Rob van Wijngaarden overleden 2e kerstdag te Scheveningen

tommyboy5

Berichten: 32
December 27, 2016, 12:24:24
edit2Rapporteer  
Helaas is deze tweede kerstdag Rob van Wijngaarden overleden, vermoedelijk verdronken door een combinatie van de kou en uitputting. Hij zou volgende maand 53 jaar geworden zijn en laat zijn vriendin en 10-jarige dochter na. Rob was samen met zijn vriendin lid bij Jumpteam Scheveningen en het is voor alle kiters van Scheveningen dan ook een groot verlies.

Namens Kitehigh enorm veel sterkte gewenst aan alle nabestaanden tijdens deze inktwarte decemberdagen. - Evan


http://www.omroepwest.nl/nieuws/3316472/Kitesurfer-alsnog-overleden-na-reddingsactie-voor-kust-van-Scheveningen





Origineel verslag van Tommyboy5:


Beste mede kiters,

Gisteren (2e kerstdag) was ik samen met mijn familie een daagje uitwaaien op het strand van Scheveningen. Enkele kiters waren bezig in de hoge golven die er die dag stonden. Vanaf de boulevard (aan de kant van de vissers haven) stond ik met mijn broertje naar één kiter te kijken die per ongelijk zijn kite in het water liet vallen. Omdat wij zelf al jaren kiten, realiseerde we dat de kiter door de hoge golven snel moest handelen, heel snel de kite uit het water zien te krijgen of alles losgooien en zwemmen...

Dat laatste was het geval, zijn kite werd al snel gegrepen door een golf, op zich geen probleem. De kiter leek goed te handelen, hij had zijn kite los gemaakt en was nog geen 100m van de kant verwijderd. Gezien de kou moest de kiter wel snel naar de kant zien te komen. Voor de zekerheid bleven we hem in de gate houden. Al snel leek hij niet snel vooruit te komen (moeilijk te zien vanaf de afstand waar wij stonden en door de hoge golven). We besloten richting het water te gaan, misschien was de kiter wel in de knoop gekomen of iets dergelijks. Aangekomen bij het water zagen we de kiter even niet tot dat we hem op zijn kop zagen drijven. Enkele oplettende omstanders hadden dit ook in de gaten en waren het water al ingelopen. Met 5 man hebben we de kiter het water uitgetrokken. Het ging om een grote man rond de 50 jaar, grijs haar en een baard.

De man ademde al niet meer en een hartslag was niet te voelen (gaat moeilijk met zo'n pak aan). Dus we zijn gelijk begonnen met reanimeren en hebben de hulp diensten ingeschakeld. Deze waren snel ter plaatsten, we zijn hooguit 10 minuten bezig geweest met reanimeren toen de politie het overnam. Waarna ook de brandweer en ambulancen snel arriveerde. Zelfs de traumaheli was gekomen, maar zij hebben de man geloof ik niet mee genomen. Wij zijn redelijk snel weer weggegaan toen de politie ter plaatsen was, mijn jongere zusje was er ook bij...

Hoe het afgelopen is met de man weet ik niet. De kans is groot dat de man dit niet overleefd heeft. Weet iemand misschien meer over de situatie?



Ik ben erg geschrokken van hetgeen dat gebeurd is, vooral omdat ik met mijn vader en broertjes ook regelmatig kitesurfen, ook met deze omstandigheden. Had ons dit ook kunnen overkomen? Ik heb zelf altijd het idee gehad, dat zolang ik mij aan de regels houd, dat kiten niet gevaarlijk hoeft te zijn. Echter hield deze man zich netjes aan de regels. De wind was bijna volledig aanladig, er waren meerder kiters aanwezig, ect. Zoverre ik weet was de man wel alleen bezig, wat niet slim is.

Maar hoe kan dit dan gebeuren? Is het water zo koud geweest dat de man binnen enkele minuten al onderkoeld is geweest en zijn bewustzijn is verloren in het water. Is hij misschien veel te lang doorgegaan met kiten, waardoor hij al onderkoeld was en daarom zijn kite ook liet vallen.

