Jawel, nog een kitehydrofoil zelfmaak topic

pewpew

Berichten: 779
Februari 02, 2017, 23:00:52
edit2Rapporteer  
Geachte dames en heren.

Ik wil een kitehydrofoil maken. Ben nu vooral veel info aan het opzoeken op kiteforum.com en http://kitefoil.forumactif.org/.

Mijn eerste stap is uitzoeken van welk materiaal ik het wil maken. Ik heb tot mijn beschikking een 5 assig cnc machine, Vacuumpompen, perser, ruimte.

Zo te lezen is een hydrofoil van massief carbon het sterkst. Carbon is alleen wel duur. De manier op dit de fabriceren is denk ik een mal te maken. 2 negatieven en die samenpersen onder een pers. Ik las op dat franse kiteforum alleen dat carbon zonder gebruik te maken van vacuüm niet zo sterk is.Of dit waar is weet ik niet maar het zou wel zonde zijn van het carbon als dit zo zou zijn.

Optie 2.
De core van multiplex te laten CnCen en dit dan te bekleden met carbon. Kosten zijn wat lager maar is dit sterk genoeg? plus gewicht.

Optie 3. De core van durofoam/piepschuim en dit te bekleden met carbon. Maar alsnog, is dit sterk genoeg? wel licht denk ik.

Laatste optie is om piepschuim te gebruikt. Hier 1/2 lagen glasvezel er over heen te doen. Vervolgens een gat er in boren en het piepschuim eruit te branden met staaldraad. Dit volgieten met een mengsel van epoxy en gesneden glasvezels. Hierom dan wederom lagen carbon.
Geen idee of dit dan sterk genoeg is en hoe zwaar het word.

Ik moet sowieso eerst een 3d model maken denk ik. Ik heb een 3d programma genaamd Ironcad maar ik weet nog niet of ik hiermee de juiste bochten/hellingen erin kan maken. Misschien wel met rhinocad.

Dan rest nog de vraag waar ik het carbon vandaan haal. Ik wil natuurlijk zo goedkoop mogelijk. Is het een optie om dit te kopen op alibaba bijvoorbeeld?

Ik hoor graag jullie meningen en tips. 
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #1 Februari 02, 2017, 23:15:06
edit2Rapporteer  
Met carbon zou ik voor een mal gaan,  zeker als je een CNC ter beschikking hebt. Anders schuur je je een ongeluk. Over de sterke kan ik helaas niks zeggen.

Andere optie is om de zeeko aluminium weg in te slaan met CNC gefreesde vleugels.
De vraag is of je het uit kosten overweging wilt bouwen of juist het bouwen als uitdaging ziet.
pewpew

Berichten: 779
Antwoord #2 Februari 02, 2017, 23:43:07
edit2Rapporteer  
Met carbon zou ik voor een mal gaan,  zeker als je een CNC ter beschikking hebt. Anders schuur je je een ongeluk. Over de sterke kan ik helaas niks zeggen.

Andere optie is om de zeeko aluminium weg in te slaan met CNC gefreesde vleugels.
De vraag is of je het uit kosten overweging wilt bouwen of juist het bouwen als uitdaging ziet.
Het is echt het kostenplaatjes dat ik dit zelf wil bouwen. Maar wat jij zegt is wel heel interessant. Ik kan ook alleen de aluminium mast kopen en daarop zelf vinnen voor maken en monteren.

De vleugels CNC laten frezen. Bedoel je dan om als core hout te nemen of negatieve mallen te laten frezen en daar vervolgens carbon in te persen?
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #3 Februari 02, 2017, 23:52:09
edit2Rapporteer  
Gewoon een plaat G10 van eBay halen voor een paar tientjes en een berg freesjes. Ze slijten extra hard namelijk.

Probeer wel een bestaand ontwerp aan te houden en een ervaren foiler te laten testen voordat je zelf gaat oefenen.
pewpew

Berichten: 779
Antwoord #4 Februari 03, 2017, 00:25:00
edit2Rapporteer  
Je bedoelt zo'n plaat denk ik http://www.ebay.co.uk/itm/Fibre-Epoxy-Glass-Sheet-GRP-G10-FR4-Glassfibre-Plate-A4-Size-0-5mm-1mm-1-5mm-5mm-/122308278979?var=&hash=item1c7a243ac3:m:moogI3ndM1dMn4gZ4NN3Afg.

zo'n plaat is wel plat. Dan heb je alleen een ronding in de x en z as maar niet in de Y as als ik het goed begrijp. Maar ik zie bijna alle vinnen die ook in de Z as gebogen zijn. Klopt dit zo?
Eltimm

Berichten: 78
Antwoord #5 Februari 03, 2017, 11:29:11
edit2Rapporteer  
Hey Rik, Denk dat je uiteindelijk met een volledig carbon ding het goedkoopst uit bent. Waarom?

De verschillen in prijs om te bouwen tussen aluminium en carbon zijn er wel, maar niet navenant de winkelprijs. Carbon is gewoon veel meer werk. (en meer kans om het te fucken, wat het ook weer duurder maakt).

Het voordeel van een carbon unit is dat je er net zo goed 2 of 3 maakt, als je de mallen etc.. hebt. Zoek dus enkele mensen die mee willen, en split de kosten. Ruw materiaal (kost X) zul je moeten betalen, maar als je het juist doet kun je al je mallen en reusables (kost Y) splitten door het aantal mensen dat meedoet. En dan kan wel wat schelen.
Er zijn al enkele jongens die foils bouwen, zou daar zeker ook eens gaan aankloppen, wie weet kan je oude mallen lenen oid.
Als je er toch gaat bouwen of veranderen: gebruik je CNC om mallen te frezen of aan te passen, dat werkt perfect.

