Jetski's Wijk aan Zee

pewpew

Berichten: 779
Februari 26, 2017, 19:32:46
edit2Rapporteer  
Afgesplitst van het Noord-Holland trefpunt topic:


Topsessie bij pier. hele rustige zee maar toch wel schansjes. Enige minpunt waren de drie waterscooters die tussen ons in vaarden  ThumpDown. Heerlijke poeier wind
roelandp

Berichten: 422
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #1 Februari 26, 2017, 21:37:37
edit2Rapporteer  
Met erik-vr een upwinder naar aloha gedaan. Daar bijna aanvaring met crashende jetski gehad. Heel irritant. Koffiepauze bij aloha en daarna ff met jetski mensen gesproken. Normaal gaan ze naar Kamperduin maar daar was het klotsbak dus op de webcam zagen ze mooie Wijk aan zee. Had de indrui dat ze erbij aloha ook wel klaar mee zijn dus geloof dat die een meldong bii de gemeente ervan gaan maken. Verder wel aardige gasten alleen het is wachten op een ongeluk volgens mij. Golfsurfers liggen daar en kiters en windsurfers. Megaherrie en stank ook. Wind was top! Morgen aflandig op de noordzee kust en onweer en hagel. Donderdag weer!
audi

Berichten: 752
Antwoord #2 Februari 26, 2017, 22:30:42
edit2Rapporteer  
Volgens mij is de zee vrij vaar gebied dus moet iedereen gewoon goed uit kijken
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #3 Februari 27, 2017, 09:04:11
edit2Rapporteer  
Volgens mij is de zee vrij vaar gebied dus moet iedereen gewoon goed uit kijken
Binnen 150 meter van de kust (ook de Wadden eilanden) mag men niet sneller varen dan 13km/u (laat staan snel varen >20km/u). Hier geldt het binnenvaartreglement. Kiters en windsurfers komen snel buiten die 150 meter, dus dan is het gewoon opletten en het water met elkaar delen naar goed fatsoen.

Het is verboden een vaartuig, waaronder begrepen een waterscooter, op het strand te brengen, te hebben of vanaf het strand in zee te brengen. (Starten met een waterscooter doe je vanuit de havens. Zie ook A.P.V. van de gemeente)

Snelvaren langs de kust mag alleen op plaatsen waar geen provinciaal of gemeentelijk verbod geldt.

Lees bijgaande info voor meer details
@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #4 Februari 27, 2017, 11:43:04
edit2Rapporteer  
Heb die gasten ook vaker gespot bij Hargen. Had er toen niet zoveel last van ,stinkt alleen enorm en het blijft een SJONNIE  vaartuig loser .Ik zie de lol er niet van in,misschien voor 1 keer leuk maar dan weet je het wel Undecided
roelandp

Berichten: 422
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #5 Februari 27, 2017, 11:55:53
edit2Rapporteer  
Ha ALOHA, dank voor je input. Dat stuk van die 150 meter, uit die watersport folder lijkt van toepassing op lokale meren, niet op de wadden e.d.? Of wel?

Die APV Artikel 5:44 van de gemeente is idd wel een punt waarop ze direct in overtreding waren met die benzine gedreven rupsband karretjes waarmee de scooters het strand op zijn gebracht. Ik heb even gemaild naar Aloha (ik neem aan dat jij dat niet bent?) en kunnen dat hopelijk aanstippen bij de gemeente / bespreking.

In principe mag er wel worden gevaren, maar dan zouden ze uit een haven moeten komen. En dan is er nog het vraagstuk van onnodige overlast wat 1 apparaat al te weeg brengt.

Voorts kan er nog worden gecontroleerd op:
- aanwezigheid van reddingsvest voor elke opvarende. (geen drijfvest)
- aanwezigheid van brandblusser.
gyttja

Berichten: 107
Antwoord #6 Februari 27, 2017, 13:18:30
edit2Rapporteer  
Vaart de KNRM wijk aan zee ook niet met die dingen?

