Windvlagen, waarom zitten ze er zo vaak naast?

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
December 08, 2016, 11:35:29
edit2Rapporteer  
Valt me al een hele tijd op dat de weermodellen waar onder andere Windfinder en Windguru gebruik van maken soms wel vlagen van meer dan 15kn boven op de gemiddelde wind voorspellen. En dat terwijl de actuele wind op dat soort dagen vaak niet eens de gemiddelde wind haalt en je weer van een prut sessie terug naar huis rijd.

Iemand met meer meteorologische kennis die kan verklaren waar deze consequent foute voorspellingen vandaan komen?

Voorbeeld van dit moment:
voorspelling windfinder superforecast - 18-28kn
Actueel - 16-19kn


Voor zaterdag maken ze het helemaal bont, afnemende wind maar toenemende vlagen. Die we nooit gaan krijgen....
Ab Oldschool

Berichten: 54
Antwoord #1 December 08, 2016, 12:49:27
edit2Rapporteer  
Viel mij ook op. Ben ook benieuwd.
Maar wat bedoel je met actueel? Als je daarmee doelt op info van bijv. windvaan HvH en info die Karel gebruikt, dan lijkt het mij dat die ook steeds minder betrouwbaar zijn. Gisteren was de actuele wind op Slufter  niet te vinden. Actuele waterdata van Rijkswaterstaat, zoals hier gebruikt door Kitehigh (en die zal je dan ook bedoelen Wink), zat veel dichterbij. Maar daarvan heb ik in de zomer altijd idee dat die te weinig aangeeft.

In ieder geval heb ik het idee dat de actueel gemeten wind, minder betrouwbaar is geworden t.o.v. paar jaar geleden. Minder in overeenstemming met mijn persoonlijke ervaringen (en die van andere) aan het strand. Hoe kan dat nou, het zijn toch apparaten die meten.
HuibN

Berichten: 304
Antwoord #2 December 08, 2016, 13:01:17
edit2Rapporteer  
Ik kijk altijd graag voor de windvoorspellingen naar Windyty.
Dan kan je de vlagen ook verklaren. Want dan zie je bijvoorbeeld een oranje gebied met hardere wind een klein stukje buiten de kust waar alles groen is.
Dus grote kans dat af en toe dat oranje gebied de kust even raakt wat de vlagen kan verklaren.
Ab Oldschool

Berichten: 54
Antwoord #3 December 08, 2016, 13:19:21
edit2Rapporteer  
Ik kijk altijd graag voor de windvoorspellingen naar Windyty.
Dan kan je de vlagen ook verklaren. Want dan zie je bijvoorbeeld een oranje gebied met hardere wind een klein stukje buiten de kust waar alles groen is.
Dus grote kans dat af en toe dat oranje gebied de kust even raakt wat de vlagen kan verklaren.


Dat verklaart het voor mij niet. Hoe kan de windmeter bij hvh er naast zitten als wind uit zuid/west hoe komt? Dus over Slufter heen gaat.
Bovendien gaat Windyty uit van voorspellingen en niet van actueel gemeten gegevens.
HuibN

Berichten: 304
Antwoord #4 December 08, 2016, 13:25:37
edit2Rapporteer  
Evan heeft het over foute voorspellingen. Ab heeft het over de actuele wind
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #5 December 08, 2016, 13:41:15
edit2Rapporteer  
Kwamen die vlagen van zee maar richting de kust, dan hadden we er nog wat in. Maar ik heb in Nederland nog nooit wind meegemaakt die gemiddeld 13kn was met stoten van 30kn. Meestal zitten de vlagen hooguit 4kn boven het gemiddelde, op storm en onweer na uiteraard.

Vergelijking was de meetpaal Oosterschelde 4 met de voorspellingen van omliggende spots.
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #6 December 08, 2016, 13:58:40
edit2Rapporteer  
Ik denk dat een antwoord op die vraag begint met te begrijpen waardoor wind vlagen ontstaan. Wat ik eerlijk gezegd niet wist, na een snelle google actie: http://wxguys.ssec.wisc.edu/2012/01/09/what-causes-wind-gusts/
* verandering van richting
* wrijving (obstakels, land)
* thermische effecten

Die laatste zal wel niet zo'n grote rol spelen in December.
En die 1e 2 lijken mij behoorlijk ingewikkelde fysische processen, dus ook veel lastiger om te modelleren dan reguliere wind (wat "gewoon" een verschil in luchtdruk is).

