Kitehigh BLOG: Spotbehoud

wazzaah

Berichten: 876
Antwoord #25 Oktober 20, 2016, 13:50:34
edit2Rapporteer  
Ja als je iedereen alleen een e-mail stuurt (waarvan bij 3.000 zeker de helft een nieuw adres heeft onderhand of t in de spam komt) dan zal de opkomst iig niet erg groot zijn. Daar heb je toch ook een website voor (staat niks op), facebook (staat ook niks op) en kanalen als Kitehigh en Hanglos waar je zeker een flink aantal leden bereikt.

Zou het echt daaraan liggen?
Voor het ALV stond het wel op kitehigh, hl en facebook. En toen kwamen er maar 7 mensen meer.
19 man op 3300 leden zegt iets over de achterban als je het mij vraagt, en niets over het NKV.

Niet alleen daaraan natuurlijk, zoals ik al eerder zei: meer richten op lokale/gewestelijke verenigingen die met hulp van de NKV gaan werken.

Laten we de boel s theoretisch opdelen in gewesten (met kitespots):

1. Friesland, Groningen (+Waddeneilanden)
2. N-Holland, Flevoland, Utrecht
3. Zuid Holland en Zeeland

Laat elk van deze gewesten een 5-koppig bestuur aanstellen en jaarlijks een ledenvergadering houden. Van deze gewestelijke besturen neemt sowieso 1 deel in t NKV bestuur en zodra de gewesten hun ALV hebben gehad kan er een maand erna een ALV volgen van de landelijke NKV.

Het gevolg zijn korte lijnen naar de provincie en de leden met hopelijk grotere opkomst door minder afstand. Het landelijk NKV kan zich gaan richten op landelijke problemen en de gewesten ondersteunen waar nodig.
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #26 Oktober 20, 2016, 16:46:23
edit2Rapporteer  
Ik ben voor
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #27 Oktober 20, 2016, 20:11:25
edit2Rapporteer  
Leuke ideeën, maar jullie waren er niet op het afgelopen ALV en BLV om deze op de agenda te zetten.
Sterker nog, het nieuwe bestuur trekt zijn eigen weg met een nieuwe regio coördinator en hun betaalde kracht!

Verder lopen jullie - op één persoon na - geruisloos over het feit dat van de 3300 leden nauwelijks iemand überhaupt geïnteresseerd is in het reilen en zeilen van het NKV, laat staan wat ze voor spot behoud doen...
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #28 Oktober 20, 2016, 21:07:29
edit2Rapporteer  
Ben geen lid van de NKV
rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #29 Oktober 20, 2016, 21:45:01
edit2Rapporteer  
Leuke ideeën, maar jullie waren er niet op het afgelopen ALV en BLV om deze op de agenda te zetten.
Sterker nog, het nieuwe bestuur trekt zijn eigen weg met een nieuwe regio coördinator en hun betaalde kracht!

Verder lopen jullie - op één persoon na - geruisloos over het feit dat van de 3300 leden nauwelijks iemand überhaupt geïnteresseerd is in het reilen en zeilen van het NKV, laat staan wat ze voor spot behoud doen...

Er is voldoen de interesse op fora merk ik ...Misschien moeten ze meer online doen  .. zoals stemmen over bepaalde zaken. en regio's lijkt me ook een goed idee .. Wat betreft spots, volgens mij ligt er een nieuw spot voor het oprapen bij Hellevoetsluis dit al eens aangegeven maar geen reactie van NKV
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #30 Oktober 21, 2016, 00:22:42
edit2Rapporteer  
volgens dit overzicht is Hellevoetsluis verboden
http://www.nederlandsekitesurfvereniging.nl/nkv/regiovertegenwoordigers-kitesurfspots/
rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #31 Oktober 21, 2016, 11:27:52
edit2Rapporteer  


