Lijnen worden korter, niet langer .......

north020

Berichten: 22
Logs: 0 | 3 uur
Oktober 17, 2016, 07:16:13
edit2Rapporteer  
Interessant artikel over Krimpende Kite lijnen.
http://www.wetestkites.com/2016/10/14/shrinking-kite-lines/
barend

Geen avatar

Berichten: 27
Antwoord #1 Oktober 18, 2016, 08:52:26
edit2Rapporteer  
Lijnen uit dit artikel krimpen 0.75 procent. Zou dit echt merkbaar verschil maken?
Flyingtrunkie

Berichten: 1804
Antwoord #2 Oktober 18, 2016, 09:20:51
edit2Rapporteer  
Lijnen uit dit artikel krimpen 0.75 procent. Zou dit echt merkbaar verschil maken?
zeker! 15 cm kortere lijnen maken een groot verschil. mijn ervaring is dat vooral de stuurlijnen korter worden...
daantjes

Geen avatar

Berichten: 306
Antwoord #3 Oktober 18, 2016, 10:48:31
edit2Rapporteer  
Ik check mijn lijnen elke maand. Er zit regelmatig een verschil in van 5-10 cm. Zeker als stuurlijnen onderling verschillen is het merkbaar.
Maar ook als stuurlijnen van gelijke lengte zijn maar korter worden t.o.v. de powerlijnen gaat het vlieggedrag achteruit. De kite staat dan meer gepowered en bij volledig aantrekken van de bar kan hij makkelijker backstallen.
barend

Geen avatar

Berichten: 27
Antwoord #4 Oktober 18, 2016, 16:36:54
edit2Rapporteer  
Uit het artikel blijkt niet dat de lijnen afzonderlijk van elkaar van lengte verschillen na een jaar. Ik kan me goed voorstellen dat twee verschillende lengte stuurlijnen een probleem is. Maar een verschil in krimp in  de power en stuurlijnen zal minder moeten zijn dan 0.075 procent van de totale lengte van de lijnen.

Ik kan mij niet voorstellen dat dit echt merkbaar verschil oplevert en als dat zo is je het niet kan oplossen met je depower.

Ik ben niet echt tevreden over de North lijnen. Maar is dit niet een beetje mieren bibsen?

daantjes

Geen avatar

Berichten: 306
Antwoord #5 Oktober 18, 2016, 20:04:13
edit2Rapporteer  
Dat het niet in het artikel staat betekent niet dat het niet gebeurd. Ik heb wel eens na 1 sessie ca 10- 15 cm verschil gehad na een crash.  Heb mn spullen inpakt. Vaart niet fijn.

Over symmetrisch krimpen. Een cm zal je niet merken, maar 5 wel degelijk.

De conclusie van het artikel is gewoon zo nu en dan te  checken
Shore

Berichten: 138
Antwoord #6 Oktober 18, 2016, 21:21:27
edit2Rapporteer  
'jammer' dat ze het wassen van de lijnen niet serieus-nemen/testen; als het werkt heb je daar de mogelijke oplossing voor ongelijke lijnen . . .
Versusshop

Berichten: 66
Antwoord #7 Oktober 21, 2016, 01:54:09
edit2Rapporteer  
voor de geïnteresseerde mensch:  ons artikel over Dyneema van een tijdje geleden:
Daarin uiteraard ook aandacht voor het krimpen:

http://www.kitecare.nl/blog/een-sterk-verhaal-dyneema.php
ErikFanatic

Berichten: 459
Antwoord #8 Oktober 21, 2016, 08:56:47
edit2Rapporteer  
Komt er dus op neer dat de stuurlijnen in de meeste gevallen zullen krimpen en de kite dus meer getrimd dient te worden voor de goede afstelling.

Verder is natuurlijk interessant of dit krimpen bij eenmaal veelvuldig gebruikte lijnen een keer stopt, of dat dit een blijvend effect is. Logisch redenerend zullen vooral nieuwe lijnen meer krimpen dan gebruikte. Bij mijn bar bijvoorbeeld slijten de stuurlijnen het meest direct op het uiteinde van de bar, dat stukje (dik 4mm dynema) van ongeveer 40cm vervang ik wel eens, hierdoor is het krimpverhaal vervolgens weer geneutraliseerd.

Maar zoals we kunnen lezen heeft dit ook effect op de bridles, nu heb ik nog een 8m Flexifoil ID liggen die echt niet lekker meer vaart. De wintips ogen afwijkend en de vaareigenschappen zijn slecht te noemen. Zit  nu dan ook het idee dat dit komt door de gekrompen bridle lijnen. Ik ga ze eens meewassen met een handwasprogramma in een waszakje, erg benieuwd of dit enigszins gaat helpen. Smiley

Toch weer een voordeel van een C-kite die door het ontbreken van een bridle minder vatbaar is voor krimp, uitgaande dat dit daadwerkelijk de oorzaak is van de afgenomen vliegeigenschappen van mijn 8m kite.
UltimateFreggle

Geen avatar

Berichten: 14
Antwoord #9 Oktober 21, 2016, 15:20:09
edit2Rapporteer  
Leuk inderdaad dat je hier de bridle noemt, ik heb een Speed 3 21 nu al 4 jaar, echt geweldig veel plezier van gehad maar de kite performt uiteraard zeker niet meer zoals op dag 1. Is uiteraard een combinatie van factoren. Doek is slechter geworden en waarschijnlijk een stuk minder luchtdicht dan op dag 1, dat is naar mijn schatting het grootste probleem. Maar daarbij komt de vele meters aan bridle erbij, die verschillende lijnen zijn vast niet allemaal meer op lengte zoals ze bedoeld waren. Waardoor dus het profiel van de kite niet meer optimaal is. Je kunt een mixertest doen zoals aanbevolen door Flysurfer maar deze zal uiteraard niet corrigeren voor verschillend gekrompen of uitgerekte lijnen.. Enige oplossing is dan om ze allemaal 1 voor 1 na te meten... Roll Eyes
Mocht je verbetering merken bij jouw Flexifoil na een wasje van de lijnen dan hoor ik het graag.. =)
Shore

Berichten: 138
Antwoord #10 Oktober 21, 2016, 18:14:16
edit2Rapporteer  
in de bridle van de ID zit geen gevlochten dyneema dit in tegenstelling tot die Waage op de Speed
niet te heet wassen anders krimpt de mantel van de bridle nog Wink
Versusshop

Berichten: 66
Antwoord #11 Oktober 22, 2016, 10:06:26
edit2Rapporteer  
@ Ultimatefreggle: je hebt de mixertest al wel gedaan of laten doen neem ik aan?
Want dat maakt absoluut een enorm verschil!
Erik@Spijk

Berichten: 861
Logs: 0 | 459 uur
Antwoord #12 Oktober 23, 2016, 23:07:21
edit2Rapporteer  
@ Ultimatefreggle, niet naar versus luisteren. Geeft die kite maar gewoon aan mij, die zo genaamde mixer test corrigeert alleen maar de verschillen in lijn lengte (krimp), de lijnen worden er echt niet langer van. Ik geef een kratje bier voor jouw kite, deal? Flesje wijn?
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.