Stemmen en windmolens

et1961

Berichten: 365
Antwoord #25 Maart 10, 2017, 20:27:39
edit2Rapporteer  
En Harrisburg, welk ongeluk was dat?


https://nl.wikipedia.org/wiki/Kernongeval_van_Three_Mile_Island

Naar aanleiding van dit ongeval, zijn er in de kernenergiecentrale in Borssele diverse modificaties doorgevoerd. Waaronder onder ongevalsbestendige instrumentatie, zodat bij een lekkage in het gecontroleerde deel van de centrale (binnen de veiligheidsomhulling) de juiste parameters, wbt drukken, temperaturen en niveau's correct aangegeven worden.
Ook is in een later stadium het hele veiligheidsafblaassysteem gemodificeerd zodat het open blijven staan van een overdrukbeveiliging (pressure release valve) vrijwel uitgesloten is.

Citaat
In 1981 heb ik bij Dodewaard al traangas mogen snuiven, CS-gas, omdat we zongen
"Drink nooit meer Berenburg uit de buurt van Harrisburg!
Daar krijg je kanker van onder je hersenpan"

Terecht toch, als je onzin verkondigd en de openbare orde verstoord!?

Citaat

Frankrijk en Engeland spoelen nog steeds radioactief afval de zee in. Halfwaardetijd 50.000 jaar?
Lekker kiten!

Halfwaardetijd is niet zo interessant als het om dergelijke lozingen gaat. Het gaat voornamelijk om de hoeveelheid straling en daarmee de dosis die wij, dieren en platen zouden kunnen oplopen.
Misschien herinner je nog wel de dramatische beelden van Greenpeace, van de vaten licht radioactief aval die in zee gedumpt werden. En dat de stalen vaten na 10 jaar al doorgeroest waren. Uit metingen ter plaatse bleek dat de hoeveelheid straling van deze vaten tov. de aanwezige achtergrondstraling niet eens meer meetbaar waren. Maar ja, maak dat maar eens wijs aan een huisvrouw in Groningen Wink

Citaat
Jaja, lekker rekenen aan huidige technieken.
Nieuwe technieken komen pas na nieuwe idealen en nieuwe wetgeving.
Dan kan er geïnvesteerd worden.

Niks mis mee om te rekenen aan huidige technieken, ook niks mis mee om nieuwe technieken te introduceren.
Inversteren kan alleen als er geld beschikbaar voor is, dus alleen in een economisch gezond klimaat.

Citaat
Kortetermijnvisie + tunnelvisie op eigenbelang, daardoor sterven diersoorten en plantensoorten uit.
Ongebreidelde groei en consumptie zijn het uitgangspunt.
Als we wijzer zijn, besluiten we minder te consumeren.
Waarom moet je een 2literAudi hebben als je er met 800cc ook komt? Waarom moet je beeldscherm almaar groter?
Is dat belangrijker dan natuurvernietiging?

Waarom er altijd economische groei moet zijn weet ik ook niet. Economische groei hoeft niet gepaard te gaan met het aantasten van onze leefomgeving. Moeten we wel de juiste beslissingen nemen, zeker wat betreft energie en CO2 uitstoot.
Dat winstbejag boven het belang van milieu gaat is triest en zou wat aan gedaan moeten worden!

En toevallig heb ik 2 Audi's met een 2.0 TFSI motor.... En heb ik zin om mijn 50" plasma te vervangen voor een 65" OLED Smiley

Citaat
Consuminderen! Is goed voor iedereen en voor je gezondheid.

Dat is niet zo, dat zie je toch verkeerd. Consuminderen is slecht voor de welvaart en economie! Als wij consumenten niet meer consumeren, dan wordt er niets meer geproduceerd, gaan bedrijven op de fles, sluiten fabrieken en zitten wij straks met z'n allen werkloos thuis tussen onze oude spullen...