Tja ... dat zal wel zo blijven als niemand actie onderneemt,....  In het beheerplan staat de zone al aangegeven, het NKV zal er ff achter heen moeten om de laatste voorwaarden te regelen. Lees bettonning

zie: Natura 2000 beheerplan

Kitesurfen
De kitesurforganisaties hebben in het Haringvliet een locatie voor kitesurfen ge-vraagd bij het Hoornse Gat, ten zuidoosten van Hellevoetsluis. Uit een, in 2011 door Rijkswaterstaat uitgevoerde, voortoets naar de effecten van kitesurfen bij het Hoornse Gat op de Natura 2000-waarden, blijkt dat er slechts een zeer kleine ver-storing plaats vindt van geringe aantallen aanwezige watervogels. Die watervogels hebben uitwijkmogelijkheden naar de dichtbij gelegen rustgebieden Beninger Slik-
Pagina 53 van 80
ken en Slijkplaat. Wanneer aan onderstaande voorwaarden wordt voldaan treden er op de aangegeven locatie geen significante negatieve effecten van kitesurfen op de Natura 2000-instandhoudingsdoelstellingen op.
Vrijstellingsvoorwaarden kitesurfen
Kitesurfen wordt in dit beheerplan (op basis van de Nb-wet) alleen toegestaan op de locatie Hoornse Gat, binnen de gemarkeerde zone (zie figuur 4.2). De overheid is verantwoordelijk voor: het aanbrengen van de markering (in de vorm van betonning op de hoekpunten van de locatie), informatieborden voor de gebruikers op de kant, onderhoud hiervan en de voorlichting aan gebruikers. Als de zone niet of onvol-doende wordt gemarkeerd, vervalt vanuit de Natuurbeschermingswet 1998 de toe-stemming om hier te kitesurfen en is de individuele kitesurfer in overtreding.
Overigens kunnen er vanuit andere wet- en regelgeving (bv. gemeentelijke Algeme-ne Plaatselijke Verordening of Binnenvaart Politiereglement) voorwaarden, dan wel beperkingen, gesteld worden aan het kitesurfen op de aangegeven locatie.






Walt0r

Berichten: 541
Antwoord #32 Oktober 21, 2016, 11:39:19
edit2Rapporteer  
ik denk dat een vereniging zoals nkv, kpg en kcf niet bestaat zonder dat er lui zich inzetten, een bestuur kan wel ideeën hebben en er worden altijd vrijwilligers gevraagd, bij verenigingen met dit karakter werkt een top down benadering mijn inziens niet.

Het gaat andersom, doordat mensen zich willen inzetten ontstaan er initiatieven die vervolgens weer uitgroeien naar een vereniging. Dit is toch anders dan bij een sportclub of buurtvereniging oid.
Vaak ontstaan de initiatieven bij ons uit noodzaak; zie KPG wij hebben ons verenigd omdat kiten op een van onze homespots verboden zou worden.... dus er ontstond een initiatief, zo is het ook voor kcf, spots in friesland staan onder druk, dus betrokken kiters klonteren samen en willen er iets aan doen door er met je neus bovenop te zitten (dacht ik), korte lijnen en letterlijk zelfde taal spreken in dat rare friesland.  

kortom van onderaf input en initiatieven, van bovenaf verbindingen leggen, van micro naar macro etc... landelijk platform erg fijn om te hebben om elkaar te kunnen vinden. Maar dat hoeft mijn inziens niet in een verticaal organisatie model met gestapelde besturen.

Gewoon opkomen voor je spot kom je er niet uit of er dreigt wat gedoe te ontstaan zoek elkaar op. Beetje organisch model, en iedereen die zich inzet en wat wil doen is meegenomen, ook al moet je samenwerken met mensen die je niet liggen, blijven kiten is het enige doel dat telt.

Maar ja om structuur te houden is het wel goed om de koppen bij elkaar te steken natuurlijk.... keerzijde van Wazzaah is dat het best een ambtelijk model is, maar wel een met een goede doelstelling
MrGee

Geen avatar

Berichten: 21
Antwoord #33 Oktober 24, 2016, 16:39:27
edit2Rapporteer  
GEMEENTELIJKE of REGIONALE clubs zijn ESSENTIEEL voor spotbehoud of laten aanleggen van spots.

