meer rocker in mijn huidige board?

daantjes

Geen avatar

Berichten: 306
Januari 03, 2017, 15:29:23
edit2Rapporteer  
Hoi!

Ik heb een Lieuwe shotgun en de plank heeft helaas wat weinig rocker (mijn plank nog wat minder dan de standaard shotgun). Nu is mijn vraag of ik er wat meer rocker in zou kunnen brengen.

Heeft het zin om er nog een laagje glasvezel met epoxy op te zetten en hem te laten drogen met terwijl ik er gewicht op leg (meer rocker aanbreng?) Maw, kan ik nu nog de shape wat veranderen?

gr Daan
et1961

Berichten: 365
Antwoord #1 Januari 03, 2017, 15:51:42
edit2Rapporteer  
Waarom zou je uberhaupt meer rocker willen? Rocker is slecht voor de performance van je board!

Verder denk ik niet dat je met 1 laagje glasvezel en epoxy de rocker van je board noemenswaardig gaat veranderen. Je maakt je board alleen maar onnodig zwaarder en stijver en het zal na dit geknutsel er ook niet meer uitzien...

En waarom ga je niet terug met je nieuwe board naar Lieuwe?

daantjes

Geen avatar

Berichten: 306
Antwoord #2 Januari 03, 2017, 16:00:49
edit2Rapporteer  
Altijd grappig als de TS zich over zijn vraag moet verantwoorden  ThumpDown

Is er iemand met verstand van zaken (boardbouwer?)  die mijn vraag kan beantwoorden?
et1961

Berichten: 365
Antwoord #3 Januari 03, 2017, 16:22:47
edit2Rapporteer  
Altijd grappig als de TS zich over zijn vraag moet verantwoorden  ThumpDown

Is er iemand met verstand van zaken (boardbouwer?)  die mijn vraag kan beantwoorden?

Pannenkoek! Zoek het dan lekker zelf uit!!!
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #4 Januari 03, 2017, 17:46:42
edit2Rapporteer  
 InLove
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #5 Januari 03, 2017, 18:03:12
edit2Rapporteer  
Pfff et1961...  Je mag wel iets meer met iemand meedenken.

Met meer rocker lever je inderdaad in op efficiëntie maar daar krijg je een levendiger board voor terug met meer pop en stabielere landingen.

Laagje glasvezel zou ook niet doen op een productie board. Als je hem niet kunt omruilen zou ik ze vragen op welke temperatuur ze hem 'afbakken'. Als je daar iets boven gaat zitten wordt de epoxy weer wat soepeler en kun je misschien wat extra rocker er in buigen. Je moet hem dan extreem gebogen opspannen, op temperatuur brengen en opgespannen af laten koelen. Wel uitkijken dat je niet te heet gaat.
et1961

Berichten: 365
Antwoord #6 Januari 03, 2017, 18:14:48
edit2Rapporteer  
Sorry hoor, d8 alleen maar behulpzaam te zijn... Kennelijk kan niet iedereen tegen een beetje kritische benadering van "het probleem"...

Als je zaken niet kritisch benaderd, dan is het resultaat vaak prut! En in dit geval zal het me jeuken wat de uitkomst wordt! Wat mij betreft, mag Daantje het lekker zelf uitzoeken!
daantjes

Geen avatar

Berichten: 306
Antwoord #7 Januari 03, 2017, 19:10:03
edit2Rapporteer  
@ET: ik ben zelf al kritisch genoeg.  Ik heb verder niet zoveel zin om uit te moeten leggen waarom ik meer rocker wil. In plaats daarvan graag antwoord op de vraag. Daarover gesproken: ik ga al helemaal niks aannemen van iemand die beweert dat rocker slecht is voor de performance van een board. Volgens mij overschat je je kennis. In het laatste heb je wel gelijk. Dan zoek ik het Inderdaad beter zelf uit.

@ Evan: bedankt voor je antwoord!
et1961

Berichten: 365
Antwoord #8 Januari 04, 2017, 08:10:10
edit2Rapporteer  
@ET: ik ben zelf al kritisch genoeg.

