Ronald Verspoor (2003)

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
November 04, 2016, 01:11:40
edit2Rapporteer  
Ronald Verspoor, de 41-jarige kitesurfer uit Spijkenisse, is woensdagmiddag 26 november 2003 op het Noordzeestrand bij de Maasvlakte om het leven gekomen tijdens het kitesurfen.

Ronald verloor rond 13.00 uur de controle over zijn vlieger en kwam in een tijdsbestek van enkele seconden tegen een houten paal op het strand. Ronald overleed ter plaatse aan zijn verwondingen.




Getuigenverslag
Waren al vroeg op de slufter, Rachid en ik. Er stond een lekkere dikke 6 bft. uit zuidelijke richting, dan is de wind schuin aanlandig.

Mijn 8m opgepompt en lekker knallen. Het zonnetje kwam af en toe door, volgens de voorspellingen zou het in de middag gaan regenen. We zouden dus vroeg stoppen, om een uurtje of half 1 gingen we het water af. Er was nog een kiter met een 10m geurilla op het water bezig en er waren nog een paar kiters geariveerd.

Bij het opruimen kwam Ronald al omgekleed trots aanlopen met zijn nieuwe jaime pro kiteboard, hij liet hem nog zien aan mij en zei: "Nou lekker, elke keer als ik kom dan ga jij weg.(grappig bedoeld)" Ik zei terug: "Ja, lukt toch wel alleen, spring een andere keer wel over je heen."

Snel omgekleed en lekker warm in de auto keken Rachid en ik nog ff kijken naar de kiters.

Ondertussen had Ronald zijn 8m aero al in de lucht staan, hij weegt over de 100 kilo, dus geen probleem met veel wind. Bij de waterkant aangekomen knielde hij om zijn boardje vast te maken met een boardleash. Ik zag zijn kite zenuwachtig heen en weer gaan en Ronald schoof op zijn knie over het zand, na een meter of 6 stond die recht op en viel voorover. De kite ging richting de grond en sleepte Ronald hard richting die houten palen. De kite plofte neer en alles was stil.

We keken het zo aan en Rachid dacht dat Ronald alweer bewoog. Toch bleef maar stil liggen. Wij ernaar toe gerend, ik liep bijna nog tegen Marco op, die ook al gearriveerd was en ook alles had zien gebeuren, beneden aangekomen en al rennend 112 gebeld zag Marco, die een paar meter voor lag, al de ernst van de situatie in. Ronals lag op zijn buik met zijn gezicht in het zand. Ik dacht, ik moet zijn hoofd draaien want anders stikt hij nog. Toen ik voorover bukte om zijn hoofd te draaien, zag ik een flinke plas bloed liggen en het gutste uit zijn hoofd. We zagen al snel in dat die op slag dood moet zijn geweest.

De helicopter en de politie kwamen na ongeveer 20 minuten, en na 2 uur kwam de lijkschouwer om ronald mee te nemen.

Arno.


-------------------------------------------------------------------------------------


Ik kreeg een bugmelding zonder emailadres waar de herdenkingspagina gebleven was die de toenmalige admins gemaakt op kitehigh gemaakt hadden ter nagedachtenis, alweer bijna 13 jaar geleden. Goed om er weer eens bij stil te staan met de komende herfstormen in het vooruitzicht.

Aan de bugmelder: De pagina bestaat nog steeds, maar is niet meeverhuisd naar de nieuwe site. te vinden via onderstaande link:

http://old.kitehigh.nl/ronald/index.php


Windhoos

Berichten: 498
Logs: 0 | 701 uur
Antwoord #1 November 04, 2016, 12:47:22
edit2Rapporteer  
Wow.... Hier wordt je even stil van...
Dit verhaal kon ik nog niet.

Ik heb die paal met herdenkingssymbool nooit gezien, mooi man! Deze is al weg?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #2 November 04, 2016, 13:06:12
edit2Rapporteer  
Die is weg zover ik weet.
Voor mij een heel bekend verhaal, de eerste keer dat ik werkelijk van heel dichtbij werd geconfronteerd met de gevaren van onze sport.
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #3 November 04, 2016, 14:12:44
edit2Rapporteer  
Dit is voor mij ook nieuw. Idd goed om nog even stil bij te staan.

Jammer dat die paal weg is. Dat is/was een mooi gebaar en zou ook een goeie reminder zijn voor iedereen die daar komt.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.