2 kites in tweeën gescheurd in 1 week na crash sprong. Wat doe ik niet goed?!

Kiteaddict

Berichten: 39
Maart 30, 2017, 21:35:22
edit2Rapporteer  
Hey mede-kiters,

Momenteel ben ik een weekje op vakantie in Tarifa.
Ben met m'n eerste sprongen begonnen en een paar keer al tot 2m hoog gegaan. Soms goede landing maar soms een crash.

Ik heb 2 kites hierdoor gecrasht en allebei waren direct in tweeën gescheurd. Het doek in het midden volledig gescheurd. Langs de midden strut vanaf leiding edge over volledige lengte tot aan het eind van het doek (dus langs de midden strut en vervolgens en aann het eind vh doek ook nog ca 50 cm 'rechts-af) Allebei exact hetzelfde. Post morgen foto.

Hoe komt dit en wat kan ik er aan doen denken jullie???

Duidelijk beide gevallen hetzelfde gebeurd. Overigens 2 verschillende merken kites dus daar ligt het niet aan. (Rrd/cabrinha).

Het gebeurde alsvolgt: ik spring en kom vervolgens terug op water middels een crash waarbij ik dus iets te stijl naar benden uit de lucht 'val' en mijn kite crasht tegelijkertijd van 12 uur hard op het water.  Hoe die daar precies lande weet ik niet. Wat ik wel weet is al ik op kijk na mijn crash en m'n kite wil launchen is dat die volledig gescheurd is...

Ik denk dat het komt doordat de lijnen tijdens de sprong niet onder spanning bleven, krom gingen hangen met als gevolg dat de kite uit de lucht valt.  Denken jullie dat het hierdoor kan komen. Zo ja wat zijn jullie tips?

Ga heel het seizoen oefenen met sprongen en wil niet elke keer de sessie met een kapotte kite eindigen Tongue

Heel benieuwd naar jullie ervaringen en tips!
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #1 Maart 30, 2017, 21:46:35
edit2Rapporteer  
Over het algemeen scheuren kites alleen doormidden als er een foutje of beschadiging in zit, hoe klein ook. Een nieuwe kite uit de tas kan echt heel wat misbruik hebben voordat er iets kapot gaat dus check echt je kites heel goed op kleine mini gaatjes.

Mocht je een harde crash van je kite willen voorkomen kun je altijd je safety trekken als je denkt dat het mis gaat of als je wat meer geoefend bent de kite in een loop sturen voordat hij het water raakt.
Kiteaddict

Berichten: 39
Antwoord #2 Maart 30, 2017, 22:20:09
edit2Rapporteer  
Het zijn inderdaad geen nieuwe kites. Ben wel zwaar benieuwd of het met nieuwe niet gebeurd was... en blijft vreemd dat 2 verschillende kites exact zelfde schade oplopen.
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #3 Maart 30, 2017, 22:26:39
edit2Rapporteer  
Toeval bestaat.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #4 Maart 30, 2017, 22:35:46
edit2Rapporteer  
Type kite + modeljaar? Wat was de staat? Hield je de bar volledig aangetrokken bij het 'tomahawken'? Ik zie het steeds minder gebeuren met de nieuwe kites in vergelijking met vroeger (2004/2005).
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #5 Maart 30, 2017, 22:36:23
edit2Rapporteer  
Kan aan je manier van oppompen of oprollen liggen, zie ook vaak iemand een twintip met vinnen naar beneden op de kite leggen of de kite helemaal naar een parkeerplaats slepen om maar geen zand op de kite te krijgen.

Altijd een kite op een schoon stuk strand op en neerlaten en niet te lang laten klapperen in de wind. Maar het is natuurlijk niet uit te sluiten dat ze simpelweg te ver versleten waren om een crash te overleven.
Kiteaddict

Berichten: 39
Antwoord #6 Maart 30, 2017, 22:40:22
edit2Rapporteer  
Was een switchblade en Rrd uit 2013.
Rule

Berichten: 174
Antwoord #7 Maart 30, 2017, 23:21:46
edit2Rapporteer  
Als jij uit de lucht 'valt' en je kite tegelijkertijd op het water crasht dan vergeet je waarschijnlijk op tijd terug te sturen om je kite op 11/1 uur te houden tijdens je sprong?

Lijkt misschien simpel gedacht maar ik zie even niet hoe je een kite tomahawked bij sprongetjes oefenen. Je wilt je kite ongeveer recht boven je hebben hangen.