Nou kennelijk niet, anders had je wel een board gekocht met voldoende rocker, toch?  schater

In plaats daarvan graag antwoord op de vraag.

Antwoord op je vraag heb je van mij in mijn eerste post al gekregen! Waarvan akte!  schater

Daarover gesproken: ik ga al helemaal niks aannemen van iemand die beweert dat rocker slecht is voor de performance van een board.

Nu wordt het me allemaal al een stuk duidelijker.... schater
daantjes

Geen avatar

Berichten: 306
Antwoord #9 Januari 04, 2017, 10:42:23
edit2Rapporteer  
ET, bedankt voor je waardevolle bijdrage aan dit topic...
ListenToMe NEXT!
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #10 Januari 04, 2017, 12:13:12
edit2Rapporteer  
@Daantjes
Wat is je motief? Wil je alleen iets weten of wil je het werkelijk omzetten?

Omzetten is a one way exit!!!
Evan mag je wel aangeven hoe je het zou kunnen doen, maar bedenk wel:
1. Iedere aanspraak op garantie ben je bij Lieuwe dan sowieso kwijt (maar dat wist je natuurlijk al) en
2. Materiaaltechnisch is het flauwekul. Zodra je een laminaat gaat verhitten ga je ten eerste de chemische structuur van de epoxy veranderen (die zal er zeker niet sterker van worden, eerder brozer en harder). Het is tenslotte geen PE (polyethyleen)
Maar veel belangrijker: je zou de glasvezels op de bodem op een nog hogere trekspanning brengen en de toplaag in een soort van 'druk'spanning en daarmee de huidige IDEALE elasticiteit van de rocker en de torsie compleet vern e u ken.
Daarbij, in het ergste geval kun je je board gelijk na je eerste sessie in de vuilnisbak gooien, omdat het laminaat of gescheurd, gedelamineerd dan wel je board 'krak' gezegd heeft.

Is dat wat je wil? Waarom stel je jezelf niet gewoon de vraag om deze ‘Shotgun’ te verkopen en daarvoor een ‘Say no More’ oid aan te schaffen?

In zoverre stelt ET1961 je vrij directe maar zelfkritische vragen die volledig terecht zijn.

Waterragger

Geen avatar

Berichten: 189
Antwoord #11 Januari 04, 2017, 12:22:09
edit2Rapporteer  
Hey Daantje, ik heb eventueel nog een say no more in de aanbieding van 138. Scheelt je een hoop gedoe denk ik! Ik zal je een PM sturen!
daantjes

Geen avatar

Berichten: 306
Antwoord #12 Januari 04, 2017, 17:17:18
edit2Rapporteer  
Mijn board is een van de eerste shotguns en heeft minder rocker dan de shotguns nu. Ik heb dit board voor een gereduceerde prijs gekocht zonder garantie. Topboard maar ik zou toch graag meer rocker willen. Vooral bij snelle landingen na bijvoorbeeld kiteloops is dat toch wel lekker. Dat is mijn motief maar dat stond al in het onderwerp Smiley

Ik heb de jongens van Lieuwe al gevraagd of nog iets aan de shape te doen is. Rick zei me van niet...Maarrr kritisch als ik ben Wink wilde ik het toch nog ff checken. Ik heb niks te verliezen...

Nu ontopic. Ik lees net dat epoxy een thermoharder is en dat betekent dat ik de shape door verwarmen niet zal veranderen. Volgens mij heb ik maar twee opties: of een laag epoxy met weefsel eroverheen zetten of de boven/onderkant kaalschuren en helemaal opnieuw lamineren.

ps. @ Aloha: Ik vind de vraag waarom ik meer rocker wil net zo relevant of 'kritisch' als wanneer ik op een kookforum vraag hoe ik een appeltaart moet bakken; dat iemand reageert met waarom ik zonodig een appeltaart wil bakken.
Waterragger