Als ik op windyty kijk voor a.s. zaterdag zie ik onderstaand plaatje, waar me opvalt dat de wind langs onze kustlijn over frankrijk en belgie heen komt en wordt "aangejaagd" door een sterke wind ten zuiden van Engeland. Echter zit daar ook een gekke lijn met een verschil in windrichting.
En dus ook nog van richting verandert.

Mijn vermoeden is dat dit een situatie is waarin de voorspelling van de vlagen gewoon te lastig is om gepresenteerd te worden met 1 getal (28 knopen bv).


Misschien eens aan Tobias van Tellingen vragen op zijn website?
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #7 December 08, 2016, 22:41:15
edit2Rapporteer  
ff niet geheel ontopic ( gaat niet over vlagen en constante woei  Tongue )

Zou een voorspelling/ verwachting voor harde/ dikke woei meer bezoekers ( = reclame-inkomsten)  op een site als guru of finder opleveren?
Zou dat bijvoorbeeld een reden kunnen zijn dat er vaak op de lange termijn veel wind voorspeld wordt en dat deze verwachting , naarmate de dag dichterbij komt, naar beneden toe wordt bijgesteld?  ( of het moet duidelijk zijn dat het echt gaat waaien  schater  ) 
Is dan een vraag waar ik al een tijd mee rondloop......

Dan, om ff in te haken op de reactie van Karel, als ik 1 locatie echt goed ken dan is het good old Mirns. Ga je Mirns op Goolge Earth bekijken dan zie je vwb bosschage  en hoogte verschil, zuidoost van de opstap plek een soort van trechter.
De locals weten allemaal dat er met een windje waar zuid in zit , de wind links / oost  van de opstap plek ( voor de locals: zodra je bij de weilanden vaart  Grin ) een stuk harder is.
Zodra de wind sideshore wordt is dit effect weg.

Het grappige is dan dat de wannabees altijd met baggerwind voor de deur bij Wiebe blijven klooien ( kijk mij gaan  schater  ) en je een paar honderd meter verderop een topwindje hebt.  Niet verder vertellen hoor!



P e t e r

Berichten: 458
Logs: 0 | 145 uur
Antwoord #8 December 08, 2016, 23:18:27
edit2Rapporteer  
Het was mij ook al opgevallen dat het ver uit elkaar ligt bij lage windsnelheden, daarnaast vind ik de afgelopen maanden dat de voorspelde wind echt een onzekere factor geworden is. Vaak toch op locatie dat het minder was de laatste tijd. Begint meer te lijken op golfsurfen wat je ook prima kan doen in Nederland maar dan moet je wel tijd en plaats goed timen voor de juiste omstandigheden.

Degene die trouwens antwoord op deze vraag zou kunnen geven is Tobias van surfweer.nl
Geeft voor de golfsurfers heel gedetailleerde voorspelling incl windvoorspelling.
Erik@Spijk

Berichten: 861
Logs: 0 | 459 uur
Antwoord #9 December 08, 2016, 23:38:53
edit2Rapporteer  
Op de site waar Karel naar linkt staat:

But air over water can still be gusty. This can be caused by wind shear. A wind shear is a change in the wind over a distance. This can be a change in wind direction, wind speed or bot

Zou het kunnen dat de rekenmodellen meer vlagen gaan voorspellen als er meer verschillen zijn in wind snelheid of richting op een korte afstand?