De man had nog wel netjes zijn kite los gegooid, daar was hij dus nog van bewust toen het fout ging. En voor zoverre wij het zien konden, leek het erop dat de man nog geprobeerd heeft terug te zwemmen.


Wees dus allemaal gewaarschuwd!!! Ga met deze omstandigheden en temperaturen nooit alleen kiten en ga ook niet te lang door. Als je merkt dat je het koud begint te krijgen (jullie kennen allemaal dit gevoel wel) stop dan en ga zeker niet te lang door! Dat de man zijn kite liet vallen kan iedereen overkomen, soms kan je daar zelf niet eens wat aan doen. Een paar minuten (100 meter naar de kant zwemmen), was voor deze man al te veel!!


Daarnaast. Is er misschien iemand die deze man en of zijn familie kent? Wij hebben het van het begin tot het einde zien gebeuren... Daarnaast zijn we erg benieuwd of de man dit overleefd heeft.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #1 December 27, 2016, 12:49:04
edit2Rapporteer  
Ik ben erg geschrokken van deze gebeurtenis en hoop dat het met de kiter goed is gekomen.

Grote waardering voor jouw oplettendheid en actie.

D.D

Berichten: 1561
Antwoord #2 December 27, 2016, 12:51:22
edit2Rapporteer  
De man (Rob) heeft het niet overleefd. Hij is vannacht overleden.
Mocht je in contact willen komen met de familie kun je me een berichtje sturen.

chico

Berichten: 1112
Antwoord #3 December 27, 2016, 13:57:34
edit2Rapporteer  
Triest en gecondoleerd. Ik ben 51 en heb superconditie en ook wel in vergelijkbare condities moeten zwemmen. Ik haalde het net. Als 50 plus kan ik uren kiten maar zwemmen in dat soort condities is andere koek is mijn ervaring.
ErikFanatic

Berichten: 459
Antwoord #4 December 27, 2016, 14:37:03
edit2Rapporteer  
Goed gehandeld m.b.t. jouw oplettendheid en gestarte reanimatie. Je hebt mensen die hun mobiel pakken om te filmen en mensen die handelen om het verschil te maken.

Een hartaanval lijkt mij overigens niet uitgesloten, in zeewater van 8 graden zou je, in een goed wetsuit, het toch wel even moeten uithouden.

Ik vind het zeer verdrietig dat de man het niet heeft gehaald, mijn medeleven aan de nabestaanden.
et1961

Berichten: 365
Antwoord #5 December 27, 2016, 14:49:01
edit2Rapporteer  
http://www.omroepwest.nl/nieuws/3316472/Kitesurfer-alsnog-overleden-na-reddingsactie-voor-kust-van-Scheveningen
Ruud~

Berichten: 14
Antwoord #6 December 27, 2016, 15:04:19
edit2Rapporteer  
Hij was niet alleen maar door aanlandige wind waren alle kiters ver uit elkaar.
Rob was erg op veiligheid en voorbereid. Erg tragisch! We zullen hem erg missen op het Jumpteam.
Rule

Berichten: 174
Antwoord #7 December 27, 2016, 15:27:40
edit2Rapporteer  
De man (Rob) heeft het niet overleefd. Hij is vannacht overleden.
Mocht je in contact willen komen met de familie kun je me een berichtje sturen.

Heel naar om te horen, sterkte met het verlies.

Hopelijk kunnen we nog iets leren over waarom hij is overleden (hartaanval/onderkoeling/vermoeid) zodat anderen hetzelfde lot kunnen worden bespaard?

Jan33

Geen avatar

Berichten: 23
Antwoord #8 December 27, 2016, 15:41:58
edit2Rapporteer  
Wat ernstig! Sterkte aan de nabestaanden!!

Ligt er voor dit soort situaties een AED bij jumpteam?
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #9 December 27, 2016, 15:42:14
edit2Rapporteer  
donker einde van een toch al niet lichtend jaar.

