Review Firewire Evo 5.3

magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
December 18, 2016, 18:10:59
edit2Rapporteer  
De Evo is het derde Tomo model wat Firewire heeft uitgebracht in een kitesurf uitvoering. Het board oogt wat minder radicaal dan de voorgangers, de Vanguard en de Vader: de zijkanten zijn behoorlijk parallel, maar de hoekige outline van de neus en de staart zijn veranderd in bijna ei-vormige contouren. Maar laat je daar niet door foppen, de bodem is nog net zo radicaal als bij de andere shapes. Naar goed Firewire gebruik is het board veel later uitgeleverd dan vooraf afgegeven. Jammer, maar waarschijnlijk was het uitleveren van Kelly Slater surfboards marketing technisch toch iets belangrijker Smiley

Ik heb het board nu vier keer gebruikt. Normaal gesproken voor mij niet genoeg om een uitgebreide review te schrijven. Maar kerst komt er aan (leuk cadeautje) en de omstandigheden waaronder ik gevaren heb waren redelijk gevarieerd, van 16 tot 35 knopen, waarbij ik ook verschillende fin setups gebruikt heb. Mocht ik in de loop van de tijd toch wat andere inzichten krijgen, dan zal ik de review uitbreiden met commentaar.

Samenvatting

Goed
herbruikbare verpakking
draait snel
kleinere vinnen nodig
goed upwind
dedicated strapless (geen compromis)
chop bestaat niet

Minder goed
moeilijker om rail in het water te drukken
thruster setup voegt niets toe
komt iets moeilijker los bij springen

Uitpakken
Het eerste wat opvalt bij het aannemen van het board: de bescherming van de rails. Firewire heeft een kartonnen constructie meegeleverd die als een soort Lego in elkaar past en met drie klittebandjes om het board gehouden wordt. Deze rail, nose en tail bescherming werkt goed en is fantastisch her te gebruiken tijdens vervoer (vliegreizen e.d.). Dat is een plus.

Het board ziet er rond en "zacht" uit. Bijna symmetrisch, neus en staart hebben dezelfde outline. Maar de rockerline verrraad toch duidelijk waar de neus zit. Het board is uitstekend afgewerkt, zoals alle Firewire boards. Er zijn geen inserts, dus dit board kan alleen zonder voetbanden (strapless) gevaren worden, geen pads en Firewire levert geen vinnen bij het board met als filosofie: iedereen heeft een andere voorkeur, dus beter zelf de juiste fin kiezen dan betalen voor iets wat je niet gebruikt. Er zijn vijf Future finboxen, dus een ieder kan zijn of haar eigen favoriete fin setup kiezen.

Gegevens fabrikant:
Firewire Evo 5.3 5.3 x 19 x 2 3/8 (160 x 48.3 x 6.0)
27.4 l
lengte : 5.3' (160 cm)
breedte : 19" (48.3 cm)
dikte : 2.375" (6.0 cm)
volume : 27.4 liter

gemeten:
lengte : 160 cm (volgens 2d projectie, dus niet langs het rocker profiel)
breedte : 48 cm
noserocker : 7.0 cm
tailrocker : 3.8 cm
breedte nose - 30 (one foot off) : 41.5 cm
breedte tail - 30 (one foot off) : 40.0 cm
dubbel concaaf (maximaal op tail - 80 cm) : max 0.9 cm
gewicht : 3.1 kg kaal

Het board heeft een duidelijk ander volume dan de Vanguard (5.4: 25.9 liter, 5.2: 22.9 liter), maar wel vergelijkbaar met de Vader (5.5: 28.8 l). Over het geheel is het board wat breder dan z'n voorgangers. De noserocker is wat beter te vergelijken met de Vanguard, allebei een stukje kleiner dan die van de Vader. De rails zijn behoorlijk parallel, maar, afwijkend van Vanguard en Vader, met een duidelijk breedste punt voor het midden van het board.

De bodem heeft een diepe single concaaf met daarin een dubbele channel verwerkt, waarbij het profiel bij de tail een spitting image is van de Vader. De vorm van de rail vind ik moeilijk om te vergelijken omdat ik de boards niet naast elkaar heb vergeleken. De rail van de Evo is vrij rond en loopt laat over in wat scherpere rails.

de praktijk
Eerst een tailpad op het board bevestigd, zoals gebruikelijk bij Tomo helemaal achterop. De rest van het board heeft één grote pad vanaf tail tot ruim voorbij voorste voet positie, aangevuld met nog wat kleine stukjes voor de tail first rides. Met wax varen is eigenlijk lekkerder, maar geen zin in het wegglijden na veertig minuten, dus toch maar wat (dunne) pads. Het board heb ik gevaren met verschillende soorten vinnen: Futures AM2 Techflex (large) in quad en thruster, de AM2 in thruster met een medium center fin, Mulcoy (medium) thruster en Mulcoy quad.