Ook zouden ze het tempertuur verschil tussen de zee en de lucht kunnen gebruiken als input in de berekening
DM2008

Berichten: 913
Antwoord #10 December 08, 2016, 23:53:21
edit2Rapporteer  
Kijk ook naar de definitie die gehanteerd wordt mbt. vlagen en gemiddelde wind. Als ik het goed heb, hanteert rijkswaterstaat de gemiddelde wind gedurende 10 seconden voor een vlaag. Gemiddelde wind: 2 minuten. 10 seconden is best lang voor een vlaag, zou ik zeggen.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #11 December 09, 2016, 07:42:47
edit2Rapporteer  
Ik kijk al lang niet meer naar de voorspelde vlagen. Geen idee hoe ze aan die waardeloze waardes komen altijd. Kijk wel naar de buiigheid, zegt vaak veel meer.

En valt mij ook op dat erg vaak op lange termijn een goede wind verwacht wordt, maar zodra de dag in kwestie nadert de wind steeds verder afneemt. En dat gebeurt veel vaker dan andersom, dat de wind steeds meer toeneemt...
kiteruitschell

Geen avatar

Berichten: 1719
Antwoord #12 December 09, 2016, 09:25:06
edit2Rapporteer  
Ik kijk al lang niet meer naar de voorspelde vlagen. Geen idee hoe ze aan die waardeloze waardes komen altijd. Kijk wel naar de buiigheid, zegt vaak veel meer.

En valt mij ook op dat erg vaak op lange termijn een goede wind verwacht wordt, maar zodra de dag in kwestie nadert de wind steeds verder afneemt. En dat gebeurt veel vaker dan andersom, dat de wind steeds meer toeneemt...

Haha idd ja 9 van de 10 keer is het weer een teleurstelling
Kitemenn

Berichten: 189
Antwoord #13 December 09, 2016, 10:22:58
edit2Rapporteer  
Dit geeft nog enkele factoren:

De wind beweegt horizontaal door het drukverschil tussen een hoge- en lagedrukgebied, maar onderweg spelen er factoren mee. Door de draaiing van de aarde wordt de wind afgebogen en worden lagedrukgebieden minder snel opgevuld. Maar dit verklaart nog niet waarom de wind plotseling zoveel in kracht en richting kan verschillen.
Een van de oorzaken is dat de stabiliteit van de luchtlaag wisselt. Vlak bij het aardoppervlak is er bijvoorbeeld wrijving, die sterker is boven land dan boven zee. Dit beïnvloedt de verticale beweging van de wind. Op het noordelijk halfrond zorgt deze wrijving dat de wind naar rechts draait en dat de snelheid op grote hoogte toeneemt.
Bij turbulent weer kunnen er verticale bewegingen ontstaan. Op bepaalde plaatsen stijgt de lucht op en ontstaan er wolken, op andere plaatsen zakt hij naar omlaag. In dit laatste geval komt de toestromende lucht van grote hoogte, met meer kracht en snelheid dan de lucht vlak boven het aardoppervlak. Dit noemen we windstoten. Deze kunnen ook ontstaan doordat de luchtstroom van richting verandert.
Gewoon Ron

Berichten: 645
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #14 December 11, 2016, 13:25:44
edit2Rapporteer  
ff niet geheel ontopic ( gaat niet over vlagen en constante woei  Tongue )

Zou een voorspelling/ verwachting voor harde/ dikke woei meer bezoekers ( = reclame-inkomsten)  op een site als guru of finder opleveren?
Zou dat bijvoorbeeld een reden kunnen zijn dat er vaak op de lange termijn veel wind voorspeld wordt en dat deze verwachting , naarmate de dag dichterbij komt, naar beneden toe wordt bijgesteld?  ( of het moet duidelijk zijn dat het echt gaat waaien  schater  ) 
Is dan een vraag waar ik al een tijd mee rondloop......



