Cabrinha kite op north bar? Gaat dat passen en vooral is het veilig?

Calimero

Berichten: 244
Logs: 0 | 342 uur
Oktober 17, 2016, 18:22:24
edit2Rapporteer  
Beste kiters,

Aangezien ik mijn "oude" kites te koop heb staan en een maatje nog op zoek was naar een 7m hebben we het volgende bedacht. Hij neemt nl mijn kite over.  Hij vaart met north kites en ook 4 lijns bar. Nu is de kite een cabrinha Convert IDS. Gaat dat passen en vooral gaat de safety ook werken?  Mijns inziens hoef ik alleen maar pigtail setje aan te schaffen aangezien knoopje/lusje precies andersom zit bij north dan cabrinha. Maar als het niet veilig is, dan is het uiteraard een no go!
Ik heb op dit geweldige forum hier al naar gezocht, maar niet echt gevonden en de north bar gaat ook niet met alle kites samen, dus vandaar mijn post.

Ik hoor het graag...

Gr Sander
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #1 Oktober 17, 2016, 18:56:09
edit2Rapporteer  
Uit welk jaar zijn de North kites?
Calimero

Berichten: 244
Logs: 0 | 342 uur
Antwoord #2 Oktober 17, 2016, 19:07:03
edit2Rapporteer  
Uit welk jaar zijn de North kites?

2011
Maar gaat natuurlijk om de north bar. Past deze na aanpassing pig tails op een cabrinha IDS kite?
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #3 Oktober 17, 2016, 19:18:45
edit2Rapporteer  
Uit welk jaar zijn de North kites?

2011
Maar gaat natuurlijk om de north bar. Past deze na aanpassing pig tails op een cabrinha IDS kite?

Met wat voor North kites vaart hij? Dat is ook van belang want het zal een Evo of Fuse moeten zijn anders gaat het niet werken.
Calimero

Berichten: 244
Logs: 0 | 342 uur
Antwoord #4 Oktober 17, 2016, 19:23:23
edit2Rapporteer  
North fuse idd! Dus dat zou moeten werken?
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #5 Oktober 17, 2016, 19:37:00
edit2Rapporteer  
North fuse idd! Dus dat zou moeten werken?

Voor zover ik weet flagt de Fuse uit 2011 net zoals de Cabrinha IDS kites uit op twee frontlijnen. Dus ja. Wink
Calimero

Berichten: 244
Logs: 0 | 342 uur
Antwoord #6 Oktober 17, 2016, 19:37:28
edit2Rapporteer  
Top! Thx Marc...
Rebel1974

Berichten: 66
Antwoord #7 Oktober 17, 2016, 19:42:23
edit2Rapporteer  
North fuse idd! Dus dat zou moeten werken?


Pigtails geen probleem , flagging line ook niet
Het gaat om de splitsing van de front lijnen tov de bar.....en LE ..

Switchblade heeft een laag afsplitsingspunt net boven de bar..

Sommige North kites hebben een hoog afsplitsingspunt tov LE ( leading edge) Bijv EVO....

Verandert de eigenschappen van de kite nogal......maar het kan wel..

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #8 Oktober 17, 2016, 21:55:10
edit2Rapporteer  
Cabrinha IDS en North Quad t/m 2014 flaggen beide op twee powerlijnen met een verhoogde splitsing dus dat werkt prima.

Of je nog met North lijnen uit 2011 durft te varen is een andere vraag.
Calimero

Berichten: 244
Logs: 0 | 342 uur
Antwoord #9 Oktober 17, 2016, 22:06:50
edit2Rapporteer  


Of je nog met North lijnen uit 2011 durft te varen is een andere vraag.

Hahaha
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #10 Oktober 18, 2016, 09:45:40
edit2Rapporteer  
Hoeveel mensen hebben een kite ontworpen voor flag-out op twee frontlines getest op flag-out op één frontline? Wat waren de ervaringen?