Bbtw

Berichten: 232
Logs: 0 | 118 uur
Antwoord #26 Maart 10, 2017, 20:39:57
edit2Rapporteer  
Groen links leeft in een ideale wereld die niet haalbaar is. Jesse klaver kraamt ongegronde onzin uit. Niets anders dan zwaar geromantiseerde hersenspinsels. Windmolens draaien hier in Nederland puur op subsidie. Na 10 jaar worden ze gesloopt en worden er weer nieuwe weggezet. Alles behalve rendabel dus en pure vorm van verkwisting belasting geld.

Andere kant van de medaille is, dat er bij de productie van een windmolen, qua emissies meer voor het milieu schadelijke gassen vrijkomen dan wat gemiddeld een hele provincie op jaarbasis uitstoot.

Ander illusie is het elektrisch auto rijden. Jezelf nooit afgevraagd waarom de grootste autofabrikant ter wereld geen volledig elektrische auto heeft? Waarschijnlijk omdat de toekomst in andere brandstoffen ligt zoals waterstof.
Afgelopen drie jaar zijn er miljarden belastinggeld verkwist aan nutteloze subsidies mbt elektrische auto's. Alle zwaar gesubsidieerde auto's worden massaal aan Noorwegen verkocht, kapitaal vernietiging!! Prins Maurits en die andere dildo, die de infra van laadpalen hier in NL behartigd, die hebben hun zakken lekker kunnen vullen met hun formule E team.. Vieze politieke spelletjes die wij op kunnen hoesten.

Als je echt wilt dat Nederland nog verder de afgrond inzakt moet je op die boven genoemde fantast van Groenlinks stemmen!!!

Bedenk ook, dat als je met een gemiddelde van 44km per dag met de auto rijdt, je op jaarbasis meer dan €1750 extra aan belasting kan gaan betalen#kmheffing

Dus doe Nederland svp een lol en als je graag in sprookjes gelooft, ga dan lekker een dagje naar de Efteling!!!
michaB

Geen avatar

Berichten: 2
Antwoord #27 Maart 10, 2017, 21:26:51
edit2Rapporteer  
Poehee wat een zurigheid. We zijn zo ongeveer de meest gelukkige bevolking van deze planeet. Volgens mij heeft het te lang niet gewaaid ????
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #28 Maart 10, 2017, 22:19:05
edit2Rapporteer  
Poehee wat een zurigheid. We zijn zo ongeveer de meest gelukkige bevolking van deze planeet. Volgens mij heeft het te lang niet gewaaid ????


Meest gelukkig, maar dan toch zoiets als dit:

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/04/meer-dan-1-miljoen-nederlanders-had-depressie
http://www.volkskrant.nl/wetenschap/deskundigen-te-veel-mensen-slikken-antidepressiva~a4437544/

Nou goh wat zijn we hier toch gelukkig.

Als je dan dat artikel over geluk over de wereld erbij haalt, waar al die uitspraken op gebaseerd worden, blijkt dat landen zelf de onderzoeken doen, waardoor je correctiefactoren moet gaan toepassen. Dan komt er ook nog bij dat de zaken die meegenomen worden in het uiteindelijke cijfer gaan over bijvoorbeeld 'geven aan goede doelen', corruptie, levensverwachting, inkomen en sociale zekerheid.

Het artikel gaat verder helemaal voorbij aan het sociaal-culturele aspect van geluk; Een hongernegertje maak je al gelukkig als hij een dag eens lekker kan eten, een volgevreten Amerikaan zal er eerder ongelukkig van worden. En zelfs bij supersterren -geld, roem, bezittingen etc- zie je ongelukkige mensen. Erg vreemd, gezien de gebruikte criteria.
 
Zie http://worldhappiness.report/wp-content/uploads/sites/2/2016/03/HR-V1_web.pdf

En kijk ook eens naar Japan bijvoorbeeld. Land met de meeste zelfmoorden, staat op 53. Scoort gek genoeg evenveel als de nummer 1 Denemarken op de hoofdpunten, en het verschil wordt gemaakt door een correctiefactor, die wordt uitgelegd als 'een verschil tussen individuele perceptie en de voorspelde waardes die niet verklaard kunnen worden door hun model' Een dikke natte vinger dus. Het is een indexcijfer gebaseerd op geselecteerde criteria plus een correctie, meer niet. Het zegt vrij weinig over hoe gelukkig of ongelukkig individuen zich daadwerkelijk voelen. 

