44
edit2Rapporteer  
NEN commissie bestaat voornamelijk uit bedrijven en brancheverenigingen die de markt bepalen, maar dat wil nog niet zeggen dat het niet goed is om te standaardiseren, nu worden de producten die in de winkel ook door de markt bepaald. Belangenverstrengeling is aanwezig bij NEN commissies, bij NEN publicaties wordt ook vermeldt welke organisaties en bedrijven deelnemen aan de commissies.

Ik vind het wel goed, zeker voor professionalisering van de sport, risico is wel dat een kleine NEN commissie weinig in te brengen in een NEN-EN (Europese norm).
brain

Berichten: 25
Antwoord #6 September 30, 2016, 09:14:16
edit2Rapporteer  
Waarom zou een bestaand kite merk het riskeren om een niet veilig systeem/kite op de markt te brengen? Zeker met hoever de ontwikkeling nu al is....
MartinvdH

Geen avatar

Berichten: 7
Antwoord #7 September 30, 2016, 11:27:45
edit2Rapporteer  
Momenteel zie je diverse merken experimenteren met nieuwe safetysystemen voor het ingehaakt varen, zoals bijv. de fireball van Cabrinha. Alle merken zijn bezig met eigen innovaties. Dit kan resulteren dat niet alle systemen meer op elkaar aansluiten. In het geval van de fireball kun je niet je oude harnas meer gebruiken en dus moet je een nieuwe kopen, waardoor je juist op kosten wordt gejaagd.

De NEN is een organisatie die probeert standaarden te creëren in samenspraak met partijen. Het klopt dat hier enigszins een belangenverstelling in zit, aangezien zij kosten rekening voor de betreffende standaardisatie, maar uiteindelijk wordt de klant er wel beter van als alle systemen compatibel zijn.

Verders heb ik erbij gezet "Wie zich geroepen voelt". Zelf voel ik mij niet geroepen, want heb enige kennis van kiten en kitemateriaal, maar noem mezelf echt geen expert. Hier op het forum zijn veel meer mensen met veel meer kennis, dus wilde het met jullie delen, ongeacht of iemand er wat mee wil doen of niet
kite2fly

Berichten: 234
Antwoord #8 September 30, 2016, 11:43:47
edit2Rapporteer  
Delen is ook absoluut niet waar kritiek op is, tegendeel zelfs  ThumpsUp
MartinvdH

Geen avatar

Berichten: 7
Antwoord #9 September 30, 2016, 13:08:48
edit2Rapporteer  
Top, goed om te weten  ThumpsUp
Shore

Berichten: 138
Antwoord #10 Oktober 05, 2016, 17:02:14
edit2Rapporteer  
als men over standarisatie spreekt:
het merk 'Unity' verkoopt al een bar dat werkt op 'alle' 4 en 5 lijns kites
Ziet er niet echt hoogstaand uit maar toch.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.