Ik heb een aantal OR kites (2lijn flag-out) gevlogen (en uiteraard flag-out getest) op een single front flag-out bar. Geen enkel probleem, de kite raakt net zo goed volledig gedepowered als elke single front flag out kite, of als dezelfde kite op dual front flag out.

Iemand andere ervaring op dit punt? Of kunnen we stellen dat flag out op één voorlijn met iedere 4 lijns LEI veilig kan?

Wanneer je probeert te bedenken wat er mis zou kunnen gaan kan ik niet voorstellen dat welk ontwerp LEI en toom ook echt een probleem kan geven bij single front flag out.

Een vergelijkbare twijfel heb ik bij de stelling dat kites ontworpen voor een hoge Y splitsing van frontlijnen het niet goed zouden doen op een lage Y (of zelfs V) splitsing van power lijnen... Hoe groot gaat het verschil in hoek tussen kitelijn en front bridle zijn? Gaat dat het verschil maken? Beetje meer minder druk in de LE doet veel meer IMHO.
Waterragger

Geen avatar

Berichten: 189
Antwoord #11 Oktober 18, 2016, 14:31:19
edit2Rapporteer  
Een Flag-out ontworpen op twee lijnen flaggen op 1 lijn gaat in mijn ervaringen altijd goed. Andersom heb ik wel een nare ervaring. Dus een kite ontworpen voor 1 lijns flaggen flaggen op 2. Dit resulteerde in een deathloop na releasen.

De hoge en de lage Y scheelt wel enorm veel en kan de vliegeigenschappen van een kite echt veranderen!
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #12 Oktober 18, 2016, 16:12:16
edit2Rapporteer  
Een vergelijkbare twijfel heb ik bij de stelling dat kites ontworpen voor een hoge Y splitsing van frontlijnen het niet goed zouden doen op een lage Y (of zelfs V) splitsing van power lijnen... Hoe groot gaat het verschil in hoek tussen kitelijn en front bridle zijn? Gaat dat het verschil maken? Beetje meer minder druk in de LE doet veel meer IMHO.
Twijfel kun je het beste wegnemen door het gewoon te proberen...

Er zijn zeker kites waar je dit heel snel merkt en er zijn kites waar het minder opvalt, maar normaliter moet je wel erg gevoelloos zijn als je het verschil niet zult merken met die splitsingverschillen. Het zijn allemaal verschillende parameters en vectoren die op elkaar inwerken. Dat is al simpel te merken dat iedere kitegrootte niet zomaar met een percentage groter of kleiner gemaakt wordt en daarmee alles 1:1 hetzelfde is.
Waarom zul je dat verschil niet merken met die Y splitsingverandering als je misschien wel begrijpt waarom er vaker meerdere pigtailbevestigingen aan een kite zitten om de power- stuurlijnen te bevestigen? Alles verandert de eigenschappen van een kite

Die Y splitsing: hoe meer hij naar boven zit hoe meer de leading edge geknepen wordt, hoe meer de splitsing naar beneden komt hoe meer de leading edge open staat en daarmee het profiel in de canopy varandert. M.n. dit verschil open/dicht staan van de leading edge heeft direct te maken met hoe de stuurlijnen wel of niet goed aangrijpen en de wind goed langs de tips kan blijven stromen. Staat het goed merk je de juiste power, staat het verkeerd, kun je nog zo hard trekken aan de bar, de lucht stroomt niet goed (m.n. langs de tips) en je mist power en controle

Dan hebben we het nog niet over de bridles gehad. Met het grote verschil dat je bij vaste gemonteerde bridles (bv. C4) helemaal geen skelet meer hebt die staat zoals hij moet staan, als je de Y splitsing zou veranderen. Bij een variabele bridle met katrollen heb je misschien nog een beetje meer speelruimte, maar ook daar veranderen de eigenschappen.

Druk moet je altijd hebben anders vervormt de LEI veel te snel van vorm en profiel en verlies je kracht en controle
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.