Zorg dat je er achter komt hoe je die kite crasht, dan kan je daar iets aan doen! Beter voor je medekiters ook Smiley Wat scheuren van een kite bij een crash betreft heb je gewoon soms geluk, soms pech..
Kiteaddict

Berichten: 39
Antwoord #8 Maart 31, 2017, 08:47:41
edit2Rapporteer  
Thx.

Wat bedoel je precies  met  de  kite  op  tijd  terug sturen naar 11 uur? Ik dacht dat je de kite op ongeveer 12 uur moet houden en pas terug moet in sturen zodra je land?
Ik vraag het omdat ik inderdaad wel vermoed dat ik iets moet doen om spanning in mijn kite/op de lijnen te houden om dit te voorkomen.
Rule

Berichten: 174
Antwoord #9 Maart 31, 2017, 09:15:16
edit2Rapporteer  
Ik vroeg me even af of je niet sprong door gewoon je kite volledig door het venster te sturen ipv deze op 12 uur te zetten. Maar dat lijkt het dus niet te zijn.

Anyway, zoals eerder al gesteld; toeval bestaat en daar doe je niks aan. Je kan er alleen voor zorgen dat je ten alle tijden je kite onder controle houdt en dus niet crasht. Dus misschien iets minder ver de grens opzoeken en accepteren dat je niet meteen 10m kan springen, maar wel je kite heel houden Smiley
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #10 Maart 31, 2017, 09:28:48
edit2Rapporteer  
Klinkt een beetje als een typische frontstall...

Kan het zijn dat je edge/pop vergeet en dat je tijdens de sprong onder je kite doorzwiept?
Of, kan het zijn dat je stuurlijnen te lang zijn? En je daardoor sowieso nooit spanning op je lijnen krijgt?

Maar dat je kite hiermee gelijk in 2en scheurt... Kan het zijn dat de kite ergens anders op stort dan alleen water? Klinkt nl niet dat je al met 40 kn. bezig bent (en zelfs dan).

PS: ik weet niet hoe het weer is in Tarifa, maar als je bv. 'oudere/zwakkere' kites hard oppompt, paar uur lang in de zon op het strand laat liggen en ze dan crashed heb je sowieso snel dit soort ongelukken
martinus

Berichten: 35
Antwoord #11 Maart 31, 2017, 10:35:27
edit2Rapporteer  
Oei dat klinkt als naar benee storten en onbewust de bar aan 1 kant hard aantrekken dat ie als een raket naar benee komt.. normaal zou ie na een sprong zoals jij zegt een beetje moeten dwarrelen op 12 uur.
Als je tijd hebt tijdens het springen.. naar je kite kijken waar ie ongeveer zit en je handen helemaal in het midden houden zodat je niet te hard terug kan terugsturen
Kiteaddict

Berichten: 39
Antwoord #12 Maart 31, 2017, 10:58:50
edit2Rapporteer  
Thx. Als ik onbewust kite keihard naar beneden stuur zou ik ook vooruit vliegen denk ik.

Wat is een fronstall? Zou kunnen hoor dat ik onder m'n kite doorvlieg. Is dat een risico?

En Rule; ik dacht dat het geen kwaad kon als je kite bij een sprong iets verder dan 12 uur gaat, zoals tot 13 uur?

Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #13 Maart 31, 2017, 11:33:37
edit2Rapporteer  
Laat je wel je bar los als je kite naar beneden vliegt.  Als je hem getrokken houdt (dus gepowered)  dan komt wel heel hard op het water. En 2013 kites zijn vaak niet de jongste kites meer. Doek verouderd in een rap tempo.
Kiteaddict

Berichten: 39
Antwoord #14 Maart 31, 2017, 12:50:14
edit2Rapporteer  
Heb überhaupt niet door gehad dat kite naar beneden kwam. Laat staan dat ik door hen gehad hoe die naar benden kwam. Dat is voor mij de hoofd vraag;)
PieterK

Berichten: 264
Logs: 0 | 241 uur
Antwoord #15 Maart 31, 2017, 14:03:58
edit2Rapporteer  
Balen Joris,

Hopelijk kan ik de volgende keer meekijken wat er gebeurt.