De 'locals' dus kiters die in hun eigen gemeente kiten, zullen actiegroepen of clubs moeten oprichten. Zorgen dat je je zichtbaar maakt, hoeveel mensen de kitespot willen houden of verbeteren, en in welke mate de groep bestaat uit inwoners van de eigen gemeente. Dat kan de NKV niet doen, dat moeten de locals zelf doen. Dus: online acties, flyeren, een stichting of vereniging starten etc (net als bij andere sporten, of actie/lobby-groepen). Als duidelijk is welke groep je bent, hoeveel mensen je steunen en wat je wilt: dan gaan praten met de wethouder, publiciteit genereren in de lokale pers, inspreken bij de gemeenteraad, etc.

Elke gemeente wordt bestuurd door een gemeenteraad en een college van wethouders, wiens banen elke 4 jaar afhangen van de gemeentelijke verkiezingsuitslagen. Lokale democratie werkt heus wel, ook voor kiters, maar je moet er wel wat voor doen (vraag eens na bij je lokale natuurbehoudsorganisatie, die weten vaak goed hoe je moet lobbyen... )

NKV kan en moet daarin adviseren, ondersteunen etc, maar kan uiteindelijk nooit zoveel invloed kunnen uitoefenen binnen een gemeente als een lokale/regionale club.

In 2018 komen er gemeenteraadsverkiezingen: Zorg er ook voor dat je in 2017 vast uitvindt welke politieke partij zich wil inzetten voor de kiters. Zodra duidelijk hoeveel kiters er zijn en dat hun sport goed is voor gezondheid, jeugd en lokale economie, moet dat lukken.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #34 Oktober 25, 2016, 13:06:11
edit2Rapporteer  
...een bestuur kan wel ideeën hebben en er worden altijd vrijwilligers gevraagd, bij verenigingen met dit karakter werkt een top down benadering mijn inziens niet.

Het gaat andersom, doordat mensen zich willen inzetten ontstaan er initiatieven die vervolgens weer uitgroeien naar een vereniging...

Kijk, dat is een heldere en frisse kijk op de zaken
Dit zou best weleens een reden kunnen zijn waarom het NKV niet meer lijkt te werken in deze tijd.


@ McGee: helder verhaal, maar juist kiters betrekken of bewust maken van de mogelijke problemen met spots e.d. lijkt totaal niet te werken. Laat staan gaan stemmen...
Walt0r

Berichten: 541
Antwoord #35 Oktober 25, 2016, 15:45:43
edit2Rapporteer  


Tja ... dat zal wel zo blijven als niemand actie onderneemt,....  In het beheerplan staat de zone al aangegeven, het NKV zal er ff achter heen moeten om de laatste voorwaarden te regelen. Lees bettonning


even een flauwe van mijn kant en een beetje geëmotioneerd omdat ik vaak hoor dat er wat gedaan moet worden (door anderen) pak het onderstaande niet persoonlijk op, want je bedoeling zal goed zijn;

maar ik zie hier een initiatief.. ik zou zeggen verzamel je vrienden, zet een plan op en kom op voor je spot. Bel met de NKV of weet ik veel wie en zet je in ... toch? Of gaan de locals ook hier wat roepen en wachten totdat er iemand in actie komt...? zo van yoooo help onze spot gaat weg.... Nkv help help ... doe wat ... hee jij daar... kan jij wat doen? maar euh.... ik hoef niks te doen toch.. daar is nkv toch voor?,, nou waar blijven ze nou....is er iemand anders dan.. ja hallo ik heb geen tijd...  ? niemand..onee oo niks ... dag spot..... huilen....snik snik

andere benadering dat er een kans ligt voor een mooie plek;
wow hier wil ik graag kiten, hier waait het altijd, kan met alle windrichtingen, er zit een modellenbureau* naast... wow... nog ff nkv appen; yo nkv daar is plek, regel voor ons dat we daar kunnen kiten aub..... Ja hoor... ding dong, ga zelf eerst met een plan starten, ook dit is een initiatief, BAM ga met clubje knakkers die daar graag willen kiten en loopjes langs het modellenbureau willen doen bij de gemeente langs, leg verbindingen een neem initiatief ...

maw; als je wilt dat er wat gebeurd moet je zelf iets doen, en geloof me het kan ook best wel leuk zijn.

*modellenbureau kan ook snackkar zijn natuurlijk...
 
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #36 Oktober 25, 2016, 17:36:50
edit2Rapporteer  
Helemaal mee eens. Zo is Kite Club Friesland ook ontstaan.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.