Nou zoals de cijfers van het CBS toch duidelijk aangeven, valt het ondanks die 'geluksfactoren' toch behoorlijk mee dus hier.

PS. Het is nog vroeg, maar volgende week zondag ziet er veelbelovend uit Grin

Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #29 Maart 11, 2017, 01:12:43
edit2Rapporteer  
@Bbtw,

Je deelt een behoorlijke sneer uit naar Groen Links (of juist het grootste compliment?). Je verwijt deze partij "geromantiseerde hersenspinsels".

Een betere toekomst begint altijd met dromen ....... toch?
Bbtw

Berichten: 232
Logs: 0 | 118 uur
Antwoord #30 Maart 11, 2017, 10:21:35
edit2Rapporteer  
@Bbtw,

Je deelt een behoorlijke sneer uit naar Groen Links (of juist het grootste compliment?). Je verwijt deze partij "geromantiseerde hersenspinsels".

Een betere toekomst begint altijd met dromen ....... toch?

Als jij het zo interpreteerd...... iedereen mag mag dromen hebben, maar probeer er een ander niet mee op te zadelen. Zeker als ze never nooit haalbaar zijn

Btw, zelden iemand zulke nuttige dingen horen zeggen als het gaat om energie transitie als et1961.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #31 Maart 11, 2017, 12:40:19
edit2Rapporteer  
Milieu toestanden / problematiek is grensoverstijgend / mondiaal.  Wil je extra investeren in een schoner milieu dan moet je kijken hoe je jouw investering het meest rendabel kunt maken.  Neem eens een kijkje in het buitenland hoe het er daar voor staat met CO2 toestanden. Volgens mij kun je met de helft van het geld wat men nu in NL op dit gebied wil uitgeven met een goede "investering" / inzet in de mondiale problematiek ( want dat is het ) het dubbel bereiken vwb eindresultaat.

Men is in politiek Den Haag hier nu echt niet inhoudelijk mee bezig hoor. Het is verkiezingstijd, het gaat om stemmen. Wat er uiteindelijk overblijft van alle mooie beloftes en toezeggingen........ 

Ik verbaas mij overigens iedere keer weer als ik dat water door de stormvloedkering bij Neeltje Jans zie stromen. Da's een hoop energie...... http://www.strukton.nl/nieuws/2015/getijdeninstallatie-in-oosterschelde-stormvloedkering-geinstalleerd/

HuibN

Berichten: 304
Antwoord #32 Maart 11, 2017, 14:19:46
edit2Rapporteer  
Aanpak broeikasgassen kan niet zonder aanpak bio-industrie. Verantwoordelijk voor 14,5% uitstoot. Hoef je niets voor te investeren.
henkert

Geen avatar

Berichten: 74
Antwoord #33 Maart 11, 2017, 16:25:43
edit2Rapporteer  
Ach, als je dood bent tegen de tijd tijd dat er enig effect merkbaar is... Dan liggen de prioriteiten vanzelf anders he
Bbtw

Berichten: 232
Logs: 0 | 118 uur
Antwoord #34 Maart 12, 2017, 11:38:33
edit2Rapporteer  
Aanpak broeikasgassen kan niet zonder aanpak bio-industrie. Verantwoordelijk voor 14,5% uitstoot. Hoef je niets voor te investeren.

Dus als je het extra belast is het wel correct??

Je moet problemen oplossen en niet verleggen. Ga kijken en investeren hoe je die bio-industrie kan verduurzamen zonder bedrijven onnodig kapot te maken. Let wel dat het grootste deel van ons geconsumeerde vlees import is. Europees is er veel te halen en te niveaulereren mbt milieu
Erik@Spijk

Berichten: 861
Logs: 0 | 459 uur
Antwoord #35 Maart 12, 2017, 19:15:36
edit2Rapporteer  
Gewoon vegatarier worden, is een makkelijke en doeltreffende actie. Ook indien het  niet voor 100% is.

