Vogelgriep, consequenties voor kiters?

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
November 15, 2016, 00:00:40
edit2Rapporteer  
Op steeds meer locaties rond het IJsselmeer en randmeren worden dode vogels gevonden die zijn overleden aan de vogelgriep. Er word gezegd dat de mens vrijwel niet besmet kan worden, maar moeten we de besmettingshaarden wel bewust opzoeken?

De ziekte word namelijk door de ontlasting over gedragen en dode vogels spoelen aan op de plaatsen waar wij juist te water gaan. Is extra voorzichtigheid overdreven of moeten we als kiters juist extra voorzichtig zijn omdat het niet uitgesloten is dat je besmet water inslikt tijdens een sessie?

https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/141572/zeewolde-vogelgriep-wolderwijd-is-de-dodelijke-variant

http://www.destentor.nl/regio/vijf-vragen-over-vogelgriep-lopen-mensen-gevaar-1.6643353
Local

Geen avatar

Berichten: 216
Antwoord #1 November 15, 2016, 09:03:50
edit2Rapporteer  
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/dierziekten/vraag-en-antwoord/vragen-en-antwoorden-over-de-vogelgriep-h5n8

Wat moet ik doen als ik een dode vogel vind?

Mensen wordt geadviseerd dode wilde vogels niet aan te raken. Als u drie of meer dode wilde eenden, zwanen of ganzen of meer dan twintig andere vogels op één plek aantreft, kunt u dat melden bij de NVWA via het meldpunt dierziekten: 045-546 31 88. Voor overige vragen of meldingen kunt u bellen met het Klantcontactcentrum van de NVWA, 0900-0388.


Maar hebben we dan kans dat de kitespot gesloten word, zoals zo'n boardje niet zwemmen blauwalg en dat soort dingen of mag je dan evel nog kiten op eigen risico ? De NVWA is trouwens de Nederlandsche Voedsel en Waren Autoriteit.
tgroot

Berichten: 664
Antwoord #2 November 15, 2016, 09:25:26
edit2Rapporteer  
Scherp. Wel stof tot nadenken inderdaad. Ik zou het ook niet bewust  opzoeken. Just to be sure
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #3 November 15, 2016, 09:46:41
edit2Rapporteer  
Om welke kite locaties gaat het op dit moment.
Ik kan nog geen site vinden waar de uitbraken op staan.
Ik mijd ze liever
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #4 November 15, 2016, 09:47:48
edit2Rapporteer  
http://www.medemblikactueel.nl/2016/11/12/waarschuwing-dode-vogels-vooroever-medemblik-mogelijk-vogelgriep/

MEDEMBLIK – Vanochtend heeft een passant 2 dode vogels aangetroffen op het Vooroever in Medemblik, het gaat om 2 meeuwen. Mogelijk zijn beide vogels overleden aan de vogelgriep.

De politie meldt aan Medemblik Actueel dat het beter is om tijdelijk even uit de buurt van de zwemkom op het vooroever te blijven, ook als u uw hond daar uit laat.

De vogelgriep die op dit moment aanwezig is in Noord-Holland is de variant die ook voor de mens gevaarlijk is.

Gelukkig nog geen oostenwind, maar toch voorlopig maar naar zee gaan om te kiten
gyttja

Berichten: 107
Antwoord #5 November 15, 2016, 11:14:39
edit2Rapporteer  
Ook bij horst zijn er meldingen geweest.
Eigenlijk ijselmeer, ijmeer en randmeren maar even noet op.
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #6 November 15, 2016, 13:32:50
edit2Rapporteer  
H5N8 is niet overdraagbaar op zoogdieren zeggen ze duidelijk in t filmpie van omroep flevoland Smiley
Nothing to worry about.  denk dat je in de zomer meer kans hebt op een besmetting met blauwalg oid
Waterragger

Geen avatar

Berichten: 189
Antwoord #7 November 15, 2016, 14:25:14
edit2Rapporteer  
Ik zou niet alles geloven wat omroep Flevoland zegt. Vogelgriep is wel degelijk overdraagbaar op mensen. Echter is hier wel een redelijk direct contact voor nodig, zoals het hierboven geschreven inslikken van water waar uitwerpselen in zitten.

