Betrouwbaarheid Actuelewind.nl

Calimero

Berichten: 244
Logs: 0 | 342 uur
Januari 28, 2017, 10:41:05
edit2Rapporteer  
Beste mensen,

Regelmatig kom ik op een spot waar wind voorspeld is (guru en Finder) en op ActueleWind.nl de wind ook daadwerkelijk aan is, maar ter plaatse blijkt de wind toch echt minder te zijn. Andersom kan ook dat de wind daadwerkelijk harder is dan actueel aangeeft. Ik vind het dan soms lastig inschatten of ik lekker kan varen. Gisteravond auto ingepakt om naar schelli te gaan. Guru en Finder waren positief en nog steeds... maar actueel geeft 11knopen aan. Kortom das voor mij een no go als ik een dik uur moet rijden. Kortom me in mijn bed maar weer omgedraaid.
In t verleden had ik het idee dat actueel aardig klopte, maar de laatste tijd is er geen pijl op te trekken of ben ik wellicht de enige???

Gr een gefrustreerde kiter...
Repete

Berichten: 123
Antwoord #1 Januari 28, 2017, 11:20:46
edit2Rapporteer  
Ik gebruik actuele wind nooit meer want in de berekeningen klopt er soms iets niet.... zie screenshot
Gebruik eigenlijk alleen knmi en windguru
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #2 Januari 28, 2017, 11:29:38
edit2Rapporteer  
Actuele wind lijkt gebruik te maken van meerdere bronnen om een gemiddelde van een spot uit te rekenen alleen geven ze nergens aan welke meetpunten ze per spot gebruikt hebben waardoor je dus moet gokken of de waardes kloppen. Sommige meetpalen staan in luwtes of te ver van een spot af om een goede indicatie te geven van de actuele wind.

Daarom hou ik het hier op kitehigh ook bij de meetpalen in plaats van een gewogen gemiddelde per spot uit te rekenen.
http://www.kitehigh.nl/weer/wind
Calimero

Berichten: 244
Logs: 0 | 342 uur
Antwoord #3 Januari 28, 2017, 11:37:14
edit2Rapporteer  
Dat screenshotje heb ik ook al eerder voorbij zien komen.., slaat idd nergens op!

Thx voor de link Evan. Das een goeie..
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #4 Januari 28, 2017, 13:49:51
edit2Rapporteer  
Actuelewind is op zich prima, gebruikt meetpalen die in de buurt staan. Dezelfde als op knmi.nl/actueel. Soms klopt er niks van nee, dan staat er op eens 60/120kn wind maar dat is gewoon een foutje.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #5 Januari 28, 2017, 16:52:27
edit2Rapporteer  
Actuelewind is op zich prima,... Soms klopt er niks van nee, ... maar dat is gewoon een foutje.

 schater schater schater dit past zo in het straatje van de actuele debatten in de 2e kamer.

Ik denk dat het probleem eerder een relativeringszaak is mbt de afstand tot de spot. Iemand die dicht bij een spot woont zal zulke zaken weinig aantrekken en afdoen als een futiliteit, terwijl iemand als Calimero die meer dan een uur moet rijden op deze actuele windmetingen wil kunnen vertrouwen zonder significante afwijkingen. Dat laatste is jammer genoeg vandaag de dag nog niet mogelijk.

CvdM

Berichten: 58
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #6 Januari 29, 2017, 01:28:20
edit2Rapporteer  
Ik kijk vooral naar de m/s kaart van KNMI actuele waarnemingen, ik vind het ook overzichtelijker om in één oogopslag op de kaart te zien ipv de lijst in de app. Ik kijk vervolgens wel in de app om te zien hoe de wind ontwikkeling was in het afgelopen uur, los van of de metingen exact zijn kan een toename of afname trend wel in beeld gebracht worden i.m.o.

En nu met dit koudere weer (en weinig winddagen gehad dus frustratie) wil ik ook meer zekerheid, normaal neem ik sneller de gok om een uur in de auto te zitten maar in dit weer zit je niet lekker te wachten op wind op een spot
Ozzie Wright fan

Berichten: 657
Antwoord #7 Januari 29, 2017, 10:01:21
edit2Rapporteer  
Wees blij dat je in Nederland woont, veruit beste forecast op de wereld. Beter kan je het nie krijgen.


