Een paar vragen over mijn Airush bar

Gnoe

Berichten: 3
Oktober 19, 2016, 20:43:24
edit2Rapporteer  
Yo! Ik heb al een hoop gelezen hier, en even veel geleerd van jullie, dank daarvoor. Maar ik heb niet overal een antwoord op gevonden, vandaar dit topic.

Ik ben dit jaar begonnen met kiten, en heb na vijf lessen gelijk mijn eigen uitrusting gekocht. Waaronder een tweedehands Airush analog bar uit 2014. Een van de powerlijnen rafelt nu door, bij de Y-splitsing, waar hij met een kattenklauw aan de safetylijn zit bevestigd. Tijd om mijn lijnen eens onder de loep te nemen en te vervangen. Hierbij vielen me een aantal dingen op, dus ik heb een paar beginnersvragen!

1) De lijnen zijn als volgt opgebouwd:
  • De stuurlijnen: eerst de leaderlines 1,41m, dan 14m dan een kattenklauw en nog 9m
  • De powerlijnen: depowersysteem + lage Y 1,41, dan 7m - kattenklauw - 7m - 9m
Totale lengte voor beiden dus 24,41m
Waarom bestaan de lijnen niet gewoon uit 1,41m + 23m? Wat is het voordeel van kleinere segmenten? en waarom zijn de powerlijnen nog eens extra opgedeeld? Als ik mijn lijnen ga vervangen, maak ik er gewoon 4 van 23 meter, toch?

2) Bij mijn bar zitten de powerlijnen verkeerd om, dus vanaf de Y: 9m - 7m - 7m. ipv 7-7-9. Nooit gemerkt, tot ik er nu eens goed naar ging kijken, en zag dat de kattenklauwen op een andere hoogte zitten dan bij de stuurlijnen.
Nou ga ik mijn lijnen vervangen, maar stel dan ik dat niet zou doen, en deze lijnen wil omdraaien. Dat is een kwestie van de lusjes open pulken, de boel loshalen, omdraaien en weer vastmaken. Maar ik heb gelezen dat als er een knoopje in je lijnen heeft gezeten, dat dit dat een zwakke plek is als je het knoopje eruit zou halen. Geldt dat ook voor een kattenklauw? Het komt uieindelijk weer op vrijwel dezelfde manier vast te zitten, maar helemaal hetzelfde zal het niet zijn.

3) Mijn stuurlijnen zijn zo'n 20cm korter dan mijn powerlijnen, als ik volledig gepowerd ben, krijg ik de bar lang niet tegen de CL aan. Dus de stuurlijnen zijn gekrompen, of de powerlijnen zijn uitgerekt, of beiden. Zelfs volledig gedepowerd, kom ik nog een stuk te kort. Niet zo gek dat ik last had van backstall en soms nogal overpowered voelde... Mijn stuurlijnen zien er op zich nog goed uit, maar dit lijkt me reden genoeg om de hele boel maar te vervangen, correct?

Ik had nog een vraag maar die ben ik ff kwijt. Thanks alvast voor jullie hulp, ik hoop dat ik duidelijk ben!

Gnoe

Berichten: 3
Antwoord #1 Oktober 23, 2016, 23:10:22
edit2Rapporteer  
Helemaal niemand?  Cry
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #2 Oktober 24, 2016, 00:00:35
edit2Rapporteer  
Katteklauw? Gewoon lus-lus verbinding mag ik hopen, katteklauw leg je om een knoop heen.

Die gedeeltes zijn om de lijnen in te korten en adere safety opties mogelijk te maken.
Lusjes kun je prima los halen om je lijnen om te draaien,  lijn wordt pas zwakker bij beschadigingen. Lus-lus in een kale lijn is wel ietsje zwakker dan gesleeved maar nog altijd veel sterker dan een overhandse knoop (waarbij je 70% van de sterkte verliest).
Als je een knoopje er uit krijgt zonder beschadigingen is de lijn nog nagenoeg even sterk als er voor.

Lijnen altijd vervangen als ze over de hele lengte gaan pluizen of bij grotere beschadigingen. Gekrompen lijnen betekenen niet direct dat ze versleten zijn, al is het wel een indicatie dat ze veel gebruikt zijn. Je kunt de lijnen proberen uit te rekken of op een andere manier de lengte compenseren zodat de bar weer tegen de chickenloop aan staat bij maximale power. Al vinden sommige kiters het fijn om te kite iets te kunnen stallen.
Gnoe

Berichten: 3
Antwoord #3 Oktober 24, 2016, 15:58:53
edit2Rapporteer  
Lus-lus verbinding ja! My bad... Thanks voor je antwoorden.

Dus die segmenten moet ik dan zien als een soort modulair systeen. Zo lang ik zelf met 1 setting vaar, gaat mijn voorkeur dan uit naar 4 lijnen van 23 meter (of andere lengte evt.). Wel zo makkelijk, aangezien ik zelf lijnen wil gaan maken en ik het mezelf niet gelijk moeilijker wil maken dan nodig.

Ik ga die lusjes eens uit elkaar pulken en kijken hoe het er uitziet. Volgens mij zijn de lijnen we genoeg gebruikt om ze te gaan vervangen, het lijkt me sowieso lekker om met een setje verse lijnen het water op te gaan. Maar ik wil ook graag een beetje feeling krijgen met mijn materiaal, dus ik gebruik mijn oude lijnen dan voor wat experimentjes. Zal eens kijken of ik ze kan rekken bijvoorbeeld.

Waarom is het fijn om je kite te laten stallen?
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.