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #7 Februari 27, 2017, 13:24:38
edit2Rapporteer  
KNRM of reddingsbrigade op een waterscooter is toch wat anders dan een Sjonnie met oogkleppen op die maar wat heen en weer ramt. Als ze zouden varen zoals de reddingsdiensten hoefde er ook niet in heel Nederland een verbod op die dingen te komen.
audi

Berichten: 752
Antwoord #8 Februari 27, 2017, 16:17:56
edit2Rapporteer  
Dit is weer een enkel zijdige discussie.
Als wij alle regels zo letterijk nemen vallen er vanaf morgen veel spots weg.
Ik denk, leven en laten leven. En weg met de azijnzeikers die een andere hobby niet kunnen waarderen.
gyttja

Berichten: 107
Antwoord #9 Februari 27, 2017, 16:34:57
edit2Rapporteer  
Eens met audi.

roelandp

Berichten: 422
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #10 Februari 27, 2017, 17:33:06
edit2Rapporteer  
@audi @gyttja 1 van die gasten landde echt letterlijk 3 meter voor mijn neus. Ik kwam aanvaren (rechts voor, dus voorrang tussen kiters onderling) en hij neemt nog even een golf. Hij ging ook op zn bakkes (nosedive). Ik denk dat je wel anders praat na zo'n ervaring. Ik zeg er wat van en gaat ie een beetje rondjes om me heen varen... Echt niet tof hoor. Nogmaals... we hebben het later uitgepraat ("dat vielt wel mee toch?") dus no hard feelings.

Bovendien, het oprijden van hun waterscooters over het strand mag niet wat ze deden volgens de APV, dus ik vind het niet azijnzeiken, gewoon opzouten met die waterscooters, tenzij ze aankomen varen via de haven om de pier heen. (Dan is de benzine waarschijnlijk al op).

Maar Audi, Ik denk dat je er wellicht zelf niet was? Echt terringherrie en stank op het water, neemt flink wat plezier weg van het kiten / surfen / golfsurfen. (Het "1 met de elementen" zijn).

Zie het zo dat je een piste aan het afgaan bent en dat er kris kras allemaal jetskis naar boven toe rauzen waar je opeens rekening mee moet houden.

Andere kiters, windsurfers en golfsurfers kun je op "rekenen": je kan hun lijnen "zien" / berekenen. Deze waterscooter gasten gooiden gewoon links & rechts het stuur om. Bovendien kunnen ze zelf minder goed "zien": Zichtsveld belemmert door de motorhelmen en horen kunnen ze ook niks door die motor. Plus ze zaten ook nog aan het bier in de pauze.

Ik vind het prima dat ze hun hobby hebben, maar doe het lekker op een eigen plekje... Als het toch langs de hele NL kust mag. Dan heeft nietmand er last van. Dat doen waterskiers toch ook (op een eigen plek).

ik wil na het werk nog naar wijk aan zee zijn er dan nog kiters ? rond half 5 is de planning

@mikey1991 de Noordzee kust is aflandig dus ik zou ff binnenwater opzoeken (bijv. schellinkhout).
audi

Berichten: 752
Antwoord #11 Februari 27, 2017, 17:53:15
edit2Rapporteer  
Het gaat mij er om dat wij niet mogen bepalen wat iemand anders leuk vind.
Zij hadden deze spot uitgezocht omdat fijn was voor hun hobby.
Wij zouden het zelfde doen.

Ook zij moeten natuurlijk rekening met ons houden. Net als andersom.




roelandp

Berichten: 422
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #12 Februari 27, 2017, 20:26:21
edit2Rapporteer  
Ik wil ook niet bepalen wat iemand anders leuk vindt. Het zag er zeker leuk uit en ik kan me voorstellen dat het leuk is. (en koud ook, dus in zekere zin ook respect voor die gasten Grin).

Als iemand als hobby heeft het omzagen van bomen, dat vind ik dat prima. Als ie vervolgens het hele bos omzaagt vind ik dat iets minder en zou ik daar ook wat van zeggen. Misschien een slecht voorbeeld.