Zoals we gewoon zijn bij Tomo vaart het board snel, dat is goed bij het kiten, want makkelijker (stabiel) varen en meer schijnbare wind (dus makkelijker hoogte lopen en met minder wind kunnen varen). Het board vaart een stabiele koers en heeft vrij weinig last van chop. Verrassend, want door de extra breedte had ik verwacht juist meer last van chop te hebben. De extra breedte (en volume) zorgt ook nog eens voor fantastische low-end eigenschappen. Daar waar ik met de Vader een 10 had moeten pakken, kan ik met de Evo een maatje kleiner en dat met een board wat ook nog eens korter is.

Een waveboard is natuurlijk gemaakt voor draaien op de golven, daarom eerst maar eens met de medium Mulcoys in quad setup begonnen. Bij het inzetten van een rustige gijp draait heb board rustig en voorspelbaar. Vervolgens maar is een wat radicalere bocht inzetten: voet naar achteren en veel druk op de vinnen betekent een instant draai, fantastisch! Veel sneller en makkelijker dan ik had verwacht en dan vooral bij de quad setup. Een thruster setup (mijn favoriete setup bij Vanguard & Vader) zorgt eigenlijk voor wat teleurstelling: de draai wordt niet makkelijker of radicaler en hoogte lopen gaat alleen maar iets minder. Als je hetzelfde probeert met grote vinnen (de AM2 Large), begint het geheel een beetje te stabiel te worden. Snel dus weer terug naar de Mulcoy quad setup. Springen gaat met dit board, maar de andere Tomo's (vooral de Vader) liggen toch wat losser op het water, misschien is het grotere oppervlak toch een nadeel hier.

Tot nu toe allemaal in rustige omstandigheden gedaan. Niet te hoge golfjes en niet te veel wind. Nu naar wind boven de 30 knopen en head-high golven. Het board houdt zich staande, maar je merkt dan vooral het gebruik van de rail in het golfrijden een stuk moeilijker is. Waar ik met de Vader eigenlijk altijd kan varen en de rail erin kan drukken, is dit bij de Evo een stuk zwaarder. Op de golf gedraagt het board zich uitstekend, maar met de breedte duidelijk meer toegespits op lichtere omstandigheden.

Conclusie
Heerlijk allround wave board met zeer goede low-end, uitstekende upwind eigenschappen wat verrassend snel kan draaien. Zodra de omstandigheden echt ruig worden staat de breedte echt radicaal surfen in de weg.

Verdere overwegingen
Over vinnen: bij dit board kan je kleine vinnen gebruiken, maar niet zo klein als bij de andere modellen. Ik gebruik nu, naar volle tevredenheid, de Mulcoy Medium in quad setup. Wat volgens mij essentieel is bij vinnen in het kitesurfen is een vlak binnen profiel (geen foil): voor het surfen is een foil een nuttige toevoeging die zorgt voor lift van de tail, maar bij het kiten zorgt het voor vertraging.

Welke lengte?
Deze test is gedaan met de 5.3. Lijkt klein maar is groot zat voor mij. De Evo is in drie formaten beschikbaar: 4.10, 5.1 en 5.3. Voor de gemiddelde kites is dit de ultieme one-board setup. Zelf denk ik er over in het voorjaar de Vader 5.5 in te wisselen voor een maatje kleiner (5.3) om nog iets radicaler te kunnen varen in high-wind omstandigheden.
5.3 - 85+ kg
5.1 : 75 - 85 kg
4.10 : 75- kg

Waar kopen?
Firewire boards zijn in Nederland te koop bij Versus, maar ook buitenlandse shops hebben ze soms op voorraad. Er zijn er niet heel veel uitgeleverd, maar voldoende om de liefhebber te kunnen voorzien.

Over Magic Ed (ik, zei de gek)
93 kg, 1.89m, kite sinds 2000, vroeger altijd C kites (Slingshot Fuel), tegenwoordig Slingshot Wave SST (12, 10, 7, 5). Strapless sinds 2007. Fanboy van Versus shop, maar dit board 100% met eigen centen gekocht.

Mocht je het board willen proberen: Versus heeft een 5.3 in de test en mijn board kan ook getest worden, dus als je me ziet, gewoon vragen (uiteraard onder de gebruikelijke voorwaarden: breken is betalen, etc.).

Links
http://shop.firewiresurfboards.com/collections/kiteboards/products/evo-kiteboard
http://dantomo.blogspot.nl/
http://www.versusshop.nl/kiteboards/kite-surfboards/firewire-surfboards
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #1 December 18, 2016, 19:04:59
edit2Rapporteer  
Kijk, dit is een review ThumpsUp

Meer van dit  Grin
DM2008

Berichten: 913
Antwoord #2 December 19, 2016, 00:19:54
edit2Rapporteer  
Daar si'ie dan, goed geschreven review Ed!
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #3 December 19, 2016, 00:43:34
edit2Rapporteer  
Ed, mag ik je vragen deze in de review afdeling te plaatsen? Dan kan ik daarna dit topic verwijderen.

Alvast bedankt.
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #4 December 19, 2016, 09:33:51
edit2Rapporteer  
Gedaan Marc, mijn fout
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.