HuibN

Berichten: 304
Antwoord #36 Maart 13, 2017, 16:20:26
edit2Rapporteer  
Aanpak broeikasgassen kan niet zonder aanpak bio-industrie. Verantwoordelijk voor 14,5% uitstoot. Hoef je niets voor te investeren.


Dus als je het extra belast is het wel correct??

Je moet problemen oplossen en niet verleggen. Ga kijken en investeren hoe je die bio-industrie kan verduurzamen zonder bedrijven onnodig kapot te maken. Let wel dat het grootste deel van ons geconsumeerde vlees import is. Europees is er veel te halen en te niveaulereren mbt milieu

Je hebt een foute gedachte. Het kleine Nederland is een hele grote exporteur van vlees. Zijn al die varkensstallen ed nooit bij je opgevallen?
 http://www.boerenbusiness.nl/artikel/10848597/waar-gaat-het-meeste-vlees-uit-nederland-heen

ErikFanatic

Berichten: 459
Antwoord #37 Maart 13, 2017, 17:08:15
edit2Rapporteer  
Bouw de machine die de machine bouwt. Een zonnepaneel is gewoon een goudmijntje die meer stroom oplevert dan hij heeft gekost om te produceren. We moeten niet focussen in wat een transitie ons wel niet allemaal moet gaan kosten. Dan doe ik liever aan omdenken, uiteindelijk is het alleen de arbeid die een waarde heeft en eenmaal het klusje geklaard plukken we daar later de vruchten van.

Geld en de waarde hiervan is ook maar speculatief, ik zeg wel eens "geld is verzonnen!" Denk aan inflatie, (woon) vastgoed wat nu weer in de lift zit, of tijdens de crisis in waarde is afgenomen, zonder dat er iets aan het object zelf is veranderd. Of Mario Draghi (directeur Europesche Centrale Bank) die met zijn fictieve geldpers donderden miljarden (!) aan staatsobligaties opkoopt. Dat zijn de zelfde €'s waar ik vanmorgen vroeg mijn wekker voor heb gezet.

Geld is politiek, uiteindelijk is het belangrijker dat we de massa weten te motiveren de wekker te zetten om productieve dingen te gaan doen. De ontwikkeling van techniek gaat deze eeuwen echt bizar snel. Heb er dan ook wel vertrouwen in dat we uiteindelijk de goede dingen doen. Maar de vraag blijft hoeveel ellende zoals smog, gezondheidsproblemen door fijnstof, natuurrampen, voedseltekorten, oorlogen en massale immigratie willen we in de tussentijd nog (willen) veroorzaken?

En misschien zijn zonnepanelen uiteindelijk wel niet eens de oplossing, maar als er een beter alternatief uitgevonden wordt in de tussentijd is dat alleen maar positief toch?

En ja, zonnepanelen moeten na 20 jaar (of eerder) weer vervangen worden, maar denk zomaar dat het grootste deel van de materialen gewoon weer kunnen worden omgesmolten om te hergebruiken.

Mijn stem, waar ik het topic om begonnen ben gaat trouwens naar Partij voor de Dieren, die wil, als ik het partijprogramma zo lees toch het meest richting een duurzame samenleving en economische hervorming. Die duizenden windmolens van Groenlinks gaat niet gebeuren, al moet ik al kitesurfend rakjes varen door die gebieden om het te voorkomen. Misschien wil de plasticsoepsurfer wel met me mee. Grin
et1961

Berichten: 365
Antwoord #38 Maart 14, 2017, 10:09:11
edit2Rapporteer  
Een zonnepaneel is gewoon een goudmijntje die meer stroom oplevert dan hij heeft gekost om te produceren.