Nou goed, de analogie met ATB-en is misschien beter. Als je dan met je fiets door de duinen of het bos aan het crossen bent, sta je ook raar te kijken als er ineens iemand op z'n crossbrommer doorheen komt racen. Waarschijnlijk heel leuk voor diegene op de crossbrommer maar storend.

Mijn mening is: straks varen er geen 4 maar 10 van die waterscooters in het water zitten, dan is de lol er echt wel vanaf op een mooie wind dag. En als het straks zomer is (ja het wordt echt zomer Grin), lekkere stranddag, en dan zitten er een paar van die gasten de hele tijd te gassen op het water... Zit je daar in de herrie en de uitlaatgassen  ThumpDown
gyttja

Berichten: 107
Antwoord #13 Februari 28, 2017, 00:01:43
edit2Rapporteer  
En dat is precies hoe een hoop badgasten over kitesurfers denken.
Ben je lekker aan het zwemmen komen er ineens van die enorme kites met gasten op snelle boards voorbij.
Kortom als je dit doortrekt mag er niets meer.
Tuurlijk is het handig die dingen een eigen plek te geven, het hoe en wat daarvan laat laat ik aan anderen over.
En tuurlijk moeten ze ook aan regels voldoen en ook fatsoensregels horen daarbij, dus niet rondjes om jou heen varen, maar uit je buurt blijven.. Datzelfde verwacht ik van een kiter bij zwemmers.
@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #14 Februari 28, 2017, 07:31:04
edit2Rapporteer  
Jongens de strekking van Roeland is toch duidelijk, gewoon optiefen met die waterbrommers , ga liever lekker in je bmw rondjes skeuren   schater schater
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #15 Februari 28, 2017, 07:57:53
edit2Rapporteer  
Saab in jou geval  Kiss
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #16 Februari 28, 2017, 10:14:54
edit2Rapporteer  
Wat een consternatie hier...
Dit zijn officiële regels gewoon door de wetgever vastgelegd om dit soort onnodige discussies uit de weg te gaan...pfff. Juist deze regels maken het ook makkelijker om de overtreder op zijn/haar gedrag aan te spreken PUNT
Dat Audi opeens feiten gaat verdraaien en opeens de kiter als de moeilijke azijnzeiker wil neerzetten, me dunkt

WIJ kiters beslissen niet, de wetgever... gewoon goed lezen!!

Idd goed fatsoen is 1, dus vrijheid blijheid, MAAR wetsregels overtreden kun je niet meer bagatalliseren... er zijn tenslotte al eerder dodelijke ongelukken ontstaan door roekeloze Sjonnies op t waterscooterje.
Gyttja, heb nog nooit iets gelezen over een dodelijk aanvaring tussen een zwemmer en een kiter, dus dat zijn appels en peren...

@RoelandP
Langs de kustlijn is een denkbeeldige lijn (zone van 150m) tussen strand en open water waar het binnenvaartsreglement 1 op 1 van toepassing is. Dit geldt ook voor de Waddeneilanden. Even los van alle andere regels.

Zo nu lekker naar as donderdag kijken en genieten  Joepie

Waterragger

Geen avatar

Berichten: 189
Antwoord #17 Februari 28, 2017, 10:54:50
edit2Rapporteer  
@audi @gyttja 1 van die gasten landde echt letterlijk 3 meter voor mijn neus. Ik kwam aanvaren (rechts voor, dus voorrang tussen kiters onderling) 
*My bad...
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #18 Februari 28, 2017, 10:59:19
edit2Rapporteer  
Dit is dus klinkklare onzin!
Sinds wanneer is een waterscooter (niet beroepsvaart gerelateerd en gemotoriseerd vaartuig) gelijkgesteld aan een kiter... Kiters horen bij windaangedreven vaartuigen en tussen beide groepen gelden geheel andere vaarregels.
Een waterscooter moet ten alle tijde voorrang verlenen aan een kiter, zeiler, windsurfer or whatever