Je board zelf zou je van hout kunnen bouwen, daar kun je de bekende technieken voor gebruiken. Gelaagd hout, water of damp, een vacuumpers en eventueel carbon stringers. Wel je box goed stevig maken, net als het stuk vlak voor de box (tussen de straps en box), denk dat hier het meeste kracht op komt. Een plat board om te foilen met pads op werkt prima.
Evan heeft hier erg veel ervaring mee, Misschien interessant om zijn topics na te lezen of misschien eens koffie te gaan doen?
Mocht je een board gaan bouwen, dat lijkt mij ook erg interessant!


Mast en vleugels zou ik sowieso ofwel van carbon ofwel van aluminium maken. Dat zijn de enige twee methoden die gebruikt worden, en je moet het wiel niet opnieuw gaan uitvinden. Denk ook dat hetzelfde voor de fuselage geld.

 Of je moet een tweedehands aluminium ding scoren, en je board zelf bouwen, dat kan ook. Scheelt je veel tijd, zal niet heel veel in kosten schelen...
Een board lijkt mij enorm veel makkelijker te bouwen dan die gecompliceerde shape met vleugels, mast en fuselage. Maar dat is mijn mening...
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #6 Februari 03, 2017, 11:47:22
edit2Rapporteer  
als je toch op alibaba je materiaal wil gaan kopen en het alleen maar zelf wil maken vanwege de kosten...

koop dan gewoon een kant en klare hydrofoil op alibaba.
https://www.alibaba.com/product-detail/kiteboard-hydrofoil-for-sale-2016_60528457420.html

bramhoogendijk

Geen avatar

Berichten: 3
Antwoord #7 Februari 03, 2017, 19:36:41
edit2Rapporteer  
Hoi PP,

Het lijkt mij leuk om samen te werken.
Zo te lezen ben je goed ingevoerd in het cadcam aspect.
Ik bouw al een tijdje hydrofoils,nu is het tijd voor nieuwe vleugels.
Is het wat voor jou om samen te werken?

bramhoogendijk@casema.nl

gr Bram
gyttja

Berichten: 107
Antwoord #8 Februari 03, 2017, 23:28:31
edit2Rapporteer  
als je toch op alibaba je materiaal wil gaan kopen en het alleen maar zelf wil maken vanwege de kosten...

koop dan gewoon een kant en klare hydrofoil op alibaba.
https://www.alibaba.com/product-detail/kiteboard-hydrofoil-for-sale-2016_60528457420.html


Kan dat wat zijn? Is wel heel goedkoop lijkt mij.
Wel lachen om het voor zoiets geld te proberen natuurlijk, maar zelfbouw zie ik niet zitten, tenzij iemand zoals hierboven ergens aangehaald wordt meerdere maakt met 1 mal. Dan wil ik wel meedoen door mee te betalen.
Leuk om iemand daarmee te supporten (misschien kan diegene zijn materiaal kosten eruit halen als er genoeg lui meedoen?
En wie weet houd ik er zelf een goed ding aan over haha
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #9 Februari 04, 2017, 12:23:10
edit2Rapporteer  
Op kiteforum is er een apart sub forum in het hydrofoil gedeelte voor zelfbouw.
Zou ik zeker eens gaan kijken.
En ik heb voor een paar Australiërs wat 3D modellen omgezet naar lijnenplan.
pewpew

Berichten: 779
Antwoord #10 Februari 04, 2017, 16:16:07
edit2Rapporteer  
Dat is eigenlijk het enige wat ik nodig heb. De 3d modellen
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #11 Februari 04, 2017, 16:50:48
edit2Rapporteer  
Neem contact op met Bram zou ik zeggen, die heeft al jaren ervaring met het bouwen van foils en als jij hem kunt helpen met mallen worden jullie er beiden beter van.

De WoodyCookie foils zijn een van de beste Freeride foils!
pewpew

Berichten: 779
Antwoord #12 Februari 04, 2017, 19:28:01
edit2Rapporteer  
Neem contact op met Bram zou ik zeggen, die heeft al jaren ervaring met het bouwen van foils en als jij hem kunt helpen met mallen worden jullie er beiden beter van.

De WoodyCookie foils zijn een van de beste Freeride foils!
Al gebeurt  ThumpsUp  Joepie
bramhoogendijk

Geen avatar

Berichten: 3
Antwoord #13 Februari 26, 2017, 10:10:26
edit2Rapporteer  
/Users/bramhoogendijk/Desktop/Schermafbeelding 2017-02-19 om 09.00.51.png
Kite Joey

Berichten: 5
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #14 Februari 26, 2017, 22:40:08
edit2Rapporteer  
Heeft iemand al een keer een hydrofoil besteld bij Alibaba en ontvangen??

Mooie prijs!!!
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #15 Maart 07, 2017, 16:36:56
edit2Rapporteer  
kleine impressie van Ron Gijzen waar je met de bouw van een hydrofoil mee te maken krijgt; weliswaar bouw van een mast van een windsurffoil, maar goed als voorbeeld:

http://www.youtube.com/watch?v=Hf30qlVOsz8
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.