Je schrijft: en mijn kite crasht tegelijkertijd van 12 uur hard op het water. Wat bedoel je daarmee? Lig je in het water en zie je de kite van 12 uur naar beneden schieten? Of wat? Natuurlijk kan het toeval zijn, maar dat je na een sprong je kite omlaag ziet schieten suggereert dat er toch iets gebeurd...
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #16 Maart 31, 2017, 19:36:08
edit2Rapporteer  
Heb überhaupt niet door gehad dat kite naar beneden kwam. Laat staan dat ik door hen gehad hoe die naar benden kwam. Dat is voor mij de hoofd vraag;)

Les nr1 als je niet weet wat je kite doet...  Bar lossss!
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #17 Maart 31, 2017, 19:48:30
edit2Rapporteer  
Klinkt toch als een gevalletje bar aan een kant vast houden tijdens de crash. Verder wat Eagle zegt.
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #18 Maart 31, 2017, 20:24:19
edit2Rapporteer  
haha dudes t waait hier 25-30 knopen dus niet heel vreemd dat je kite kapot gaat als je hem met mach 10 het water in crasht vanaf 12. (met de bar aangetrokken)

ongveer het enige waarmee je een kite direct kunt mollen.
Je remt toch ook als je een lantarenpaal dreigt te raken Wink 
anyhow is niet heul vreemd dat ze kapot gaan maar het zou kunnen dat je doek oud is dan gaan ze nog makkelijker Smiley

Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #19 April 03, 2017, 10:03:57
edit2Rapporteer  
Op het moment dat je de vlieger volgas op de LE het water in crasht heeft de vlieger aardig wat "energie" in zich. De struts zijn behoorlijk stug en veren niet echt mee. Het doek daarentegen kan natuurlijk wel "meeveren" met de klap.

Zie het maar alsof je met een slee de heuvel afglijdt en onderaan de heuvel is er geen sneeuw meer. De slee (de strut) staat in 1 keer stil. Jijzelf op het op het sleetje  vliegt nog even lekker door en dat wil je vliegerdoek ook. Zit er ergens, en dan vooral in de buurt van een strut, een klein gaatje dan is er een grote kans dat de vlieger bij een harde crash op de LE, vanuit dat gaatje compleet doormidden gaat.

Het kan dus absoluut geen kwaad om je vlieger(s) regelmatig op kleine gaatjes te controleren. Dit gaat het makkelijkste als je de vlieger oppompt en rechtop zet. Als je er nu onder gaat staan zie je ieder gaatje.
En hoe klein ook: dubbelzijdig afplakken met spinnaker tape.
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #20 April 03, 2017, 15:02:08
edit2Rapporteer  
Ik denk dat je 2x pech hebt gehad. 2013 is nou ook weer niet zo oud. Misschien idd gaatjes in het doek.
Local

Geen avatar

Berichten: 216
Antwoord #21 April 03, 2017, 15:51:53
edit2Rapporteer  
Je kunt het spelletje kiteboard hero downloaden om een "beetje" te oefenen met springen, het is wel redelijk dicht bij de realiteit. Kan iig geen kwaad, ze beweren zelfs dat je het verschil kunt aanvoelen tussen de verschillende boards en kites van Core. http://mindpumpgames.com/ Ben je btw nog in Tarifa en ben je daar met de auto heengereden of op een andere manier ? Er is daar ook wel een shop die is dacht ik hier op kitehigh ook wel eens voorbijgekomen. Maar 1 weekje is vaak te kort om wat te laten repareren.

Hier is een redelijk goed overzichtsplaatje van de verschillende kitemerken en wat de duurdere en goedkopere dan ook zijn, maar de duurdere merken hoeven niet altijd beter te zijn als de goedkopere. Gaat ook meer per model, ik ken jammer genoeg geen Portugees maar geeft wel een beetje een beeld. Alle afbeeldingen per model daaronder zijn wel in het Engels. http://www.gokite.com.br/noticias/equipamentos/como-comprar-seu-kite-novo/
Kiteaddict

Berichten: 39
Antwoord #22 April 04, 2017, 08:03:05
edit2Rapporteer  
Thx voor alle reacties.

Na het lezen denk ik inderdaad combi van gaatje in doek en bar aan een kant ingetrokken houden. 

Hier ga ik extra op Letten.  Thanks.

Ps. Nee ik heb het tweemaal niet zien gebeuren omdat ik op eigen landing board/water gefocust was. Anders zeker bar van me af gedaan Wink
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.