Waterragger: RYFM  Tongue
Waterragger

Geen avatar

Berichten: 189
Antwoord #19 Februari 28, 2017, 11:47:30
edit2Rapporteer  
Dit is dus klinkklare onzin!
Sinds wanneer is een waterscooter (niet beroepsvaart gerelateerd en gemotoriseerd vaartuig) gelijkgesteld aan een kiter... Kiters horen bij windaangedreven vaartuigen en tussen beide groepen gelden geheel andere vaarregels.
Een waterscooter moet ten alle tijde voorrang verlenen aan een kiter, zeiler, windsurfer or whatever

Waterragger: RYFM  Tongue
*My bad in mijn hoofd zat alles even andersom vandaag  ThumpDown
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #20 Februari 28, 2017, 12:08:57
edit2Rapporteer  
Denk dat hij met rechts voorrang bedoelde dat diegene met zijn rechter hand/been voor voorang heeft. Dus blauw/groen/zwart (of wat voor kleur de designers nu weer verzonnen hebben) op de bar voor heeft voorrang over diegene met rood op zn bar voor.

Verwarring ontstaat omdat wij denken in rechts/links voor in plaats van aan welke kant je kite (zeil) hangt.
ErikFanatic

Berichten: 459
Antwoord #21 Februari 28, 2017, 12:16:33
edit2Rapporteer  
Dit is dus klinkklare onzin!
Sinds wanneer is een waterscooter (niet beroepsvaart gerelateerd en gemotoriseerd vaartuig) gelijkgesteld aan een kiter... Kiters horen bij windaangedreven vaartuigen en tussen beide groepen gelden geheel andere vaarregels.
Een waterscooter moet ten alle tijde voorrang verlenen aan een kiter, zeiler, windsurfer or whatever

Waterragger: RYFM  Tongue

Dat zeilvaart voor motorvaart gaat ben ik mij bewust, maar ben blij dat jij dit even verheldert!

Echter ging het mij vooral om het feit dat Roeland denkt dat rechts voor voorrang heeft tussen kiters onderling, en dit is dus precies het tegenovergestelde.

Dit heeft toch gewoon betrekking tot het rechter been voor tijdens het varen, welke voorrang heeft op tegemoedkomende kitesurfer (met linksvoor) bij dreigend (vaarrichting) conflict. Niet onnodig moeilijk maken met bakboord en stuurboord we zijn geen trage boot. Daarnaast weet iedereen dat je onderlangs (downwind) met de kite laag gemakkelijk kan passeren.

In storm condities zorg je onderling voor meer ruimte en zal de voorrangsregels vaker van toepassing zijn om conflicten uit te weg te blijven.  
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #22 Februari 28, 2017, 12:27:37
edit2Rapporteer  
Erg interessant allemaal maar, kan hier geen aparte duidelijke topic van worden gemaakt moderators ?

Dit is wel het gezellige ouwe takke bosche forum van Noord Holland  Grin
@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #23 Februari 28, 2017, 13:29:05
edit2Rapporteer  
Lekker hè   InLove
Rule

Berichten: 174
Antwoord #24 Februari 28, 2017, 15:00:01
edit2Rapporteer  
Dus blauw/groen/zwart (of wat voor kleur de designers nu weer verzonnen hebben) op de bar voor heeft voorrang over diegene met rood op zn bar voor.

Als iemand een kwartje hoort vallen dan ben ik dat. Eindelijk is het mysterie van die kleuren opgelost..

Bedenk me nu dat golfsurfers dus ook moeten wijken als je de regeltjes idioot nauw wilt nemen (immers wind voor spier voor motor). Al mag dat van mij geschaard worden onder goed zeemanschap en dien je als kiter altijd uit te wijken want wendbaarder.

In hoeverre vallen uitwijkregels overigens onder het standaard les pakket? Ik verbaas me er zeker in de zomermaanden over hoe weinig kiters dit schijnen te weten..
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.