Ben benieuwd, hoeveel zonnepanelen je al op je dak hebt liggen Erik?
ErikFanatic

Berichten: 459
Antwoord #39 Maart 14, 2017, 17:11:24
edit2Rapporteer  
In april 2016 hebben mijn vriendin en ik een vrijstaande woning gekocht uit 1948. Vanaf dat moment begonnen deze (naast mijn werk) geheel te renoveren. Gelukkig met veel hulp van familie (vader in het bijzonder). Woon tijdelijk bij de schoonouders in waardoor grondig aanpakken mogelijk is. 

Dan ook werkelijk alles aangepakt zoals: hoofdvolume uitgebouwd, geheel nieuw geïsoleerd dak, nieuwe kozijnen voorzien van triple HR++ isolatieglas, spouwisolatie, bg vloer geheel verwijderd en geïsoleerd weer opgebouwd voorzien van vloerverwarming. Volgende zomer gaan we zonnepanelen toepassen. Dan weet ik inmiddels ook beter waar ons energieverbruik op uitkomt.

Op het zonnige dakvlak van de woning is ruimte voor maximaal 28 st. standaard panelen. Verder nog eventueel ruimte op de garage voor 6 st. Waarschijnlijk zal het een combinatie worden van zonneboilers op de dakkapel, warmtepomp met boiler en zonnepanelen. Of de PVT panelen zouden opeens gunstige ontwikkelingen moeten maken (prijzig).

Zelf al groene oplossingen toegepast?
lokkie

Berichten: 21
Antwoord #40 Maart 14, 2017, 17:26:41
edit2Rapporteer  
@Erik, ter info, wellicht heb je er wat aan.
Mijn dak ligt precies op het zuiden. Ik heb 18 panelen van 195Wp op m'n dak. Die leveren per jaar ongeveer 3500kWh. (dat is meer dan verwacht, waarschijnlijk zijn de panelen ruim door de keuring gekomen.)
Ik verbruik per jaar 2500kWh en krijg dus 1000kWh terug betaald.

Maar hou goed in de gaten wat er komende jaren gaat gebeuren. Als het overschot van de geproduceerde stroom niet meer betaald gaat worden door de leveranciers moet je je afvragen waarom je zoveel panelen op je dak zou willen plaatsen.
Tenzij er een betaalbare opslag mogelijkheid gaat komen.
ErikFanatic

Berichten: 459
Antwoord #41 Maart 14, 2017, 19:01:20
edit2Rapporteer  
Goed bezig Lokkie. In jouw geval zou ik kijken waar ik mijn gasgebruik zou kunnen terugdringen en zou kunnen compenseren met stroom. Bijvoorbeeld op inductie gaan koken. Voor alles wat je meer opwekt dan je gebruikt krijg je dan wel een vergoeding, maar deze vergoeding is vaak erg laag. Salderen van het eigen verbruik tegen de opgewekte stroom is vooral lonend. Daar zijn de meeste PV installaties dan ook op berekend.

De vraag blijft hoe lang de huidige saldering regeling blijft bestaan? Uiteindelijk zal er een economische motivatie moeten komen waardoor energie opslag economisch interessant gaat worden.
Een boiler en vloerverwarming voor warmte is een mooie opslag om de avond en nacht door te komen.
De thuis batterij een mooie oplossing om de opgewekte energie van de zonnepanelen tijdelijk op te slaan. De elektrische auto kan een mooie regelaar zijn bij een overschot of te kort.

Verder zie ik deze vooral op het werkadres overdag aan de lader om op te laden. Waarbij je dan met slimme software kan bepalen tot welk % de accu zal worden aangevuld, of misschien kan je zelfs wel wat verkopen als de situatie dat toelaat.

Time will tell Smiley
et1961

Berichten: 365
Antwoord #42 Maart 15, 2017, 09:11:19
edit2Rapporteer  
Goed bezig mannen!
 
