Kiezen tussen twee 2de hands sets

Wijzeman

Geen avatar

Berichten: 3
Maart 29, 2017, 22:12:03
edit2Rapporteer  
Hey!

Ik wil binnenkort een beginners set gaan kopen om dit seizoen (hopelijk) uren te gaan maken en veel te oefenen. Nu heb ik na redelijk wat research twee sets gevonden die mij wel aanspreken en in goede staat zijn (geen reparaties, lekken etc) en niet al te duur voor het geval dat het niets wordt. Allebei de kites zijn 9m, komen met de bijbehorende bar en zijn van 2012:

1) North Neo + Airush Vox 40

2) Slingshot RPM + North Cesar Pro 133

Mijn voorlopige keuze gaat uit naar de Slingshot voor de doorgroeimogelijkheid, alhoewel de North set beter klinkt voor een beginner. Maar aangezien ik er eigenlijk heel weinig van ken zou ik jullie opinie waarderen. Zit erg te twijfelen.

Alvast bedankt!
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #1 Maart 29, 2017, 22:39:34
edit2Rapporteer  
Zoek in je omgeving naar iemand die de staat van het materiaal en in het bijzonder de bar kan checken. Wat is je gewicht en welke sporten doe je of heb je gedaan? Hoe vaak per week ben je van plan te gaan kiten? Hoe duur zijn die sets?
Wijzeman

Geen avatar

Berichten: 3
Antwoord #2 Maart 29, 2017, 23:02:14
edit2Rapporteer  
Er gaat een vriend mee die al twee jaar kite maar hij kan maar naar één van de bezichtigingen. Ik ben zelf 1.85m en 70kg. Train het meeste voor triathlon en qua watersporten kan ik buiten zwemmen ook redelijk wakeboarden. Hoop om 2x per week het water op te kunnen. Beide sets zijn iets onder de €600.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #3 Maart 29, 2017, 23:12:49
edit2Rapporteer  
Clear. Daar kun je je normaliter geen buil aan vallen. Bekijk de trailing edge van de kite en het depowerkoord van de bar. Dat geeft een aardige indruk van de staat van de kite en de bar. Qua sportiviteit lijkt de RPM goed bij jou te passen.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #4 Maart 29, 2017, 23:17:02
edit2Rapporteer  
Is een 9m niet wat aan de kleine kant om te leren varen met 70kg in normale wind?
et1961

Berichten: 365
Antwoord #5 Maart 30, 2017, 09:03:17
edit2Rapporteer  
Als eerste kite zou ik ook eerder voor een 11 of 12 m kiezen. Dan kan je met jouw gewicht vanaf een knp of 15 het water op.

Met een 9 m zit je waarschijnlijk meer thuis dan op het strand, dit omdat het niet zo vaak 20+ knp waait. Zeker niet 2x per week!! Als je 2x per week het water op wilt, dan heb je toch een behoorlijk kite quiver nodig met kitematen van 7 tot 15 a 17m!
TymonK

Berichten: 54
Logs: 0 | 104 uur
Antwoord #6 Maart 30, 2017, 10:01:26
edit2Rapporteer  
Ik heb gisteren op zandmoter met plm, 17-18 knopen anders heerlijk gevaren met een 9m Naish Ride (OK... die is redelijk low-end). Maar weeg wel 80kg.... (board = 136*41 TT)
P e t e r

Berichten: 458
Logs: 0 | 145 uur
Antwoord #7 Maart 30, 2017, 10:35:40
edit2Rapporteer  
11 of 10 mtr is perfect kan je vanaf 16-18 knp beginnen. Weeg zelf ook zo tussen 70 75 kg ben begonnen met een 11mtr. Gewoon voor een allround kite gaan, zijn makkelijk om op te leren en blijven leuk om te varen. Succes

 
Wijzeman

Geen avatar

Berichten: 3
Antwoord #8 Maart 30, 2017, 11:17:51
edit2Rapporteer  
Ik zeg 70kg maar zit altijd tussen de 68-70kg, weet niet of dat veel uit maakt. Als ik het leuk vind komen er zeker kites bij, maar als eerste raden jullie toch een maatje groter aan? En hoe veel jaar terug kan ik gaan ivm safety systemen, slijtage etc.
Kitemenn

Berichten: 189
Antwoord #9 Maart 30, 2017, 12:47:57
edit2Rapporteer  
Ja zeker voor een groter maatje gaan. Zelf ook een North Evo 11m en rond de 80kg. Dus zoals PETER zegt is een 10 of 11 perfect om mee te beginnen en kan je vaak aan de bak. Als je het dan echt leuk vind ga je vanzelf sparen voor een 8/9 en dan heb je een nog groter bereik. Tips als starterkites waar je lang mee kan blijven varen:

North Evo
Cabrinha Switchblade
F-One
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #10 Maart 30, 2017, 16:37:20
edit2Rapporteer  
Ik vind een 9m wel oke voor iemand die amper 70 kg weegt. Beter oefenen met iets stabielere wind dan in de low end en hopen dat kite niet uit de lucht valt. Indien blijkt dat je niet aan je sessies komt en wel budget hebt voor een extra vlieger kan er altijd nog bijvoorbeeld een 12m of 13m bij. Een 9m schuif je ook veel makkelijker door dan any andere maat. Ik ken weinig kiters die geen 9 hebben en 9 is al jaren de meestverkochte maat (bij mij iig).
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #11 Maart 30, 2017, 18:27:28
edit2Rapporteer  
Met een 9 kan je op dat gewicht vanaf 16 knopen wel varen. Oefenen zal wat lastiger zijn maar dat kan prima vanaf 18 knopen ofzo. Nadeel is dan dat je alweer snel richting de 25 knopen gaat, wat alweer minder geschikt is om in te oefenen, want als er iets fout gaat, gaat het opeens een stuk harder allemaal.