Sterkte toegewenst aan familie, vrienden en kennissen.
Dutchy112

Berichten: 467
Logs: 0 | 1669 uur
Antwoord #10 December 27, 2016, 16:28:00
edit2Rapporteer  
RIP

En heelveel sterkte voor de nabestaande
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #11 December 27, 2016, 17:43:49
edit2Rapporteer  
Tragisch zeg. Veel sterkte voor ieder die hem kende.
surflientje

Geen avatar

Berichten: 1
Antwoord #12 December 27, 2016, 17:54:14
edit2Rapporteer  
Wat ernstig! Sterkte aan de nabestaanden!!

Ligt er voor dit soort situaties een AED bij jumpteam?

Ja, Jumpteam heeft een AED en elk lid met een sleutel kan hierbij (hangt in de gang). Hij wijst je vanzelf de weg zodra je m aan zet.
KiterHans

Berichten: 208
Antwoord #13 December 27, 2016, 17:55:43
edit2Rapporteer  
Verschrikkelijk triest, gisteren zelf super mooie dag gehad, dat dan zo,n dag ineens kan omslaan in een nachtmerrie sta je dan niet bij stil.... sterkte aan iedereen die hem kende.
damsko

Geen avatar

Berichten: 60
Antwoord #14 December 27, 2016, 18:12:06
edit2Rapporteer  
Verschrikkelijk. Sterkte aan zijn familie en vrienden.
Walt0r

Berichten: 541
Antwoord #15 December 27, 2016, 18:42:32
edit2Rapporteer  
bah wat verschrikkelijk dit, heel veel sterkte voor de nabestaanden!
tamatiasou14

Berichten: 1
Antwoord #16 December 27, 2016, 18:47:01
edit2Rapporteer  
Wat een shock! Ik kende hem, onlangs nog een verrassend leuke ontmoeting met hem
gehad na lange tijd stilte.  Bijzonder eigenzinnig creatief mens,  meester vakman in het schilderen, recht voor z'n raap,wond er geen doekjes om en hart van goud! Ik wens zijn familie, zijn dochtertje en vrienden die hij achter laat,  steun en troost toe. R.I.P. Rob.
martimor

Berichten: 1934
Antwoord #17 December 27, 2016, 19:15:24
edit2Rapporteer  
Vreselijk.

Veel sterkte aan zijn familie en vrienden gewenst.
manrot

Berichten: 1161
Logs: 0 | 180 uur
Antwoord #18 December 27, 2016, 19:25:35
edit2Rapporteer  
Iedereen sterkte, altijd schrikken wanneer zoiets gebeurt.
markymarc

Berichten: 296
Logs: 0 | 488 uur
Antwoord #19 December 27, 2016, 19:54:14
edit2Rapporteer  
R.I.P.

Gecondoleerd aan alle familie vrienden en andere bekenden.

Ongelooflijk dat dit altijd een paar keer per jaar gebeurd in onze sport. Zo aan de foto te zien was hij absoluut geen beginner! Onze sport blijft niet te onderschatten..

Iedereen, net als ik, denk ik benieuwd hoe dit nu heeft kunnen gebeuren en wat we ervan kunnen leren.

Heel veel sterkte aan alle direct betrokkenen in ieder geval
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #20 December 27, 2016, 20:11:45
edit2Rapporteer  
Verschrikkelijk

Veel sterkte aan zijn familie en vrienden gewenst.
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #21 December 27, 2016, 20:46:35
edit2Rapporteer  
Gecondoleerd, verschrikkelijk nieuws.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #22 December 27, 2016, 21:11:03
edit2Rapporteer  
Gecondoleerd en sterkte aan alle familie, vrienden en kennissen van Rob.

@ Tommy, heftig hoe je dit hebt geschreven. Dit maakt best wel indruk...
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #23 December 27, 2016, 21:34:38
edit2Rapporteer  
Geen woorden voor...
PieterK

Berichten: 264
Logs: 0 | 241 uur
Antwoord #24 December 27, 2016, 21:38:08
edit2Rapporteer  
Wat een droevig nieuws.

Mijn oprechte deelneming aan de familie en vrienden van Rob.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.