Het is verstandig om niet meer elektriciteit op te wekken, dan dat je zelf op jaarbasis gebruikt. De vergoeding van de kwh die je terug levert aan het net, is vaak lager dan de kosten die je moet betalen voor een kwh uit het net. Daardoor zal de terugverdientijd van je installatie (investering) alleen maar langer worden!
Daarnaast weet je niet wat de politiek komende jaren gaat verzinnen. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat je straks als producent gezien wordt en dat de inkomsten van elektriciteit die je produceert en levert extra belast gaan worden!

Zelf heb ik een jonge/moderne woning. In dergelijke woningen zijn hoge isolatie normen toegepast . Aangezien mijn woning geen aardgas aansluiting heeft, wordt de woning verwarmd met een elektrische grondbron warmtepomp installatie icm vloerverwarming. Dus in heel het huis geen smerige radiatoren meer. Koken doe ik op een inductiekookplaat.
Op het platte dak heb ik 15 zonnepanelen van 235 Wp, deze leveren zo’n 3400 kwh op jaarbasis. Door de elektrische warmtepomp installatie verbruik ik veel meer elektriciteit dan dat mijn zonnepanelen kunnen opwekken. Maar helaas heb ik niet meer (geschikte) plaats om meerdere panelen te plaatsen, anders had ik dat zeker gedaan.

Verder heb ik in mijn huis een domotica systeem wat naast de verlichting, alarm, bewaking ook het klimaat in huis regelt. Het systeem houdt rekening met de weersverwachtingen, meet temperaturen in alle ruimten en stuurt ventilatie, verwarming/koeling en zonneschermen (screens) om het gewenste klimaat in huis te verkrijgen/behouden.  Ook geeft het systeem mij inzicht in het energieverbruik, zo worden van vrijwel alle elektrische componenten het individuele verbruik gemeten en geregistreerd.
Verlichting wordt in veel ruimten automatisch geregeld, de verlichting wordt op basis van aanwezigheid en lichtintensiteit (motion/lux sensoren) in of uitgeschakeld. Dus in ruimten waar geen personen aanwezig zijn of waar het licht genoeg is zal geen verlichting onnodig blijven branden.
Op deze manier zijn kleine energie besparingen te realiseren, het verhoogd het comfort en het is een leuke hobby Wink 

Suc6 met de verkiezingen vandaag!
daantjes

Geen avatar

Berichten: 306
Antwoord #43 Maart 15, 2017, 10:47:57
edit2Rapporteer  
Wij gaan een huis bouwen en moeten ook de keuze gaan maken voor onze energievoorziening. Het liefst zou ik mijn huis verwarmen met aardwarmte (water/water warmtepomp) maar die aanschafkosten vind ik nog te hoog (20k). Dus toch maar een gasaansluiting t.b.v. een CV ketel i.c.m. een lucht/water warmtepomp. Voordeel van een warmtepomp is dat we 's zomers ook kunnen koelen. Dit koelen kost elektriciteit en die wil ik gaan opwekken met wat zonnecellen (erg effectief omdat juist gekoeld moet worden bij zonneschijn). De zonnecellen komen op een platdak en ik ze niet kunnen zien dus ze komen bijna helemaal plat te liggen. Iemand ervaring met het koelen met warmtepompen en hoeveel vermogen/m^3 daarvoor nodig is?

et1961

Berichten: 365
Antwoord #44 Maart 15, 2017, 12:36:12
edit2Rapporteer  
Houdt er rekening mee dat een lucht/water warmtepomp veel meer geluid produceert dan een bodem warmtepomp. Denk dat je dat geluid van die grote ventilator snel beu bent!
Ook is het rendement een stuk lager en het daarmee bijkomende energieverbruik een stuk hoger. Reken op 20-25 %.

Het benodigde koelvermogen is afhankelijk van de grote van je woning, isolatie waarde, ligging, en een hoop andere factoren. Maar als je hetzelfde vermogen hanteert als van je CV ketel voor verwarming dan zit je wel goed.
Vaak is het passief koelvermogen van je warmtepomp ongeveer gelijk aan het bronvermogen.