Ik zou zelf ook eerst voor een grotere maat gaan, 11 of 12 op dat gewicht. Maar wat Geloof zegt klopt wel, in weinig wind zal je weer veel makkelijker de kite naar beneden laten donderen, helemaal als beginner aangezien die toch al geneigd zijn de kite teveel op 12 uur te laten staan. Maar als dat gebeurt loop je ook weer niet zoveel risico dat het fout gaat.
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #12 Maart 31, 2017, 00:12:51
edit2Rapporteer  
Koop een lichte kite. Als beginner wil je met relatief weinig wind kunnen oefenen. (Dat is het veiligste) dat doet een 10 of 11 meter met 1-3 struts beter dan een 9m met 5 struts.
Neo (wavekites in het algemeen) is daardoor beter voor beginner dan een 5 strut Evo.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #13 Maart 31, 2017, 09:14:44
edit2Rapporteer  
Een 'Wijzeman' kan zelf beslissen  Tongue
et1961

Berichten: 365
Antwoord #14 Maart 31, 2017, 12:23:43
edit2Rapporteer  
Koop een lichte kite. Als beginner wil je met relatief weinig wind kunnen oefenen. (Dat is het veiligste) dat doet een 10 of 11 meter met 1-3 struts beter dan een 9m met 5 struts.
Neo (wavekites in het algemeen) is daardoor beter voor beginner dan een 5 strut Evo.

Ben ik niet met je eens Peet, een licht gebouwde kite is kwetsbaarder. Zeker als beginner ga je, je kite vaak hard ongewild laten crashen. Kans op serieuze beschadigingen is een stuk groter bij een licht gebouwde kite!
Daarnaast vliegt een 5 struts kite stabieler dan een 3 struts kite en een wave kite draait snel en heeft goede drift, dingen waar een beginner niets aan heeft. Beter voor een goede all-round kite kiezen, zoals al eerder genoemd; Cabrinha Switchblade of North EVO!
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #15 Maart 31, 2017, 19:43:07
edit2Rapporteer  
Cabrinha's zijn relatief licht gebouwd. Net zoals bv Ozones, en die zie ik ook nooit echt kapot gaan van crashes. Bouwkwaliteit en ontwerp is belangrijker. Met een lichtere kite heb je ook weer minder massatraagheid natuurlijk, dus een impact op dezelfde snelheid geeft minder energie door op de constructie. Achter de streep zal het niet zoveel uitmaken.

Wat is stabiel? Een 5 strutter vliegt soepeler in iets hardere en vlagerige wind omdat het profiel beter in vorm blijft, maar in marginale condities zorgt het extra gewicht er weer voor dat de kite lastiger in de lucht te houden is, en meer op en neer danst aan de rand. Niet fijn voor beginners. Daarentegen is de gepr. opp. vaak hoger waardoor ze voor dezelfde maat relatief meer lift maken, maar wederom in marginale condities wordt dat teniet gedaan door de hogere parasitaire drag (gewicht plus 'wetted surface'). Tevens relaunchen ze in de regel lastiger dan 3-strutters, wat voor een beginner ook wel belangrijk is. Zie trouwens ook de 0- en monostruts. Die zijn nog behoorlijk stabiel, totdat het over de 20 knopen gaat waaien.   

Wavekites zijn juist erg geschikt voor beginners. Driften goed en hebben een goede gewichtsbalans, dus mocht hij uit de lucht willen vallen heb je betere kansen om te herstellen. Ze relaunchen erg goed, en geven een constante pull zonder hard te pieken in loops. Tja ze sturen sneller, maar dat is makkelijk op te lossen door de bardruk iets hoger te zetten en de bar op small te zetten. Nadeel is dat de doorgroeimogelijkheden beperkt zijn als je richting freestyle/big air wilt uiteindelijk.

Switchblade wordt neergezet als high-performance freeride trouwens, niet als allrounder. Evo dan weer wel. Zou eerder voor een FX gaan dan.

Maar als de keus tussen Neo of RPM moet zijn, dan zou ik beslissen aan de hand van welke richting je uiteindelijk op denkt te gaan. RPM heb je langer plezier van als je geen wavekite ambities hebt.
martinus

Berichten: 35
Antwoord #16 April 06, 2017, 14:34:55
edit2Rapporteer  
Haha je hoort het al.. de keuze is reuze...
Als je echt 2 keer per week op het water wilt gaat het iets meer materiaal kosten. Vorig jaar was het voor een 9 mtr en een normaal board echt pet.. maar je kan geluk hebben uiteraard.
11 of 12 meter maak je redelijk vaak kans om te varen. Je kan dat verdubbelen door er een groot lichtweer board bij te nemen.. een 9 meter er bij dan zit je als een beginner helemaal goed dan is oefenen en varen van 12 tm ruim 20 knopen.
Heb zelf nog een 11.5 best kahoona 2013 met een brunotti dimension 136 2014 of naish 138 2014 in de verkoop pm maar als je interesse hebt
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.