Beste mensen,

Regelmatig kom ik op een spot waar wind voorspeld is (guru en Finder) en op ActueleWind.nl de wind ook daadwerkelijk aan is, maar ter plaatse blijkt de wind toch echt minder te zijn. Andersom kan ook dat de wind daadwerkelijk harder is dan actueel aangeeft. Ik vind het dan soms lastig inschatten of ik lekker kan varen. Gisteravond auto ingepakt om naar schelli te gaan. Guru en Finder waren positief en nog steeds... maar actueel geeft 11knopen aan. Kortom das voor mij een no go als ik een dik uur moet rijden. Kortom me in mijn bed maar weer omgedraaid.
In t verleden had ik het idee dat actueel aardig klopte, maar de laatste tijd is er geen pijl op te trekken of ben ik wellicht de enige???

Gr een gefrustreerde kiter...
Erik@Spijk

Berichten: 861
Logs: 0 | 459 uur
Antwoord #8 Januari 29, 2017, 10:42:14
edit2Rapporteer  
Calimero wil je frustraties niet groter maken, maar je hebt gisteren een mooie dag gemist. Op de slufter, geen idee hoe het elders was.

Net als jouw twijfelde ik in de ochtend.

Bij een zuider wind is brouwersgat de beste meting voor slufter, daar werd wind gemeten dus ben ik maar gaan rijden. HvH vertrouw ik alleen bij west of noordelijke wind. Een wind site welke middelt ontneemt je deze keuze. Daarom kijk ik op de dag zelf alleen nog maar naar karel.

http://karel.firestorm.nl/all2.html

Calimero

Berichten: 244
Logs: 0 | 342 uur
Antwoord #9 Januari 29, 2017, 10:56:32
edit2Rapporteer  
Calimero wil je frustraties niet groter maken, maar je hebt gisteren een mooie dag gemist. Op de slufter, geen idee hoe het elders was.

Net als jouw twijfelde ik in de ochtend.

Bij een zuider wind is brouwersgat de beste meting voor slufter, daar werd wind gemeten dus ben ik maar gaan rijden. HvH vertrouw ik alleen bij west of noordelijke wind. Een wind site welke middelt ontneemt je deze keuze. Daarom kijk ik op de dag zelf alleen nog maar naar karel.

http://karel.firestorm.nl/all2.html




Fijn om te lezen.... not! Maar weer een goede link. Thx
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #10 Januari 29, 2017, 14:18:38
edit2Rapporteer  
Btw, naast all2.html is er ook een all_fancy.html waarbij je kunt kiezen welke grafieken je wilt zien.
Local

Geen avatar

Berichten: 216
Antwoord #11 Januari 30, 2017, 00:43:19
edit2Rapporteer  
Ik kijk ook meestal op actuelewind.nl vandaag deed de app het niet op het strand. Dan check ik meestal http://wow.knmi.nl maar die geeft alles in m/s voor knopen en windvlagen check ik http://wow.metoffice.gov.uk
daantjes

Geen avatar

Berichten: 306
Antwoord #12 Januari 30, 2017, 17:40:03
edit2Rapporteer  
Ik vind actuelewind.nl best redelijk kloppen voor IJmuiden/WaZ.
Voor de ZM klopt er echter vaak weinig van. Het lijkt wel altijd minder hard te waaien en vlagerig daar...
kiteruitschell

Geen avatar

Berichten: 1719
Antwoord #13 Januari 30, 2017, 18:31:11
edit2Rapporteer  
schellinkhout klopt ook vaak niet vooral  met westenwind
Calimero

Berichten: 244
Logs: 0 | 342 uur
Antwoord #14 Januari 30, 2017, 18:42:56
edit2Rapporteer  
Gisteren zou actueel idd 16-20 geweest moeten zijn, maar volgens een kitemaatje van me die er gisteren was is t max 13/14 knopen geweest op schelli.
pepsi

Geen avatar

Berichten: 171
Antwoord #15 Januari 30, 2017, 22:56:19
edit2Rapporteer  
Voor Wijk aan Zee ben ik ook tevreden met actuele wind.
Ik neem altijd een mix van actuele wind/windfinder pro/en eigen waarneming buiten voordat ik weg rij.
Deze combi klopt vaak en rij dus niet voor niks.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #16 Januari 30, 2017, 23:00:35
edit2Rapporteer  
Ik neem gewoon altijd mijn 18m Sonic 2 mee.
Local

Geen avatar

Berichten: 216
Antwoord #17 Februari 18, 2017, 18:53:11
edit2Rapporteer  
www.actuelewind.nl doet het weer, de app en de website kon een tijdje zijn gegevens niet ophalen ofzoiets dergelijks.
tgroot

Berichten: 664
Antwoord #18 Februari 19, 2017, 12:15:02
edit2Rapporteer  
http://webservice-nl-nl.weeronline.nl/vakman_hirlam
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #19 Februari 19, 2017, 16:50:13
edit2Rapporteer  
Geen voorspelling en metingen door elkaar halen Tim.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.