Bron: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/36483-vogelgriep-symptomen-bij-mensen-oorzaak-en-behandeling.html
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #8 November 15, 2016, 15:21:41
edit2Rapporteer  
Het bord op de eerste foto lijk me ook vrij duidelijk.
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #9 November 15, 2016, 16:42:28
edit2Rapporteer  
Inderdaad Jelle.
Kiters zijn eigenwijze mensen :-)
Calimero

Berichten: 244
Logs: 0 | 342 uur
Antwoord #10 November 15, 2016, 18:51:23
edit2Rapporteer  
Afgelopen zaterdag gekite en nu ziek....mmmm zie ik een verband :-(
Giertje

Berichten: 1230
Antwoord #11 November 15, 2016, 20:26:25
edit2Rapporteer  
Ja Calimero,
je bent een kuiken je zit als het goed is opgehokt je had dus niet mogen kiten dombo.
Calimero

Berichten: 244
Logs: 0 | 342 uur
Antwoord #12 November 15, 2016, 20:51:35
edit2Rapporteer  
Oooooooh
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #13 November 16, 2016, 13:09:25
edit2Rapporteer  
Net contact gehad met Fryske Gea, voor nu nog geen problemen geconstateerd.  Ook contact gezocht met het waterschap, zodra reactie plaats ik deze hier.

Kite Club Friesland
Giertje

Berichten: 1230
Antwoord #14 November 16, 2016, 17:13:03
edit2Rapporteer  
Top Marco, daar mag het NKV een voorbeeld aannemen. ListenToMe
DM2008

Berichten: 913
Antwoord #15 November 16, 2016, 23:13:24
edit2Rapporteer  
Op radio 1 zei een expert ook dat deze variant niet gevaarlijk is voor mensen. Met de nuance dat het een griepvirus is, dat (dus) snel kan muteren, bijvoorbeeld in een variant die wel gevaarlijk is voor ons.
Local

Geen avatar

Berichten: 216
Antwoord #16 November 17, 2016, 01:55:41
edit2Rapporteer  
Zo was me het dagje wel weer, voor mij de dag van de 1 footers 360. Die beginnen nu toch echt steeds vaker een eitje te worden, lol dat heb ook weer wat met vogels te maken enzo.

Maar het viel me wel op dat er toch wat half aangevreten of in verre vergane staat van vogels toch wel wat aan de waterkant liggen. of ze waren niet aangevreten maar gewoon doordat ze aanzijn gespoeld onderweg misschien een vleugel etc. afgebroken enzo. En een hele strook met veren kan daar dan ook nog het virus inzitten en als die vogels toch nog aangevreten worden door wat dan het enigste wat ik kan bedenken katten en dan zou het wel snel kunnen gaan vogel<->kat<->mens het is dan maar te hopen dat het allemaal wilde katten zijn en van die hele schuwe dat we er niet in aanraking mee gaan komen.

Die vogelveren dat waren er nog al aardig wat die spoelen denk ik allemaal aan vanaf het hele ijsselmeer dus daar stikt het wel echt van de dode dieren.
Het was vanavond weer in het nieuws (al minstens 3k+ zeiden ze) ze zijn ze al op aan het sporen met drones, maar er mag wel meer onderzoek naar gedaan worden want dit speelt ook al ettele jaren.

Het is niet te hopen maar het is misschien net zo als met asteroides enzo, het is niet de vraag of het eens gebeurt maar wanneer! En het is al eens gebeurt maar gelukkig geen grote uitbraak van gekomen maar blijkbaar hebben ze het dan toch in de hand weten te houden.
DM2008

Berichten: 913
Antwoord #17 November 17, 2016, 10:29:50
edit2Rapporteer  
De stap van vogel naar kat is al lastig, van kat naar mens nog lastiger. Daar zou ik me niet 1-2-3 zorgen over maken. Van wat we weten uit Azië, is de overstap vogel-mens mogelijk als vogels en mensen zeer dicht op elkaar leven. Denk aan huizen die door kippen en mensen tegelijk bewoond worden, 24 uur per dag, 7 dagen per week. En daar dan hele wijken/steden vol mee, dus dan gaat het echt om miljoenen mensen en dieren. Zelfs dan is het nog lastig, gezien het beperkte aantal besmettingen bij mensen.

