Uitbreiden BEST TS quiver

Basmourik

Geen avatar

Berichten: 12
December 02, 2016, 14:30:29
edit2Rapporteer  
Beste mede-kiters,

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met het volgende:

Ik ben 1.95, 100kg en vaar nu sinds 1,5 jaar met een Best TS 10m uit '15 met een best admiral board van 135x41 cm. Hiermee helemaal happy tussen de 18-25 knopen (ondanks dat achterlijke ventiel waardoor ik m'n kite steeds met 1 hand moet oppompen en met 1 hand het ventiel goed moet houden).

Ik ben momenteel in de fase dat ik lekker heen en weer ga, goed hoogte kan lopen,  transitiesprongetjes maak en de grote sprongen een beetje probeer onder de knie te krijgen. Daarnaast wil ik vooral lekker kunnen beuken op het water.

Om iets vaker het water op te kunnen wil ik graag tussen de 14-17 knopen ook kunnen kiten.
Ik heb gekeken naar de volgende opties, maar kom er niet helemaal uit:
- Best TS 12m
- Best TS 14m
- Andere kite van 13m zoals bv. een Ozone edge / Slingshot fuel (nieuwe met bridles) / ?
- groter board
- ??

De vragen waar ik tegenaan liep en waar jullie hopelijk mee kunnen helpen:

1. Zoals ik op een ander forum zag staan, wat geeft de meeste 'fun' ? Ik hoor dat 14m kites traag zijn (hoewel best beweerd dat de TS 14m aanvoelt als een kleinere kite). Hoe zit dit met de nieuwere kites?

2. Hoe ver zou ik komen met een 12m? de overlap met m'n 10 is dan wel iets groter, maar ik hoef toch niet bij de extreme lightwind het water op. Hoe groot is de 'boardfactor' hier? Ik wil graag twintip blijven varen en weet dat m'n huidige board klein is voor m'n gewicht. Een 12m gecombineerd met een groter board zou dus ook een goede zijn.

3. Wat is jullie ervaring met ozone edge / slingshot fuel 13m als tussen oplossing? Ik weet dat dit twee vrij verschillende kites zijn. Van de edge trekt me aan dat je er schijnbaar goed mee springt, maar de bridled fuel is denk ik wat agressiever.

4. Money! Vanuit economisch punt is één best kite erbij het goedkoopst, een ander merk betekent bar erbij kopen en een groter board is ook prijzig.

Kortom....als jij 100kg was met een best TS van 10m en  een board van 135cm, lekker hoog wilt springen en 700-1000 euro in je portemonnee had....wat zou je doen??

alvast hartelijk bedankt voor de tips!! 

 

 
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #1 December 02, 2016, 15:05:21
edit2Rapporteer  
Ik zou als ik jou was lekker gaan voor een Best TS 15m, 16m of 17m, met 100kg heb je power nodig. Ik zou ook blijven bij het merk wat je hebt zodat je niet elke keer moet wennen aan een andere kite.

Een 13 fuel gaat je niet veel meer low-end opleveren dan je 10 TS, een 13 edge echter wel, die heeft flink wat power.

Wat betreft het ventiel, je hoeft em niet met 1 hand vast te houden, je moet de pompaansluiting gewoon wat harder er in duwen zodat deze op z'n plek blijft.

Je best barretje kan waarschijnlijk zonder problemen op een ozone kite.
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #2 December 02, 2016, 19:01:00
edit2Rapporteer  
11 meter Edge  ThumpsUp

Ik weeg zelf 100 kilo en heb de 13 meter Edge gevaren. Het verschil tussen de 11 en 13 meter is een paar knoopies. Het vaargenot daarentegen is met de 11 meter een stuk groter  ThumpsUp

Voor al jou eisen is de Edge prima geschikt  ThumpsUp. Ik vaar de edge vanaf 2012 en wil eigenlijk geen andere kite meer  Grin
Heb daar voor diverse merken en kites gevaren maar voor mij blijft hij nr 1  Grin
Repete

Berichten: 123
Antwoord #3 December 02, 2016, 19:06:31
edit2Rapporteer  
Of je gaat voor een Roca met een low end die toch wel een stukkie beter is.
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #4 December 03, 2016, 00:09:05
edit2Rapporteer  
Roca is idd een goede optie, goedkoper en betere low-end. Vergelijkbaar met de edge qua eigenschappen.
Repete

Berichten: 123
Antwoord #5 December 03, 2016, 10:14:07
edit2Rapporteer  
Ik vaar ook met de TS (6,9,12m bij 80kg) en denk dat je aan de Roca meer hebt in de grotere maten. Zeker als het om fun gaat. Qua draaisnelheid gaan ze net zo snel rond met een klein voordeel voor de TS.
Daarentegen voelt de Roca voor oldschool en springen weer beter in de windrange waar je nu voor aan het zoeken bent.
Dit is overigens persoonlijk, dus ga eens het water op met deze kites voor een test.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #6 December 03, 2016, 10:25:36
edit2Rapporteer  
Ik zou iets meer geld bij leggen en een mooie Flysurfer Sonic 15m kopen. Dan vaar je met jou gewicht van 10 tot 22-24 knopen. Wink
Basmourik

Geen avatar

Berichten: 12
Antwoord #7 December 03, 2016, 13:09:48
edit2Rapporteer  
Ontzettend bedankt voor jullie input!