Ja inderdaad...ik zie dat ook vaak. 6-7 dagen vooraf wordt er een fantastische ZW met 35-40 knoop voorspelt en elke dag een beetje minder om vervolgens uit komen op een teleurstellende 15-18 knopen...
En als ik dan naar de synoptische situatie kijk op KNMI voor de langere termijn wordt er totaal niet gesproken over een krachtige depressie die er aan komt.
Heb ik dit jaar al regelmatig gezien! 
isomis

Berichten: 205
Antwoord #15 December 14, 2016, 11:14:05
edit2Rapporteer  
Het laatste jaar hebben we heel vaak wind gehad dat gewoon niet lekker was. Naar mijn mening komt dat omdat we best veel ZUID hebben gehad in plaats van Zuid-West. Ik heb altijd een beetje het gevoel dat windvoorspellingen uit de ZUID hoek altijd pauper zijn.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #16 December 14, 2016, 21:03:56
edit2Rapporteer  
ff niet geheel ontopic ( gaat niet over vlagen en constante woei  Tongue )

Zou een voorspelling/ verwachting voor harde/ dikke woei meer bezoekers ( = reclame-inkomsten)  op een site als guru of finder opleveren?
Zou dat bijvoorbeeld een reden kunnen zijn dat er vaak op de lange termijn veel wind voorspeld wordt en dat deze verwachting , naarmate de dag dichterbij komt, naar beneden toe wordt bijgesteld?  ( of het moet duidelijk zijn dat het echt gaat waaien  schater  ) 
Is dan een vraag waar ik al een tijd mee rondloop......



Ja inderdaad...ik zie dat ook vaak. 6-7 dagen vooraf wordt er een fantastische ZW met 35-40 knoop voorspelt en elke dag een beetje minder om vervolgens uit komen op een teleurstellende 15-18 knopen...
En als ik dan naar de synoptische situatie kijk op KNMI voor de langere termijn wordt er totaal niet gesproken over een krachtige depressie die er aan komt.
Heb ik dit jaar al regelmatig gezien! 

Nou er staat nu voor volgende week donderdag en vrijdag een behoorlijke wind op de planning. Kunnen we weer een week lang watertanden om het in de laatste paar dagen te zien verdampen tot 14 knoopjes :')
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #17 December 14, 2016, 22:11:23
edit2Rapporteer  
14kn echte wind is anders al heel wat de laatste tijd...


Eens zien wat hier van overblijft inderdaad:
Xirix

Berichten: 30
Antwoord #18 December 15, 2016, 07:32:54
edit2Rapporteer  
De voorspelling kleurt inmiddels alweer groen/blauw i.p.v. geel/groen Sad
pewpew

Berichten: 779
Antwoord #19 December 15, 2016, 09:53:17
edit2Rapporteer  
De voorspelling kleurt inmiddels alweer groen/blauw i.p.v. geel/groen Sad
Welke voorspelling  Wink
Windhoos

Berichten: 498
Logs: 0 | 701 uur
Antwoord #20 December 15, 2016, 10:21:15
edit2Rapporteer  
Het is gewoon DRAMA met die wind en voorspellingen. Gaat nergens over. Flipperkast 2.0.  Shocked

Iemand blij maken met een dooie mus noemen ze dat en die vervelende gereïncarneerde mus blijft maar terugkomen. Angry
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #21 December 15, 2016, 13:59:22
edit2Rapporteer  
De voorspelling kleurt inmiddels alweer groen/blauw i.p.v. geel/groen Sad

Zit wat te verschuiven. Donderdag ongeveer hetzelfde, vrijdag niks meer, maar zaterdag flinke wind opeens. Wel uit zzw.
Xirix

Berichten: 30
Antwoord #22 December 15, 2016, 19:49:59
edit2Rapporteer  
Zoals altijd maar weer afwachten dan...'t is alweer 3 weken geleden voor mij. "Zzw wind" ik zou normaal zeggen Rilland, lekker dichtbij..vlak water..go maar die spot zit voorlopig nog op 'slot' helaas.
..maar er is nog hoop, mede dankzij de noeste arbeid van Michiel en Mark ThumpsUp

@pewpew: windfinder  Grin
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #23 December 15, 2016, 20:14:26
edit2Rapporteer  
De wind verplaatst zich weer verder vooruit inderdaad.

Update van vandaag, de onrealistische vlagen zijn ook weer terug :
Erik@Spijk

Berichten: 861
Logs: 0 | 459 uur
Antwoord #24 December 15, 2016, 23:54:18
edit2Rapporteer  
hopelijk zitten ze er voor aankomend weekend ook naast.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.