Voor mijn eigen gevoel mijd ik het binnenwater voorlopig, da's meer vanwege de gedachte dat het toch wat vies kan zijn, dan dat ik me zorgen maak over besmetting.
Local

Geen avatar

Berichten: 216
Antwoord #18 November 17, 2016, 19:05:52
edit2Rapporteer  
Ahja klopt. Hier ook nog een interessant nieuws artikel erover:

http://www.nu.nl/dvn/4351721/moet-weten-besmettelijke-vogelgriepvariant-h5n8.html
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #19 November 17, 2016, 19:11:31
edit2Rapporteer  
Vooral dit stukje, gezien dit virus vrijwel hetzelfde is en ook uit de groep komt waar de Spaanse griep en andere, voor mensen dodelijke, varianten uit gemuteerd zijn:

"2003: Negentien mensen die bij het doden van de zieke dieren waren betrokken, raakten besmet met het virus. Een dierenarts uit Rosmalen overleed aan de gevolgen van de besmetting."


Zou in ieder geval de locaties met veel (aangespoelde dode) vogels of ontlasting vermijden als je de keuze hebt.
Local

Geen avatar

Berichten: 216
Antwoord #20 November 17, 2016, 19:16:10
edit2Rapporteer  
Ik heb niet echt keus, ja niet gaan als het waait maar dat is best moeilijk.

Ze hebben nu wel andere pakken aan, wij zullen wel niet beschermd zijn ervoor in onze pakjes of we moeten ook met gasmaskers ofzo op gaan kiten.

http://nos.nl/artikel/2005101-2003-was-het-rampjaar-van-de-vogelgriep.html

30 miljoen dieren echt erg!
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #21 November 17, 2016, 21:01:27
edit2Rapporteer  
Kans dat je besmet raakt is volgens mij vrijwel nihil.
Die mensen die toen bemet raakte en de dierenarts die overleed hadden intensief contact met die griep.
Ik heb een vraag uitgezet bij het waterschap  https://www.hhnk.nl/  kijken wat die te melden hebben.


Edit url-tags toegevoegd
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #22 November 17, 2016, 21:30:58
edit2Rapporteer  
Heel benieuwd wat de kans op ziekte is bij het drinken van water waar dode vogels in drijven.  Ja, tijdens het kiten krijg je altijd wel wat water in je mond wat je ongemerkt in slikt.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #23 November 18, 2016, 13:27:46
edit2Rapporteer  
De windsurfers vragen zich ook af of het wel veilig is en een wedstrijd speedsurfen op de gouwzee is in overleg met de overheid al afgelast.

https://forum.windsurfing.nl/viewtopic.php?f=1&t=13895794
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #24 November 19, 2016, 15:30:07
edit2Rapporteer  
Het vogelgriepvirus H5N8 is begin november voor het eerst gevonden in watervogels nabij en in onze regio (Randmeren vanaf Zeewolde, Harderwijk tot Elburg).

Welke maatregelen nam de overheid?

ophok- en afschermplicht voor pluimvee,
verbod op siertentoonstelling,
verbod op jacht.
Waar kunt u op letten?
Wereldwijd zijn er geen menselijke gevallen van besmetting met H5N8 bekend.
Toch is het aan te raden contact met dode en levende watervogels te vermijden.
Heef u wel dode of levende watervogels aangeraakt? Wast u dan uw handen met zeep en ontsmettingsmiddelen.

Klik hier voor meer informatie op de website van het RIVM.

Advies voor watersporters
GGD Noord- en Oost-Gelderland adviseert watersporters NIET in het water te gaan bij de Randmeren.


http://www.ggdnog.nl/nieuws-2/item/publiek-nieuws/vogelgriep
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.