Geen avatar

Berichten: 189
Antwoord #13 Januari 04, 2017, 17:30:31
edit2Rapporteer  
Helaas zijn dat niet je opties... zoals ALOHA al aangeeft verander je door de ene kant van een board opnieuw te lamineren ook de spanning op de andere kant. Dat betekent dus dat je altijd beide kanten zult moeten doen.
Verder kan ik je vertellen dat epoxy aanbrengen over een oude laag epoxy onder een andere spanning alleen, maar zorgt voor scheuren en delamineren in je onderste laag. Het er dus even overheen plakken is helaas geen optie als je iets langer van je board wilt genieten... Dit is uiteraard allemaal puur theoretische dus mocht je het wel gaan proberen ben ik wel heel benieuwd en hoop ik dat je af en toe hier de progress post
daantjes

Geen avatar

Berichten: 306
Antwoord #14 Januari 04, 2017, 17:43:56
edit2Rapporteer  
Ik kijk even wat ik ga doen. Wellicht koop ik een board bij en houd deze zoals hij is. If not dan schuur ik denk ik de bovenkant kaal en lamineer hem opnieuw. Ik maak er dan wel een fotoverslagje van.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #15 Januari 04, 2017, 17:49:53
edit2Rapporteer  
Epoxy is een vreemd materiaal. Dit is een restje op kamertemperatuur uitgeharde epoxy (ken geen kiteboard bouwers die polyester gebruiken).

Na verwarmen tot 90gr voelt het aan als een broos zacht rubber wat je redelijk makkelijk kunt buigen en breken als je te ver buigt. Als je het in gebogen toestand afkoelt blijft het in die vorm staan en is het weer net zo hard en sterk als voorheen, niet meer met de hand te breken.

Dit zou je met je board kunnen proberen voordat je aan het schuren en lamineren gaat, dit zorgt in ieder geval niet voor vreemde spanningen in je laminaat omdat je hem simpelweg weer plastisch vervormd.
daantjes

Geen avatar

Berichten: 306
Antwoord #16 Januari 04, 2017, 18:52:11
edit2Rapporteer  
Ik kan het eens proberen met een gelamineerd ijslollystokje Smiley
Maar stel dat het werkt... Waar vind ik een grote oven? Een industriële oven om staal te ontlaten misschien? Waar zou ik die kunnen vinden?
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #17 Januari 05, 2017, 14:23:59
edit2Rapporteer  
De italiaan heeft er één waar wel een boardje in past.  Tongue
Als die niet wil meewerken kan je misschien zelf iets fabriceren.
In een afgesloten ruimte moet 90 graden wel te halen zijn.
ErikFanatic

Berichten: 459
Antwoord #18 Januari 05, 2017, 15:14:38
edit2Rapporteer  
Ik zou persoonlijk niet gaan knutselen aan een board omdat de rocker niet helemaal is wat je wilt. Door te experimenteren loop je de kans een prima board te verpesten. Zelfs een extra laag epox lijkt ook niet bevorderlijk voor de kras bestendigheid.

Bespaar je de moeite, ga met de tijd die je over houd wat extra werken en sparen, vervolgens koop gewoon een goede tweedehands. Ik lees hierboven dat iemand de 'Lieuwe Say no more' te koop heeft. Ik vaar zelf ook met dit plankje en is een perfect board voor megaloops makkelijker te landen (ik doe niet anders meer).

Die shotgun gebruik je gewoon voor de low-end of big-air sessions, gezien je rocker mist zal dit ongetwijfeld een zeer snel boardje zijn.
daantjes

Geen avatar

Berichten: 306
Antwoord #19 Januari 05, 2017, 21:56:05
edit2Rapporteer  
Erik, een snel boardje is het zeker! Ik heb echt wel overwogen (en doe dat nog steeds) om er een boardje bij te kopen. Het ding is dat we een huis aan het bouwen zijn en al het geld gaat daar de komende tijd in zitten. Daarom zou het chill zijn om mijn board iets aan te passen want verder is hij perfect Smiley Ik heb een keer met de SNM gevaren en vond dat iets teveel freestyle. Maar ik zal het nog een keer proberen in beter gepowerde condities.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.