Een water warmtepomp koelt in de zomer passief, dat wil zeggen het koudere bron water wordt via een platenwisselaar overgebracht naar je vloerverwarming en zodoende kan er heel goedkoop passief gekoeld worden.
Als je wilt koelen met een lucht/water warmtepomp gebeurt dit actief. Immers als je wilt koelen is de bron (buitenlucht) hoog en daar kan je niet rechtstreeks mee koelen.

De warmtepomp zal dus dan actief koelen, hiervoor moet de compressor draaien en dit kost dus behoorlijk meer energie dan passief koelen!!

Met een lucht/water warmtepomp installatie kun je natuurlijk ook verwarmen en heb je geen CV-ketel nodig, dus waarom combineer je koelen en verwarmen niet?

De elektriciteit die ik in de zomer gebruik voor het koelen van mijn woning krijg ik vergoed van de exploitant (Eteck) van de grondbron, dit omdat ik warmte terug lever aan de grondbron. Deze warmte kan dan in de winter weer gebruikt worden om warmte te leveren aan de woning aangesloten op de collectieve grondbron. Op deze manier wordt ook voorkomen dat de grondbron uitgeput raakt en het rendement van de aangesloten warmtepomp installaties daalt.
daantjes

Geen avatar

Berichten: 306
Antwoord #45 Maart 15, 2017, 14:18:53
edit2Rapporteer  
Ik wil het koelen en verwarmen ook combineren. De installatie is op een bierviltje uitgerekend en waarschijnlijk wordt het een kleine CV-ketel icm met een lucht/water warmtepomp. Het kostenaspect weegt hierin voor ons mee. Op termijn verwacht ik dat water/water warmtepompen goedkoper worden en over een jaar of 5-10 zullen we daarop overstappen.

Het geluidsaspect is een goede.  Ik denk ook afhankelijk van het vermogen van de WP.Ik kan hem in de tuin plaatsen (25 meter verwijderd van het huis) maar dan verliezen we nog wat rendement. Een andere optie is op het (betonnnen) platte dak maar wellicht hoorbaar en in het zicht. Volgens de fabrikant is het geluidsniveau 41dB. Ik ga me er maar eens in verdiepen wat een goede oplossing is...

lokkie

Berichten: 21
Antwoord #46 Maart 16, 2017, 08:38:19
edit2Rapporteer  
@Erik,
Ik kook inderdaad al elektrisch, en heb afgelopen jaren spauwmuur, vloer en dak geïsoleerd. In mijn jaren 70 woning zit ik aardig aan de max met wat ik nog kan doen. Een zonneboiler is een optie, maar daar heb ik eigenlijk geen plek meer voor op m'n dak en de terugverdientijd is lang.

@et1961,
Domotica is machtig mooi om mee te spelen, qua verlichting heb ik gewoon geleerd het uit te doen als je niet in de ruimte bent  Smiley
et1961

Berichten: 365
Antwoord #47 Maart 16, 2017, 10:14:01
edit2Rapporteer  

@et1961,
Domotica is machtig mooi om mee te spelen, qua verlichting heb ik gewoon geleerd het uit te doen als je niet in de ruimte bent  Smiley

Ik ook, maar er zijn wat huisgenoten die dat "gemist" hebben Wink Dat zijn trouwens ook de huisgenoten, die de energierekening niet hoeven te betalen, haha.
audi

Berichten: 752
Antwoord #48 Maart 16, 2017, 14:54:57
edit2Rapporteer  
Let er wel op dat plat liggende zonnepanelen veel minder opleveren als schuin geplaatste.
Een twee standen opstelling zou nog veel beter zijn of mee draaiend
daantjes

Geen avatar

Berichten: 306
Antwoord #49 Maart 16, 2017, 19:57:05
edit2Rapporteer  
Let er wel op dat plat liggende zonnepanelen veel minder opleveren als schuin geplaatste.
Een twee standen opstelling zou nog veel beter zijn of mee draaiend

Ja dat weet ik. Ik vind zonnepanelen persoonlijk niet mooi en kies er bewust voor om ze bijna plat te leggen.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.