De Best Roca klinkt wel als een goede optie! Zouden jullie dan voor een 12 of 14 gaan? Even een iets meer technische vraag: Zie dat de Roca een 3-strut kite is. Een maat van me heeft een radar en die wil voor zijn grotere maat juist een switchblade omdat die 5-strut is en een grotere windrange zou hebben. Hoe zit dat precies? Kan me voorstellen dat een 3-strut lichter is en dus idd beter is als grotere maat.

Ozone edge lijkt me ook nog steeds een hele mooie, maar geeft een 11m edge echt zoveel meer low-end dan een ts 10m? Zou dan misschien toch meer naar die 13m neigen. Is die echt zoveel lastiger te varen?

@ Marc, die sonic is misschien iets te 'delicaat' en meer voor een later stadium als ik zeker weet waar alles eindigt als ik afzet voor een sprong? Wink

Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #8 December 03, 2016, 13:23:42
edit2Rapporteer  
Ontzettend bedankt voor jullie input!

De Best Roca klinkt wel als een goede optie! Zouden jullie dan voor een 12 of 14 gaan? Even een iets meer technische vraag: Zie dat de Roca een 3-strut kite is. Een maat van me heeft een radar en die wil voor zijn grotere maat juist een switchblade omdat die 5-strut is en een grotere windrange zou hebben. Hoe zit dat precies? Kan me voorstellen dat een 3-strut lichter is en dus idd beter is als grotere maat.

Ozone edge lijkt me ook nog steeds een hele mooie, maar geeft een 11m edge echt zoveel meer low-end dan een ts 10m? Zou dan misschien toch meer naar die 13m neigen. Is die echt zoveel lastiger te varen?

@ Marc, die sonic is misschien iets te 'delicaat' en meer voor een later stadium als ik zeker weet waar alles eindigt als ik afzet voor een sprong? Wink



Dat denk ik ook hoor, was maar gekheid.

Maar met jou gewicht zou ik zeker weten voor een 13m Edge gaan. Een 11m brengt je te weinig. Een Cabrinha Velocity zou ook een goede keuze zijn als je die kunt vinden.
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #9 December 03, 2016, 13:24:57
edit2Rapporteer  
Citaat
Maar met jou gewicht zou ik zeker weten voor een 13m Edge gaan. Een 11m brengt je te weinig
Scheelt je een paar knopies maar het vaargenot met een 11 is een stuk groter dan een 13 meter en ik kan het weten want ik heb er mee gevaren, ik was blij dat ik die 13 kon inruilen voor een 11 meter  Grin


Citaat
Ozone edge lijkt me ook nog steeds een hele mooie, maar geeft een 11m edge echt zoveel meer low-end dan een ts 10m? Zou dan misschien toch meer naar die 13m neigen. Is die echt zoveel lastiger te varen?

Ik heb de combinatie van 7   9   en 11 meter edge (vroeger de 13 meter) en weeg 100 kilo

Als ik met een 9 kan varen dan varen om mij heen kiters met een 12 of 13 meter

13 meter edge is niet lastig varen maar bijzonder traag en met die 11 meter edge vaar ik een stuk lekkerder vanaf 14 a 15 knopen met twintip en daaronder met een groot board oftewel een thechiese kerkdeur. (zie de foto)


in principe kan ik net zo snel varen met een groot board als die gasten met een matras vlieger zoals de flysurfer sonic etc .  ThumpsUp
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #10 December 03, 2016, 14:45:39
edit2Rapporteer  
Ontzettend bedankt voor jullie input!

De Best Roca klinkt wel als een goede optie! Zouden jullie dan voor een 12 of 14 gaan? Even een iets meer technische vraag: Zie dat de Roca een 3-strut kite is. Een maat van me heeft een radar en die wil voor zijn grotere maat juist een switchblade omdat die 5-strut is en een grotere windrange zou hebben. Hoe zit dat precies? Kan me voorstellen dat een 3-strut lichter is en dus idd beter is als grotere maat.

Ozone edge lijkt me ook nog steeds een hele mooie, maar geeft een 11m edge echt zoveel meer low-end dan een ts 10m? Zou dan misschien toch meer naar die 13m neigen. Is die echt zoveel lastiger te varen?

@ Marc, die sonic is misschien iets te 'delicaat' en meer voor een later stadium als ik zeker weet waar alles eindigt als ik afzet voor een sprong? Wink



Zeker voor de 14 gaan, een 3 strut kite is wat lichter en ze zijn iets minder stabiel bij harde wind, een 14m ga je echter toch varen wanneer het niet zo hard waait dus dan maakt dat niet uit. De meeste 3 strut kites hebben wel betere low-end dan de 5 strut kites, voornamelijk door het type kite.

De edge 11 heeft zeker een flink grotere low-end dan je 10 TS, het is een hele andere kite. Wil je echter bij een heel minimaal windje varen dan zou ik voor een 14/17 roca of 13 edge gaan.
Shore

Berichten: 138
Antwoord #11 December 03, 2016, 20:54:09
edit2Rapporteer  
13 edge vs 17 roca ?
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #12 December 04, 2016, 12:57:40
edit2Rapporteer  
De roca en edge zullen een vergelijkbare windrange hebben, dan hangt het er dus vanaf wat je wil.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #13 December 04, 2016, 17:28:18
edit2Rapporteer  
Roca 17m voor gemakkelijkere herstart bij weinig wind
Edge 13m voor beter hoogte lopen en hogere high end en dus iets meer overlap met de TS 10m.

Ga die Roca 17m testen als je toch budget hebt voor een nieuwe.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.